Glapp i ratten

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
b0bben
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 dec 2019 23:33
Ort: Göteborg

Glapp i ratten

Inlägg av b0bben »

y0 alla!

Model S ägare sedan 1v tillbaka :D
Längtat sen 2012.

Bilen är 2016 S75 med nybilsgaranti, eftersom förra ägaren köpte den CPO av Tesla, så den har garanti kvar.

Anyways, jag har inte ägt en Tesla innan (kört flera dock), och inte märkt något sånt här.

Ratten liksom "glappar". Som att det finns 2cm på rattstången där den inte har någon effekt.
Kör man rakt så måste jag hela tiden justera för att hålla den rak.

Tänk gammal Volvo 240 där man måste mikro-justera hela tiden för att hålla bilen rak.

Detta märks mest på motorväg i jämn fart. Det finns där även i lägre farter.
Tycker även APn verkar göra samma, alltså mikro-justera hela tiden för att hålla bilen rak.

Någon som känner igen sig? Tänkte försöka kontakta SC, för så här kan det omöjligtvis vara "default". Sjukt störande.

//bob
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Glapp i ratten

Inlägg av Bjelke »

Min betedde sig lika tills dom justerade hjulvinklarna... (en sen 2014-bil)
Det blev dessutom sju resor värre när jag la på Nokias R2:or och det inte var direkt kallt ute,
det kändes lite som att köra på en väg när det är underkylt regn (fast det alltså var bra väglag)...
OM det är hjulvinklar så kan den också ha problem med vibrationer (dock inte helt säkert men min hade det iaf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
eVazer
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 dec 2019 11:18

Re: Glapp i ratten

Inlägg av eVazer »

Lustigt- har varit på väg att posta i princip samma inlägg.
Model S -16, men jag upplever det mer som att stegmotorn gör motstånd där ett motstånd ligger spikrakt fram dvs ratten vill antingen ligga någon grad (vinkel) höger eller vänster. I det spannet kan det upplevas som den glappar då nästa "steg" har högre motstånd.
Blir dock sjukt tydligt i 120km/h när bilen antingen vill ligga lite lite vänster eller höger.

Google i övrigt ger svar om hjulinställning med ett särfall där någon fick styrmotorn omkalibrerad (minns ej förkortningen). Hoppas att det är de nya vinterpuckarna som förvärrar då tidigare ägare inte hade noterat något ...
lasse62
Inlägg: 21
Blev medlem: 08 sep 2015 01:42
Ort: Krokom

Re: Glapp i ratten

Inlägg av lasse62 »

Ganska vanligt att det blir glappt i knuten på rattaxeln som går in i styrväxeln. Då blir dom inte särskilt roliga efter vägen.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Glapp i ratten

Inlägg av Delta »

Jag hade en trög knut i rattstång/styrväxel, men aldrig något glapp. AP(2) funkade fint på motorväg i alla fall. Kan vara för att bilen är parkerad utomhus 300 m från västerhavet. Felet lagade sig själv efter en lång europaresa. Har inte kommit tillbaka (ännu) :o :?
Användarvisningsbild
Deepdishx
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 mar 2022 07:27

Re: Glapp i ratten

Inlägg av Deepdishx »

Måste ställa en fråga enligt problemet ovan. Jag har exakt samma problem på min MS 2017!
Hjälpte en hjulinställning alla er som skrivit ovan?
Skriv svar