Mjukvarubegränsad vid supercharging
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Okej. Då är det inte lönt att köpa en "ny" heller. Var lite sugen på att byta upp mig till en Model X.
Har Tesla på nått sätt kommenterat det här? Någon som är i kontakt med en säljare?
Har Tesla på nått sätt kommenterat det här? Någon som är i kontakt med en säljare?
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
När börjar man begränsa 100kWh-packet då?
Blir nog ett besök i Infra imorn för att göra laddkurva igen
Blir nog ett besök i Infra imorn för att göra laddkurva igen
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Vore intressant att se ny data från t ex abetterrouteplanner likt den de skickade ut i augusti.
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Har senaste 100-packet i en Raven (LR) som är uttagen i augusti 2019. Körde några långkörningar i höstas - kommer inte ihåg hastigheten då, men betydligt högre än vad jag fick ut i veckan. Vid en vända Jkpg-Sthlm T&R med laddningar i Ödeshög, Norrköping och Sillekrog (alla med varmt batteri) så har jag inte kommit över 42kW med en SoC på runt 50%... Totalt har jag kanske laddat på SuC 10-12 gånger sedan bilen var ny.
Hoppas på bättring i kommande uppdatering..
Hoppas på bättring i kommande uppdatering..
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Ja vem vet... rena lotteriet det här, och med tanke på vilka laddhastigheter dom öserRemuz skrev:När börjar man begränsa 100kWh-packet då?
Blir nog ett besök i Infra imorn för att göra laddkurva igen
på med numera så skulle det förvåna mig stort om inte några börjar se strypningar ganska snart...
Tibor har ju i flera artiklar skrivit att det inte är stort batteri som avgör hur bra en elbil är på
långresor utan främst hur snabbt den kan ladda samt hur låg förbrukning den har såklart, men
om det inte gäller mer än något år innan laddningen stryps så blir det inte så kul, för vissa bilar har
faktiskt blivit strypta ganska tidigt (även om dom knappt har snabbladdat) och alla ska tydligen tycka det
är en fantastisk nyhet att Tesla bryr sig om mig (och inte enbart sig själva).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Jag ska köra ner mitt batteri till <10% tänkte jag och testa i infra... hoppas det inte är kö
P85D svart/svart med gratis SuC
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Vi som har 100 batterier har ju relativt nyligen fått ökad laddhastighet till145 kW. Det kompenserar nog en minskning vid högre SOC ganska bra.
Ser det som troligt att Max kommer att öka ändå mer med SuC v 3
Ser det som troligt att Max kommer att öka ändå mer med SuC v 3
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Började på 15% men delade då par, så när jag blev ensam på 39% så gjorde jag nu graf
P85D svart/svart med gratis SuC
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2792
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Finns software begränsade 85kWh X visst. Användes en stund 2017 på X75D.taliz skrev:Nja, finns inga X med 85. Det var en P90D han hade.Mickep skrev:Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
97% så hade jag 16kW... så långsamt att jag aldrig nånsin mer kommer orka ladda så långt
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Tystberga idag...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Kan ett batteri bli "för varmt" av normal körning? Tänker på att jag åkte från Sthlm till Tystberga i söndags (+4) och anlände med SoC på 45-50% men fick bara 38kW (MS Raven LR)...Remuz skrev:Tystberga idag...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
(gissar och hoppas "nej")
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Det är för kallt fortfarande på en så kort körning. För varmt för maximal effekt händer ibland på sommaren. Då låter min bil som en helikopter ocksåForestC skrev:Kan ett batteri bli "för varmt" av normal körning? Tänker på att jag åkte från Sthlm till Tystberga i söndags (+4) och anlände med SoC på 45-50% men fick bara 38kW (MS Raven LR)...Remuz skrev:Tystberga idag...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Tack - lite tröst iaf. Antar att om navigatorn hade hittat dit själv så hade förvärmning av batteriet dragit igång. Jag brände ändå av 20% av batteriet till Tystberga så man hade ju hoppats att värmen kommit upp på den tiden men man lär så länge man lever...Remuz skrev:Det är för kallt fortfarande på en så kort körning. För varmt för maximal effekt händer ibland på sommaren. Då låter min bil som en helikopter också
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Ska ner till St Anton, Österrike, v06. Blir spännande att se hur stor skillnad det blir mot förra året med avseende på ladd-tid och total restid. Totalt beräknar ABRP 7 eller 8 ladd-stopp (beroende på vägval) med de allra flesta stoppen planerade att vara mellan ca 5% och 60%. Ett stopp planeras med att ladda till 74%, och då blir stoppet enl ABRP 35 minuter. Vi får se hur det går ....!
//T
//T
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Min gamla S85 som jag hade för några år sedan laddade med över 100kwh en bra bit efter 50% SOC. Började tappa vid 60%.
Upplever inte som att laddtiden blivit bättre nu 3-4 batterigenerationer senare. Däremot trycker den såklart in mer energi nu iaf.
Ska bli intressant att se vad som händer nu när vi får V3 laddare.
Upplever inte som att laddtiden blivit bättre nu 3-4 batterigenerationer senare. Däremot trycker den såklart in mer energi nu iaf.
Ska bli intressant att se vad som händer nu när vi får V3 laddare.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Hur ser man sin laddkurva som ni alla redovisar?Remuz skrev:Tystberga idag...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
Model S LR 2019
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2792
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
http://www.teslafi.com kan visa laddkurvan, inte som bilden ovan dock._jimmyT_ skrev:Hur ser man sin laddkurva som ni alla redovisar?Remuz skrev:Tystberga idag...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Jag har gjort ett php-skript som plockar data från teslas API då jag ledsnade på teslafis kurva._jimmyT_ skrev:Hur ser man sin laddkurva som ni alla redovisar?Remuz skrev:Tystberga idag...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
Har du en Raspberry PI över kan du få koden. En dag kanske jag orkar göra en generell, men jag tror ABRP kommer ha detta i appen senare så jag slipper
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Det erbjudandet tackar jag för, men jag vet inte ens vad en Raspberry PI är, så jag får nog köra Teslafi eller vänta på uppdatering i ABRPRemuz skrev:Jag har gjort ett php-skript som plockar data från teslas API då jag ledsnade på teslafis kurva._jimmyT_ skrev:Hur ser man sin laddkurva som ni alla redovisar?Remuz skrev:Tystberga idag...
Vek ner vid 35% så jag antar att det har med värme att göra...
Har du en Raspberry PI över kan du få koden. En dag kanske jag orkar göra en generell, men jag tror ABRP kommer ha detta i appen senare så jag slipper
Model S LR 2019
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Hur gör man för att få så fina grafer lättast. Har en X90D som gått 6500 mil och bara laddat SuC på långresor. Ska köra 220 mil från Spanien i mars så kommer sitta en del och ladda. Har använt ABRP för att planera resan och håller inte tiderna så missar jag Champagne provningen . Vore kul att logga men ännu roligare att veta hur mycket man laddat på SuC innan man reser så man vet hur man ligger till.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Historik vet jag ingen tjänst som har. TeslaFi loggar hela tiden, men den börjar den dag du aktiverar tjänsten, det innan finns då inte med.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
V3 laddare har i princip ingen betydelse i framtiden om man bara får 42 kw på en LR ravendeffe skrev:Min gamla S85 som jag hade för några år sedan laddade med över 100kwh en bra bit efter 50% SOC. Började tappa vid 60%.
Upplever inte som att laddtiden blivit bättre nu 3-4 batterigenerationer senare. Däremot trycker den såklart in mer energi nu iaf.
Ska bli intressant att se vad som händer nu när vi får V3 laddare.
Har själv problemet med min Model x 90D
Laddade idag (testade ) från 10 - 90 % och min total tid var en time och 7 min (varmt batteri, kört 13.5 mil och destination i navi var supercharger
Når den var ny, var det 53 min.
Om man tänker på at effekten på SuC är höjt från 120kw til 150kw då är förlusten även större
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Höjningen från 120 till 150 verkar bara vara lönsam om man laddar extremt kort stund iofs. Visst får man drygt 20kW extra en stund men sedan dyker den till 20kW mindre och har en klart tidigare nedgång. Laddade med 120kW till lätt 50% förr, nu viker det innan 40% känns det som. Tror det ger nån minut sparat på 10-40% men laddar man till 90% gick man nog back (gissning från mig dock)
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Min lilla test idag
Batteri - min Laddefekt
10% (85kw)
20 % 5,48 (88kw)
30 % 11,09 (91kw)
40 % 16,29 (93kw)
50 % 22,55 (70KW)
60 % 29.50 (55 kw)
70 % 38.50 (48kw)
80 % 49,56 (34 kw)
90 % 67,36 (19kw)
Så från 10-20 % gick det 5min och 48 sekunder
Och effekten ved 20% var 88kw
Värker som den stora förlusten kommer äter 40%
Har bara 70kw ved 50% samt over 80%
Batteri - min Laddefekt
10% (85kw)
20 % 5,48 (88kw)
30 % 11,09 (91kw)
40 % 16,29 (93kw)
50 % 22,55 (70KW)
60 % 29.50 (55 kw)
70 % 38.50 (48kw)
80 % 49,56 (34 kw)
90 % 67,36 (19kw)
Så från 10-20 % gick det 5min och 48 sekunder
Och effekten ved 20% var 88kw
Värker som den stora förlusten kommer äter 40%
Har bara 70kw ved 50% samt over 80%
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd