Ja original xenonbelysningen på Model S är verkligen usel.
Det är endast xenonlampor av modellen D8S som passar, och dessa är på 25W och har en lagstadgad begränsning av ljusstyrkan på 2000 lumen oavsett fabrikat och utförande. Så det hjälper tyvärr inte att bara byta lampor..
Varför är det egentligen så? Begränsningen gäller väl enbart bilar med Xenon/LED som saknar strålkastarspolning så som Tesla gör. Men vad är vitsen med denna EU-lag? Skitiga lampor gör väl snarare att man bländar andra mindre och inte mer, om det nu är det som är syftet med denna påtvingade "strypning". Och framförallt för helljust spelar det väl absolut ingen roll eftersom man ändå aldrig får köra med helljus när det finns risk att man bländar andra bilar. Missar jag nånting i resonemanget eller är det bara en idiotisk lag som så många andra som saknar all logik?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja original xenonbelysningen på Model S är verkligen usel.
Det är endast xenonlampor av modellen D8S som passar, och dessa är på 25W och har en lagstadgad begränsning av ljusstyrkan på 2000 lumen oavsett fabrikat och utförande. Så det hjälper tyvärr inte att bara byta lampor..
Varför är det egentligen så? Begränsningen gäller väl enbart bilar med Xenon/LED som saknar strålkastarspolning så som Tesla gör. Men vad är vitsen med denna EU-lag? Skitiga lampor gör väl snarare att man bländar andra mindre och inte mer, om det nu är det som är syftet med denna påtvingade "strypning". Och framförallt för helljust spelar det väl absolut ingen roll eftersom man ändå aldrig får köra med helljus när det finns risk att man bländar andra bilar. Missar jag nånting i resonemanget eller är det bara en idiotisk lag som så många andra som saknar all logik?
Håller helt med dig mati. Jag ser inte heller logiken i denna regel. Kravet för att få ha mer än 2000 lumen omfattar även automatisk höjdreglering på halvljuset, vilket Tesla också saknar. Där kanske det finns lite logik med begränsningen, men jag vet inte riktigt om jag tycker det är relevant eftersom det finns manuell reglering.
Begränsningen gäller inte helljuset. Det är ju tillåtet att ha extraljus/LED-ramp utan strålkastarspolning och höjdreglering, men eftersom det är samma lampa som används för hel och halvljus så blir ju även helljuset svindåligt med denna regel.
Någon annan här vet kanske varför reglerna ser ut som de gör.
Ja original xenonbelysningen på Model S är verkligen usel.
Det är endast xenonlampor av modellen D8S som passar, och dessa är på 25W och har en lagstadgad begränsning av ljusstyrkan på 2000 lumen oavsett fabrikat och utförande. Så det hjälper tyvärr inte att bara byta lampor..
Varför är det egentligen så? Begränsningen gäller väl enbart bilar med Xenon/LED som saknar strålkastarspolning så som Tesla gör. Men vad är vitsen med denna EU-lag? Skitiga lampor gör väl snarare att man bländar andra mindre och inte mer, om det nu är det som är syftet med denna påtvingade "strypning". Och framförallt för helljust spelar det väl absolut ingen roll eftersom man ändå aldrig får köra med helljus när det finns risk att man bländar andra bilar. Missar jag nånting i resonemanget eller är det bara en idiotisk lag som så många andra som saknar all logik?
Håller helt med dig mati. Jag ser inte heller logiken i denna regel. Kravet för att få ha mer än 2000 lumen omfattar även automatisk höjdreglering på halvljuset, vilket Tesla också saknar. Där kanske det finns lite logik med begränsningen, men jag vet inte riktigt om jag tycker det är relevant eftersom det finns manuell reglering.
Begränsningen gäller inte helljuset. Det är ju tillåtet att ha extraljus/LED-ramp utan strålkastarspolning och höjdreglering, men eftersom det är samma lampa som används för hel och halvljus så blir ju även helljuset svindåligt med denna regel.
Någon annan här vet kanske varför reglerna ser ut som de gör.
Då borde bilar med luftfjädring ha fått starkare lampor men icke
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Begränsningen gäller inte helljuset. Det är ju tillåtet att ha extraljus/LED-ramp utan strålkastarspolning och höjdreglering, men eftersom det är samma lampa som används för hel och halvljus så blir ju även helljuset svindåligt med denna regel...
Det där med extraljus är ju en svensk regel som tillåter detta, inte en europeisk. I Tyskland skulle du t.ex. bli både skjuten och halshuggen om du hade skruvat extraljus på din bil. Det är under alla omständigheter jätteförbjudet. Samtidigt är det fullt tillåtet att köra med dimljus och halvljus samtidigt, under förutsättning att sikten är dålig, något som inte är tillåtet i Sverige.
Belysningsreglerna är alltså egentligen olika på nationell nivå. Men sen kommer EU och förbjuder rakt av allt som är starkare än 2000 lm för bilar utan spolning eller höjdreglering. Och medan man i Sverige kan kompensera för dåligt helljus med en fet ljusramp som täcker hela bilens front så kan man inte göra ett dyft åt det i Tyskland. Däremot kan de kompensera för dåligt halvljus genom att sätta på dimljuset, något som inte går i Sverige. Snacka om korkade regler.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En annan enormt korkad EU-regel är DRL-lagen som säger att bakljusen INTE ska lysa.
Javisst. En idiotisk kompromiss som grundar sig på att lampor drar ström och förbrukningen ökar. Totalt irrelevant redan då, men nu med LED-ljusen är det verkligen skrattretande korkat.
För alla länder som under många år har vägrat införa halvljus även dagtid, så som Tyskland, är detta säkert bättre än ingenting. En bil som bara syns framifrån är fortfarande mycket bättre än en bil som inte syns överhuvudtaget.
Men här i Sverige är det ju en försämring med 50% om man kan säga så. Mycket märkligt att man då inte på nationell nivå kan behålla de hårdare reglerna som gällde innan. Det funkar ju i en massa andra sammanhang, även när det gäller regler kring bilar. Det finns ingen europeisk lag som föreskriver vinterdäck till exempel. Ändå så har vi en sådan regel här i Sverige. Varför behåller man då inte kravet på att lamporna ska vara tända på hela bilen istället för bara framsidan? Vi som annars är så duktiga och alltid har lite hårdare krav på allting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hej på er!
Bilmecken som hjälpte mig installera 35 W lamporna på min MS 2015 hävdade att ballasten som satt i funkade för upp till 40 W så han satte aldrig i den nya 35 W ballasten som jag köpt. Hur stor skillnad kan ballasten göra för ljusstyrkan? Vet ni vilken ballast som sitter i?
Tycker att det blev bättre halvljus men ingen dramatisk skillnad direkt.
Tacksam för åsikter och argument
Tacksam för tips om vilken verkstad som kan göra detta jobb norr om Stockholm. Tänkte ta och beställa ballast och ljuskägla idag men behöver hjälp att istallera det.
Nu har jag fått hem lamporna. Behöver jag köpa ballasten på min 2016 MS? Frågan kvarstår även om ngn kan ge lite tips på en verkstad som kanske kan hjälpa till att installera detta? Verkar vara lite för mycket för mig att göra
Hej på er!
Bilmecken som hjälpte mig installera 35 W lamporna på min MS 2015 hävdade att ballasten som satt i funkade för upp till 40 W så han satte aldrig i den nya 35 W ballasten som jag köpt. Hur stor skillnad kan ballasten göra för ljusstyrkan? Vet ni vilken ballast som sitter i?
Tycker att det blev bättre halvljus men ingen dramatisk skillnad direkt.
Tacksam för åsikter och argument
Stoffe Z
Killgissar lite: det är ballasten som styr lampans spänning å ström. Den borde därför vara specifik för en viss lampa /effekt. En 25 W ballast borde bara ge 25 W från lampan, men om det finns ”listiga” eller justerbara ballaster som klarar flera effekter vet jag inte säkert. Jag själv skulle dock satsat på en 35w ballast i en 35W installation.
Rätta mig gärna om jag missat nåt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16