Tesla Model S som resande säljare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Force-Walker »

Hej!

Läst och hängt mycket här, men nu tagit tag i mig själv och blivit medlem. :)

Kör idag en fullutrustad XC60 Inscription D4 feb-18 (förmånsvärde på närmare 8000, pga all utrustning), men går i tankarna på att skifta till en Model S Long Range (Raven).
Har ett år kvar på min leasing men går ändå i tankarna att försöka få till ett skifte nu, är det någon här som bytt och gått i från sin leasing tidigare, som kan berätta hur det går till?

Några frågor och tankar.

Jag driver eget.
Är det någon här på forumet som jobbar som resande säljare och kan berätta om det funkar bra med Model S?
Jag har stenkoll på mina resor iochmed Volvo on Call, och ser där att det är sällan jag överstiger 30-40 mil om dagen. Det är ibland resorna till Stockholm, men det krävs ju bara ett laddstopp nuförtiden.
Och jag håller mig oftast när motorvägen, så jag vill tro att det inte skall vara några problem.

Frågor:
-Vad skiljer Long Range mot Performance hos Model S? (är det bara design på utsida och insida?)

-Vad skiljer model 3 mot model S? Tänker främst på laddningen, laddar model 3 mycket snabbare?
Är det någon app eller kul grej på skärmen som Model 3 har som Model S inte har?

-Hur fungerar laddningen för Model S, Vad är det för adapters som krävs i nuläget?
Jag utgår från Helsingborg, och reser främst mot Göteborg och Stockholm kanske 3 gånger om året.
-Finns det någon bra guide om alla olika uttag som finns för laddning?

-Vad är bäst att använda för att ha koll på körjournal?
Är det Teslafi?


Jag lånade en kompis Model 3, och absolut det är en kul bil, men interören kändes inte top notch, när jag sen fick testa en Tesla Model S på SC Malmö,
kände jag wow. Känns lite som Model 3 är mer VW och Model S mer Audi, om man får använda den jämförelsen.
Det som jag saknade i Model 3 är nog främst rattvärme (som jag har idag).


Det känns så himla surt när ca 5000kr dras ifrån lönen pga högt förmånsvärde att man kör 150 mil privat minst per månad och blir beskattad för bensinen.
När man istället kan ladda hemma för en milkostnad på 2-3kr/milen, samtidigt som man får en roligare bil.
För egen del känner jag att, Model S Long Range är nog enda alternativet just nu.

Det känns svårslaget att få:
-En bil som gör 0-100 på under 4sekunder
-Lastutrymme som en Mercedes E-klass kombi
-Milkostnad privat på 2-3kr/milen (förutsatt att man laddar hemma) men också sjukt bra med 9,50kr i milersättning

Det finns två saker som jag känner att jag skulle sakna med Model S.
Head Up Display och 360graders kameran, men det gick ju att leva med utan innan.

Det enda som är jobbigt med Tesla är ju att dom uppdaterar bilen hela tiden, så man vet ju inte om man ska vänta eller slå till nu. :roll:


Toppenforum detta, läser allt som skrivs nästan :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av taliz »

MS LR känns givet för dig. Riktigt motorvägslok. Du får ju gratis Supercharging då också. Dvs du laddar gratis på långtur.
Du får med CCS adapter.
Största skillnaden på infotainment är att skärmen i S och X är vertikal, vilket inte är optimalt för att titta på tex youtube eller netflix.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av EnTraktor »

Model S LR är en riktigt, riktigt bra bil för att köra långt. Har kört Spanien t/r 8 gånger och längtar att få göra det igen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Credde »

Zalman är resande säljare i Norrland med en Tesla, han bör kunna svara mer. Men jag ser inga problem.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Yrsir »

Grattis! Du har redan bestämt dig och kommer aldrig ångra dig. :D Jag har själv bytt från en S75D till en SLR och den är kanon. Jag tror den kommer passa dig perfekt i jobbet och ekonomiskt blir det sannolikt billigare. Och mycket, mycket roligare.

Frågorna:

Ingen större skillnad mellan LR och performance. Ta inte P, inte värt förmånsvärdet och LR är snabb som blixten ändå.

Model 3 laddar lite snabbare i teorin, men inget som kommer påverka dig. Ta S om du är med nöjd med den, den bränner mil. Extremt bra lastutrymme.

Laddning behöver du inte tänka på. Allt du behöver finns med, CCS-adapter och typ 2.

Köp!
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av GreenMachine »

Har visserligen en MXLR och inte en S men jag kör runt 300 mil i månaden i jobbet och det funkar hur bra som helst. Man kan ibland behöva planera sina resor lite mer i förväg. Min MX har då inte heller ens vare sig samma räckvidd eller prestanda som en MSLR så det är bara att slå till och om det inte hade varit för att vi behövde en lite större bil så hade jag också valt en sådan.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Lessmog »

GreenMachine skrev:
Har visserligen en MXLR och inte en S men jag kör runt 300 mil i månaden i jobbet och det funkar hur bra som helst. Man kan ibland behöva planera sina resor lite mer i förväg. Min MX har då inte heller ens vare sig samma räckvidd eller prestanda som en MSLR så det är bara att slå till och om det inte hade varit för att vi behövde en lite större bil så hade jag också valt en sådan.
Vill bara komplettera de goda råden med att kolla abetterrouteplanner.com som drivs av en medlem här.

Och såklart teslakalkylen.com , sammalunda.
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av _jimmyT_ »

Jag löste ut min leasing ca 7mån innan planerat för att byta mot en MSLR. Hade leasingavtalet via banken som vi använder till allt annat på företaget, så de angav ett restvärde på leasingavtalet, Tesla löste in bilen och det blev en slant över. Vet iof inte hur det är om man har via de stora leasplan och allt vad de heter, där kanske det är annat?

Är inte annat än helnöjd att jag tagit steget till MS, det enda jag är missnöjd med är att jag inte kör ännu mer bil i tjänsten så att man kan få njuta mer under dagarna :lol:
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
Sandor
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 feb 2018 22:11
Ort: Bollnäs

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Sandor »

Jag är resande säljare och kör idag en MX90D. Det fungerar hur bra som helst så med en S LR ska det inte vara några problem alls. Jag klarar mig dagligen med laddning över natten och planerar laddning på SUC vid längre resor. Ofta har man sina rutiner som resande säljare så man lär sig sina rutter och planerar efter det. Det bästa val jag gjort. Jag valde en X pga av familjesituationen. Hade jag enbart valt som säljare och valt bil idag hade valet utan tvekan varit en S LR.
Kia EV9 GT-line 2024
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Zalman är resande säljare i Norrland med en Tesla, han bör kunna svara mer. Men jag ser inga problem.
Jag har ju en S75D och kör mest rutten Umeå-Sundsvall-Östersund-Örnsköldsvik-Umeå.
Går hur bra som helst!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av topgun12 »

Tesla är underbara bilar, men skulle inte vilja arbeta med en sådan och sitta vid en fastcharger under betald arbetstid.
Mig gör det mindre att sitta vid en sådan på min fritid eller semesterresa, men fan inte mitt under arbetstid.
Men det beror ju på hur man värderar sin tid. Själv debiterar jag 1200kr per h, tror ingen kund vill ha mig använda den tiden på en snabbladdning. Inte vill jag ta kostnaden själv heller utan hellre tillbringa tid hos betalande kund. Tid är pengar, under arbetstid.
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Cay »

topgun12 skrev:
Tesla är underbara bilar, men skulle inte vilja arbeta med en sådan och sitta vid en fastcharger under betald arbetstid.
Mig gör det mindre att sitta vid en sådan på min fritid eller semesterresa, men fan inte mitt under arbetstid.
Men det beror ju på hur man värderar sin tid. Själv debiterar jag 1200kr per h, tror ingen kund vill ha mig använda den tiden på en snabbladdning. Inte vill jag ta kostnaden själv heller utan hellre tillbringa tid hos betalande kund. Tid är pengar, under arbetstid.
Vilken rapparkalja! Det finns väl ingen säljare eller konsult för den delen (du är tydligen undantaget) som är livegen med sin tid med kund och inte kan stänga av debiteringen, alternativt kompensera med övertid. Dessutom går det utmärkt att ringa samtal/skriva mail/etc under laddning. Under mina uppdrag (högre timdebitering än dig) räknar kunder inte tid på detaljnivå. De ser till resultat!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av taliz »

topgun12 skrev:
Tesla är underbara bilar, men skulle inte vilja arbeta med en sådan och sitta vid en fastcharger under betald arbetstid.
Mig gör det mindre att sitta vid en sådan på min fritid eller semesterresa, men fan inte mitt under arbetstid.
Men det beror ju på hur man värderar sin tid. Själv debiterar jag 1200kr per h, tror ingen kund vill ha mig använda den tiden på en snabbladdning. Inte vill jag ta kostnaden själv heller utan hellre tillbringa tid hos betalande kund. Tid är pengar, under arbetstid.
Du går aldrig på toa eller äter lunch då antar jag? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av topgun12 »

Cay skrev:
topgun12 skrev:
Tesla är underbara bilar, men skulle inte vilja arbeta med en sådan och sitta vid en fastcharger under betald arbetstid.
Mig gör det mindre att sitta vid en sådan på min fritid eller semesterresa, men fan inte mitt under arbetstid.
Men det beror ju på hur man värderar sin tid. Själv debiterar jag 1200kr per h, tror ingen kund vill ha mig använda den tiden på en snabbladdning. Inte vill jag ta kostnaden själv heller utan hellre tillbringa tid hos betalande kund. Tid är pengar, under arbetstid.
Vilken rapparkalja! Det finns väl ingen säljare eller konsult för den delen (du är tydligen undantaget) som är livegen med sin tid med kund och inte kan stänga av debiteringen, alternativt kompensera med övertid. Dessutom går det utmärkt att ringa samtal/skriva mail/etc under laddning. Under mina uppdrag (högre timdebitering än dig) räknar kunder inte tid på detaljnivå. De ser till resultat!
Snarare du som sprider rappakalja. All tid är pengar när du arbetar. Sen är det inviduellt hur man vill värdera den. Vill du arbeta gratis vissa timmar är det upp till dig (avstängd taxameter, obetald övertid eller vad du kallar det). Får jag tex 12000kr för ett jobb som jag kan göra på 6h i vanlig bil eller 7h i elbil så har det en viss betydelse, för mig som värderar min arbetstid. Tänk tex om du har en anställd du betalar per timme, inte vill du han ska sitta vid en SC under arbetstid ? Sen är det inte alltid man kan tillbringa lunchen vid en SC, oftast jobbar man långt från en SC.
Verdi

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Verdi »

Tiden vid laddstolpen blir väl fritid även om det råkar vara under en arbetsdag?

Kör du så mycket att du måste snabbladda under dagen så undrar jag hur mycket du kan debitera öht. Kan inte bli många timmar om dagen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av OfarligTesla »

topgun12 skrev:
Snarare du som sprider rappakalja. All tid är pengar när du arbetar. Sen är det inviduellt hur man vill värdera den. Vill du arbeta gratis vissa timmar är det upp till dig (avstängd taxameter, obetald övertid eller vad du kallar det). Får jag tex 12000kr för ett jobb som jag kan göra på 6h i vanlig bil eller 7h i elbil så har det en viss betydelse, för mig som värderar min arbetstid. Tänk tex om du har en anställd du betalar per timme, inte vill du han ska sitta vid en SC under arbetstid ? Sen är det inte alltid man kan tillbringa lunchen vid en SC, oftast jobbar man långt från en SC.
Det är ju precis när man kör i tjänsten det är vettigt. Att spendera 1 timme av min fritid vid en laddare vore meningslöst men att jobba i bilen medan den laddar (i princip alla vi pratar om nu har sysslor som innefattar att läsa något, prata i telefon, maila och massa annat) är extremt vettigt. Man tappar helt enkelt 0 tid då.

För övrigt skulle det vara en rätt kass chef som bryr om hur mycket tid den anställda lägger så längre jobbet blir gjort, i så fall är det nog en chef inom skattefinansierad verksamhet där resultat inte spelar någon roll.
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Force-Walker »

topgun12 skrev:
Tesla är underbara bilar, men skulle inte vilja arbeta med en sådan och sitta vid en fastcharger under betald arbetstid.
Mig gör det mindre att sitta vid en sådan på min fritid eller semesterresa, men fan inte mitt under arbetstid.
Men det beror ju på hur man värderar sin tid. Själv debiterar jag 1200kr per h, tror ingen kund vill ha mig använda den tiden på en snabbladdning. Inte vill jag ta kostnaden själv heller utan hellre tillbringa tid hos betalande kund. Tid är pengar, under arbetstid.
Men om man nu kör 50 mil (som nu en model s ska klara) på en dag i laglig hastighet tar det ca 5—6 timmar med bara motorvägskörning. Då har man två timmar kvar för möten, men jag brukar ta in på hotell längs vägen.

Jag tar ingen milersättning eller fakturerar arbetstid för min körning, då jag åker runt och visar och marknadsför produkter.
Du måste ju ta en paus längs vägen.

Vad jag förstår så tar en resa mellan Skåne och Sthlm en halvtimma extra pga laddning.

Jag blir imponerad om du lyckas boka in och tajma körning så du alltid har ett möte när du kommer fram.
Dödtid finns iallafall alltid för mig.
En normal dag har jag 3-4 möten, ett möte tar ca en timma ibland längre ibland kortare.
Däremellan är de mailande i bilen eller hänga på teslaforum ;)

Jag som säljare försöker resa antingen på morgonen från 6—7 för att ha första mötet kanske kl 9.
Allt handlar ju om körmönstret man har.
Samtidigt sparar man ju bränslekostnader till företaget, typ 9-10kr milen räknar jag att jag kommer spara.

Sen finns de såklart nackdelar.
•Man får planera så att hotellet har laddning när man kommer fram.
•Man kan inte bränna på i 130km/h som jag gör idag (idiotiskt jag vet, men jag håller alltid avstånd till framförvarande bil)
•Det kan såklart bli att man felplanerar sin körning och blir stående med laddning innan ett möte.


En annan fråga, är det ingen här som använder sig av teslafi som kan berätta lite hur det fungerar.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av EnTraktor »

topgun12 skrev:
Tesla är underbara bilar, men skulle inte vilja arbeta med en sådan och sitta vid en fastcharger under betald arbetstid.
Mig gör det mindre att sitta vid en sådan på min fritid eller semesterresa, men fan inte mitt under arbetstid.
Men det beror ju på hur man värderar sin tid. Själv debiterar jag 1200kr per h, tror ingen kund vill ha mig använda den tiden på en snabbladdning. Inte vill jag ta kostnaden själv heller utan hellre tillbringa tid hos betalande kund. Tid är pengar, under arbetstid.
Förstår inte alls inlägget? Är det ok att köra bil i 8h på betald arbetstid men inte OK att kolla mail under ett laddstopp? Varför är just laddstoppet tidstjuven? Det är ju laddstoppet som get möjlighet till lite jobb. Man laddar aldrig 1 timme! Korta laddstopp på 15-25 min är effektivast. Startar man med en fulladdad bil kommer man 40-45 mil. Ett 15-25 minuters laddstopp ger ca 20-30 mil till. På 15-25 min hinner man precis gå på toa, köpa kaffe och uppdatera sig på mailen. Vill man hinna äta så hinner man få i sig ännu mer räckvidd. Så med ett laddstopp kommer man 55-70 mil utan märkbara tidsförluster.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av topgun12 »

Det är klart att en del lika gärna kan jobba medan de sitter i bilen och laddar, då är det inget problem. Men många kanske har jobb där arbetet som betalas för är att möta någon eller utföra en uppgift på plats. Då blir det tidsförlust sitta och ladda. Min S85 har väl praktisk räckvidd 25mil vintertid, Start 90%, måste ladda vid 10% för att ha marginal. 80% av 75KWh är 60kWh. Därtill oåtkommlig buffer 4kWh kvar 56kWh. Förbrukn vintertid 230 . 56/230=24.3mil Så 24 mil att köra så måste en laddplats hittas längs den rutten, eller ta en omväg.

Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av OfarligTesla »

topgun12 skrev:
Det är klart att en del lika gärna kan jobba medan de sitter i bilen och laddar, då är det inget problem. Men många kanske har jobb där arbetet som betalas för är att möta någon eller utföra en uppgift på plats. Då blir det tidsförlust sitta och ladda. Min S85 har väl praktisk räckvidd 25mil vintertid, Start 90%, måste ladda vid 10% för att ha marginal. 80% av 75KWh är 60kWh. Därtill oåtkommlig buffer 4kWh kvar 56kWh. Förbrukn vintertid 230 . 56/230=24.3mil Så 24 mil att köra så måste en laddplats hittas längs den rutten, eller ta en omväg.

Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Tror nog i princip ingen person har det jobbet du pratar om, bara resa runt och ha möten. Dvs att det enda som klassas som arbete är när man sitter face to face, inga presentationer som förbereds, inga bokningar av möten, inga mail, inga nya händelser eller produkter att läsa på om, ingen kunskapsutveckling.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av bylund »

topgun12 skrev:
Det är klart att en del lika gärna kan jobba medan de sitter i bilen och laddar, då är det inget problem. Men många kanske har jobb där arbetet som betalas för är att möta någon eller utföra en uppgift på plats. Då blir det tidsförlust sitta och ladda. Min S85 har väl praktisk räckvidd 25mil vintertid, Start 90%, måste ladda vid 10% för att ha marginal. 80% av 75KWh är 60kWh. Därtill oåtkommlig buffer 4kWh kvar 56kWh. Förbrukn vintertid 230 . 56/230=24.3mil Så 24 mil att köra så måste en laddplats hittas längs den rutten, eller ta en omväg.

Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Nu handlar denna tråd ju om just resande säljare. Jag gissar att du pratar om andra typer av jobb, då jag antar att säljare oftast inte kan fakturera sin tid, utan oftare drar in pengarna på att faktiskt få något sålt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av EnTraktor »

topgun12 skrev:
Det är klart att en del lika gärna kan jobba medan de sitter i bilen och laddar, då är det inget problem. Men många kanske har jobb där arbetet som betalas för är att möta någon eller utföra en uppgift på plats. Då blir det tidsförlust sitta och ladda. Min S85 har väl praktisk räckvidd 25mil vintertid, Start 90%, måste ladda vid 10% för att ha marginal. 80% av 75KWh är 60kWh. Därtill oåtkommlig buffer 4kWh kvar 56kWh. Förbrukn vintertid 230 . 56/230=24.3mil Så 24 mil att köra så måste en laddplats hittas längs den rutten, eller ta en omväg.

Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Det är jätteskillnad på en S85D och en Raven LR. Går inte jämföra dom bilarna i räckvidd. En S85D kan ha svårt nå Ödeshög från Stockholm om man kör snabbt, om det är kallt eller om det regnar. En Raven LR kör Stockholm - Ulricehamn utan laddstopp.
Mina anställda får jättegärna åka elbil, så kommer dom fram fräscha och pigga istället för slutkörda!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Zalman3 »

Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Har man en S100D som gör 50 riktiga mil på en laddning.
Då ser jag inte riktigt problemet.
Varje morgon så har man ju laddat fullt hemma eller på hotell.
Och ytterst få anställda kör mer än 100mil på en dag.

Och jag kommer aldrig över 100km/h i snittfart på längre sträckor, eftersom det är mycket samhällen mm som drar ner snittfarten.

Om man då ska sitta i bilen 10 timmar, vill man ju stanna och äta, gå på toa mm i en timme, och under tiden så kan man ladda.

Kan man bara planera sina rutter, så är det inget problem.
Jag tar mig ju runt med en S75D utan problem i Norrland, sommar som vinter.

Kan dock tänka mig att om inte kan planera sina resor, att det då skulle vara svårare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Niklas Z »

topgun12 skrev:
Det är klart att en del lika gärna kan jobba medan de sitter i bilen och laddar, då är det inget problem. Men många kanske har jobb där arbetet som betalas för är att möta någon eller utföra en uppgift på plats. Då blir det tidsförlust sitta och ladda. Min S85 har väl praktisk räckvidd 25mil vintertid, Start 90%, måste ladda vid 10% för att ha marginal. 80% av 75KWh är 60kWh. Därtill oåtkommlig buffer 4kWh kvar 56kWh. Förbrukn vintertid 230 . 56/230=24.3mil Så 24 mil att köra så måste en laddplats hittas längs den rutten, eller ta en omväg.

Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Jag är egenföretagare, men har två helt olika arbetsområden. I det ena av dem kan jag bara fakturera den tid när jag är på plats och utför arbetsuppgifterna med uppdragsgivaren, ungefär som du beskriver det. Även om detta hade varit det enda arbetsområdet för mig så hade jag ändå dragit nytta av laddpauser, eftersom jag måste komma förberedd. Kan dock inte fakturera förberedelserna, men de måste göras om det ska fungera för mig under den tid jag kan fakturera. Och ibland måste jag ju lägga tid på att skriva fakturor, men den tiden kan jag inte fakturera :D så den uppgiften skulle kunna göras under laddpauser.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av GreenMachine »

Om du inte får ut mer än 25 mil utan laddning så förstår jag dig verkligen. Hade inte funkat för mig heller men de nyare LR bilarna tar du ju dig dubbelt så långt så det är inget problem längre.
Skriv svar