Tesla Model S som resande säljare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Force-Walker »

Hej!

Läst och hängt mycket här, men nu tagit tag i mig själv och blivit medlem. :)

Kör idag en fullutrustad XC60 Inscription D4 feb-18 (förmånsvärde på närmare 8000, pga all utrustning), men går i tankarna på att skifta till en Model S Long Range (Raven).
Har ett år kvar på min leasing men går ändå i tankarna att försöka få till ett skifte nu, är det någon här som bytt och gått i från sin leasing tidigare, som kan berätta hur det går till?

Några frågor och tankar.

Jag driver eget.
Är det någon här på forumet som jobbar som resande säljare och kan berätta om det funkar bra med Model S?
Jag har stenkoll på mina resor iochmed Volvo on Call, och ser där att det är sällan jag överstiger 30-40 mil om dagen. Det är ibland resorna till Stockholm, men det krävs ju bara ett laddstopp nuförtiden.
Och jag håller mig oftast när motorvägen, så jag vill tro att det inte skall vara några problem.

Frågor:
-Vad skiljer Long Range mot Performance hos Model S? (är det bara design på utsida och insida?)

-Vad skiljer model 3 mot model S? Tänker främst på laddningen, laddar model 3 mycket snabbare?
Är det någon app eller kul grej på skärmen som Model 3 har som Model S inte har?

-Hur fungerar laddningen för Model S, Vad är det för adapters som krävs i nuläget?
Jag utgår från Helsingborg, och reser främst mot Göteborg och Stockholm kanske 3 gånger om året.
-Finns det någon bra guide om alla olika uttag som finns för laddning?

-Vad är bäst att använda för att ha koll på körjournal?
Är det Teslafi?


Jag lånade en kompis Model 3, och absolut det är en kul bil, men interören kändes inte top notch, när jag sen fick testa en Tesla Model S på SC Malmö,
kände jag wow. Känns lite som Model 3 är mer VW och Model S mer Audi, om man får använda den jämförelsen.