Sida 1 av 2

Halvljus Model S

Postat: 13 jan 2020 19:42
av StoffeZ
Hej på er!
Har säkert funnits en tråd för detta tidigare men vilka typer av lampor funkar till xenonbelysningen på en MS 2015? Behöver verkligen förbättra sikten!
Tacksam för alla tips gärna specifika lampmodeller som lirar med teslaelektroniken i övrigt :-).
/ StoffeZ

Re: Halvljus Model S

Postat: 13 jan 2020 23:59
av Nicke Nyfiken
Ja original xenonbelysningen på Model S är verkligen usel.

Det är endast xenonlampor av modellen D8S som passar, och dessa är på 25W och har en lagstadgad begränsning av ljusstyrkan på 2000 lumen oavsett fabrikat och utförande. Så det hjälper tyvärr inte att bara byta lampor.

Vill du ha bättre ljus så måste du byta till D3S lampor. Dessa är på 35W och ger 3200 lumen eller mer, och sitter original på Model S utanför Europa. Dock måste man också byta ballast/drivdon och kablar för att få fart på de starkare D3S lamporna. Det är lite jobb och kostar lite slantar men det är lätt värt det, flera gånger om. Det gör enorm skillnad. Mycket större skillnad än jag trodde. Jag skulle vilja påstå att halvljuset blir helt okej med D3S systemet. Inte helt lagligt, eftersom Model S saknar strålkastarspolning, men ingen bryr sig.

Helljuset behöver dock fortfarande förbättras, men det är lätt avhjälpt med en liten LEDramp. Busenkelt att koppla in eftersom det sitter en +pol precis bakom noskonen, och det funkar med ett vanligt billigt extraljusrelä.

Re: Halvljus Model S

Postat: 14 jan 2020 09:02
av Delta1
Hej.

Ursäkta en teknisk infantil här ....

De lampor du nämner, D35, är dessa enbart för halvljuset eftersom du också nämner en extern LED-ramp?

Mvh,
//T

Re: Halvljus Model S

Postat: 14 jan 2020 09:45
av Sofie
Nicke Nyfiken skrev:
Ja original xenonbelysningen på Model S är verkligen usel.

Det är endast xenonlampor av modellen D8S som passar, och dessa är på 25W och har en lagstadgad begränsning av ljusstyrkan på 2000 lumen oavsett fabrikat och utförande. Så det hjälper tyvärr inte att bara byta lampor.

Vill du ha bättre ljus så måste du byta till D3S lampor. Dessa är på 35W och ger 3200 lumen eller mer, och sitter original på Model S utanför Europa. Dock måste man också byta ballast/drivdon och kablar för att få fart på de starkare D3S lamporna. Det är lite jobb och kostar lite slantar men det är lätt värt det, flera gånger om. Det gör enorm skillnad. Mycket större skillnad än jag trodde. Jag skulle vilja påstå att halvljuset blir helt okej med D3S systemet. Inte helt lagligt, eftersom Model S saknar strålkastarspolning, men ingen bryr sig.

Helljuset behöver dock fortfarande förbättras, men det är lätt avhjälpt med en liten LEDramp. Busenkelt att koppla in eftersom det sitter en +pol precis bakom noskonen, och det funkar med ett vanligt billigt extraljusrelä.
Kablarna måste inte bytas, man fräser bara bort lite plast i kontakterna på lampa och ballast samt ett stårhål på lampan, detta göres med fördel innan man börjar arbetet.

Re: Halvljus Model S

Postat: 14 jan 2020 09:59
av StoffeZ
Stort tack för tips!
Hittade en gammal länk i detta forum på hur montering kan se ut. Hoppas det är OK att posta den här.

viewtopic.php?f=10&t=13031&start=50

Re: Halvljus Model S

Postat: 14 jan 2020 10:27
av Nicke Nyfiken
Delta1 skrev:
Hej.

Ursäkta en teknisk infantil här ....

De lampor du nämner, D35, är dessa enbart för halvljuset eftersom du också nämner en extern LED-ramp?

Mvh,
//T
Förlåt otydligheten. D3S liksom original D8S-lamporna är för både halv och helljus. Lamporna lyser konstant, men vid halvljus så fälls en skärm ner framför lamporna för att förhindra ljusflödet uppåt så de inte bländar. Ljuset blir alltså inte starkare vid helljus utan tillåts bara lysa högre så räckvidden blir längre. Och det är inget unikt för Tesla. Så funkar det på de flesta bilar med xenonstrålkastare.

Men tyvärr räcker inte lamporna till för att det ska bli ett bra helljus ens efter bytet till de starkare D3S-lamporna. Det blir naturligtvis bättre men ändå inte okej, tycker jag. Därför har jag valt att även sätta en liten LED-ramp på min bil. Det var när jag kopplade in den som jag insåg att det är ovanligt enkelt att koppla in den elektriskt på äldre Model S.

Re: Halvljus Model S

Postat: 14 jan 2020 10:58
av Delta1
Nicke Nyfiken skrev:
Delta1 skrev:
Hej.

Ursäkta en teknisk infantil här ....

De lampor du nämner, D35, är dessa enbart för halvljuset eftersom du också nämner en extern LED-ramp?

Mvh,
//T
Förlåt otydligheten. D3S liksom original D8S-lamporna är för både halv och helljus. Lamporna lyser konstant, men vid halvljus så fälls en skärm ner framför lamporna för att förhindra ljusflödet uppåt så de inte bländar. Ljuset blir alltså inte starkare vid helljus utan tillåts bara lysa högre så räckvidden blir längre. Och det är inget unikt för Tesla. Så funkar det på de flesta bilar med xenonstrålkastare.

Men tyvärr räcker inte lamporna till för att det ska bli ett bra helljus ens efter bytet till de starkare D3S-lamporna. Det blir naturligtvis bättre men ändå inte okej, tycker jag. Därför har jag valt att även sätta en liten LED-ramp på min bil. Det var när jag kopplade in den som jag insåg att det är ovanligt enkelt att koppla in den elektriskt på äldre Model S.

Ah, mycket klarare, tack!

För mig då som är helt oduglig på tekniska saker, finns det någon firma som kan göra detta åt mig, eller är det enbart privata initiativ som gäller då det verkar vara lite black ops över det hela med tanke på lagstiftning, och möjligen garantier?

//T

Re: Halvljus Model S

Postat: 14 jan 2020 11:14
av Nicke Nyfiken
Det kan väl inte vara omöjligt att få en bilverkstad att utföra det? Men jag vet inte eftersom jag gjort det själv.
Dock ska du nog låta bli att fråga Tesla om de är sugna på att modifiera din bil. :lol:

Re: Halvljus Model S

Postat: 15 jan 2020 12:34
av StoffeZ
Ni som har bytt ballast och lampor hur har ni resonerat kring bilförsäkringen? Jag är riktigt sugen på bättre ljus men lutar åt att bara nöja mig med en extraljusramp (från strand) för att slippa strul vid ev skada.

Re: Halvljus Model S

Postat: 15 jan 2020 13:48
av GreenMachine
StoffeZ skrev:
Ni som har bytt ballast och lampor hur har ni resonerat kring bilförsäkringen? Jag är riktigt sugen på bättre ljus men lutar åt att bara nöja mig med en extraljusramp (från strand) för att slippa strul vid ev skada.
Vad menar du med strul? Om det inte är gjort på ett ”fackmannamässigt sätt” som det heter så vackert så kan det ev. vara så att man skulle kunna få någon typ av nedsättning eller så om det visar sig att bilen brunnit upp för att man i princip varit vårdslös och ordentligt slarvig vid installation. Men det ska rätt mycket till för det och betyder inte att arbetet de fakto måste utföras av en fackman, utan bara att det ska göra på ett sådant sätt ”som” en fackaman.

Samma som om du själv renoverar badrummet hemma. Det är ju inte förbjudet och försäkringen gäller även om du struntat i alla byggregler för våtrum. Däremot kan ju försäkringsbolaget givetvis säga att du själv får ersätta de skador eller följdskador som uppkommit pg av att du varit en klåpare.

Re: Halvljus Model S

Postat: 15 jan 2020 14:41
av StoffeZ
Jag kanske är fel ute, och ingen är i så fall gladare än jag..men..
Som jag förstått det hela, så är Model S med xenonbelysning i Europa utrustad och endast godkänd för 25 W lampor.
Om jag då stoppar i 35 w lampor och byter ballast för att få mer kräm i ljusen kan jag inte då få problem med att få ersättning från försäkringsbolaget om olyckan är framme (lyktorna skulle gå sönder, explodera, brinna upp eller dyl)??

Re: Halvljus Model S

Postat: 15 jan 2020 16:50
av Nicke Nyfiken
StoffeZ skrev:
Jag kanske är fel ute, och ingen är i så fall gladare än jag..men..
Som jag förstått det hela, så är Model S med xenonbelysning i Europa utrustad och endast godkänd för 25 W lampor.
Om jag då stoppar i 35 w lampor och byter ballast för att få mer kräm i ljusen kan jag inte då få problem med att få ersättning från försäkringsbolaget om olyckan är framme (lyktorna skulle gå sönder, explodera, brinna upp eller dyl)??
Varför skulle lyckorna gå sönder, explodera, brinna upp eller dyl?

Det är bara i Europa som det sitter 25W xenon, i övriga världen är det 35W.
Jag har satt dit OEM ballaster och lampor. Alltså samma Osram-prylar med samma P/N som sitter original på Model S utanför Europa.

Då ska man nog vara mer orolig för att montera en LED-ramp. Den finns inte original på Tesla eller någon annan bil över huvud taget. Och man måste göra ingrepp i bilens elsystemet för att få den att lysa. Ingenting sådant behövs för att uppgradera till 35W xenon.

Men det är klart, om man väljer att sätta dit billiga budget-ballaster och no-name xenonlampor köpta på Wish.com, så kanske man ska vara lite ängslig.

Re: Halvljus Model S

Postat: 15 jan 2020 20:12
av topgun12
Kan tillägga byta lampor och ballast inte är enkelt då man måste ta ut hela lyktan efter att först lossat framplåten vilket jag gjorde, eller som vanligare att ta bort hjul och hjulhusskiva framför hjulet. Jag orka bara göra det på en sida. Inte kul utomhus så här års. Har man tillgång till verkstad och mycket tid är det naturligtvis enklare.

Re: Halvljus Model S

Postat: 15 jan 2020 20:23
av Nicke Nyfiken
Det tog mig knappt 1,5 timme per sida. Så mindre än 3 timmar från att bilen rullade in tills den rullade ut ur garaget igen. Lätt värt det med tanke på förbättringen av ljuset.

Jag tog bort hjul och vek bort innerskärmen. Det enda struliga var att några av plastplupparna som håller innerskärmarna var lite besvärliga att få på plats.

Re: Halvljus Model S

Postat: 15 jan 2020 20:49
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
StoffeZ skrev:
Jag kanske är fel ute, och ingen är i så fall gladare än jag..men..
Som jag förstått det hela, så är Model S med xenonbelysning i Europa utrustad och endast godkänd för 25 W lampor.
Om jag då stoppar i 35 w lampor och byter ballast för att få mer kräm i ljusen kan jag inte då få problem med att få ersättning från försäkringsbolaget om olyckan är framme (lyktorna skulle gå sönder, explodera, brinna upp eller dyl)??
Varför skulle lyckorna gå sönder, explodera, brinna upp eller dyl?
...
Det kanske är olyckor :lol:

Re: Halvljus Model S

Postat: 15 jan 2020 20:52
av Nicke Nyfiken
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
StoffeZ skrev:
Jag kanske är fel ute, och ingen är i så fall gladare än jag..men..
Som jag förstått det hela, så är Model S med xenonbelysning i Europa utrustad och endast godkänd för 25 W lampor.
Om jag då stoppar i 35 w lampor och byter ballast för att få mer kräm i ljusen kan jag inte då få problem med att få ersättning från försäkringsbolaget om olyckan är framme (lyktorna skulle gå sönder, explodera, brinna upp eller dyl)??
Varför skulle lyckorna gå sönder, explodera, brinna upp eller dyl?
...
Det kanske är olyckor :lol:
-Pappa, det hände en olycka... som ungarna brukar säga när de fått något att gå sönder, explodera eller brinna upp.

Re: Halvljus Model S

Postat: 15 jan 2020 21:52
av StoffeZ
Härliga nyheter!
Hittade denna ballast på en sajt. Är det den du använt
Nicke?
https://xenons4u.co.uk/osram-10r-044663 ... -unit.html

Re: Halvljus Model S

Postat: 15 jan 2020 22:17
av Nicke Nyfiken
StoffeZ skrev:
Härliga nyheter!
Hittade denna ballast på en sajt. Är det den du använt
Nicke?
https://xenons4u.co.uk/osram-10r-044663 ... -unit.html
Nä, den skulle jag inte köpa. P/N stämmer visserligen men kontakterna ser inte ut som Osram original om man zoomar in på bilden.

Texten anger följande:
What's Included:
1 Xenon Ballast
Condition: New
Replica of Osram Control Unit

Re: Halvljus Model S

Postat: 16 jan 2020 08:00
av Delta1
Vad kostar all delar om man köper de originaldelar som krävs?

//T

Re: Halvljus Model S

Postat: 16 jan 2020 11:43
av StoffeZ

Re: Halvljus Model S

Postat: 16 jan 2020 13:47
av Nicke Nyfiken
Det där ser helt rätt ut.

OEM Osram ballaster med rätt P/N.
Och precis de lamporna har jag.

Det som återstår är då att köpa nya kablar mellan ballast och lampa, eller modifiera så att det går att använde de D8S-kablarna som sitter där nu.

Jag köpte nya kablar när jag konverterade, men hade nog modifierat istället om jag skulle göra det idag.

Re: Halvljus Model S

Postat: 16 jan 2020 14:51
av mati
Nicke Nyfiken skrev:
Ja original xenonbelysningen på Model S är verkligen usel.

Det är endast xenonlampor av modellen D8S som passar, och dessa är på 25W och har en lagstadgad begränsning av ljusstyrkan på 2000 lumen oavsett fabrikat och utförande. Så det hjälper tyvärr inte att bara byta lampor..
Varför är det egentligen så? Begränsningen gäller väl enbart bilar med Xenon/LED som saknar strålkastarspolning så som Tesla gör. Men vad är vitsen med denna EU-lag? Skitiga lampor gör väl snarare att man bländar andra mindre och inte mer, om det nu är det som är syftet med denna påtvingade "strypning". Och framförallt för helljust spelar det väl absolut ingen roll eftersom man ändå aldrig får köra med helljus när det finns risk att man bländar andra bilar. Missar jag nånting i resonemanget eller är det bara en idiotisk lag som så många andra som saknar all logik?

Re: Halvljus Model S

Postat: 16 jan 2020 17:49
av Nicke Nyfiken
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Ja original xenonbelysningen på Model S är verkligen usel.

Det är endast xenonlampor av modellen D8S som passar, och dessa är på 25W och har en lagstadgad begränsning av ljusstyrkan på 2000 lumen oavsett fabrikat och utförande. Så det hjälper tyvärr inte att bara byta lampor..
Varför är det egentligen så? Begränsningen gäller väl enbart bilar med Xenon/LED som saknar strålkastarspolning så som Tesla gör. Men vad är vitsen med denna EU-lag? Skitiga lampor gör väl snarare att man bländar andra mindre och inte mer, om det nu är det som är syftet med denna påtvingade "strypning". Och framförallt för helljust spelar det väl absolut ingen roll eftersom man ändå aldrig får köra med helljus när det finns risk att man bländar andra bilar. Missar jag nånting i resonemanget eller är det bara en idiotisk lag som så många andra som saknar all logik?
Håller helt med dig mati. Jag ser inte heller logiken i denna regel. Kravet för att få ha mer än 2000 lumen omfattar även automatisk höjdreglering på halvljuset, vilket Tesla också saknar. Där kanske det finns lite logik med begränsningen, men jag vet inte riktigt om jag tycker det är relevant eftersom det finns manuell reglering.

Begränsningen gäller inte helljuset. Det är ju tillåtet att ha extraljus/LED-ramp utan strålkastarspolning och höjdreglering, men eftersom det är samma lampa som används för hel och halvljus så blir ju även helljuset svindåligt med denna regel.

Någon annan här vet kanske varför reglerna ser ut som de gör.

Re: Halvljus Model S

Postat: 16 jan 2020 19:02
av e5m1r
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Ja original xenonbelysningen på Model S är verkligen usel.

Det är endast xenonlampor av modellen D8S som passar, och dessa är på 25W och har en lagstadgad begränsning av ljusstyrkan på 2000 lumen oavsett fabrikat och utförande. Så det hjälper tyvärr inte att bara byta lampor..
Varför är det egentligen så? Begränsningen gäller väl enbart bilar med Xenon/LED som saknar strålkastarspolning så som Tesla gör. Men vad är vitsen med denna EU-lag? Skitiga lampor gör väl snarare att man bländar andra mindre och inte mer, om det nu är det som är syftet med denna påtvingade "strypning". Och framförallt för helljust spelar det väl absolut ingen roll eftersom man ändå aldrig får köra med helljus när det finns risk att man bländar andra bilar. Missar jag nånting i resonemanget eller är det bara en idiotisk lag som så många andra som saknar all logik?
Håller helt med dig mati. Jag ser inte heller logiken i denna regel. Kravet för att få ha mer än 2000 lumen omfattar även automatisk höjdreglering på halvljuset, vilket Tesla också saknar. Där kanske det finns lite logik med begränsningen, men jag vet inte riktigt om jag tycker det är relevant eftersom det finns manuell reglering.

Begränsningen gäller inte helljuset. Det är ju tillåtet att ha extraljus/LED-ramp utan strålkastarspolning och höjdreglering, men eftersom det är samma lampa som används för hel och halvljus så blir ju även helljuset svindåligt med denna regel.

Någon annan här vet kanske varför reglerna ser ut som de gör.
Då borde bilar med luftfjädring ha fått starkare lampor men icke

Re: Halvljus Model S

Postat: 16 jan 2020 19:18
av mati
Nicke Nyfiken skrev:
Begränsningen gäller inte helljuset. Det är ju tillåtet att ha extraljus/LED-ramp utan strålkastarspolning och höjdreglering, men eftersom det är samma lampa som används för hel och halvljus så blir ju även helljuset svindåligt med denna regel...
Det där med extraljus är ju en svensk regel som tillåter detta, inte en europeisk. I Tyskland skulle du t.ex. bli både skjuten och halshuggen om du hade skruvat extraljus på din bil. Det är under alla omständigheter jätteförbjudet. Samtidigt är det fullt tillåtet att köra med dimljus och halvljus samtidigt, under förutsättning att sikten är dålig, något som inte är tillåtet i Sverige.
Belysningsreglerna är alltså egentligen olika på nationell nivå. Men sen kommer EU och förbjuder rakt av allt som är starkare än 2000 lm för bilar utan spolning eller höjdreglering. Och medan man i Sverige kan kompensera för dåligt helljus med en fet ljusramp som täcker hela bilens front så kan man inte göra ett dyft åt det i Tyskland. Däremot kan de kompensera för dåligt halvljus genom att sätta på dimljuset, något som inte går i Sverige. Snacka om korkade regler.