Fantastiskt! Bara att åka och köpa ett nytt batteri och dänga in.
Beror på om bilen fortfarande har garanti? Har den det och du byter 12V själv så hävdar Tesla i många fall av elfel att det är just det som orsakat felet. Tesla är första tillverkaren jag har hört om där man inte får byta 12V själv utan att riskera garantifrånfall
Fast på en 2015 torde det inte vara mycket garanti kvar på.
Men det kan nog ändå vara en god idé att få rätt typ av batteri, och inte bara ett som passar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja, jag förutsatte att garantin gått ut och det var därför jag rekommenderade att ladda 12V batteriet.
Om man ska byta 12V batteri själv ska man så klart veta vad man göra, samma storlek, samma Ah, samma placering av polerna osv. Vilken verkstad som helst borde kunna göra det om du har långt till Tesla.
Gått 10500 mil så inga garantier kvar.
Skall ringa Tesla igen imorgon.
De sa inget om det bo sagt.
Tackar för all hjälp hoppas att den klarar att starta. Lovar att berätta hur det går.
Har för mig att batteriet är av en speciell typ som tål att laddas och urladdas betydligt intensivare än vanliga blybatterier, så tror man ska undvika mackens batteri.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
12V-batteriet sitter väldigt smidigt till högt bakom frunken, mot kupén, på senare pre-facelift (D-modellerna). Bort med frunkinredningen så ser du det. Det är ett lithiumbatteri, inte bly.
På min veterantesla verkar det vara ett litet h-vete att byta. Sitter nertill mot höger framskärm.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Fantastiskt! Bara att åka och köpa ett nytt batteri och dänga in.
Beror på om bilen fortfarande har garanti? Har den det och du byter 12V själv så hävdar Tesla i många fall av elfel att det är just det som orsakat felet. Tesla är första tillverkaren jag har hört om där man inte får byta 12V själv utan att riskera garantifrånfall
Fast på en 2015 torde det inte vara mycket garanti kvar på.
Men det kan nog ändå vara en god idé att få rätt typ av batteri, och inte bara ett som passar.
Finns en del med garanti-försäkring upp till 16k mil och 8år.
12V-batteriet sitter väldigt smidigt till högt bakom frunken, mot kupén, på senare pre-facelift (D-modellerna). Bort med frunkinredningen så ser du det. Det är ett lithiumbatteri, inte bly.
På min veterantesla verkar det vara ett litet h-vete att byta. Sitter nertill mot höger framskärm.
Ok, var det inte bly tidigare ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
12V-batteriet sitter väldigt smidigt till högt bakom frunken, mot kupén, på senare pre-facelift (D-modellerna). Bort med frunkinredningen så ser du det. Det är ett lithiumbatteri, inte bly.
På min veterantesla verkar det vara ett litet h-vete att byta. Sitter nertill mot höger framskärm.
Ok, var det inte bly tidigare ?
Det är bly och har alltid varit. Videon ovan visar ju hur man uppgraderar till litium.
12V-batteriet sitter väldigt smidigt till högt bakom frunken, mot kupén, på senare pre-facelift (D-modellerna). Bort med frunkinredningen så ser du det. Det är ett lithiumbatteri, inte bly.
På min veterantesla verkar det vara ett litet h-vete att byta. Sitter nertill mot höger framskärm.
Ok, var det inte bly tidigare ?
Det är fortfarande bly. Litiummodellerna säljs av företaget i YouTube videon och lär fungera bättre i mer "mellanklimat". Inte att rekommendera för Norden tyvärr. (litium ska ej laddas då dom är kalla, och 12v är helt osiolerat.)
Det är fortfarande bly. Litiummodellerna säljs av företaget i YouTube videon och lär fungera bättre i mer "mellanklimat". Inte att rekommendera för Norden tyvärr. (litium ska ej laddas då dom är kalla, och 12v är helt osiolerat.)
Det är säkert av lågt intresse men jag har kört med lifepo4 i min V70 diesel i många år utan problem.
På elbilar tror jag dock inte batteriet som sådant är problemet, utan någonting med laddningen av detta inte fungerar tillfredsställande vilket gör att dom dör i tid och otid.
12V-batteriet sitter väldigt smidigt till högt bakom frunken, mot kupén, på senare pre-facelift (D-modellerna). Bort med frunkinredningen så ser du det. Det är ett lithiumbatteri, inte bly.
På min veterantesla verkar det vara ett litet h-vete att byta. Sitter nertill mot höger framskärm.
Ok, var det inte bly tidigare ?
Det är fortfarande bly. Litiummodellerna säljs av företaget i YouTube videon och lär fungera bättre i mer "mellanklimat". Inte att rekommendera för Norden tyvärr. (litium ska ej laddas då dom är kalla, och 12v är helt osiolerat.)
De bytte batteri på min nyligen och var inne i config och bytte till nåt som kallades Carbon 12V fick tyvärr inte se batteriet så jag vet inte specen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Hej igen.
Nu har den laddat 1 lite över 48h och tyvärr får jag fel meddelande. låg nätspänning för att starta.
Skall fota imorgon.
Du ska koppla bort batteriet från bilen när du laddar annars blir det fel.
Tror inte du får bort felmeddelandet heller förrän man brutit ström till 12v helt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se