Tesla Model S som resande säljare
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Model S som resande säljare
Tesla är underbara bilar, men skulle inte vilja arbeta med en sådan och sitta vid en fastcharger under betald arbetstid.
Mig gör det mindre att sitta vid en sådan på min fritid eller semesterresa, men fan inte mitt under arbetstid.
Men det beror ju på hur man värderar sin tid. Själv debiterar jag 1200kr per h, tror ingen kund vill ha mig använda den tiden på en snabbladdning. Inte vill jag ta kostnaden själv heller utan hellre tillbringa tid hos betalande kund. Tid är pengar, under arbetstid.
Mig gör det mindre att sitta vid en sådan på min fritid eller semesterresa, men fan inte mitt under arbetstid.
Men det beror ju på hur man värderar sin tid. Själv debiterar jag 1200kr per h, tror ingen kund vill ha mig använda den tiden på en snabbladdning. Inte vill jag ta kostnaden själv heller utan hellre tillbringa tid hos betalande kund. Tid är pengar, under arbetstid.
Re: Tesla Model S som resande säljare
Vilken rapparkalja! Det finns väl ingen säljare eller konsult för den delen (du är tydligen undantaget) som är livegen med sin tid med kund och inte kan stänga av debiteringen, alternativt kompensera med övertid. Dessutom går det utmärkt att ringa samtal/skriva mail/etc under laddning. Under mina uppdrag (högre timdebitering än dig) räknar kunder inte tid på detaljnivå. De ser till resultat!topgun12 skrev:Tesla är underbara bilar, men skulle inte vilja arbeta med en sådan och sitta vid en fastcharger under betald arbetstid.
Mig gör det mindre att sitta vid en sådan på min fritid eller semesterresa, men fan inte mitt under arbetstid.
Men det beror ju på hur man värderar sin tid. Själv debiterar jag 1200kr per h, tror ingen kund vill ha mig använda den tiden på en snabbladdning. Inte vill jag ta kostnaden själv heller utan hellre tillbringa tid hos betalande kund. Tid är pengar, under arbetstid.
Re: Tesla Model S som resande säljare
Du går aldrig på toa eller äter lunch då antar jag?topgun12 skrev:Tesla är underbara bilar, men skulle inte vilja arbeta med en sådan och sitta vid en fastcharger under betald arbetstid.
Mig gör det mindre att sitta vid en sådan på min fritid eller semesterresa, men fan inte mitt under arbetstid.
Men det beror ju på hur man värderar sin tid. Själv debiterar jag 1200kr per h, tror ingen kund vill ha mig använda den tiden på en snabbladdning. Inte vill jag ta kostnaden själv heller utan hellre tillbringa tid hos betalande kund. Tid är pengar, under arbetstid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla Model S som resande säljare
Snarare du som sprider rappakalja. All tid är pengar när du arbetar. Sen är det inviduellt hur man vill värdera den. Vill du arbeta gratis vissa timmar är det upp till dig (avstängd taxameter, obetald övertid eller vad du kallar det). Får jag tex 12000kr för ett jobb som jag kan göra på 6h i vanlig bil eller 7h i elbil så har det en viss betydelse, för mig som värderar min arbetstid. Tänk tex om du har en anställd du betalar per timme, inte vill du han ska sitta vid en SC under arbetstid ? Sen är det inte alltid man kan tillbringa lunchen vid en SC, oftast jobbar man långt från en SC.Cay skrev:Vilken rapparkalja! Det finns väl ingen säljare eller konsult för den delen (du är tydligen undantaget) som är livegen med sin tid med kund och inte kan stänga av debiteringen, alternativt kompensera med övertid. Dessutom går det utmärkt att ringa samtal/skriva mail/etc under laddning. Under mina uppdrag (högre timdebitering än dig) räknar kunder inte tid på detaljnivå. De ser till resultat!topgun12 skrev:Tesla är underbara bilar, men skulle inte vilja arbeta med en sådan och sitta vid en fastcharger under betald arbetstid.
Mig gör det mindre att sitta vid en sådan på min fritid eller semesterresa, men fan inte mitt under arbetstid.
Men det beror ju på hur man värderar sin tid. Själv debiterar jag 1200kr per h, tror ingen kund vill ha mig använda den tiden på en snabbladdning. Inte vill jag ta kostnaden själv heller utan hellre tillbringa tid hos betalande kund. Tid är pengar, under arbetstid.
Re: Tesla Model S som resande säljare
Tiden vid laddstolpen blir väl fritid även om det råkar vara under en arbetsdag?
Kör du så mycket att du måste snabbladda under dagen så undrar jag hur mycket du kan debitera öht. Kan inte bli många timmar om dagen.
Kör du så mycket att du måste snabbladda under dagen så undrar jag hur mycket du kan debitera öht. Kan inte bli många timmar om dagen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla Model S som resande säljare
Det är ju precis när man kör i tjänsten det är vettigt. Att spendera 1 timme av min fritid vid en laddare vore meningslöst men att jobba i bilen medan den laddar (i princip alla vi pratar om nu har sysslor som innefattar att läsa något, prata i telefon, maila och massa annat) är extremt vettigt. Man tappar helt enkelt 0 tid då.topgun12 skrev:Snarare du som sprider rappakalja. All tid är pengar när du arbetar. Sen är det inviduellt hur man vill värdera den. Vill du arbeta gratis vissa timmar är det upp till dig (avstängd taxameter, obetald övertid eller vad du kallar det). Får jag tex 12000kr för ett jobb som jag kan göra på 6h i vanlig bil eller 7h i elbil så har det en viss betydelse, för mig som värderar min arbetstid. Tänk tex om du har en anställd du betalar per timme, inte vill du han ska sitta vid en SC under arbetstid ? Sen är det inte alltid man kan tillbringa lunchen vid en SC, oftast jobbar man långt från en SC.
För övrigt skulle det vara en rätt kass chef som bryr om hur mycket tid den anställda lägger så längre jobbet blir gjort, i så fall är det nog en chef inom skattefinansierad verksamhet där resultat inte spelar någon roll.
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Tesla Model S som resande säljare
Men om man nu kör 50 mil (som nu en model s ska klara) på en dag i laglig hastighet tar det ca 5—6 timmar med bara motorvägskörning. Då har man två timmar kvar för möten, men jag brukar ta in på hotell längs vägen.topgun12 skrev:Tesla är underbara bilar, men skulle inte vilja arbeta med en sådan och sitta vid en fastcharger under betald arbetstid.
Mig gör det mindre att sitta vid en sådan på min fritid eller semesterresa, men fan inte mitt under arbetstid.
Men det beror ju på hur man värderar sin tid. Själv debiterar jag 1200kr per h, tror ingen kund vill ha mig använda den tiden på en snabbladdning. Inte vill jag ta kostnaden själv heller utan hellre tillbringa tid hos betalande kund. Tid är pengar, under arbetstid.
Jag tar ingen milersättning eller fakturerar arbetstid för min körning, då jag åker runt och visar och marknadsför produkter.
Du måste ju ta en paus längs vägen.
Vad jag förstår så tar en resa mellan Skåne och Sthlm en halvtimma extra pga laddning.
Jag blir imponerad om du lyckas boka in och tajma körning så du alltid har ett möte när du kommer fram.
Dödtid finns iallafall alltid för mig.
En normal dag har jag 3-4 möten, ett möte tar ca en timma ibland längre ibland kortare.
Däremellan är de mailande i bilen eller hänga på teslaforum
Jag som säljare försöker resa antingen på morgonen från 6—7 för att ha första mötet kanske kl 9.
Allt handlar ju om körmönstret man har.
Samtidigt sparar man ju bränslekostnader till företaget, typ 9-10kr milen räknar jag att jag kommer spara.
Sen finns de såklart nackdelar.
•Man får planera så att hotellet har laddning när man kommer fram.
•Man kan inte bränna på i 130km/h som jag gör idag (idiotiskt jag vet, men jag håller alltid avstånd till framförvarande bil)
•Det kan såklart bli att man felplanerar sin körning och blir stående med laddning innan ett möte.
En annan fråga, är det ingen här som använder sig av teslafi som kan berätta lite hur det fungerar.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla Model S som resande säljare
Förstår inte alls inlägget? Är det ok att köra bil i 8h på betald arbetstid men inte OK att kolla mail under ett laddstopp? Varför är just laddstoppet tidstjuven? Det är ju laddstoppet som get möjlighet till lite jobb. Man laddar aldrig 1 timme! Korta laddstopp på 15-25 min är effektivast. Startar man med en fulladdad bil kommer man 40-45 mil. Ett 15-25 minuters laddstopp ger ca 20-30 mil till. På 15-25 min hinner man precis gå på toa, köpa kaffe och uppdatera sig på mailen. Vill man hinna äta så hinner man få i sig ännu mer räckvidd. Så med ett laddstopp kommer man 55-70 mil utan märkbara tidsförluster.topgun12 skrev:Tesla är underbara bilar, men skulle inte vilja arbeta med en sådan och sitta vid en fastcharger under betald arbetstid.
Mig gör det mindre att sitta vid en sådan på min fritid eller semesterresa, men fan inte mitt under arbetstid.
Men det beror ju på hur man värderar sin tid. Själv debiterar jag 1200kr per h, tror ingen kund vill ha mig använda den tiden på en snabbladdning. Inte vill jag ta kostnaden själv heller utan hellre tillbringa tid hos betalande kund. Tid är pengar, under arbetstid.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Tesla Model S som resande säljare
Det är klart att en del lika gärna kan jobba medan de sitter i bilen och laddar, då är det inget problem. Men många kanske har jobb där arbetet som betalas för är att möta någon eller utföra en uppgift på plats. Då blir det tidsförlust sitta och ladda. Min S85 har väl praktisk räckvidd 25mil vintertid, Start 90%, måste ladda vid 10% för att ha marginal. 80% av 75KWh är 60kWh. Därtill oåtkommlig buffer 4kWh kvar 56kWh. Förbrukn vintertid 230 . 56/230=24.3mil Så 24 mil att köra så måste en laddplats hittas längs den rutten, eller ta en omväg.
Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla Model S som resande säljare
Tror nog i princip ingen person har det jobbet du pratar om, bara resa runt och ha möten. Dvs att det enda som klassas som arbete är när man sitter face to face, inga presentationer som förbereds, inga bokningar av möten, inga mail, inga nya händelser eller produkter att läsa på om, ingen kunskapsutveckling.topgun12 skrev:Det är klart att en del lika gärna kan jobba medan de sitter i bilen och laddar, då är det inget problem. Men många kanske har jobb där arbetet som betalas för är att möta någon eller utföra en uppgift på plats. Då blir det tidsförlust sitta och ladda. Min S85 har väl praktisk räckvidd 25mil vintertid, Start 90%, måste ladda vid 10% för att ha marginal. 80% av 75KWh är 60kWh. Därtill oåtkommlig buffer 4kWh kvar 56kWh. Förbrukn vintertid 230 . 56/230=24.3mil Så 24 mil att köra så måste en laddplats hittas längs den rutten, eller ta en omväg.
Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Re: Tesla Model S som resande säljare
Nu handlar denna tråd ju om just resande säljare. Jag gissar att du pratar om andra typer av jobb, då jag antar att säljare oftast inte kan fakturera sin tid, utan oftare drar in pengarna på att faktiskt få något sålt.topgun12 skrev:Det är klart att en del lika gärna kan jobba medan de sitter i bilen och laddar, då är det inget problem. Men många kanske har jobb där arbetet som betalas för är att möta någon eller utföra en uppgift på plats. Då blir det tidsförlust sitta och ladda. Min S85 har väl praktisk räckvidd 25mil vintertid, Start 90%, måste ladda vid 10% för att ha marginal. 80% av 75KWh är 60kWh. Därtill oåtkommlig buffer 4kWh kvar 56kWh. Förbrukn vintertid 230 . 56/230=24.3mil Så 24 mil att köra så måste en laddplats hittas längs den rutten, eller ta en omväg.
Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla Model S som resande säljare
Det är jätteskillnad på en S85D och en Raven LR. Går inte jämföra dom bilarna i räckvidd. En S85D kan ha svårt nå Ödeshög från Stockholm om man kör snabbt, om det är kallt eller om det regnar. En Raven LR kör Stockholm - Ulricehamn utan laddstopp.topgun12 skrev:Det är klart att en del lika gärna kan jobba medan de sitter i bilen och laddar, då är det inget problem. Men många kanske har jobb där arbetet som betalas för är att möta någon eller utföra en uppgift på plats. Då blir det tidsförlust sitta och ladda. Min S85 har väl praktisk räckvidd 25mil vintertid, Start 90%, måste ladda vid 10% för att ha marginal. 80% av 75KWh är 60kWh. Därtill oåtkommlig buffer 4kWh kvar 56kWh. Förbrukn vintertid 230 . 56/230=24.3mil Så 24 mil att köra så måste en laddplats hittas längs den rutten, eller ta en omväg.
Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Mina anställda får jättegärna åka elbil, så kommer dom fram fräscha och pigga istället för slutkörda!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Tesla Model S som resande säljare
Har man en S100D som gör 50 riktiga mil på en laddning.Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Då ser jag inte riktigt problemet.
Varje morgon så har man ju laddat fullt hemma eller på hotell.
Och ytterst få anställda kör mer än 100mil på en dag.
Och jag kommer aldrig över 100km/h i snittfart på längre sträckor, eftersom det är mycket samhällen mm som drar ner snittfarten.
Om man då ska sitta i bilen 10 timmar, vill man ju stanna och äta, gå på toa mm i en timme, och under tiden så kan man ladda.
Kan man bara planera sina rutter, så är det inget problem.
Jag tar mig ju runt med en S75D utan problem i Norrland, sommar som vinter.
Kan dock tänka mig att om inte kan planera sina resor, att det då skulle vara svårare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla Model S som resande säljare
Jag är egenföretagare, men har två helt olika arbetsområden. I det ena av dem kan jag bara fakturera den tid när jag är på plats och utför arbetsuppgifterna med uppdragsgivaren, ungefär som du beskriver det. Även om detta hade varit det enda arbetsområdet för mig så hade jag ändå dragit nytta av laddpauser, eftersom jag måste komma förberedd. Kan dock inte fakturera förberedelserna, men de måste göras om det ska fungera för mig under den tid jag kan fakturera. Och ibland måste jag ju lägga tid på att skriva fakturor, men den tiden kan jag inte fakturera så den uppgiften skulle kunna göras under laddpauser.topgun12 skrev:Det är klart att en del lika gärna kan jobba medan de sitter i bilen och laddar, då är det inget problem. Men många kanske har jobb där arbetet som betalas för är att möta någon eller utföra en uppgift på plats. Då blir det tidsförlust sitta och ladda. Min S85 har väl praktisk räckvidd 25mil vintertid, Start 90%, måste ladda vid 10% för att ha marginal. 80% av 75KWh är 60kWh. Därtill oåtkommlig buffer 4kWh kvar 56kWh. Förbrukn vintertid 230 . 56/230=24.3mil Så 24 mil att köra så måste en laddplats hittas längs den rutten, eller ta en omväg.
Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Tesla Model S som resande säljare
Om du inte får ut mer än 25 mil utan laddning så förstår jag dig verkligen. Hade inte funkat för mig heller men de nyare LR bilarna tar du ju dig dubbelt så långt så det är inget problem längre.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla Model S som resande säljare
Visst kommer man ju lite längre, men på den sträckan finns ju inte någon SuC, så man måste stanna i Ödeshög ändå.GreenMachine skrev:Om du inte får ut mer än 25 mil utan laddning så förstår jag dig verkligen. Hade inte funkat för mig heller men de nyare LR bilarna tar du ju dig dubbelt så långt så det är inget problem längre.
Det är verkligen stor skillnad i praktiken med 100 batteriet. Speciellt eftersom man vill undvika att ladda de sista 20% pga långsam laddning och undvika att ligga alltför nära tomt batteri. Komfortzonen mellan dessa bägge innebär 40 mil med 100 batteriet men kanske bara 25 mil med 85:an. Min gamla 70 gick att köra 30 mil på vintern också, men det var definitivt inte utan en hel del fokus på batteriet och med lätt pedal. Med 100 kan man med samma körstil komma minst 55-60 mil.
Nu är det ung som med min gamla hybrid, tänker knappt på räckvidden och kör inte på något speciellt vis för att spara ström.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Tesla Model S som resande säljare
Vi har såklart alla lite olika förutsättningar men det finns ju fler sätt att ladda på än SuC. Kör ca 400-500 mil i jobbet i min MXLR mestadels i jobbet och tycker ofta att en halvtimme 45 min på en 22kw-stolpe medans man äter lunch kan vara minst lika användbart som en SuC. Nä, du får inte såklart inte lika mycket laddning i bilen, men det kanske räcker för att komma till nästa möte där finns det en stolpe i garaget som du kan ladda på under tiden du har möte etc. Med en fossilare så slipper du kanske att planera resorna lite mer tycker inte alls att det är vare sig svårt eller konstigt. Har både Uppladdning.nu och ABRP som favoriter i tesla-browsern så det går både snabbt och enkelt att olika alternativ. Va ex. i Hofors i förra veckan och såg att det inte skulle finnas någon laddmöjlighet alls där så det var ganska lätt att istället då bara svänga in i och ta en lunch i Sandviken istället och sedan köra sista biten till Hofors istället för att komma lite tidigare och luncha i Hofors.Gustafsson skrev:Visst kommer man ju lite längre, men på den sträckan finns ju inte någon SuC, så man måste stanna i Ödeshög ändå.GreenMachine skrev:Om du inte får ut mer än 25 mil utan laddning så förstår jag dig verkligen. Hade inte funkat för mig heller men de nyare LR bilarna tar du ju dig dubbelt så långt så det är inget problem längre.
Det är verkligen stor skillnad i praktiken med 100 batteriet. Speciellt eftersom man vill undvika att ladda de sista 20% pga långsam laddning och undvika att ligga alltför nära tomt batteri. Komfortzonen mellan dessa bägge innebär 40 mil med 100 batteriet men kanske bara 25 mil med 85:an. Min gamla 70 gick att köra 30 mil på vintern också, men det var definitivt inte utan en hel del fokus på batteriet och med lätt pedal. Med 100 kan man med samma körstil komma minst 55-60 mil.
Nu är det ung som med min gamla hybrid, tänker knappt på räckvidden och kör inte på något speciellt vis för att spara ström.