M3 till MS

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JockeGustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 mar 2019 09:09

M3 till MS

Inlägg av JockeGustafsson »

Funderar på att byta ut min M3 LR AWD till en ny MS (ej P). Min M3 är fantastisk men med tre tonårsbarn på långresa vore det fint med lite mer plats. Jag gillar också den lite lyxigare känslan i MS. Lite mer "gubbig" och mogen, precis som jag börjar bli.
Jag har satt mig in i allt om MS och provkört två gånger. Vad är det för saker som jag kommer märka som skiljer som inte går att förstå vid en provkörning? Komfort, ljudnivå, ekonomi, utrymme, körkänsla etcetera är självklara skillnader – det jag är ute efter att få reda på är sådant som man inser efter att ha kört bilen ett tag, sådant som kanske är bättre på M3 som man kommer ångra om man byter. Någon som har ägt båda modellerna?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: M3 till MS

Inlägg av EnTraktor »

Jag har S3X och tycker att alla har sina för och nackdelar.
Jag tycker att MS är bättre än M3.
Jag tycker att MX är bättre än MS.
Jag tycker att M3 är bättre än MX.
:D :D :D
Oavsett vilken Tesla man väljer så är det ingen dålig bil. För långresor är MS garanterat kungen, främst tack vare räckvidd, utrymme, ljudnivå samt 2 skärmar som ger bättre översikt över rutt, karta, navigering, förbrukning.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: M3 till MS

Inlägg av gellerstam »

Har en P85DL+ som lånebil i en vecka nu, har en M3 LR annars, så ingen "långägare". OBS min lånebil är en äldre med noskon! Så en del av detta är ju åtgärdat i nyare MS
Men detta är mina tankar MS vs M3

Key fob! Varför? så skönt med mobilnyckel.
Blir tokig på hur långsam easy entry är i MS, M3 kör stol och ratt samtidigt medans MS kör först stolen sen ratten med en axel i taget. Ms har trängre insteg.
Stötfångaren bak på MS är tjockare samt att bagaget är djupare så jag får betydligt smutsigare byxor med MS än med M3, (Vanesak ...)
På denna MS har jag problem med frusna rutor och speglar men inte på min M3, har kanske med underhåll att göra. Men kan även vara en designsak som blivit bättre på M3.
Massa spakar till allt, Farthållaren, ratten, vindrutetorkaren,
Har de nya MS dörrfack?
Två skärmar att leta info på,
Långsamm skärm, Ny MS har ju snabbare iof
Sämre/långsammare värme i MS

Skiljer en del mjukvarumässigt i bilarna också. (Skiljer det mindre i MS med nya MCUn?)
Trippmätarhantering, spel,

Sen finns det ett par + för MS också givetvis. Men nu frågade du efter "nackdelar". :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: M3 till MS

Inlägg av Zalman3 »

JockeGustafsson skrev:
Funderar på att byta ut min M3 LR AWD till en ny MS (ej P). Min M3 är fantastisk men med tre tonårsbarn på långresa vore det fint med lite mer plats. Jag gillar också den lite lyxigare känslan i MS. Lite mer "gubbig" och mogen, precis som jag börjar bli.
Jag har satt mig in i allt om MS och provkört två gånger. Vad är det för saker som jag kommer märka som skiljer som inte går att förstå vid en provkörning? Komfort, ljudnivå, ekonomi, utrymme, körkänsla etcetera är självklara skillnader – det jag är ute efter att få reda på är sådant som man inser efter att ha kört bilen ett tag, sådant som kanske är bättre på M3 som man kommer ångra om man byter. Någon som har ägt båda modellerna?
Jag tycker S är bättre än 3 på följande:
Keyfob
Luftfjädring
Längre hjulbas, går stabilt på vintern
Nästan dubbelt så stort bagage
Rejält stor eldriven baklucka
2 skärmar
tystare
Gratis laddning
Längre räckvidd
Aluminiumbil=rostfri
Min S har plåttak, ännu tystare och varmare runt huvudet på vintern
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: M3 till MS

Inlägg av Gustafsson »

Rattvärme är gott
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: M3 till MS

Inlägg av Legato »

Efter att ha ägt alla modeller så tycker jag fortfarande Model 3 är överlägset bäst.. Jag tycker S (och min X) känns gamla i jämförelse.

Min LR AWD+ känns tom kvickare än min XP100DL i vardagen. Personligen skulle jag tycka det var jobbigt att gå tillbaka till en S.

Tyvärr känner sambon samma sak och väljer alltid 3an när hon kan. Det är tusan att man är så morgontrött :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: M3 till MS

Inlägg av gellerstam »

Legato skrev:
Jag tycker S känns gammal i jämförelse.

Huvudet på spiken. Känner precis lika.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: M3 till MS

Inlägg av helix »

gellerstam skrev:
Legato skrev:
Jag tycker S känns gammal i jämförelse.

Huvudet på spiken. Känner precis lika.
Kan bara hålla med. Skulle aldrig byta bort min Model 3 till nuvarande S även om prislappen var identisk.

Kommer det en ny Model S kanske jag blir sugen igen, men då måste den ha alla godbitar som bara är så otroligt mycket bättre i Model 3 än i Model S.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: M3 till MS

Inlägg av hed »

Tänkte göra tvärtom. MS -> M3.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: M3 till MS

Inlägg av LarsL »

Det är ju ganska lågt tak i baksätet på en Model S. Kanske värt att vänta på Model Y innan man byter bort 3:an?
Användarvisningsbild
JockeGustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 mar 2019 09:09

Re: M3 till MS

Inlägg av JockeGustafsson »

Tack för alla värdefulla råd.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: M3 till MS

Inlägg av gellerstam »

Ytterligare en skillnad.

Har nu kört MS även i minusgrader -5 grader en längre kort sträcka dvs ca 6mil

Konstaterar att även fast jag har tempen på 23 grader och auto inställning så blir det svinkallt åt fötterna. I min M3 blir det precis tvärt om där blir det efter ca 20 mil med 20 grader och auto inställning väldigt varmt åt fötterna när det är kallt ute.

Kanske har det blivit bättre i nya MS? Men i äldre MS var det tidigare många som skrev om kalla fötter här på forumet.
Tesla Model Y
Verdi

Re: M3 till MS

Inlägg av Verdi »

gellerstam skrev:
Ytterligare en skillnad.

Har nu kört MS även i minusgrader -5 grader en längre kort sträcka dvs ca 6mil

Konstaterar att även fast jag har tempen på 23 grader och auto inställning så blir det svinkallt åt fötterna. I min M3 blir det precis tvärt om där blir det efter ca 20 mil med 20 grader och auto inställning väldigt varmt åt fötterna när det är kallt ute.

Kanske har det blivit bättre i nya MS? Men i äldre MS var det tidigare många som skrev om kalla fötter här på forumet.

Jag har aldrig fått kalla fötter i min Model S. :D

En fördel med S är väl ändå att vintern gör mindre procentuell skillnad på förbrukningen? Slask, låg temperatur osv gör ju nästan lika mycket extra förbrukning på en 3 som en S i absoluta tal räknat. Vilket då blir en större relativ ökning. Eller har jag fel här?
Användarvisningsbild
Oskobe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 nov 2018 17:27

Re: M3 till MS

Inlägg av Oskobe »

Åkte MS taxi härmodagen. Tyckte det var extremt dålig takhöjd i bak. Jag är 171 lång och tog i taket. Den jag åkte hade inte glastak, vet inte om det gör skillnad.
Långa tonåringar kommer du ev. få lämna hemma med MS...
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: M3 till MS

Inlägg av BrooklynS »

Det blir ju lika stor ökning i absoluta tal så det är ju inte konstigt alls.

Däcksdimension och vikt skiljer kanske lite, rullmotstånd osv är desamma.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: M3 till MS

Inlägg av OfarligTesla »

Oskobe skrev:
Åkte MS taxi härmodagen. Tyckte det var extremt dålig takhöjd i bak. Jag är 171 lång och tog i taket. Den jag åkte hade inte glastak, vet inte om det gör skillnad.
Långa tonåringar kommer du ev. få lämna hemma med MS...
Jag är runt 187 lång och hade inga problem bak i vår S. Var glastak på den, de med taklucka jag testat hade mindre plats.
Verdi

Re: M3 till MS

Inlägg av Verdi »

Oskobe skrev:
Åkte MS taxi härmodagen. Tyckte det var extremt dålig takhöjd i bak. Jag är 171 lång och tog i taket. Den jag åkte hade inte glastak, vet inte om det gör skillnad.
Långa tonåringar kommer du ev. få lämna hemma med MS...
Jag är 189 cm lång. Sitter visserligen sällan bak men har provsuttit nån gång, utan problem med taket.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: M3 till MS

Inlägg av sven-labil »

gellerstam skrev:
Konstaterar att även fast jag har tempen på 23 grader och auto inställning så blir det svinkallt åt fötterna. I min M3 blir det precis tvärt om där blir det efter ca 20 mil med 20 grader och auto inställning väldigt varmt åt fötterna när det är kallt ute.

Kanske har det blivit bättre i nya MS? Men i äldre MS var det tidigare många som skrev om kalla fötter här på forumet.
Min S från 2018 slår nästan aldrig på fotvärme självmant.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: M3 till MS

Inlägg av sven-labil »

Oskobe skrev:
Åkte MS taxi härmodagen. Tyckte det var extremt dålig takhöjd i bak. Jag är 171 lång och tog i taket. Den jag åkte hade inte glastak, vet inte om det gör skillnad.
Långa tonåringar kommer du ev. få lämna hemma med MS...
Glastak ger bäst takhöjd, (utom på mittplatsen med det nya baksätet,) med panoramatak blir det lite sämre och med plåttak betydligt sämre. (Har mätningar på det, har för mig att panorama tappar ungefär två cm och plåttak uppåt sju.) Med panoramatak blir det även några cm smalare vilket jag tyckte gjorde stor skillnad för känslan även om huvudet inte tog i.
Jag är 191 cm och känner mig aningen för lång för baksätet i en 2018 med glastak.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: M3 till MS

Inlägg av TechNerd »

sven-labil skrev:
Min S från 2018 slår nästan aldrig på fotvärme självmant.
Har inga problem med det i min -19 - som också är grå och heter Gandalf. :D
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: M3 till MS

Inlägg av sven-labil »

TechNerd skrev:
sven-labil skrev:
Min S från 2018 slår nästan aldrig på fotvärme självmant.
Har inga problem med det i min -19 - som också är grå och heter Gandalf. :D
Såklart :) Jag misstänker att Tesla konfigurerar programvaran lite olika i varje bil för att ge den en sorts personlighet...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: M3 till MS

Inlägg av gellerstam »

Verdi skrev:
gellerstam skrev:
Ytterligare en skillnad.

Har nu kört MS även i minusgrader -5 grader en längre kort sträcka dvs ca 6mil

Konstaterar att även fast jag har tempen på 23 grader och auto inställning så blir det svinkallt åt fötterna. I min M3 blir det precis tvärt om där blir det efter ca 20 mil med 20 grader och auto inställning väldigt varmt åt fötterna när det är kallt ute.

Kanske har det blivit bättre i nya MS? Men i äldre MS var det tidigare många som skrev om kalla fötter här på forumet.

Jag har aldrig fått kalla fötter i min Model S. :D

En fördel med S är väl ändå att vintern gör mindre procentuell skillnad på förbrukningen? Slask, låg temperatur osv gör ju nästan lika mycket extra förbrukning på en 3 som en S i absoluta tal räknat. Vilket då blir en större relativ ökning. Eller har jag fel här?
Så bra att detta är åtgärdat. Min lånebil är som skrivet ovan en äldre med noskon.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: M3 till MS

Inlägg av RobinG »

Jag körde MS i tre år, sen hade jag M3 i några månader innan jag fick min nya MS. Säkert en vanesak men gillade inte alls M3 i jämförelse.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: M3 till MS

Inlägg av chevnanne »

Jag har en M3LR men funderar på en ny MSLR. Jag tycker trean är lite för sportig för min körstil.
Gillar lite mer likt usafjädring, mjukt och skönt ska det vara. Jag älskar draget i trean men behöver det inte direkt.
Jag hade en BMW F10 530D som hade ställbara dämpare och krängningshämmare (adaptive drive om jag minns rätt)
Körde jämt på komfort men tyckte det var för hårt, det var en skön bil men teslan är roligare att köra. :D
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: M3 till MS

Inlägg av chevnanne »

chevnanne skrev:
Jag har en M3LR men funderar på en ny MSLR. Jag tycker trean är lite för sportig för min körstil.
Gillar lite mer likt usafjädring, mjukt och skönt ska det vara. Jag älskar draget i trean men behöver det inte direkt.
Jag hade en BMW F10 530D som hade ställbara dämpare och krängningshämmare (adaptive drive om jag minns rätt)
Körde jämt på komfort men tyckte det var för hårt, det var en skön bil men teslan är roligare att köra. :D
Har nu hämtat min MS och kört 180 mil. Kunde inte valt ett bättre byte än från M3 till MS.
Jag är hemma nu vad det gäller komfort och köregenskaper. Underbart att köra MS.
Trean var som en gokart och gick som tusan men rätt stötig i gången men inte så illa som jag trodde att den skulle vara.
Det var absolut inget fel på trean utan det var min känsla av att köra en härlig bil passade inte trean bara.
MS går ruggigt fint efter vägen och skarvar i vägen som jag svängde runt med trean hörs knappt även
fast jag siktar på det sämsta stället i skarven. Den går otroligt mjukt och fint enligt min smak på komfort.
Vidare så lät trean mer när man körde den trots diverse gummilister här och där.
MS är betydligt tystare än min trea men när man kommer över 100 blir vindbruset påtagligt i MS med.
Jag ångrar inte nånting alls av mitt byte från M3 till MS även om det finns en del saker som har betydligt
bättre funktion och placering av olika saker och fack som inte alls finns i MS. Det märks att den är lite till åren. :P
Skriv svar