Halvljus Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StoffeZ
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 okt 2019 11:36

Re: Halvljus Model S

Inlägg av StoffeZ »

Jag kanske är fel ute, och ingen är i så fall gladare än jag..men..
Som jag förstått det hela, så är Model S med xenonbelysning i Europa utrustad och endast godkänd för 25 W lampor.
Om jag då stoppar i 35 w lampor och byter ballast för att få mer kräm i ljusen kan jag inte då få problem med att få ersättning från försäkringsbolaget om olyckan är framme (lyktorna skulle gå sönder, explodera, brinna upp eller dyl)??
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Halvljus Model S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

StoffeZ skrev:
Jag kanske är fel ute, och ingen är i så fall gladare än jag..men..
Som jag förstått det hela, så är Model S med xenonbelysning i Europa utrustad och endast godkänd för 25 W lampor.
Om jag då stoppar i 35 w lampor och byter ballast för att få mer kräm i ljusen kan jag inte då få problem med att få ersättning från försäkringsbolaget om olyckan är framme (lyktorna skulle gå sönder, explodera, brinna upp eller dyl)??
Varför skulle lyckorna gå sönder, explodera, brinna upp eller dyl?

Det är bara i Europa som det sitter 25W xenon, i övriga världen är det 35W.
Jag har satt dit OEM ballaster och lampor. Alltså samma Osram-prylar med samma P/N som sitter original på Model S utanför Europa.

Då ska man nog vara mer orolig för att montera en LED-ramp. Den finns inte original på Tesla eller någon annan bil över huvud taget. Och man måste göra ingrepp i bilens elsystemet för att få den att lysa. Ingenting sådant behövs för att uppgradera till 35W xenon.

Men det är klart, om man väljer att sätta dit billiga budget-ballaster och no-name xenonlampor köpta på Wish.com, så kanske man ska vara lite ängslig.
Model Y P
Model S P
Model S P
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Halvljus Model S

Inlägg av topgun12 »

Kan tillägga byta lampor och ballast inte är enkelt då man måste ta ut hela lyktan efter att först lossat framplåten vilket jag gjorde, eller som vanligare att ta bort hjul och hjulhusskiva framför hjulet. Jag orka bara göra det på en sida. Inte kul utomhus så här års. Har man tillgång till verkstad och mycket tid är det naturligtvis enklare.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Halvljus Model S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det tog mig knappt 1,5 timme per sida. Så mindre än 3 timmar från att bilen rullade in tills den rullade ut ur garaget igen. Lätt värt det med tanke på förbättringen av ljuset.

Jag tog bort hjul och vek bort innerskärmen. Det enda struliga var att några av plastplupparna som håller innerskärmarna var lite besvärliga att få på plats.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Halvljus Model S

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
StoffeZ skrev:
Jag kanske är fel ute, och ingen är i så fall gladare än jag..men..
Som jag förstått det hela, så är Model S med xenonbelysning i Europa utrustad och endast godkänd för 25 W lampor.
Om jag då stoppar i 35 w lampor och byter ballast för att få mer kräm i ljusen kan jag inte då få problem med att få ersättning från försäkringsbolaget om olyckan är framme (lyktorna skulle gå sönder, explodera, brinna upp eller dyl)??
Varför skulle lyckorna gå sönder, explodera, brinna upp eller dyl?
...
Det kanske är olyckor :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Halvljus Model S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
StoffeZ skrev:
Jag kanske är fel ute, och ingen är i så fall gladare än jag..men..
Som jag förstått det hela, så är Model S med xenonbelysning i Europa utrustad och endast godkänd för 25 W lampor.
Om jag då stoppar i 35 w lampor och byter ballast för att få mer kräm i ljusen kan jag inte då få problem med att få ersättning från försäkringsbolaget om olyckan är framme (lyktorna skulle gå sönder, explodera, brinna upp eller dyl)??
Varför skulle lyckorna gå sönder, explodera, brinna upp eller dyl?
...
Det kanske är olyckor :lol:
-Pappa, det hände en olycka... som ungarna brukar säga när de fått något att gå sönder, explodera eller brinna upp.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
StoffeZ
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 okt 2019 11:36

Re: Halvljus Model S

Inlägg av StoffeZ »

Härliga nyheter!
Hittade denna ballast på en sajt. Är det den du använt
Nicke?
https://xenons4u.co.uk/osram-10r-044663 ... -unit.html
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Halvljus Model S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

StoffeZ skrev:
Härliga nyheter!
Hittade denna ballast på en sajt. Är det den du använt
Nicke?
https://xenons4u.co.uk/osram-10r-044663 ... -unit.html
Nä, den skulle jag inte köpa. P/N stämmer visserligen men kontakterna ser inte ut som Osram original om man zoomar in på bilden.

Texten anger följande:
What's Included:
1 Xenon Ballast
Condition: New
Replica of Osram Control Unit
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Halvljus Model S

Inlägg av Delta1 »

Vad kostar all delar om man köper de originaldelar som krävs?

//T
Användarvisningsbild
StoffeZ
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 okt 2019 11:36

Re: Halvljus Model S

Inlägg av StoffeZ »

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Halvljus Model S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det där ser helt rätt ut.

OEM Osram ballaster med rätt P/N.
Och precis de lamporna har jag.

Det som återstår är då att köpa nya kablar mellan ballast och lampa, eller modifiera så att det går att använde de D8S-kablarna som sitter där nu.

Jag köpte nya kablar när jag konverterade, men hade nog modifierat istället om jag skulle göra det idag.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Halvljus Model S

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
Ja original xenonbelysningen på Model S är verkligen usel.

Det är endast xenonlampor av modellen D8S som passar, och dessa är på 25W och har en lagstadgad begränsning av ljusstyrkan på 2000 lumen oavsett fabrikat och utförande. Så det hjälper tyvärr inte att bara byta lampor..
Varför är det egentligen så? Begränsningen gäller väl enbart bilar med Xenon/LED som saknar strålkastarspolning så som Tesla gör. Men vad är vitsen med denna EU-lag? Skitiga lampor gör väl snarare att man bländar andra mindre och inte mer, om det nu är det som är syftet med denna påtvingade "strypning". Och framförallt för helljust spelar det väl absolut ingen roll eftersom man ändå aldrig får köra med helljus när det finns risk att man bländar andra bilar. Missar jag nånting i resonemanget eller är det bara en idiotisk lag som så många andra som saknar all logik?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Halvljus Model S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Ja original xenonbelysningen på Model S är verkligen usel.

Det är endast xenonlampor av modellen D8S som passar, och dessa är på 25W och har en lagstadgad begränsning av ljusstyrkan på 2000 lumen oavsett fabrikat och utförande. Så det hjälper tyvärr inte att bara byta lampor..
Varför är det egentligen så? Begränsningen gäller väl enbart bilar med Xenon/LED som saknar strålkastarspolning så som Tesla gör. Men vad är vitsen med denna EU-lag? Skitiga lampor gör väl snarare att man bländar andra mindre och inte mer, om det nu är det som är syftet med denna påtvingade "strypning". Och framförallt för helljust spelar det väl absolut ingen roll eftersom man ändå aldrig får köra med helljus när det finns risk att man bländar andra bilar. Missar jag nånting i resonemanget eller är det bara en idiotisk lag som så många andra som saknar all logik?
Håller helt med dig mati. Jag ser inte heller logiken i denna regel. Kravet för att få ha mer än 2000 lumen omfattar även automatisk höjdreglering på halvljuset, vilket Tesla också saknar. Där kanske det finns lite logik med begränsningen, men jag vet inte riktigt om jag tycker det är relevant eftersom det finns manuell reglering.

Begränsningen gäller inte helljuset. Det är ju tillåtet att ha extraljus/LED-ramp utan strålkastarspolning och höjdreglering, men eftersom det är samma lampa som används för hel och halvljus så blir ju även helljuset svindåligt med denna regel.

Någon annan här vet kanske varför reglerna ser ut som de gör.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Halvljus Model S

Inlägg av e5m1r »

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Ja original xenonbelysningen på Model S är verkligen usel.

Det är endast xenonlampor av modellen D8S som passar, och dessa är på 25W och har en lagstadgad begränsning av ljusstyrkan på 2000 lumen oavsett fabrikat och utförande. Så det hjälper tyvärr inte att bara byta lampor..
Varför är det egentligen så? Begränsningen gäller väl enbart bilar med Xenon/LED som saknar strålkastarspolning så som Tesla gör. Men vad är vitsen med denna EU-lag? Skitiga lampor gör väl snarare att man bländar andra mindre och inte mer, om det nu är det som är syftet med denna påtvingade "strypning". Och framförallt för helljust spelar det väl absolut ingen roll eftersom man ändå aldrig får köra med helljus när det finns risk att man bländar andra bilar. Missar jag nånting i resonemanget eller är det bara en idiotisk lag som så många andra som saknar all logik?
Håller helt med dig mati. Jag ser inte heller logiken i denna regel. Kravet för att få ha mer än 2000 lumen omfattar även automatisk höjdreglering på halvljuset, vilket Tesla också saknar. Där kanske det finns lite logik med begränsningen, men jag vet inte riktigt om jag tycker det är relevant eftersom det finns manuell reglering.

Begränsningen gäller inte helljuset. Det är ju tillåtet att ha extraljus/LED-ramp utan strålkastarspolning och höjdreglering, men eftersom det är samma lampa som används för hel och halvljus så blir ju även helljuset svindåligt med denna regel.

Någon annan här vet kanske varför reglerna ser ut som de gör.
Då borde bilar med luftfjädring ha fått starkare lampor men icke
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Halvljus Model S

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
Begränsningen gäller inte helljuset. Det är ju tillåtet att ha extraljus/LED-ramp utan strålkastarspolning och höjdreglering, men eftersom det är samma lampa som används för hel och halvljus så blir ju även helljuset svindåligt med denna regel...
Det där med extraljus är ju en svensk regel som tillåter detta, inte en europeisk. I Tyskland skulle du t.ex. bli både skjuten och halshuggen om du hade skruvat extraljus på din bil. Det är under alla omständigheter jätteförbjudet. Samtidigt är det fullt tillåtet att köra med dimljus och halvljus samtidigt, under förutsättning att sikten är dålig, något som inte är tillåtet i Sverige.
Belysningsreglerna är alltså egentligen olika på nationell nivå. Men sen kommer EU och förbjuder rakt av allt som är starkare än 2000 lm för bilar utan spolning eller höjdreglering. Och medan man i Sverige kan kompensera för dåligt helljus med en fet ljusramp som täcker hela bilens front så kan man inte göra ett dyft åt det i Tyskland. Däremot kan de kompensera för dåligt halvljus genom att sätta på dimljuset, något som inte går i Sverige. Snacka om korkade regler.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Halvljus Model S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Snacka om korkade regler.
En annan enormt korkad EU-regel är DRL-lagen som säger att bakljusen INTE ska lysa. :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Halvljus Model S

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Snacka om korkade regler.
En annan enormt korkad EU-regel är DRL-lagen som säger att bakljusen INTE ska lysa. :evil:
Javisst. En idiotisk kompromiss som grundar sig på att lampor drar ström och förbrukningen ökar. Totalt irrelevant redan då, men nu med LED-ljusen är det verkligen skrattretande korkat.
För alla länder som under många år har vägrat införa halvljus även dagtid, så som Tyskland, är detta säkert bättre än ingenting. En bil som bara syns framifrån är fortfarande mycket bättre än en bil som inte syns överhuvudtaget.
Men här i Sverige är det ju en försämring med 50% om man kan säga så. Mycket märkligt att man då inte på nationell nivå kan behålla de hårdare reglerna som gällde innan. Det funkar ju i en massa andra sammanhang, även när det gäller regler kring bilar. Det finns ingen europeisk lag som föreskriver vinterdäck till exempel. Ändå så har vi en sådan regel här i Sverige. Varför behåller man då inte kravet på att lamporna ska vara tända på hela bilen istället för bara framsidan? Vi som annars är så duktiga och alltid har lite hårdare krav på allting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Halvljus Model S

Inlägg av e5m1r »

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Snacka om korkade regler.
En annan enormt korkad EU-regel är DRL-lagen som säger att bakljusen INTE ska lysa. :evil:
Nja
De säger att framljusen ska ljusa bakljusen kan vara släckta men inget som säger att de inte ska lysa
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Halvljus Model S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Snacka om korkade regler.
En annan enormt korkad EU-regel är DRL-lagen som säger att bakljusen INTE ska lysa. :evil:
Nja
De säger att framljusen ska ljusa bakljusen kan vara släckta men inget som säger att de inte ska lysa
Hur tycker du det ser ut på vägarna?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Halvljus Model S

Inlägg av e5m1r »

Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Snacka om korkade regler.
En annan enormt korkad EU-regel är DRL-lagen som säger att bakljusen INTE ska lysa. :evil:
Nja
De säger att framljusen ska ljusa bakljusen kan vara släckta men inget som säger att de inte ska lysa
Hur tycker du det ser ut på vägarna?
Upp till tillverkare
Volvo är på även bak vill jag minnas
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Halvljus Model S

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Snacka om korkade regler.
En annan enormt korkad EU-regel är DRL-lagen som säger att bakljusen INTE ska lysa. :evil:
Nja
De säger att framljusen ska ljusa bakljusen kan vara släckta men inget som säger att de inte ska lysa
Hur tycker du det ser ut på vägarna?
Upp till tillverkare
Volvo är på även bak vill jag minnas
Bara i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StoffeZ
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 okt 2019 11:36

Re: Halvljus Model S

Inlägg av StoffeZ »

Hej på er!
Bilmecken som hjälpte mig installera 35 W lamporna på min MS 2015 hävdade att ballasten som satt i funkade för upp till 40 W så han satte aldrig i den nya 35 W ballasten som jag köpt. Hur stor skillnad kan ballasten göra för ljusstyrkan? Vet ni vilken ballast som sitter i?

Tycker att det blev bättre halvljus men ingen dramatisk skillnad direkt.
Tacksam för åsikter och argument :-)

Stoffe Z
Användarvisningsbild
Gorr
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 mar 2014 23:52

Re: Halvljus Model S

Inlägg av Gorr »

Tacksam för tips om vilken verkstad som kan göra detta jobb norr om Stockholm. Tänkte ta och beställa ballast och ljuskägla idag men behöver hjälp att istallera det.
Användarvisningsbild
Gorr
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 mar 2014 23:52

Re: Halvljus Model S

Inlägg av Gorr »

Nu har jag fått hem lamporna. Behöver jag köpa ballasten på min 2016 MS? Frågan kvarstår även om ngn kan ge lite tips på en verkstad som kanske kan hjälpa till att installera detta? Verkar vara lite för mycket för mig att göra :D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Halvljus Model S

Inlägg av Gustafsson »

StoffeZ skrev:
Hej på er!
Bilmecken som hjälpte mig installera 35 W lamporna på min MS 2015 hävdade att ballasten som satt i funkade för upp till 40 W så han satte aldrig i den nya 35 W ballasten som jag köpt. Hur stor skillnad kan ballasten göra för ljusstyrkan? Vet ni vilken ballast som sitter i?

Tycker att det blev bättre halvljus men ingen dramatisk skillnad direkt.
Tacksam för åsikter och argument :-)

Stoffe Z
Killgissar lite: det är ballasten som styr lampans spänning å ström. Den borde därför vara specifik för en viss lampa /effekt. En 25 W ballast borde bara ge 25 W från lampan, men om det finns ”listiga” eller justerbara ballaster som klarar flera effekter vet jag inte säkert. Jag själv skulle dock satsat på en 35w ballast i en 35W installation.

Rätta mig gärna om jag missat nåt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar