Tesla Model S som resande säljare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av bylund »

topgun12 skrev:
Det är klart att en del lika gärna kan jobba medan de sitter i bilen och laddar, då är det inget problem. Men många kanske har jobb där arbetet som betalas för är att möta någon eller utföra en uppgift på plats. Då blir det tidsförlust sitta och ladda. Min S85 har väl praktisk räckvidd 25mil vintertid, Start 90%, måste ladda vid 10% för att ha marginal. 80% av 75KWh är 60kWh. Därtill oåtkommlig buffer 4kWh kvar 56kWh. Förbrukn vintertid 230 . 56/230=24.3mil Så 24 mil att köra så måste en laddplats hittas längs den rutten, eller ta en omväg.

Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Nu handlar denna tråd ju om just resande säljare. Jag gissar att du pratar om andra typer av jobb, då jag antar att säljare oftast inte kan fakturera sin tid, utan oftare drar in pengarna på att faktiskt få något sålt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av EnTraktor »

topgun12 skrev:
Det är klart att en del lika gärna kan jobba medan de sitter i bilen och laddar, då är det inget problem. Men många kanske har jobb där arbetet som betalas för är att möta någon eller utföra en uppgift på plats. Då blir det tidsförlust sitta och ladda. Min S85 har väl praktisk räckvidd 25mil vintertid, Start 90%, måste ladda vid 10% för att ha marginal. 80% av 75KWh är 60kWh. Därtill oåtkommlig buffer 4kWh kvar 56kWh. Förbrukn vintertid 230 . 56/230=24.3mil Så 24 mil att köra så måste en laddplats hittas längs den rutten, eller ta en omväg.

Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Det är jätteskillnad på en S85D och en Raven LR. Går inte jämföra dom bilarna i räckvidd. En S85D kan ha svårt nå Ödeshög från Stockholm om man kör snabbt, om det är kallt eller om det regnar. En Raven LR kör Stockholm - Ulricehamn utan laddstopp.
Mina anställda får jättegärna åka elbil, så kommer dom fram fräscha och pigga istället för slutkörda!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Zalman3 »

Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Har man en S100D som gör 50 riktiga mil på en laddning.
Då ser jag inte riktigt problemet.
Varje morgon så har man ju laddat fullt hemma eller på hotell.
Och ytterst få anställda kör mer än 100mil på en dag.

Och jag kommer aldrig över 100km/h i snittfart på längre sträckor, eftersom det är mycket samhällen mm som drar ner snittfarten.

Om man då ska sitta i bilen 10 timmar, vill man ju stanna och äta, gå på toa mm i en timme, och under tiden så kan man ladda.

Kan man bara planera sina rutter, så är det inget problem.
Jag tar mig ju runt med en S75D utan problem i Norrland, sommar som vinter.

Kan dock tänka mig att om inte kan planera sina resor, att det då skulle vara svårare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Niklas Z »

topgun12 skrev:
Det är klart att en del lika gärna kan jobba medan de sitter i bilen och laddar, då är det inget problem. Men många kanske har jobb där arbetet som betalas för är att möta någon eller utföra en uppgift på plats. Då blir det tidsförlust sitta och ladda. Min S85 har väl praktisk räckvidd 25mil vintertid, Start 90%, måste ladda vid 10% för att ha marginal. 80% av 75KWh är 60kWh. Därtill oåtkommlig buffer 4kWh kvar 56kWh. Förbrukn vintertid 230 . 56/230=24.3mil Så 24 mil att köra så måste en laddplats hittas längs den rutten, eller ta en omväg.

Egenföretagare tycks i en del fall kunna se dödtid som obetald fritid under arbetstid, men tänk istället om du hade en anställd som satt i teslan och ladda under arbetstid? Hade du då inte hellre haft honom i bensinbil ?
Jag är egenföretagare, men har två helt olika arbetsområden. I det ena av dem kan jag bara fakturera den tid när jag är på plats och utför arbetsuppgifterna med uppdragsgivaren, ungefär som du beskriver det. Även om detta hade varit det enda arbetsområdet för mig så hade jag ändå dragit nytta av laddpauser, eftersom jag måste komma förberedd. Kan dock inte fakturera förberedelserna, men de måste göras om det ska fungera för mig under den tid jag kan fakturera. Och ibland måste jag ju lägga tid på att skriva fakturor, men den tiden kan jag inte fakturera :D så den uppgiften skulle kunna göras under laddpauser.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av GreenMachine »

Om du inte får ut mer än 25 mil utan laddning så förstår jag dig verkligen. Hade inte funkat för mig heller men de nyare LR bilarna tar du ju dig dubbelt så långt så det är inget problem längre.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Gustafsson »

GreenMachine skrev:
Om du inte får ut mer än 25 mil utan laddning så förstår jag dig verkligen. Hade inte funkat för mig heller men de nyare LR bilarna tar du ju dig dubbelt så långt så det är inget problem längre.
Visst kommer man ju lite längre, men på den sträckan finns ju inte någon SuC, så man måste stanna i Ödeshög ändå.
Det är verkligen stor skillnad i praktiken med 100 batteriet. Speciellt eftersom man vill undvika att ladda de sista 20% pga långsam laddning och undvika att ligga alltför nära tomt batteri. Komfortzonen mellan dessa bägge innebär 40 mil med 100 batteriet men kanske bara 25 mil med 85:an. Min gamla 70 gick att köra 30 mil på vintern också, men det var definitivt inte utan en hel del fokus på batteriet och med lätt pedal. Med 100 kan man med samma körstil komma minst 55-60 mil.
Nu är det ung som med min gamla hybrid, tänker knappt på räckvidden och kör inte på något speciellt vis för att spara ström.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av GreenMachine »

Gustafsson skrev:
GreenMachine skrev:
Om du inte får ut mer än 25 mil utan laddning så förstår jag dig verkligen. Hade inte funkat för mig heller men de nyare LR bilarna tar du ju dig dubbelt så långt så det är inget problem längre.
Visst kommer man ju lite längre, men på den sträckan finns ju inte någon SuC, så man måste stanna i Ödeshög ändå.
Det är verkligen stor skillnad i praktiken med 100 batteriet. Speciellt eftersom man vill undvika att ladda de sista 20% pga långsam laddning och undvika att ligga alltför nära tomt batteri. Komfortzonen mellan dessa bägge innebär 40 mil med 100 batteriet men kanske bara 25 mil med 85:an. Min gamla 70 gick att köra 30 mil på vintern också, men det var definitivt inte utan en hel del fokus på batteriet och med lätt pedal. Med 100 kan man med samma körstil komma minst 55-60 mil.
Nu är det ung som med min gamla hybrid, tänker knappt på räckvidden och kör inte på något speciellt vis för att spara ström.
Vi har såklart alla lite olika förutsättningar men det finns ju fler sätt att ladda på än SuC. Kör ca 400-500 mil i jobbet i min MXLR mestadels i jobbet och tycker ofta att en halvtimme 45 min på en 22kw-stolpe medans man äter lunch kan vara minst lika användbart som en SuC. Nä, du får inte såklart inte lika mycket laddning i bilen, men det kanske räcker för att komma till nästa möte där finns det en stolpe i garaget som du kan ladda på under tiden du har möte etc. Med en fossilare så slipper du kanske att planera resorna lite mer tycker inte alls att det är vare sig svårt eller konstigt. Har både Uppladdning.nu och ABRP som favoriter i tesla-browsern så det går både snabbt och enkelt att olika alternativ. Va ex. i Hofors i förra veckan och såg att det inte skulle finnas någon laddmöjlighet alls där så det var ganska lätt att istället då bara svänga in i och ta en lunch i Sandviken istället och sedan köra sista biten till Hofors istället för att komma lite tidigare och luncha i Hofors.
Skriv svar