M3 till MS
Moderator: Redaktion
- JockeGustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 01 mar 2019 09:09
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: M3 till MS
Ytterligare en skillnad.
Har nu kört MS även i minusgrader -5 grader en längre kort sträcka dvs ca 6mil
Konstaterar att även fast jag har tempen på 23 grader och auto inställning så blir det svinkallt åt fötterna. I min M3 blir det precis tvärt om där blir det efter ca 20 mil med 20 grader och auto inställning väldigt varmt åt fötterna när det är kallt ute.
Kanske har det blivit bättre i nya MS? Men i äldre MS var det tidigare många som skrev om kalla fötter här på forumet.
Har nu kört MS även i minusgrader -5 grader en längre kort sträcka dvs ca 6mil
Konstaterar att även fast jag har tempen på 23 grader och auto inställning så blir det svinkallt åt fötterna. I min M3 blir det precis tvärt om där blir det efter ca 20 mil med 20 grader och auto inställning väldigt varmt åt fötterna när det är kallt ute.
Kanske har det blivit bättre i nya MS? Men i äldre MS var det tidigare många som skrev om kalla fötter här på forumet.
Tesla Model Y
Re: M3 till MS
gellerstam skrev:Ytterligare en skillnad.
Har nu kört MS även i minusgrader -5 grader en längre kort sträcka dvs ca 6mil
Konstaterar att även fast jag har tempen på 23 grader och auto inställning så blir det svinkallt åt fötterna. I min M3 blir det precis tvärt om där blir det efter ca 20 mil med 20 grader och auto inställning väldigt varmt åt fötterna när det är kallt ute.
Kanske har det blivit bättre i nya MS? Men i äldre MS var det tidigare många som skrev om kalla fötter här på forumet.
Jag har aldrig fått kalla fötter i min Model S.
En fördel med S är väl ändå att vintern gör mindre procentuell skillnad på förbrukningen? Slask, låg temperatur osv gör ju nästan lika mycket extra förbrukning på en 3 som en S i absoluta tal räknat. Vilket då blir en större relativ ökning. Eller har jag fel här?
Re: M3 till MS
Åkte MS taxi härmodagen. Tyckte det var extremt dålig takhöjd i bak. Jag är 171 lång och tog i taket. Den jag åkte hade inte glastak, vet inte om det gör skillnad.
Långa tonåringar kommer du ev. få lämna hemma med MS...
Långa tonåringar kommer du ev. få lämna hemma med MS...
Re: M3 till MS
Det blir ju lika stor ökning i absoluta tal så det är ju inte konstigt alls.
Däcksdimension och vikt skiljer kanske lite, rullmotstånd osv är desamma.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Däcksdimension och vikt skiljer kanske lite, rullmotstånd osv är desamma.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: M3 till MS
Jag är runt 187 lång och hade inga problem bak i vår S. Var glastak på den, de med taklucka jag testat hade mindre plats.Oskobe skrev:Åkte MS taxi härmodagen. Tyckte det var extremt dålig takhöjd i bak. Jag är 171 lång och tog i taket. Den jag åkte hade inte glastak, vet inte om det gör skillnad.
Långa tonåringar kommer du ev. få lämna hemma med MS...
Re: M3 till MS
Jag är 189 cm lång. Sitter visserligen sällan bak men har provsuttit nån gång, utan problem med taket.Oskobe skrev:Åkte MS taxi härmodagen. Tyckte det var extremt dålig takhöjd i bak. Jag är 171 lång och tog i taket. Den jag åkte hade inte glastak, vet inte om det gör skillnad.
Långa tonåringar kommer du ev. få lämna hemma med MS...
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: M3 till MS
Min S från 2018 slår nästan aldrig på fotvärme självmant.gellerstam skrev:Konstaterar att även fast jag har tempen på 23 grader och auto inställning så blir det svinkallt åt fötterna. I min M3 blir det precis tvärt om där blir det efter ca 20 mil med 20 grader och auto inställning väldigt varmt åt fötterna när det är kallt ute.
Kanske har det blivit bättre i nya MS? Men i äldre MS var det tidigare många som skrev om kalla fötter här på forumet.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: M3 till MS
Glastak ger bäst takhöjd, (utom på mittplatsen med det nya baksätet,) med panoramatak blir det lite sämre och med plåttak betydligt sämre. (Har mätningar på det, har för mig att panorama tappar ungefär två cm och plåttak uppåt sju.) Med panoramatak blir det även några cm smalare vilket jag tyckte gjorde stor skillnad för känslan även om huvudet inte tog i.Oskobe skrev:Åkte MS taxi härmodagen. Tyckte det var extremt dålig takhöjd i bak. Jag är 171 lång och tog i taket. Den jag åkte hade inte glastak, vet inte om det gör skillnad.
Långa tonåringar kommer du ev. få lämna hemma med MS...
Jag är 191 cm och känner mig aningen för lång för baksätet i en 2018 med glastak.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: M3 till MS
Har inga problem med det i min -19 - som också är grå och heter Gandalf.sven-labil skrev:Min S från 2018 slår nästan aldrig på fotvärme självmant.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: M3 till MS
Såklart Jag misstänker att Tesla konfigurerar programvaran lite olika i varje bil för att ge den en sorts personlighet...TechNerd skrev:Har inga problem med det i min -19 - som också är grå och heter Gandalf.sven-labil skrev:Min S från 2018 slår nästan aldrig på fotvärme självmant.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: M3 till MS
Så bra att detta är åtgärdat. Min lånebil är som skrivet ovan en äldre med noskon.Verdi skrev:gellerstam skrev:Ytterligare en skillnad.
Har nu kört MS även i minusgrader -5 grader en längre kort sträcka dvs ca 6mil
Konstaterar att även fast jag har tempen på 23 grader och auto inställning så blir det svinkallt åt fötterna. I min M3 blir det precis tvärt om där blir det efter ca 20 mil med 20 grader och auto inställning väldigt varmt åt fötterna när det är kallt ute.
Kanske har det blivit bättre i nya MS? Men i äldre MS var det tidigare många som skrev om kalla fötter här på forumet.
Jag har aldrig fått kalla fötter i min Model S.
En fördel med S är väl ändå att vintern gör mindre procentuell skillnad på förbrukningen? Slask, låg temperatur osv gör ju nästan lika mycket extra förbrukning på en 3 som en S i absoluta tal räknat. Vilket då blir en större relativ ökning. Eller har jag fel här?
Tesla Model Y
Re: M3 till MS
Jag körde MS i tre år, sen hade jag M3 i några månader innan jag fick min nya MS. Säkert en vanesak men gillade inte alls M3 i jämförelse.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Re: M3 till MS
Jag har en M3LR men funderar på en ny MSLR. Jag tycker trean är lite för sportig för min körstil.
Gillar lite mer likt usafjädring, mjukt och skönt ska det vara. Jag älskar draget i trean men behöver det inte direkt.
Jag hade en BMW F10 530D som hade ställbara dämpare och krängningshämmare (adaptive drive om jag minns rätt)
Körde jämt på komfort men tyckte det var för hårt, det var en skön bil men teslan är roligare att köra.
Gillar lite mer likt usafjädring, mjukt och skönt ska det vara. Jag älskar draget i trean men behöver det inte direkt.
Jag hade en BMW F10 530D som hade ställbara dämpare och krängningshämmare (adaptive drive om jag minns rätt)
Körde jämt på komfort men tyckte det var för hårt, det var en skön bil men teslan är roligare att köra.
Re: M3 till MS
Har nu hämtat min MS och kört 180 mil. Kunde inte valt ett bättre byte än från M3 till MS.chevnanne skrev:Jag har en M3LR men funderar på en ny MSLR. Jag tycker trean är lite för sportig för min körstil.
Gillar lite mer likt usafjädring, mjukt och skönt ska det vara. Jag älskar draget i trean men behöver det inte direkt.
Jag hade en BMW F10 530D som hade ställbara dämpare och krängningshämmare (adaptive drive om jag minns rätt)
Körde jämt på komfort men tyckte det var för hårt, det var en skön bil men teslan är roligare att köra.
Jag är hemma nu vad det gäller komfort och köregenskaper. Underbart att köra MS.
Trean var som en gokart och gick som tusan men rätt stötig i gången men inte så illa som jag trodde att den skulle vara.
Det var absolut inget fel på trean utan det var min känsla av att köra en härlig bil passade inte trean bara.
MS går ruggigt fint efter vägen och skarvar i vägen som jag svängde runt med trean hörs knappt även
fast jag siktar på det sämsta stället i skarven. Den går otroligt mjukt och fint enligt min smak på komfort.
Vidare så lät trean mer när man körde den trots diverse gummilister här och där.
MS är betydligt tystare än min trea men när man kommer över 100 blir vindbruset påtagligt i MS med.
Jag ångrar inte nånting alls av mitt byte från M3 till MS även om det finns en del saker som har betydligt
bättre funktion och placering av olika saker och fack som inte alls finns i MS. Det märks att den är lite till åren.
Re: M3 till MS
chevnanne skrev:Har nu hämtat min MS och kört 180 mil. Kunde inte valt ett bättre byte än från M3 till MS.chevnanne skrev:Jag har en M3LR men funderar på en ny MSLR. Jag tycker trean är lite för sportig för min körstil.
Gillar lite mer likt usafjädring, mjukt och skönt ska det vara. Jag älskar draget i trean men behöver det inte direkt.
Jag hade en BMW F10 530D som hade ställbara dämpare och krängningshämmare (adaptive drive om jag minns rätt)
Körde jämt på komfort men tyckte det var för hårt, det var en skön bil men teslan är roligare att köra.
Jag är hemma nu vad det gäller komfort och köregenskaper. Underbart att köra MS.
Trean var som en gokart och gick som tusan men rätt stötig i gången men inte så illa som jag trodde att den skulle vara.
Det var absolut inget fel på trean utan det var min känsla av att köra en härlig bil passade inte trean bara.
MS går ruggigt fint efter vägen och skarvar i vägen som jag svängde runt med trean hörs knappt även
fast jag siktar på det sämsta stället i skarven. Den går otroligt mjukt och fint enligt min smak på komfort.
Vidare så lät trean mer när man körde den trots diverse gummilister här och där.
MS är betydligt tystare än min trea men när man kommer över 100 blir vindbruset påtagligt i MS med.
Jag ångrar inte nånting alls av mitt byte från M3 till MS även om det finns en del saker som har betydligt
bättre funktion och placering av olika saker och fack som inte alls finns i MS. Det märks att den är lite till åren.
Har du påtagligt vindbrus redan från 100 km/h så är det nåt som är fel. Min började låta märkbart från dörrarna först vid 160-170 km/h. Men det var på tystare asfalt nere i Tyskland.
Re: M3 till MS
Ok, dom får väl kolla när jag ska in på nått ärende. Baklucka och drivaxlar har jag på listan men måste kolla lite mer på det med drivaxlarna, har inte provat med sänkt fjädring än. Ska hämta bilen efter keramisk lackförsegling idag.Verdi skrev:chevnanne skrev:Har nu hämtat min MS och kört 180 mil. Kunde inte valt ett bättre byte än från M3 till MS.chevnanne skrev:Jag har en M3LR men funderar på en ny MSLR. Jag tycker trean är lite för sportig för min körstil.
Gillar lite mer likt usafjädring, mjukt och skönt ska det vara. Jag älskar draget i trean men behöver det inte direkt.
Jag hade en BMW F10 530D som hade ställbara dämpare och krängningshämmare (adaptive drive om jag minns rätt)
Körde jämt på komfort men tyckte det var för hårt, det var en skön bil men teslan är roligare att köra.
Jag är hemma nu vad det gäller komfort och köregenskaper. Underbart att köra MS.
Trean var som en gokart och gick som tusan men rätt stötig i gången men inte så illa som jag trodde att den skulle vara.
Det var absolut inget fel på trean utan det var min känsla av att köra en härlig bil passade inte trean bara.
MS går ruggigt fint efter vägen och skarvar i vägen som jag svängde runt med trean hörs knappt även
fast jag siktar på det sämsta stället i skarven. Den går otroligt mjukt och fint enligt min smak på komfort.
Vidare så lät trean mer när man körde den trots diverse gummilister här och där.
MS är betydligt tystare än min trea men när man kommer över 100 blir vindbruset påtagligt i MS med.
Jag ångrar inte nånting alls av mitt byte från M3 till MS även om det finns en del saker som har betydligt
bättre funktion och placering av olika saker och fack som inte alls finns i MS. Det märks att den är lite till åren.
Har du påtagligt vindbrus redan från 100 km/h så är det nåt som är fel. Min började låta märkbart från dörrarna först vid 160-170 km/h. Men det var på tystare asfalt nere i Tyskland.
Re: M3 till MS
Hämtade bilen idag och vindbruset kommer vid 90-100 och ökar ganska mycket efter det.chevnanne skrev:Ok, dom får väl kolla när jag ska in på nått ärende. Baklucka och drivaxlar har jag på listan men måste kolla lite mer på det med drivaxlarna, har inte provat med sänkt fjädring än. Ska hämta bilen efter keramisk lackförsegling idag.Verdi skrev:chevnanne skrev:Har nu hämtat min MS och kört 180 mil. Kunde inte valt ett bättre byte än från M3 till MS.chevnanne skrev:Jag har en M3LR men funderar på en ny MSLR. Jag tycker trean är lite för sportig för min körstil.
Gillar lite mer likt usafjädring, mjukt och skönt ska det vara. Jag älskar draget i trean men behöver det inte direkt.
Jag hade en BMW F10 530D som hade ställbara dämpare och krängningshämmare (adaptive drive om jag minns rätt)
Körde jämt på komfort men tyckte det var för hårt, det var en skön bil men teslan är roligare att köra.
Jag är hemma nu vad det gäller komfort och köregenskaper. Underbart att köra MS.
Trean var som en gokart och gick som tusan men rätt stötig i gången men inte så illa som jag trodde att den skulle vara.
Det var absolut inget fel på trean utan det var min känsla av att köra en härlig bil passade inte trean bara.
MS går ruggigt fint efter vägen och skarvar i vägen som jag svängde runt med trean hörs knappt även
fast jag siktar på det sämsta stället i skarven. Den går otroligt mjukt och fint enligt min smak på komfort.
Vidare så lät trean mer när man körde den trots diverse gummilister här och där.
MS är betydligt tystare än min trea men när man kommer över 100 blir vindbruset påtagligt i MS med.
Jag ångrar inte nånting alls av mitt byte från M3 till MS även om det finns en del saker som har betydligt
bättre funktion och placering av olika saker och fack som inte alls finns i MS. Det märks att den är lite till åren.
Har du påtagligt vindbrus redan från 100 km/h så är det nåt som är fel. Min började låta märkbart från dörrarna först vid 160-170 km/h. Men det var på tystare asfalt nere i Tyskland.
Det jag tycker är konstigt är att det låter som att en del av vindbruset kommer från framrutan typ uppe vid backspegeln
men jag har felande hörsel och har ganska svårt att avgöra vart ljud kommer ifrån.
Re: M3 till MS
De små rutorna vid backspegeln är väl ett klassiskt läckageställe. Ett enkelt sätt att hitta sådana läckage är att sitta i bilen och ha en kumpan på utsidan som blåser tryckluft eller liknande längs med listerna. Det brukar ge sig tillkänna rätt fort
Re: M3 till MS
Ok, tack för tipset. Ska prova det nån dag.Front242 skrev:De små rutorna vid backspegeln är väl ett klassiskt läckageställe. Ett enkelt sätt att hitta sådana läckage är att sitta i bilen och ha en kumpan på utsidan som blåser tryckluft eller liknande längs med listerna. Det brukar ge sig tillkänna rätt fort
Re: M3 till MS
Upplever också betydligt mer vindbrus än jag förväntat mig. Även min kollega som oxå tagit ut en S. Båda kommer dock från Audi, själv med dubbelglas både fram och sidor.
Vindbruset kommer dock inte från sidorutor och har även installerat extra tätningslister = bättre. Men fortfarande brus vid >110. Är van att det börjar brusa vid >160-170.
Har beställt en tätning som ska sättas mellan framrutans ovankant och glastaket - enligt amerikanska forum kan det vara det mellanrummet som skapar turbulens / vindbrus - framförallt om glastaket är någon mm högre än framrutan. Får återkomma om det blir bättre om ngn vecka när jag fått tätningslisten (neopren-tub).
Vindbruset kommer dock inte från sidorutor och har även installerat extra tätningslister = bättre. Men fortfarande brus vid >110. Är van att det börjar brusa vid >160-170.
Har beställt en tätning som ska sättas mellan framrutans ovankant och glastaket - enligt amerikanska forum kan det vara det mellanrummet som skapar turbulens / vindbrus - framförallt om glastaket är någon mm högre än framrutan. Får återkomma om det blir bättre om ngn vecka när jag fått tätningslisten (neopren-tub).
Re: M3 till MS
cmj skrev:Upplever också betydligt mer vindbrus än jag förväntat mig. Även min kollega som oxå tagit ut en S. Båda kommer dock från Audi, själv med dubbelglas både fram och sidor.
Vindbruset kommer dock inte från sidorutor och har även installerat extra tätningslister = bättre. Men fortfarande brus vid >110. Är van att det börjar brusa vid >160-170.
Har beställt en tätning som ska sättas mellan framrutans ovankant och glastaket - enligt amerikanska forum kan det vara det mellanrummet som skapar turbulens / vindbrus - framförallt om glastaket är någon mm högre än framrutan. Får återkomma om det blir bättre om ngn vecka när jag fått tätningslisten (neopren-tub).
Vad satt du dit för extra lister på din bil? Jag tyckte igår att det kom liksom från framrutan så jag funderar också på en tätning.
Vart beställde du den tätningen?
Jag va ute och lyssnade idag med men det blåser varenda dag så jag vet inte hur mycket det är.
Däckljud hörde jag rätt väl idag med då vi inte har den bästa vägstandarden här i Jämtland även fast det är E45.