PRND röd - bilen går inte att köra

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

PRND röd - bilen går inte att köra

Inlägg av mans71 »

F1EE3F1F-0039-4EA7-954F-09FDF9E80263.jpeg
Stannade till för att köpa en kaffe på tjänsteresan och när jag skulle åka iväg och la i backen så blev PRND röd för ett ögonblick, sen la bilen i P automatiskt och PRND blev vit igen efter några sekunder. Provade igen, med D, osv. Startade om med bägge hjulen och samma problem.

Efter samtal med road assistance så stängde vi av bilen i menyn och lät den var avstängd 5 minuter. Sen tryckte på bromspedalen och efter uppstart av datorerna så funkade allt som det skulle igen.

Får se om det var en tillfällig hicka eller om något värre är på G...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: PRND röd - bilen går inte att köra

Inlägg av NEO »

Drive unit eller/och 12V batterifel. När du gör en komplett reboot av hela bilen med power of, så cyclear man DU controller. Jag hade varit försiktig med att köra vidare och långt, lägg in en request om felsökning OTA från road service assistance.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: PRND röd - bilen går inte att köra

Inlägg av mans71 »

NEO skrev:
Drive unit eller/och 12V batterifel. När du gör en komplett reboot av hela bilen med power of, så cyclear man DU controller. Jag hade varit försiktig med att köra vidare och långt, lägg in en request om felsökning OTA från road service assistance.
Ok, tack för info!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: PRND röd - bilen går inte att köra

Inlägg av carl-pedal »

Har nyss haft samma problem, rekommenderar att ringa support för fjärrdiagnos.
Mitt fel var en trasig encoder i motorn, därmed byte av DU. Encoder ger signal om rotation till motorstyrningen.

Det var skitläskigt när jag flera gånger tappade drivning på motorvägen... Blä! Första två gånger gick en vecka mellan men sedan oftare.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: PRND röd - bilen går inte att köra

Inlägg av mans71 »

Har haft bilen inne efter det hände förra gången. Dom felsökte i ett par dagar utan att kunna hitta något.

Men nu var det dags igen... ett kvarter från hemmet tappade bilen drivningen. Men den här gången funkade det inte med djup omstart. Nu blir det bärgningsbil... :cry:

Ska på tjänsteresa imorgon, tur man har en till. Eller som den där historien om att en äkta engelsk patriot bör ha 2 Jaguarer för att vara säker på att iaf en funkar :lol:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: PRND röd - bilen går inte att köra

Inlägg av carl-pedal »

Nä, vad trist!
Jag har glömt skriva i tråden att jag fick DU utbytt och felet var en trasig encoder (lägesgivare) som orsakade röda bokstäver och ingen drift. Min bil kom alltid igen efter många långa sekunder längs E18. Finns säkert många olika felkällor.
Lycka till!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Skriv svar