Mjukvarubegränsad vid supercharging
Moderator: Redaktion
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Tystberga idag...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Kan ett batteri bli "för varmt" av normal körning? Tänker på att jag åkte från Sthlm till Tystberga i söndags (+4) och anlände med SoC på 45-50% men fick bara 38kW (MS Raven LR)...Remuz skrev:Tystberga idag...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
(gissar och hoppas "nej")
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Det är för kallt fortfarande på en så kort körning. För varmt för maximal effekt händer ibland på sommaren. Då låter min bil som en helikopter ocksåForestC skrev:Kan ett batteri bli "för varmt" av normal körning? Tänker på att jag åkte från Sthlm till Tystberga i söndags (+4) och anlände med SoC på 45-50% men fick bara 38kW (MS Raven LR)...Remuz skrev:Tystberga idag...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Tack - lite tröst iaf. Antar att om navigatorn hade hittat dit själv så hade förvärmning av batteriet dragit igång. Jag brände ändå av 20% av batteriet till Tystberga så man hade ju hoppats att värmen kommit upp på den tiden men man lär så länge man lever...Remuz skrev:Det är för kallt fortfarande på en så kort körning. För varmt för maximal effekt händer ibland på sommaren. Då låter min bil som en helikopter också
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Ska ner till St Anton, Österrike, v06. Blir spännande att se hur stor skillnad det blir mot förra året med avseende på ladd-tid och total restid. Totalt beräknar ABRP 7 eller 8 ladd-stopp (beroende på vägval) med de allra flesta stoppen planerade att vara mellan ca 5% och 60%. Ett stopp planeras med att ladda till 74%, och då blir stoppet enl ABRP 35 minuter. Vi får se hur det går ....!
//T
//T
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Min gamla S85 som jag hade för några år sedan laddade med över 100kwh en bra bit efter 50% SOC. Började tappa vid 60%.
Upplever inte som att laddtiden blivit bättre nu 3-4 batterigenerationer senare. Däremot trycker den såklart in mer energi nu iaf.
Ska bli intressant att se vad som händer nu när vi får V3 laddare.
Upplever inte som att laddtiden blivit bättre nu 3-4 batterigenerationer senare. Däremot trycker den såklart in mer energi nu iaf.
Ska bli intressant att se vad som händer nu när vi får V3 laddare.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Hur ser man sin laddkurva som ni alla redovisar?Remuz skrev:Tystberga idag...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
Model S LR 2019
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
http://www.teslafi.com kan visa laddkurvan, inte som bilden ovan dock._jimmyT_ skrev:Hur ser man sin laddkurva som ni alla redovisar?Remuz skrev:Tystberga idag...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Jag har gjort ett php-skript som plockar data från teslas API då jag ledsnade på teslafis kurva._jimmyT_ skrev:Hur ser man sin laddkurva som ni alla redovisar?Remuz skrev:Tystberga idag...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
Har du en Raspberry PI över kan du få koden. En dag kanske jag orkar göra en generell, men jag tror ABRP kommer ha detta i appen senare så jag slipper
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Det erbjudandet tackar jag för, men jag vet inte ens vad en Raspberry PI är, så jag får nog köra Teslafi eller vänta på uppdatering i ABRPRemuz skrev:Jag har gjort ett php-skript som plockar data från teslas API då jag ledsnade på teslafis kurva._jimmyT_ skrev:Hur ser man sin laddkurva som ni alla redovisar?Remuz skrev:Tystberga idag...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
Har du en Raspberry PI över kan du få koden. En dag kanske jag orkar göra en generell, men jag tror ABRP kommer ha detta i appen senare så jag slipper
Model S LR 2019
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Hur gör man för att få så fina grafer lättast. Har en X90D som gått 6500 mil och bara laddat SuC på långresor. Ska köra 220 mil från Spanien i mars så kommer sitta en del och ladda. Har använt ABRP för att planera resan och håller inte tiderna så missar jag Champagne provningen . Vore kul att logga men ännu roligare att veta hur mycket man laddat på SuC innan man reser så man vet hur man ligger till.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Historik vet jag ingen tjänst som har. TeslaFi loggar hela tiden, men den börjar den dag du aktiverar tjänsten, det innan finns då inte med.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
V3 laddare har i princip ingen betydelse i framtiden om man bara får 42 kw på en LR ravendeffe skrev:Min gamla S85 som jag hade för några år sedan laddade med över 100kwh en bra bit efter 50% SOC. Började tappa vid 60%.
Upplever inte som att laddtiden blivit bättre nu 3-4 batterigenerationer senare. Däremot trycker den såklart in mer energi nu iaf.
Ska bli intressant att se vad som händer nu när vi får V3 laddare.
Har själv problemet med min Model x 90D
Laddade idag (testade ) från 10 - 90 % och min total tid var en time och 7 min (varmt batteri, kört 13.5 mil och destination i navi var supercharger
Når den var ny, var det 53 min.
Om man tänker på at effekten på SuC är höjt från 120kw til 150kw då är förlusten även större
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Höjningen från 120 till 150 verkar bara vara lönsam om man laddar extremt kort stund iofs. Visst får man drygt 20kW extra en stund men sedan dyker den till 20kW mindre och har en klart tidigare nedgång. Laddade med 120kW till lätt 50% förr, nu viker det innan 40% känns det som. Tror det ger nån minut sparat på 10-40% men laddar man till 90% gick man nog back (gissning från mig dock)
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Min lilla test idag
Batteri - min Laddefekt
10% (85kw)
20 % 5,48 (88kw)
30 % 11,09 (91kw)
40 % 16,29 (93kw)
50 % 22,55 (70KW)
60 % 29.50 (55 kw)
70 % 38.50 (48kw)
80 % 49,56 (34 kw)
90 % 67,36 (19kw)
Så från 10-20 % gick det 5min och 48 sekunder
Och effekten ved 20% var 88kw
Värker som den stora förlusten kommer äter 40%
Har bara 70kw ved 50% samt over 80%
Batteri - min Laddefekt
10% (85kw)
20 % 5,48 (88kw)
30 % 11,09 (91kw)
40 % 16,29 (93kw)
50 % 22,55 (70KW)
60 % 29.50 (55 kw)
70 % 38.50 (48kw)
80 % 49,56 (34 kw)
90 % 67,36 (19kw)
Så från 10-20 % gick det 5min och 48 sekunder
Och effekten ved 20% var 88kw
Värker som den stora förlusten kommer äter 40%
Har bara 70kw ved 50% samt over 80%
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Hej. Nybliven Teslaägare som tog en äldre (2014) MS85 med 22000 mil som ”instegsbil”
Har laddat några ggr på SC i Kalmar och blev ju rätt besviken första gången, ligger på ca 50 kW vid 20-50 % SOC. Har oftast kört ca 4 mil innan laddning och ofta ställt in SC som destination (vilket jag förstått är smart för intern uppvärmning av batt). Känslan är att det går ner mot 45 kW efter ca 50 SOC men inte tydligt bekräftat. Som sagt, inte riktigt vad man förväntade sig... kan tilläggas att jag gjort de uppdateringar som bilen påkallat. Temperaturen har legat rätt stabilt kring 0-5 plus senaste tiden
Mvh
Micke
Har laddat några ggr på SC i Kalmar och blev ju rätt besviken första gången, ligger på ca 50 kW vid 20-50 % SOC. Har oftast kört ca 4 mil innan laddning och ofta ställt in SC som destination (vilket jag förstått är smart för intern uppvärmning av batt). Känslan är att det går ner mot 45 kW efter ca 50 SOC men inte tydligt bekräftat. Som sagt, inte riktigt vad man förväntade sig... kan tilläggas att jag gjort de uppdateringar som bilen påkallat. Temperaturen har legat rätt stabilt kring 0-5 plus senaste tiden
Mvh
Micke
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Du behöver nog värma batteriet mer än så.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Batteriet behöver vara ca 50 grader för full fart om jag inte minns fel. Det tar tid och kyleffekten är påtaglig den här tiden på året.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Min gamla S med drygt 22000 mil börjar bli riktigt trött på SuC.
Var ute på roadtripp i söndags och det var en besvikelse vi körde 60 mil men satt nog 2h i laddning.
Ödeshög kom in med 48% och fick 60kW i laddning.
Ulricehamn kom in med 2% fick under mycket kort tid 129kW som sedan avtog dramatiskt till 30kW vid 70%
Jung 10% börjar snabbt på 125kwh för att direkt sjunka till 60-70kw vid 30%. Drar vidare till U-port igen och kommer in med 8% som ger liknande prestanda som Jung. Laddar till 65% 30kW, som då tar mig med råge till Ödeshög igen på kvällen kom in med 24% 80kW och laddar till 35%60kW som tar mig hem med 2% till godo.
Batteriet var definitivt varmt när jag kom till SuC fläktar och kylkompressor gick på högvarv.
Tidigare resor har jag legat på 120-100kw upp till 20% SoC därefter har det droppat linjärt till 30kW vid 80%.
Och denna skillnad märks rejält i laddtid.
Jämför jag sen med nya 3an som laddar 140kW upp till i stort sett 60% är det rejält kortare tid vid stolpen på långresor. Över 60% laddar jag sällan på mina roadtripps.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Var ute på roadtripp i söndags och det var en besvikelse vi körde 60 mil men satt nog 2h i laddning.
Ödeshög kom in med 48% och fick 60kW i laddning.
Ulricehamn kom in med 2% fick under mycket kort tid 129kW som sedan avtog dramatiskt till 30kW vid 70%
Jung 10% börjar snabbt på 125kwh för att direkt sjunka till 60-70kw vid 30%. Drar vidare till U-port igen och kommer in med 8% som ger liknande prestanda som Jung. Laddar till 65% 30kW, som då tar mig med råge till Ödeshög igen på kvällen kom in med 24% 80kW och laddar till 35%60kW som tar mig hem med 2% till godo.
Batteriet var definitivt varmt när jag kom till SuC fläktar och kylkompressor gick på högvarv.
Tidigare resor har jag legat på 120-100kw upp till 20% SoC därefter har det droppat linjärt till 30kW vid 80%.
Och denna skillnad märks rejält i laddtid.
Jämför jag sen med nya 3an som laddar 140kW upp till i stort sett 60% är det rejält kortare tid vid stolpen på långresor. Över 60% laddar jag sällan på mina roadtripps.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld