Ladda till 100%

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Ladda till 100%

Inlägg av KnightRider »

I morgon åker vi till Österrike och ska på färjan mellan Trelleborg och Rostock på kvällen kl 22.00.
Vi kommer ladda till 100% i Löddeköpinge för att säkerställa att vi har så mycket räckvidd som möjligt när vi rullar av färjan i Tyskland.
I Löddeköpinge har vi tid att ladda länge så det är inga problem. Men det kan ju vara så att vi har laddat färdigt en till två timmar innan vi behöver rulla mot Trelleborg

Så frågan är alltså hur länge man kan stå med 100% i batteriet.
Några verkar säga att man måste rulla direkt men någon tid måste väl kunna gå innan det påverkar batteriet negativt?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ladda till 100%

Inlägg av bylund »

Det är väl mest så att degraderingen sker snabbare vid fulladdat, inte att det är en viss tidsgräns där det plötsligt barkar därhän. Så att ha den fulladdad någon timme kan man nog unna sig, men att ha för vana att ladda till 100 % lär slita på batteriet i onödan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ladda till 100%

Inlägg av KnightRider »

Det låter ju bra. Jag laddar ju nästan aldrig till 100%. Bara när jag ska iväg på långresa så det är inte särskilt ofta.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda till 100%

Inlägg av Gustafsson »

Vet att SC tidigare rekommenderat att någon gång ibland ”ladda fullt” över natten för att balansera batteriet optimalt. Inte hört detta på länge, men står den fulladdad en natt är nog skadan minimal. Jag använder timern eller appen för att ladda fullt i ”sista stund” om jag kan, men är inte orolig för att ladda fullt om det behövs, även om bilen skulle få stå en natt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ladda till 100%

Inlägg av heldiggrisen »

KnightRider skrev:
I morgon åker vi till Österrike och ska på färjan mellan Trelleborg och Rostock på kvällen kl 22.00.
Vi kommer ladda till 100% i Löddeköpinge för att säkerställa att vi har så mycket räckvidd som möjligt när vi rullar av färjan i Tyskland.
I Löddeköpinge har vi tid att ladda länge så det är inga problem. Men det kan ju vara så att vi har laddat färdigt en till två timmar innan vi behöver rulla mot Trelleborg

Så frågan är alltså hur länge man kan stå med 100% i batteriet.
Några verkar säga att man måste rulla direkt men någon tid måste väl kunna gå innan det påverkar batteriet negativt?
Varför inte ladda klart i Lödde, och köra ner till Trelleborg på direkten, så kan du stå där i 2 timmar med 84% SoC? Eventuellt stanna ett par timmar på Emporia här i Malmö med 90% (Stänger klockan 20)?
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Ladda till 100%

Inlägg av vibrationsfri »

Stå i 1-2 timmar inga problem när du ändå reser .
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda till 100%

Inlägg av taliz »

Aldrig laddat fullt och kommer nog aldrig göra det heller.
Går alltid att lösa på andra sätt.
Laddar inte ens mobilen fullt, max 80%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ladda till 100%

Inlägg av KnightRider »

heldiggrisen skrev:
KnightRider skrev:
I morgon åker vi till Österrike och ska på färjan mellan Trelleborg och Rostock på kvällen kl 22.00.
Vi kommer ladda till 100% i Löddeköpinge för att säkerställa att vi har så mycket räckvidd som möjligt när vi rullar av färjan i Tyskland.
I Löddeköpinge har vi tid att ladda länge så det är inga problem. Men det kan ju vara så att vi har laddat färdigt en till två timmar innan vi behöver rulla mot Trelleborg

Så frågan är alltså hur länge man kan stå med 100% i batteriet.
Några verkar säga att man måste rulla direkt men någon tid måste väl kunna gå innan det påverkar batteriet negativt?
Varför inte ladda klart i Lödde, och köra ner till Trelleborg på direkten, så kan du stå där i 2 timmar med 84% SoC? Eventuellt stanna ett par timmar på Emporia här i Malmö med 90% (Stänger klockan 20)?
För att det kanske finns mer att göra i Lödde. Äta middag, handla lite proviant för resan osv. Sedan reser vi från Karlstad och ska passera Göteborg och kan hamna i köer så vi kan inte riktigt beräkna när vi är framme i Lödde. Men det där tror jag att vi själva kan styra bäst. Jag var mest intresserad av hur det är att stå med 100% ett tag och det verkar ju inte vara några problem.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ladda till 100%

Inlägg av heldiggrisen »

KnightRider skrev:
heldiggrisen skrev:
KnightRider skrev:
I morgon åker vi till Österrike och ska på färjan mellan Trelleborg och Rostock på kvällen kl 22.00.
Vi kommer ladda till 100% i Löddeköpinge för att säkerställa att vi har så mycket räckvidd som möjligt när vi rullar av färjan i Tyskland.
I Löddeköpinge har vi tid att ladda länge så det är inga problem. Men det kan ju vara så att vi har laddat färdigt en till två timmar innan vi behöver rulla mot Trelleborg

Så frågan är alltså hur länge man kan stå med 100% i batteriet.
Några verkar säga att man måste rulla direkt men någon tid måste väl kunna gå innan det påverkar batteriet negativt?
Varför inte ladda klart i Lödde, och köra ner till Trelleborg på direkten, så kan du stå där i 2 timmar med 84% SoC? Eventuellt stanna ett par timmar på Emporia här i Malmö med 90% (Stänger klockan 20)?
För att det kanske finns mer att göra i Lödde. Äta middag, handla lite proviant för resan osv. Sedan reser vi från Karlstad och ska passera Göteborg och kan hamna i köer så vi kan inte riktigt beräkna när vi är framme i Lödde. Men det där tror jag att vi själva kan styra bäst. Jag var mest intresserad av hur det är att stå med 100% ett tag och det verkar ju inte vara några problem.
Absolut. Lödde är jo kanske inte världens mittpunkt, men det finns lite affärer etc runt SuC. Trelleborg by night är heller inte någon höjdare.
Jag gav dig bara ett par andra alternativ om du var osäker kring att stå med 100%
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Ladda till 100%

Inlägg av +46 »

Gustafsson skrev:
Vet att SC tidigare rekommenderat att någon gång ibland ”ladda fullt” över natten för att balansera batteriet optimalt. Inte hört detta på länge, men står den fulladdad en natt är nog skadan minimal. Jag använder timern eller appen för att ladda fullt i ”sista stund” om jag kan, men är inte orolig för att ladda fullt om det behövs, även om bilen skulle få stå en natt.
Jag kan bekräfta att så är fallet. Vid två tillfällen har Tesla SC haft min bil över natten. Bägge gångerna ha de laddat bilen till 100 procent innan de har gått hem för dagen.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ladda till 100%

Inlägg av KnightRider »

heldiggrisen skrev:
Absolut. Lödde är jo kanske inte världens mittpunkt, men det finns lite affärer etc runt SuC. Trelleborg by night är heller inte någon höjdare.
Jag gav dig bara ett par andra alternativ om du var osäker kring att stå med 100%
Jag lät nog lite dryg och det ber jag om ursäkt för. Jag är väl ingen Malmökännare direkt så jag tackar för tipsen. Kanske vi rör oss till Emporia efter laddningen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ladda till 100%

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
Vet att SC tidigare rekommenderat att någon gång ibland ”ladda fullt” över natten för att balansera batteriet optimalt. Inte hört detta på länge, men står den fulladdad en natt är nog skadan minimal. Jag använder timern eller appen för att ladda fullt i ”sista stund” om jag kan, men är inte orolig för att ladda fullt om det behövs, även om bilen skulle få stå en natt.
Balanserar gör det redan vid runt 50%.

Kalibrera har man dock behövt ladda till 100% förr. Nyligen läste jag dock att nån hade kunnat se via OBD att kalibrering numera börjar precis över 90%.

Att aldrig ladda "nästan fullt" är ju inte så smart eftersom man då får en BMS som kommer rapportera helt felaktig laddnivå till slut.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda till 100%

Inlägg av Gustafsson »

Kanske på sin plats med en beskrivning av kalibrering, vs balansering ?
Kalibrering = behövs för att räkna ut range ?
Balansering = gör eg vad ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ladda till 100%

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
Kanske på sin plats med en beskrivning av kalibrering, vs balansering ?
Kalibrering = behövs för att räkna ut range ?
Balansering = gör eg vad ?
Ja....

Kalibrering göra för att BMS ska göra en så bra uppskattning som möjligt av aktuell SOC.

Balansering är att batteriet jämnar ut laddnivån mellan batteriets celler.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda till 100%

Inlägg av Gustafsson »

Legato skrev:
Gustafsson skrev:
Kanske på sin plats med en beskrivning av kalibrering, vs balansering ?
Kalibrering = behövs för att räkna ut range ?
Balansering = gör eg vad ?
Ja....

Kalibrering göra för att BMS ska göra en så bra uppskattning som möjligt av aktuell SOC.

Balansering är att batteriet jämnar ut laddnivån mellan batteriets celler.
Hur exakt är balanseringen ? På cellnivå modulnivå eller nåt annat. Kan BMS adressera varje enskild cell är väl min fråga...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda till 100%

Inlägg av taliz »

Jag tror lite det är en gammal sanning som hänger kvar, behöver inte nödvändigtvis gälla längre. BMS har nog blivit betydligt bättre med tiden så den räknar rätt även utan att man laddar fullt eller kör tomt.
Jag håller min bil mellan 35-70% för det mesta. Nån gång ibland uppe på 80-90% och nere på 20-25% vid långresa.
En gång har jag varit uppe på 95% och en annan gång nere på 5%. Det stod då bokstavligen att batteriet kan ta skada om man inte laddar direkt. Det gjorde jag men det kändes ändå inte bra att vara så lågt.

Efter knappt 2000 mil visar den nu 397km vid 80%. 400 när den var ny. Dvs i teorin 1% degradering. Å andra sidan är det vinter nu, det kanske ökar när det blir varmare igen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Ladda till 100%

Inlägg av Bjorn »

Cellerna är först parallellkopplade t.ex. 74st för 85kWh eller 86 för 100kWh / LR. Dessa parallellkopplade celler bildar en enhet, håller samma spänning och fungerar i praktiken som en större cell med 3,7V nominell spänning. Det finns 6 sådana paket i varje modul. Det finns 16 moduler i ett batteri totalt 96 seriekopplade enheter.

BMS har koll på individuella spänningen i varje 3,7V enhet och försöker utjämna så att alla 96 enheter har samma spänning. Exakt hur denna utjämning går till är Teslas hemlighet, men det finns två huvudprinciper passiv eller aktiv.

Passiv innebär att ett motstånd kopplas in med en transistor när en cell når maxnivå och bränner bort effekt så att övriga kan laddas vidare.

Aktiv är man låter en enhet som för tillfället har högre spänning än övriga mata en "bus". En transistorgrid ser till att bara en 3,7V enhet är kopplad till busen vid samma tidpunkt. Den kan dock switcha och tex koppla olika enheter olika del av tiden. Bussen kan vara kopplad till en step up converter som ger en spänning hög nog att ladda hela batteriet så att effekten återförs.
TI har en sådan design http://www.ti.com/lit/ug/tidubz7/tidubz7.pdf

Spänning skiljer mer vid låga och höga SOC. Det är därför mer noggrant att balancera vid hög Soc.
Tesla finslipar nog BMS tekniken så det är väl troligt att den inte behöver laddas särskilt högt för att balanceras.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ladda till 100%

Inlägg av heldiggrisen »

KnightRider skrev:
heldiggrisen skrev:
Absolut. Lödde är jo kanske inte världens mittpunkt, men det finns lite affärer etc runt SuC. Trelleborg by night är heller inte någon höjdare.
Jag gav dig bara ett par andra alternativ om du var osäker kring att stå med 100%
Jag lät nog lite dryg och det ber jag om ursäkt för. Jag är väl ingen Malmökännare direkt så jag tackar för tipsen. Kanske vi rör oss till Emporia efter laddningen.
Ingen fara. Jag har inga onda hänsikten eller mycket prestige i mina rekommendationer och råd.
Men det är bra att ha alternativ.
God tur :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ladda till 100%

Inlägg av Legato »

taliz skrev:

Efter knappt 2000 mil visar den nu 397km vid 80%. 400 när den var ny. Dvs i teorin 1% degradering. Å andra sidan är det vinter nu, det kanske ökar när det blir varmare igen.
Fast det är ju lite det som är grejen. Om du aldrig laddat över 90% så är din BMS inte kalibrerad. Så vad din BMS visar nu kan vara långt ifrån sanningen.

Att vara under 5% är absolut inget problem (förutsatt kalibrerad BMS). Det finns ju en "brick protection" i botten som skyddar batteriet när man når 0%. Det enda som kan vara skadligt är att lämna bilen med 0% utan att koppla in.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ladda till 100%

Inlägg av mans71 »

Jag har haft problem med att min X inte laddat mer än 96% ett tag nu. Under fjällenresan så utmanade jag och drog ner bilen till 4% och laddade 100% ett par gånger. Nu är den kalibrerad igen, och ger dessutom samma räckvidd som ny (-2km) efter 9000 mil. Vi har ju läst om flera taxi-bilar och liknande som laddar 100% regelbundet utan att ta skada när det gäller räckvidd. Kanske det inte är så farligt att ladda 100% lite nu och då?
Model S P85DL+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda till 100%

Inlägg av Svenssons »

mans71 skrev:
Kanske det inte är så farligt att ladda 100% lite nu och då?
Det är rekommenderat av Tesla Service Tekniker att ladda till 100% lite då och då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ladda till 100%

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
taliz skrev:

Efter knappt 2000 mil visar den nu 397km vid 80%. 400 när den var ny. Dvs i teorin 1% degradering. Å andra sidan är det vinter nu, det kanske ökar när det blir varmare igen.
Fast det är ju lite det som är grejen. Om du aldrig laddat över 90% så är din BMS inte kalibrerad. Så vad din BMS visar nu kan vara långt ifrån sanningen.

Att vara under 5% är absolut inget problem (förutsatt kalibrerad BMS). Det finns ju en "brick protection" i botten som skyddar batteriet när man når 0%. Det enda som kan vara skadligt är att lämna bilen med 0% utan att koppla in.
Well, den har räknat rätt under långturer hittills så...

Ja, det är väl nånstans mellan 5-10% i botten. Men som sagt det kom upp varningsmeddelanden om att batteriet kunde ta skada redan vid 5%. Har den då 5% i botten betyder det att nivån egentligen är 10%(15% om botten är 10%) och det är ändå "skadligt".
Displayen visar ju också orange under 20%, vilket alltså bör vara åtminstone 25%, vilket råkar vara samma siffra som mobiltelefoner sägs ta skada av att vara under....

Nu kan man förstås argumentera för att det bara handlar om att varna för "tom tank", och så är det säkerligen, den varnar ju inte för 100% genom någon annan färg. Men jag tar det som ett tecken att helst inte gå lägre. Man varnar ju för 90 och 100% genom att benämna de nivåerna "trip".
Samtidigt har Apple nu börjat med att telefonerna bara laddar till 80%, och laddar fullt först precis innan man tar dem från laddaren på morgonen. Så... 100% är inte bra det heller, men nog inte så farligt så länge man inte blir stående.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ladda till 100%

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:

Efter knappt 2000 mil visar den nu 397km vid 80%. 400 när den var ny. Dvs i teorin 1% degradering. Å andra sidan är det vinter nu, det kanske ökar när det blir varmare igen.
Fast det är ju lite det som är grejen. Om du aldrig laddat över 90% så är din BMS inte kalibrerad. Så vad din BMS visar nu kan vara långt ifrån sanningen.

Att vara under 5% är absolut inget problem (förutsatt kalibrerad BMS). Det finns ju en "brick protection" i botten som skyddar batteriet när man når 0%. Det enda som kan vara skadligt är att lämna bilen med 0% utan att koppla in.
Well, den har räknat rätt under långturer hittills så...

Ja, det är väl nånstans mellan 5-10% i botten. Men som sagt det kom upp varningsmeddelanden om att batteriet kunde ta skada redan vid 5%. Har den då 5% i botten betyder det att nivån egentligen är 10%(15% om botten är 10%) och det är ändå "skadligt".
Displayen visar ju också orange under 20%, vilket alltså bör vara åtminstone 25%, vilket råkar vara samma siffra som mobiltelefoner sägs ta skada av att vara under....

Nu kan man förstås argumentera för att det bara handlar om att varna för "tom tank", och så är det säkerligen, den varnar ju inte för 100% genom någon annan färg. Men jag tar det som ett tecken att helst inte gå lägre. Man varnar ju för 90 och 100% genom att benämna de nivåerna "trip".
Samtidigt har Apple nu börjat med att telefonerna bara laddar till 80%, och laddar fullt först precis innan man tar dem från laddaren på morgonen. Så... 100% är inte bra det heller, men nog inte så farligt så länge man inte blir stående.
Problemet med en mobil är ju att du ofta laddar fullt och nästan laddar helt ur dagligen. Dessutom helt utan någon "brick protection".

Gällande att den "räknat rätt" på långturer så vet jag inte vad du menar. Du skrev nyss att du alltid kör i intervallet 20-90%. Alltså skulle den teoretiskt kunna dö redan vid 15% pga okalibrerat batteri.

Du skrev förresten tidigare att du var tveksam till om detta med kalibrering ens är aktuellt längre. Det är det... Det märker du lätt om du testar att ladda till 100%. Du kommer troligen märka att den antingen stannar på 97-99% eller att den står länge och laddar vidare när den nått 100%. Båda sakerna beror ju på dålig kalibrering (åt varsitt håll) och jag har varit med om båda delar ett stort antal ggr.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Ladda till 100%

Inlägg av pubbe »

Min dog vid prick 20% på motorvägen för några månader sedan och kalibreringen var problemet, så ladda upp den till 100 ibland så slipper ni det iallafall!

Sen är ju frågan hur pass värdefullt det är att minska degraderingen någon % över 3 år om man nu ändå aldrig laddar över 95%?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ladda till 100%

Inlägg av Legato »

pubbe skrev:
Min dog vid prick 20% på motorvägen för några månader sedan och kalibreringen var problemet, så ladda upp den till 100 ibland så slipper ni det iallafall!

Sen är ju frågan hur pass värdefullt det är att minska degraderingen någon % över 3 år om man nu ändå aldrig laddar över 95%?
Mmm är ju många som drabbats som dig, även om 20% nog är rätt ovanligt.

Exakt. Det blir ju ganska märkligt att bara utnyttja 70% av sitt batteri av rädsla för degradering. Hur illa man än behandlar batteriet så lär man aldrig drabbas av 30% degradering över batteriets hela livslängd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar