DIY bromsslangar och byte bromsvätska

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

DIY bromsslangar och byte bromsvätska

Inlägg av juristen »

Kan vara bra att veta för er som har en Model S där garantin är slut. Eller ni som mig, som inte vill/kan vänta tre veckor på att Tesla ska laga bilen åt er "gratis" på garantin (utan lånebil och sen hämta bilen på Service Center - jag har 65 mil dit).

Bromsslangar går att fixa på HydroScand. De tog knappt 600 kr för två stycken (de bakre), inkl moms. Tesla tar 500 kr/st + moms och frakt. Under halva priset på HydroScand alltså. Då ska tilläggas att slangarna man får från HydroScand är stålspunna, det är inte Teslas.

När jag liks höll på passade jag på att putsa rent och smörja kring bromsklossarna runt om. Det behövdes, speciellt inre klossarna hade kärvat fast ordentligt. 4 mm dorn av bra kvalitet och lite värme rekommenderas för att få loss sprintarna. Har man en gammal bil där klossarna suttit ett tag rekommenderar jag att ta loss oken även fram och slå ut klossarna (bak är det enklast att ta bort oken även av anledningen att det är svårt att få tillbaka sprintarna annars). Det var INTE lika lätt som i videon...


Jag bytte även bromsvätska. Tesla rekommenderar egentligen inte att man suger ur vätskan med undertryck från luftnipplarna på oken, men det funkar om man kör med lågt tryck och mycket tålamod. Rekommenderad metod är att sätta övertryck på bromsvätskebehållaren. Tyvärr var mitt verktyg för övertryck spårlöst försvunnet.

Man luftar/byter bromsvätska i ordningen vänster fram (förarsidan), höger fram, vänster bak, höger bak. Varje ok har en yttre och inre luftnippel. Man tar först den yttre, sen den inre, på respektive ok.

Jag uppskattar att jobbet tog mig allt som allt fem timmar med ordentligt motsträviga bromsklossar och sprintar.
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: DIY bromsslangar och byte bromsvätska

Inlägg av Magicmike »

Tack för bra tips. Det är sådant här som gör forum (Och hjälpsamma forumister) guld värda.

Mvh
Micke
Skriv svar