Vilt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Vilt

Inlägg av Delta »

Var ute i de småländska skogarna tisdag morgon vid ca 7:40 på morgonen. Låg efter en Volvo V70 på 90-väg öster om Ljungby. Autopiloten på. Ingen annan trafik. Plötsligt bromsar Volvon och står till slut helt stilla. Teslan stannar själv utan jag behöver agera. Framför Volvon ser man sedan 5 st vildsvin passera. Ska jag tacka Volvon,s förare för hans uppmärksamhet eller hade min MS90D-17 själv reagerat på grisarna? Någon som vet? :?:
Användarvisningsbild
Akerstrom
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 feb 2019 15:42

Re: Vilt

Inlägg av Akerstrom »

Jag råkade ut för samma sak, förutom att jag inte hade någon bil framför mig. Jag såg grisarna och stannade, ingen reaktion från bilen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilt

Inlägg av Bjelke »

Jag har (hittills) inte heller sett mycket till reaktion från bilen när det kommer till djur men det är lite svårt att veta eftersom man tar över direkt
man ser djur liksom, jag tänker då inte testa om systemet klarar av det själv genom att vara passiv i dom lägena, och jag har (peppar peppar haha)
inte missat något djur än som bilen upptäckt (med eller utan AP på).
Men en sak är säker iaf, radarn kan inte se annat än metall-föremål (den kan hypotetiskt se annat också lite svagt), hur duktiga kamerorna är, eller egentligen
programvaran, vet jag inte riktigt i dagsläget men det är iaf en sak som förbättras hela tiden (på AP2 och framåt iaf) :)
Utan värme-tolkning så blir det svårt när det är mörkt iaf, men det är ju också lösbart såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Vilt

Inlägg av jpetters »

Finns ju ett par filmer som visar när AP bromsar för djur. Ett exempel.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilt

Inlägg av Fredrik j »

Volvo har ju Large animal detection.
Är mobile-eye inblandad där också?
https://www.volvocars.com/se/support/to ... -detection
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vilt

Inlägg av NEO »

Är ganska säker på att AP inte bromsar för djur, kanske om Sveriges största älg står framför dig still på en liten 50 väg men springer ett rådjur framför dig på E4an i 110km/h.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Vilt

Inlägg av Lembritt »

När jag hade min Model S med AP1 så gjorde bilen ingen reaktion alls för vilt.
Råkade ut för ett flertal tillfällen med rådjur som stod eller sprang över vägen.

Några gånger hann man inte kolla om bilen reagerade, då man själv såg till att inte krocka... puh...

Med min Model 3 har jag inte råkat ut för vilt än...
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilt

Inlägg av lem »

Denna kändes inte av av bilen...
AE0CB43E-B792-4F80-BC57-6336CF9449AF.jpeg
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Vilt

Inlägg av taliz »

I teorin skulle väl typ pedestrian detection kunna triggas.
Den skall väl reagera även för barn.
Så är djuren tillräckligt stora kanske det funkar. Men definitivt inget jag skulle lita på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Vilt

Inlägg av Alzie »

Min MS med AP2 reagerade inte för vilt i helgen iaf. Dock han djuret springa förbi.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilt

Inlägg av Bjelke »

Alzie skrev:
Min MS med AP2 reagerade inte för vilt i helgen iaf. Dock han djuret springa förbi.
Systemet kanske är så grymt att det hann räkna ut att det skulle gå bra ändå? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vilt

Inlägg av BrooklynS »

Bjelke skrev:
Alzie skrev:
Min MS med AP2 reagerade inte för vilt i helgen iaf. Dock han djuret springa förbi.
Systemet kanske är så grymt att det hann räkna ut att det skulle gå bra ändå? :lol:
Det tror jag är önsketänkande. Vilda djur är helt oberäkneliga och det enda sättet att hantera risken är egentligen att sänka farten. En ren som betar i diket är i princip ofarlig, en älg livsfarlig. Renen är dock ett problem om den slickar salt medan den i allmänhet håller sig på sin kant om den går längs vägen. Såvida inte flocken är på andra sidan vägen. Osv. Knappast att systemen fixar detta och en miljon överväganden till.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Vilt

Inlägg av Delta »

BrooklynS skrev:
Bjelke skrev:
Alzie skrev:
Min MS med AP2 reagerade inte för vilt i helgen iaf. Dock han djuret springa förbi.
Systemet kanske är så grymt att det hann räkna ut att det skulle gå bra ändå? :lol:
Det tror jag är önsketänkande. Vilda djur är helt oberäkneliga och det enda sättet att hantera risken är egentligen att sänka farten. En ren som betar i diket är i princip ofarlig, en älg livsfarlig. Renen är dock ett problem om den slickar salt medan den i allmänhet håller sig på sin kant om den går längs vägen. Såvida inte flocken är på andra sidan vägen. Osv. Knappast att systemen fixar detta och en miljon överväganden till.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Man kan ju också höja farten för att minska på tiden som man är utsatt för kollisionsrisk. Ex om man höjer från 50 till 100 km/t är man halva tiden på vägen och risken för kollision halveras.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vilt

Inlägg av GreenMachine »

Svårigheten med just vilt är väl att man vill att bilen också ska reagera även om nu inte själva djuret står mitt i/på vägbanan, medan man såklart å andra sidan inte heller vill att bilen ska tvärnita om det är en någon går längs vägen. Så länge man inte kan se skillnad på grisar och bärplockare så är det nog svårt att få det att fungera perfekt. :lol: :lol:
Skriv svar