Autopilot slutar fungera efter ett par minuter

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Autopilot slutar fungera efter ett par minuter

Inlägg av lobbin »

Efter senaste uppdateringen så har autopiloten gått sönder. Den fungerar ett par tre minuter för att sedan avbryta helt och sen försvinna.

Försöker jag starta den igen får jag ” Cruise not available — Reduced front radar visibility”.

Nästa gång jag kör iväg så fungerar den återigen två tre minuter innan blir det samma sak.

Tesla kollade på det i fredags och jag väntar fortfarande på en ordentlig felbeskrivning från deras tekniker men utlåtande var att radarn är trasig och behöver bytas.

Eftersom problemet uppstod efter uppdateringen så är jag lite inne på spåret att uppdateringen brickat radarn. Vi har nämligen haft svårt att få in de senaste uppdateringarna.

Näst senaste uppdateringen kom när vi inte var hemma, och försvann sedan efter ett par dagar. SC bekräftade att den låst sig och pushade ut den på nytt. Uppdateringen gick sedan bra. Samma sak hände igen nu under jul. Uppdateringen dök upp och försvann innan vi kunde köra i den. Denna gången ser det lite annorlunda hos SC som påstår att bilen säger att klockan för uppdateringen ska synas. Men syns inte varken i bilen eller appen. SC tar bort uppdateringen från bilen och pushar ut igen. Det är efter denna uppdateringen som radarn slutar fungera.

Bilen är tillverkad 2017-08 med MCU1, AP2.5.

Någon som känner igen liknande fenomen?
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Autopilot slutar fungera efter ett par minuter

Inlägg av Trean »

Jag får ibland ett liknande fel efter senaste uppdateringen på min Model 3. När jag kör in i en tunnel får jag ofta ”Autopilot-kameror otillgängliga” eller något liknande. Har inte forskat mer i det, men jag misstänker att antingen är det något knas med senaste uppdateringen eller så är kamerorna för smutsiga.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Autopilot slutar fungera efter ett par minuter

Inlägg av LarsL »

lobbin skrev:
Eftersom problemet uppstod efter uppdateringen så är jag lite inne på spåret att uppdateringen brickat radarn. Vi har nämligen haft svårt att få in de senaste uppdateringarna.

Näst senaste uppdateringen kom när vi inte var hemma, och försvann sedan efter ett par dagar. SC bekräftade att den låst sig och pushade ut den på nytt. Uppdateringen gick sedan bra. Samma sak hände igen nu under jul. Uppdateringen dök upp och försvann innan vi kunde köra i den. Denna gången ser det lite annorlunda hos SC som påstår att bilen säger att klockan för uppdateringen ska synas. Men syns inte varken i bilen eller appen. SC tar bort uppdateringen från bilen och pushar ut igen. Det är efter denna uppdateringen som radarn slutar fungera.
Låter som en riktig analys att radarn (eller någon annan komponent är trasig). Den nya uppdateringen försöker snacka med tex radarn och får inget bra svar och installationen hänger sig. När du försökt några gånger så råkar den få ”rätt” svar och installationen går igenom.
Bra om Tesla kan konstatera att radarn är paj och att du kan få den bytt.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Autopilot slutar fungera efter ett par minuter

Inlägg av lobbin »

Köper delvis ditt resonemang.

Ska tilläggas att uppdateringen aldrig har misslyckats när den väl har funnits att starta från bil eller app.

Det jag funderar på är om det finns möjlighet att bilen skickat en korrupt firmware till radar.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Autopilot slutar fungera efter ett par minuter

Inlägg av lobbin »

Uppdatering efter att skadeverkstaden bytt radarn när bilen ändå var inne för annat är att samma fel finns kvar trots helt ny radar.

Ska bli spännande att höra vad SC hittar vid nästa felsökning om ett par veckor. Teknikern jag pratade med hade inga större idéer eftersom det är mest kablage kvar att felsöka.

Kanske visar sig vara mjukvaran som vi trodde från början? :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Autopilot slutar fungera efter ett par minuter

Inlägg av e5m1r »

Har för mig att det var en ägare som aldrig fick rätt på sin bil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19586
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Autopilot slutar fungera efter ett par minuter

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Har för mig att det var en ägare som aldrig fick rätt på sin bil
Ja jag vill minnas något liknande jag också ;) (vågar man ens sätta en skrattande smiley här? ...näe...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Camper63
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
Ort: Vänersborg

Re: Autopilot slutar fungera efter ett par minuter

Inlägg av Camper63 »

Min Tesla S 90 D blev knäpp efter att jag uppdaterade mjukvaran i höstas. Hade väntat med att uppdatera eftersom autopiloten skulle försämras enligt ett EU direktiv. Ratten fick inte vridas mer än till en viss vinkel när man kör på autopilot.
Nåja till slut uppdaterade jag. Efter det fick jag problem med Autopiloten. Alla möjliga konstigheter började inträffa. Var hastighetsgränsen på vägen under 100 km/h fick jag bara köra 10 km/h enligt bilen. Det funkade ju inte så det blev till att styra manuellt. Så trist. Och autopiloten stängde av sej i tid o otid liksom farthållaren. Efter försök med Teslasupport via telefon blev det uppenbart att verkstan var det enda alternativet. Bokade tid i Göteborg. De kalibrerade om kamerorna. Någon stod visst fel framförallt den viktigaste. Den i backspegeln. Teorin är att den alltid stått felriktad men det har inte haft nån betydelse i de tidigare mjukvaruversionerna. ( min teori). Efter ny mjukvara installerats så har kamerorna börjat användas annorlunda. Då började det stöka. Nu funkar allt igen. Det var min första service också efter 9200 mil. Så de fixade en massa annat också. Nu är bilen ”normal” igen. De hade bilen en halv dag o det kostade 3000 kr. Mycket nöjd med den servicen.
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Autopilot slutar fungera efter ett par minuter

Inlägg av Elelvis »

Jag kör nästan aldrig på AP då den funkar så dåligt. Ryckigt, panikbromsningar, den hoppar ur etc.

Även vanlig cruisecontrol funkar dåligt i stan. På landsväg ok. Min gamla passat funkade bättre tyvärr.

Har precis fått ny uppdatering, kanske blir bättre. Ska in på service om en vecka så får påtala problemen då.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Autopilot slutar fungera efter ett par minuter

Inlägg av lobbin »

Fick SC att pusha ut en ny uppdatering imorse då vi har något (relaterat?) strul som gör att uppdateringarna inte kommer ut som de ska.

Har tagit en kortare provtur och konstaterar att hittills verkar faktiskt allting återigen fungera som det ska!

Håller tummarna så får vi se hur det ser ut när jag kör till jobbet i morrn.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Autopilot slutar fungera efter ett par minuter

Inlägg av lobbin »

Körde 50 mil igår, mycket med AP. Inga problem alls.
Skriv svar