M3 till MS

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: M3 till MS

Inlägg av Verdi »

chevnanne skrev:
chevnanne skrev:
Jag har en M3LR men funderar på en ny MSLR. Jag tycker trean är lite för sportig för min körstil.
Gillar lite mer likt usafjädring, mjukt och skönt ska det vara. Jag älskar draget i trean men behöver det inte direkt.
Jag hade en BMW F10 530D som hade ställbara dämpare och krängningshämmare (adaptive drive om jag minns rätt)
Körde jämt på komfort men tyckte det var för hårt, det var en skön bil men teslan är roligare att köra. :D
Har nu hämtat min MS och kört 180 mil. Kunde inte valt ett bättre byte än från M3 till MS.
Jag är hemma nu vad det gäller komfort och köregenskaper. Underbart att köra MS.
Trean var som en gokart och gick som tusan men rätt stötig i gången men inte så illa som jag trodde att den skulle vara.
Det var absolut inget fel på trean utan det var min känsla av att köra en härlig bil passade inte trean bara.
MS går ruggigt fint efter vägen och skarvar i vägen som jag svängde runt med trean hörs knappt även
fast jag siktar på det sämsta stället i skarven. Den går otroligt mjukt och fint enligt min smak på komfort.
Vidare så lät trean mer när man körde den trots diverse gummilister här och där.
MS är betydligt tystare än min trea men när man kommer över 100 blir vindbruset påtagligt i MS med.
Jag ångrar inte nånting alls av mitt byte från M3 till MS även om det finns en del saker som har betydligt
bättre funktion och placering av olika saker och fack som inte alls finns i MS. Det märks att den är lite till åren. :P

Har du påtagligt vindbrus redan från 100 km/h så är det nåt som är fel. Min började låta märkbart från dörrarna först vid 160-170 km/h. Men det var på tystare asfalt nere i Tyskland.
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: M3 till MS

Inlägg av chevnanne »

Verdi skrev:
chevnanne skrev:
chevnanne skrev:
Jag har en M3LR men funderar på en ny MSLR. Jag tycker trean är lite för sportig för min körstil.
Gillar lite mer likt usafjädring, mjukt och skönt ska det vara. Jag älskar draget i trean men behöver det inte direkt.
Jag hade en BMW F10 530D som hade ställbara dämpare och krängningshämmare (adaptive drive om jag minns rätt)
Körde jämt på komfort men tyckte det var för hårt, det var en skön bil men teslan är roligare att köra. :D
Har nu hämtat min MS och kört 180 mil. Kunde inte valt ett bättre byte än från M3 till MS.
Jag är hemma nu vad det gäller komfort och köregenskaper. Underbart att köra MS.
Trean var som en gokart och gick som tusan men rätt stötig i gången men inte så illa som jag trodde att den skulle vara.
Det var absolut inget fel på trean utan det var min känsla av att köra en härlig bil passade inte trean bara.
MS går ruggigt fint efter vägen och skarvar i vägen som jag svängde runt med trean hörs knappt även
fast jag siktar på det sämsta stället i skarven. Den går otroligt mjukt och fint enligt min smak på komfort.
Vidare så lät trean mer när man körde den trots diverse gummilister här och där.
MS är betydligt tystare än min trea men när man kommer över 100 blir vindbruset påtagligt i MS med.
Jag ångrar inte nånting alls av mitt byte från M3 till MS även om det finns en del saker som har betydligt
bättre funktion och placering av olika saker och fack som inte alls finns i MS. Det märks att den är lite till åren. :P

Har du påtagligt vindbrus redan från 100 km/h så är det nåt som är fel. Min började låta märkbart från dörrarna först vid 160-170 km/h. Men det var på tystare asfalt nere i Tyskland.
Ok, dom får väl kolla när jag ska in på nått ärende. Baklucka och drivaxlar har jag på listan men måste kolla lite mer på det med drivaxlarna, har inte provat med sänkt fjädring än. Ska hämta bilen efter keramisk lackförsegling idag. :)
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: M3 till MS

Inlägg av chevnanne »

chevnanne skrev:
Verdi skrev:
chevnanne skrev:
chevnanne skrev:
Jag har en M3LR men funderar på en ny MSLR. Jag tycker trean är lite för sportig för min körstil.
Gillar lite mer likt usafjädring, mjukt och skönt ska det vara. Jag älskar draget i trean men behöver det inte direkt.
Jag hade en BMW F10 530D som hade ställbara dämpare och krängningshämmare (adaptive drive om jag minns rätt)
Körde jämt på komfort men tyckte det var för hårt, det var en skön bil men teslan är roligare att köra. :D
Har nu hämtat min MS och kört 180 mil. Kunde inte valt ett bättre byte än från M3 till MS.
Jag är hemma nu vad det gäller komfort och köregenskaper. Underbart att köra MS.
Trean var som en gokart och gick som tusan men rätt stötig i gången men inte så illa som jag trodde att den skulle vara.
Det var absolut inget fel på trean utan det var min känsla av att köra en härlig bil passade inte trean bara.
MS går ruggigt fint efter vägen och skarvar i vägen som jag svängde runt med trean hörs knappt även
fast jag siktar på det sämsta stället i skarven. Den går otroligt mjukt och fint enligt min smak på komfort.
Vidare så lät trean mer när man körde den trots diverse gummilister här och där.
MS är betydligt tystare än min trea men när man kommer över 100 blir vindbruset påtagligt i MS med.
Jag ångrar inte nånting alls av mitt byte från M3 till MS även om det finns en del saker som har betydligt
bättre funktion och placering av olika saker och fack som inte alls finns i MS. Det märks att den är lite till åren. :P

Har du påtagligt vindbrus redan från 100 km/h så är det nåt som är fel. Min började låta märkbart från dörrarna först vid 160-170 km/h. Men det var på tystare asfalt nere i Tyskland.
Ok, dom får väl kolla när jag ska in på nått ärende. Baklucka och drivaxlar har jag på listan men måste kolla lite mer på det med drivaxlarna, har inte provat med sänkt fjädring än. Ska hämta bilen efter keramisk lackförsegling idag. :)
Hämtade bilen idag och vindbruset kommer vid 90-100 och ökar ganska mycket efter det.
Det jag tycker är konstigt är att det låter som att en del av vindbruset kommer från framrutan typ uppe vid backspegeln
men jag har felande hörsel och har ganska svårt att avgöra vart ljud kommer ifrån. :?:
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: M3 till MS

Inlägg av Front242 »

De små rutorna vid backspegeln är väl ett klassiskt läckageställe. Ett enkelt sätt att hitta sådana läckage är att sitta i bilen och ha en kumpan på utsidan som blåser tryckluft eller liknande längs med listerna. Det brukar ge sig tillkänna rätt fort
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: M3 till MS

Inlägg av chevnanne »

Front242 skrev:
De små rutorna vid backspegeln är väl ett klassiskt läckageställe. Ett enkelt sätt att hitta sådana läckage är att sitta i bilen och ha en kumpan på utsidan som blåser tryckluft eller liknande längs med listerna. Det brukar ge sig tillkänna rätt fort
Ok, tack för tipset. Ska prova det nån dag. ;)
cmj
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 mar 2020 10:55

Re: M3 till MS

Inlägg av cmj »

Upplever också betydligt mer vindbrus än jag förväntat mig. Även min kollega som oxå tagit ut en S. Båda kommer dock från Audi, själv med dubbelglas både fram och sidor.

Vindbruset kommer dock inte från sidorutor och har även installerat extra tätningslister = bättre. Men fortfarande brus vid >110. Är van att det börjar brusa vid >160-170.

Har beställt en tätning som ska sättas mellan framrutans ovankant och glastaket - enligt amerikanska forum kan det vara det mellanrummet som skapar turbulens / vindbrus - framförallt om glastaket är någon mm högre än framrutan. Får återkomma om det blir bättre om ngn vecka när jag fått tätningslisten (neopren-tub).
D65A6336-39AB-4FBB-AB04-4A283AFEA645.jpeg
kontakten2

Re: M3 till MS

Inlägg av kontakten2 »

Model S är mycket snyggare :)
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: M3 till MS

Inlägg av chevnanne »

cmj skrev:
Upplever också betydligt mer vindbrus än jag förväntat mig. Även min kollega som oxå tagit ut en S. Båda kommer dock från Audi, själv med dubbelglas både fram och sidor.

Vindbruset kommer dock inte från sidorutor och har även installerat extra tätningslister = bättre. Men fortfarande brus vid >110. Är van att det börjar brusa vid >160-170.

Har beställt en tätning som ska sättas mellan framrutans ovankant och glastaket - enligt amerikanska forum kan det vara det mellanrummet som skapar turbulens / vindbrus - framförallt om glastaket är någon mm högre än framrutan. Får återkomma om det blir bättre om ngn vecka när jag fått tätningslisten (neopren-tub).

Vad satt du dit för extra lister på din bil? Jag tyckte igår att det kom liksom från framrutan så jag funderar också på en tätning.
Vart beställde du den tätningen? :)
Jag va ute och lyssnade idag med men det blåser varenda dag så jag vet inte hur mycket det är.
Däckljud hörde jag rätt väl idag med då vi inte har den bästa vägstandarden här i Jämtland även fast det är E45.
Skriv svar