Självöppnande motorhuv på S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Claes
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 apr 2019 14:41
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Självöppnande motorhuv på S

Inlägg av Claes »

Har de två senaste dagarna under körning fått meddelande att huven är öppen. Tack och lov är det ett tvåstegsförfarande, så huven är inte helt öppen - men alarmerande att den öppnar ett steg. När släpper även det andra?
För att stänga krävs att man öppnar huven med därför avsett kommando och därefter stänger huven på föreskrivet sätt. Så går det bra att köra några mil. Och sen kommer varningen igen. Lite tjatigt är väl det minsta man kan säga.
Jag kör omkring 23 mil/dag och det händer vanligtvis 2 - 4 gånger per körning. Jag kan inte se någon yttre orsak till att den ska öppnas.
Bilen är en P100, uttagen i december 2019 med några hundra mil på mätaren.
Finns det någon mer med den här erfarenheten och - framför allt - är det någon som vet ett bra botemedel annat än att slå ett rep runt hela bilen och hålla fast huven?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Självöppnande motorhuv på S

Inlägg av evilirish »

Öppnar den sig på riktigt eller kan det vara sensor fel? Ligger där is eller smuts någonstans i mekanismen som gör att det inte stänger ordentligt?
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Självöppnande motorhuv på S

Inlägg av carl-pedal »

Det är stor skillnad på om huven öppnas eller om bara givaren berättar fel signal:
Om huven öppnats fysiskt när du kör har du ett ovanligt fel på spärren som öppnar sporadiskt. Kräver byte av öppnare och är lätt att göra själv om du är utanför garanti.
Om huven inte öppnats har du fel på givaren på spärr nr2, dvs säkerhetsspärren. För att slippa felmeddelande är det bara att koppla ur kontakten till givaren på den spärren. Räcker att ta bort plasten framför låsmekanismen så kommer man åt. Givare finns fortfarande på spärr nr1 så du tappar ingen funktion.

Obs - detta gäller bara äldre Model S med 2st lås!

(fick själv nyss fel på givaren på min bil)
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Självöppnande motorhuv på S

Inlägg av bylund »

Fast då den är uttagen förra månaden så är det ju klart ett garantiärende, om det inte bara är något som blockerar givare eller lås som är lätt att ta bort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Claes
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 apr 2019 14:41
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Re: Självöppnande motorhuv på S

Inlägg av Claes »

Tack alla hjälpsamma Teslaiter!
Ingen smuts, inget som blockerar någon sensor.
Bilen förvaras i garage och är hyggligt snö- och isfri.
Huven öppnas c:a 4 cm och hålls kvar i det läget av den låsbygel som är fäst i huven och snäpper in i en låsanordning i karossen.
Det går inte - tack och lov - att öppna huven (än så länge) med mindre än att man använder sig av upplåsningsfunktionen på skärmen.
Service är bokad i slutet av januari p g a lindrigt sagt bristfällig motorbromsning (och tillhörande uppladdning) - dvs inte alls förrän motor och batterier körts 4 - 8 mil. Har haft missljud vid motorbromsning som låter som grova kuggar som inte går i ingrepp.
Detta är min andra S - den första (april 19 - november 19, 2400 mil) gick helt bekymmersfritt...
Tar gärna emot fler tips och erfarenheter!

Claes
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Självöppnande motorhuv på S

Inlägg av Pontus »

Kan ju vara bra kanske att uppdatera SC med alla problem innan servicen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Självöppnande motorhuv på S

Inlägg av carl-pedal »

Oops, jag läste bara halva första inlägget... Det är så klart SC som ska kontaktas, kan hända att det räknas som säkerhetsrisk = bärgning på deras bekostnad om det vill sig väl.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Självöppnande motorhuv på S

Inlägg av A76 »

Detta fel hade jag på min MS. Det berodde på jordfel, det sitter tydligen en jordkabel i fronten där bulten lossnar lite, värme och kyla gör sedan att bilen visar öppen frunk ibland. För mig hjälpte det inte att öppna och stänga alltid heller. Oftast gick det bäst om man tryckte på nödöppningen i frunken ett par ggr för att sedan stänga. SC spännde bulten och sedan har det inte visat sig igen.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Självöppnande motorhuv på S

Inlägg av Lessmog »

A76 skrev:
Detta fel hade jag på min MS. Det berodde på jordfel, det sitter tydligen en jordkabel i fronten där bulten lossnar lite, värme och kyla gör sedan att bilen visar öppen frunk ibland. För mig hjälpte det inte att öppna och stänga alltid heller. Oftast gick det bäst om man tryckte på nödöppningen i frunken ett par ggr för att sedan stänga. SC spännde bulten och sedan har det inte visat sig igen.
Vet du var den bulten satt? :?:

Jag fick liknande fel i går, satt och superladdade då plötsligt "självbilden" på lilla skärmen visade öppen frunk i några sekunder, sedan "stängdes" den. Detta upprepades flera gånger utan att vi rörde en fena där vi satt och väntade.

På hemvägen slutade lika plötsligt Cruise Control fungera, en stund, utan märkbar yttre händelse på motorvägen. Strax gick det att slå på den igen. Torrt väder, ca +7C.

Allt det här tycker jag tyder på jordfel. I så fall kan det kanske påverka andra, ännu viktigare funktioner. :shock:

Skulle föredra att själv efterdra och/eller applicera WD40 framför 15 mil enkel till Mölndal. :( Men då behöver jag ju veta var jag ska leta, liksom. ;)

PS Ms85D, juli 2015
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Självöppnande motorhuv på S

Inlägg av 12man »

Såhär såg det ut på min...när den lossnat helt.. och bortböjd för fotografering.
Balken på passagerarsidan med frunklådan+ borttagen
IMG_20190209_125820455.jpg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Självöppnande motorhuv på S

Inlägg av Lessmog »

12man skrev:
Såhär såg det ut på min...när den lossnat helt.. och bortböjd för fotografering.
Balken på passagerarsidan med frunklådan+ borttagen
IMG_20190209_125820455.jpg
Oj! Ser ut som bulten har brutits av helt?
Var det väldigt besvärligt att ta av frunklådan?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Självöppnande motorhuv på S

Inlägg av 12man »

Lessmog skrev:
12man skrev:
Såhär såg det ut på min...när den lossnat helt.. och bortböjd för fotografering.
Balken på passagerarsidan med frunklådan+ borttagen
IMG_20190209_125820455.jpg
Oj! Ser ut som bulten har brutits av helt?
Var det väldigt besvärligt att ta av frunklådan?
Kanske brutits, men det mesta var olämplig materialkombo alu/järn/koppar, tesla fixade med nytt hål intill.
Ta bort inner (filt) och ytterfrunk(hårdplast) tar 15 min,
Se till att att hänga av 12v batteriet om du tänker fixa själv
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Självöppnande motorhuv på S

Inlägg av Lessmog »

Uppdaterar status på mitt elfel, som eskalerade kvickt.
tl;dr: Totalstopp, bärgning till SeC Mölndal, fel på batterivärmaren. Antagligen fler fel tror jag. :cry:

Lite mer här viewtopic.php?f=10&t=19155&p=402173#p402173 i annan tråd.
Håller tummarna ...
Skriv svar