Hur tänka angående däcktryck?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Hur tänka angående däcktryck?

Inlägg av abagewitz »

Hur ska man eg. tänka angående däcktrycket? På bilen, S85D, står det att korrekt däcktryck är 45 PSI. Jag kör Goodyear UltraGrip Ice 2 (245/45 R19 102T XL) som vinterdäck.

Ska jag åka till macken och fylla till 45PSI eller ska jag fylla lite mer? Det står ju "cold tire pressure", vad betyder eg det?

Vad blir sen skillnaden om man fyller lite för mycket respektive om det är för lite luft i däcken?

Jag tycker dessutom att däcktrycket sjunker lite några veckor efter att jag pumpat. Är det normalt?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Hur tänka angående däcktryck?

Inlägg av NEO »

abagewitz skrev:
Hur ska man eg. tänka angående däcktrycket? På bilen, S85D, står det att korrekt däcktryck är 45 PSI. Jag kör Goodyear UltraGrip Ice 2 (245/45 R19 102T XL) som vinterdäck.

Ska jag åka till macken och fylla till 45PSI eller ska jag fylla lite mer? Det står ju "cold tire pressure", vad betyder eg det?

Vad blir sen skillnaden om man fyller lite för mycket respektive om det är för lite luft i däcken?

Jag tycker dessutom att däcktrycket sjunker lite några veckor efter att jag pumpat. Är det normalt?
49psi 3.1 bar är väl OK däcktryck, jag brukar fylla något mer i Sen. Kör runt 3.2-3.3bar. Cold tire pressure är däcktrycket när däcket är kallt, dvs bilen har varit stillastående en stund och inte byggt upp värme. Alltså om du kör 100km och mäter däcktrycket kommer det skilja sig från när du mäter när bilen stått still över natten. Fyller du för mycket riskerar du att få snedslitage, sprängt däck. Fyller du för lite riskerar du snedslitage och svampighet. Håll dig inom rimlighetens gränser och överskriv inte max tillåtet däcktryck (står på däcket) Att däcktrycket sjunker lite är relativt normalt, det du annars kan göra är att fylla med nitrogen som håller mer ätt än vanlig luft, detta kan du göra hos däckverkstäder med nitrogenflaskor.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Hur tänka angående däcktryck?

Inlägg av abagewitz »

Jag har bara kollat vad det står på bilen angående däcktrycket, se bifogad bild. Ska/kan jag alltså fylla mer än så? Jag har inte kollat vad det står (om det står) på däcket.

Hur påverkar däcktrycket förbrukningen? Bild
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Hur tänka angående däcktryck?

Inlägg av NEO »

abagewitz skrev:
Jag har bara kollat vad det står på bilen angående däcktrycket, se bifogad bild. Ska/kan jag alltså fylla mer än så? Jag har inte kollat vad det står (om det står) på däcket.

Hur påverkar däcktrycket förbrukningen? Bild
Prova och välj själv, högre däcktryck ger lägre förbrukning, marginell dock.
Verdi

Re: Hur tänka angående däcktryck?

Inlägg av Verdi »

För lågt däcktryck kan kosta ganska mycket i ökad förbrukning. Att ha mer än rekommenderat ger dock ganska lite i besparing samtidigt som det kostar i komfort. Så fyll i vad som står.

Däcken blir varmare under körning och då stiger trycket. Dvs om du fyller på däcken när de rullat så de blivit varma så ska du fylla i ~0,2 bar mer än rekommenderat.
Användarvisningsbild
Kumlan
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 mar 2017 22:06

Re: Hur tänka angående däcktryck?

Inlägg av Kumlan »

Jag besökte nyligen Megahjul i Fredrikstad, Norge, som kanske är den största däckleverantören för Tesla i Norden och där 1:e mannen själv har två mod S och han menar att både däck och energiförbrukning blir bäst med tryck på runt 3,5 kg. Jag höjde därefter från 3 till 3,5 och upplever ingen sämre komfort
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Hur tänka angående däcktryck?

Inlägg av abagewitz »

Vad motsvarar då 3,5kg? Är det 350kPa?
Skriv svar