Jag lät nog lite dryg och det ber jag om ursäkt för. Jag är väl ingen Malmökännare direkt så jag tackar för tipsen. Kanske vi rör oss till Emporia efter laddningen.heldiggrisen skrev:Absolut. Lödde är jo kanske inte världens mittpunkt, men det finns lite affärer etc runt SuC. Trelleborg by night är heller inte någon höjdare.
Jag gav dig bara ett par andra alternativ om du var osäker kring att stå med 100%
Ladda till 100%
Moderator: Redaktion
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Ladda till 100%
Re: Ladda till 100%
Balanserar gör det redan vid runt 50%.Gustafsson skrev:Vet att SC tidigare rekommenderat att någon gång ibland ”ladda fullt” över natten för att balansera batteriet optimalt. Inte hört detta på länge, men står den fulladdad en natt är nog skadan minimal. Jag använder timern eller appen för att ladda fullt i ”sista stund” om jag kan, men är inte orolig för att ladda fullt om det behövs, även om bilen skulle få stå en natt.
Kalibrera har man dock behövt ladda till 100% förr. Nyligen läste jag dock att nån hade kunnat se via OBD att kalibrering numera börjar precis över 90%.
Att aldrig ladda "nästan fullt" är ju inte så smart eftersom man då får en BMS som kommer rapportera helt felaktig laddnivå till slut.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ladda till 100%
Kanske på sin plats med en beskrivning av kalibrering, vs balansering ?
Kalibrering = behövs för att räkna ut range ?
Balansering = gör eg vad ?
Kalibrering = behövs för att räkna ut range ?
Balansering = gör eg vad ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ladda till 100%
Ja....Gustafsson skrev:Kanske på sin plats med en beskrivning av kalibrering, vs balansering ?
Kalibrering = behövs för att räkna ut range ?
Balansering = gör eg vad ?
Kalibrering göra för att BMS ska göra en så bra uppskattning som möjligt av aktuell SOC.
Balansering är att batteriet jämnar ut laddnivån mellan batteriets celler.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ladda till 100%
Hur exakt är balanseringen ? På cellnivå modulnivå eller nåt annat. Kan BMS adressera varje enskild cell är väl min fråga...Legato skrev:Ja....Gustafsson skrev:Kanske på sin plats med en beskrivning av kalibrering, vs balansering ?
Kalibrering = behövs för att räkna ut range ?
Balansering = gör eg vad ?
Kalibrering göra för att BMS ska göra en så bra uppskattning som möjligt av aktuell SOC.
Balansering är att batteriet jämnar ut laddnivån mellan batteriets celler.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ladda till 100%
Jag tror lite det är en gammal sanning som hänger kvar, behöver inte nödvändigtvis gälla längre. BMS har nog blivit betydligt bättre med tiden så den räknar rätt även utan att man laddar fullt eller kör tomt.
Jag håller min bil mellan 35-70% för det mesta. Nån gång ibland uppe på 80-90% och nere på 20-25% vid långresa.
En gång har jag varit uppe på 95% och en annan gång nere på 5%. Det stod då bokstavligen att batteriet kan ta skada om man inte laddar direkt. Det gjorde jag men det kändes ändå inte bra att vara så lågt.
Efter knappt 2000 mil visar den nu 397km vid 80%. 400 när den var ny. Dvs i teorin 1% degradering. Å andra sidan är det vinter nu, det kanske ökar när det blir varmare igen.
Jag håller min bil mellan 35-70% för det mesta. Nån gång ibland uppe på 80-90% och nere på 20-25% vid långresa.
En gång har jag varit uppe på 95% och en annan gång nere på 5%. Det stod då bokstavligen att batteriet kan ta skada om man inte laddar direkt. Det gjorde jag men det kändes ändå inte bra att vara så lågt.
Efter knappt 2000 mil visar den nu 397km vid 80%. 400 när den var ny. Dvs i teorin 1% degradering. Å andra sidan är det vinter nu, det kanske ökar när det blir varmare igen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ladda till 100%
Cellerna är först parallellkopplade t.ex. 74st för 85kWh eller 86 för 100kWh / LR. Dessa parallellkopplade celler bildar en enhet, håller samma spänning och fungerar i praktiken som en större cell med 3,7V nominell spänning. Det finns 6 sådana paket i varje modul. Det finns 16 moduler i ett batteri totalt 96 seriekopplade enheter.
BMS har koll på individuella spänningen i varje 3,7V enhet och försöker utjämna så att alla 96 enheter har samma spänning. Exakt hur denna utjämning går till är Teslas hemlighet, men det finns två huvudprinciper passiv eller aktiv.
Passiv innebär att ett motstånd kopplas in med en transistor när en cell når maxnivå och bränner bort effekt så att övriga kan laddas vidare.
Aktiv är man låter en enhet som för tillfället har högre spänning än övriga mata en "bus". En transistorgrid ser till att bara en 3,7V enhet är kopplad till busen vid samma tidpunkt. Den kan dock switcha och tex koppla olika enheter olika del av tiden. Bussen kan vara kopplad till en step up converter som ger en spänning hög nog att ladda hela batteriet så att effekten återförs.
TI har en sådan design http://www.ti.com/lit/ug/tidubz7/tidubz7.pdf
Spänning skiljer mer vid låga och höga SOC. Det är därför mer noggrant att balancera vid hög Soc.
Tesla finslipar nog BMS tekniken så det är väl troligt att den inte behöver laddas särskilt högt för att balanceras.
BMS har koll på individuella spänningen i varje 3,7V enhet och försöker utjämna så att alla 96 enheter har samma spänning. Exakt hur denna utjämning går till är Teslas hemlighet, men det finns två huvudprinciper passiv eller aktiv.
Passiv innebär att ett motstånd kopplas in med en transistor när en cell når maxnivå och bränner bort effekt så att övriga kan laddas vidare.
Aktiv är man låter en enhet som för tillfället har högre spänning än övriga mata en "bus". En transistorgrid ser till att bara en 3,7V enhet är kopplad till busen vid samma tidpunkt. Den kan dock switcha och tex koppla olika enheter olika del av tiden. Bussen kan vara kopplad till en step up converter som ger en spänning hög nog att ladda hela batteriet så att effekten återförs.
TI har en sådan design http://www.ti.com/lit/ug/tidubz7/tidubz7.pdf
Spänning skiljer mer vid låga och höga SOC. Det är därför mer noggrant att balancera vid hög Soc.
Tesla finslipar nog BMS tekniken så det är väl troligt att den inte behöver laddas särskilt högt för att balanceras.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ladda till 100%
Ingen fara. Jag har inga onda hänsikten eller mycket prestige i mina rekommendationer och råd.KnightRider skrev:Jag lät nog lite dryg och det ber jag om ursäkt för. Jag är väl ingen Malmökännare direkt så jag tackar för tipsen. Kanske vi rör oss till Emporia efter laddningen.heldiggrisen skrev:Absolut. Lödde är jo kanske inte världens mittpunkt, men det finns lite affärer etc runt SuC. Trelleborg by night är heller inte någon höjdare.
Jag gav dig bara ett par andra alternativ om du var osäker kring att stå med 100%
Men det är bra att ha alternativ.
God tur
Re: Ladda till 100%
Fast det är ju lite det som är grejen. Om du aldrig laddat över 90% så är din BMS inte kalibrerad. Så vad din BMS visar nu kan vara långt ifrån sanningen.taliz skrev:
Efter knappt 2000 mil visar den nu 397km vid 80%. 400 när den var ny. Dvs i teorin 1% degradering. Å andra sidan är det vinter nu, det kanske ökar när det blir varmare igen.
Att vara under 5% är absolut inget problem (förutsatt kalibrerad BMS). Det finns ju en "brick protection" i botten som skyddar batteriet när man når 0%. Det enda som kan vara skadligt är att lämna bilen med 0% utan att koppla in.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ladda till 100%
Jag har haft problem med att min X inte laddat mer än 96% ett tag nu. Under fjällenresan så utmanade jag och drog ner bilen till 4% och laddade 100% ett par gånger. Nu är den kalibrerad igen, och ger dessutom samma räckvidd som ny (-2km) efter 9000 mil. Vi har ju läst om flera taxi-bilar och liknande som laddar 100% regelbundet utan att ta skada när det gäller räckvidd. Kanske det inte är så farligt att ladda 100% lite nu och då?
Model S P85DL+
Re: Ladda till 100%
Det är rekommenderat av Tesla Service Tekniker att ladda till 100% lite då och då.mans71 skrev:Kanske det inte är så farligt att ladda 100% lite nu och då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ladda till 100%
Well, den har räknat rätt under långturer hittills så...Legato skrev:Fast det är ju lite det som är grejen. Om du aldrig laddat över 90% så är din BMS inte kalibrerad. Så vad din BMS visar nu kan vara långt ifrån sanningen.taliz skrev:
Efter knappt 2000 mil visar den nu 397km vid 80%. 400 när den var ny. Dvs i teorin 1% degradering. Å andra sidan är det vinter nu, det kanske ökar när det blir varmare igen.
Att vara under 5% är absolut inget problem (förutsatt kalibrerad BMS). Det finns ju en "brick protection" i botten som skyddar batteriet när man når 0%. Det enda som kan vara skadligt är att lämna bilen med 0% utan att koppla in.
Ja, det är väl nånstans mellan 5-10% i botten. Men som sagt det kom upp varningsmeddelanden om att batteriet kunde ta skada redan vid 5%. Har den då 5% i botten betyder det att nivån egentligen är 10%(15% om botten är 10%) och det är ändå "skadligt".
Displayen visar ju också orange under 20%, vilket alltså bör vara åtminstone 25%, vilket råkar vara samma siffra som mobiltelefoner sägs ta skada av att vara under....
Nu kan man förstås argumentera för att det bara handlar om att varna för "tom tank", och så är det säkerligen, den varnar ju inte för 100% genom någon annan färg. Men jag tar det som ett tecken att helst inte gå lägre. Man varnar ju för 90 och 100% genom att benämna de nivåerna "trip".
Samtidigt har Apple nu börjat med att telefonerna bara laddar till 80%, och laddar fullt först precis innan man tar dem från laddaren på morgonen. Så... 100% är inte bra det heller, men nog inte så farligt så länge man inte blir stående.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ladda till 100%
Problemet med en mobil är ju att du ofta laddar fullt och nästan laddar helt ur dagligen. Dessutom helt utan någon "brick protection".taliz skrev:Well, den har räknat rätt under långturer hittills så...Legato skrev:Fast det är ju lite det som är grejen. Om du aldrig laddat över 90% så är din BMS inte kalibrerad. Så vad din BMS visar nu kan vara långt ifrån sanningen.taliz skrev:
Efter knappt 2000 mil visar den nu 397km vid 80%. 400 när den var ny. Dvs i teorin 1% degradering. Å andra sidan är det vinter nu, det kanske ökar när det blir varmare igen.
Att vara under 5% är absolut inget problem (förutsatt kalibrerad BMS). Det finns ju en "brick protection" i botten som skyddar batteriet när man når 0%. Det enda som kan vara skadligt är att lämna bilen med 0% utan att koppla in.
Ja, det är väl nånstans mellan 5-10% i botten. Men som sagt det kom upp varningsmeddelanden om att batteriet kunde ta skada redan vid 5%. Har den då 5% i botten betyder det att nivån egentligen är 10%(15% om botten är 10%) och det är ändå "skadligt".
Displayen visar ju också orange under 20%, vilket alltså bör vara åtminstone 25%, vilket råkar vara samma siffra som mobiltelefoner sägs ta skada av att vara under....
Nu kan man förstås argumentera för att det bara handlar om att varna för "tom tank", och så är det säkerligen, den varnar ju inte för 100% genom någon annan färg. Men jag tar det som ett tecken att helst inte gå lägre. Man varnar ju för 90 och 100% genom att benämna de nivåerna "trip".
Samtidigt har Apple nu börjat med att telefonerna bara laddar till 80%, och laddar fullt först precis innan man tar dem från laddaren på morgonen. Så... 100% är inte bra det heller, men nog inte så farligt så länge man inte blir stående.
Gällande att den "räknat rätt" på långturer så vet jag inte vad du menar. Du skrev nyss att du alltid kör i intervallet 20-90%. Alltså skulle den teoretiskt kunna dö redan vid 15% pga okalibrerat batteri.
Du skrev förresten tidigare att du var tveksam till om detta med kalibrering ens är aktuellt längre. Det är det... Det märker du lätt om du testar att ladda till 100%. Du kommer troligen märka att den antingen stannar på 97-99% eller att den står länge och laddar vidare när den nått 100%. Båda sakerna beror ju på dålig kalibrering (åt varsitt håll) och jag har varit med om båda delar ett stort antal ggr.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ladda till 100%
Min dog vid prick 20% på motorvägen för några månader sedan och kalibreringen var problemet, så ladda upp den till 100 ibland så slipper ni det iallafall!
Sen är ju frågan hur pass värdefullt det är att minska degraderingen någon % över 3 år om man nu ändå aldrig laddar över 95%?
Sen är ju frågan hur pass värdefullt det är att minska degraderingen någon % över 3 år om man nu ändå aldrig laddar över 95%?
Re: Ladda till 100%
Mmm är ju många som drabbats som dig, även om 20% nog är rätt ovanligt.pubbe skrev:Min dog vid prick 20% på motorvägen för några månader sedan och kalibreringen var problemet, så ladda upp den till 100 ibland så slipper ni det iallafall!
Sen är ju frågan hur pass värdefullt det är att minska degraderingen någon % över 3 år om man nu ändå aldrig laddar över 95%?
Exakt. Det blir ju ganska märkligt att bara utnyttja 70% av sitt batteri av rädsla för degradering. Hur illa man än behandlar batteriet så lär man aldrig drabbas av 30% degradering över batteriets hela livslängd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ladda till 100%
Du behöver ha runt 50 procent för att nå wittstock sedan har du en liten bit ner till berlin typ 40% beroende på hur mycket du pressar
Tips är at försöa ligga mellan 10-60% mellan suc då får du minst körtid/laddtid då bilen laddar max mellan 10-60%.
Tips är at försöa ligga mellan 10-60% mellan suc då får du minst körtid/laddtid då bilen laddar max mellan 10-60%.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Ladda till 100%
Aha! Detta låter rimligt tycker jag. Men hur ofta är ”lite då och då”? En gång i månaden? Kvartalet?Svenssons skrev:Det är rekommenderat av Tesla Service Tekniker att ladda till 100% lite då och då.mans71 skrev:Kanske det inte är så farligt att ladda 100% lite nu och då?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Ladda till 100%
Ett par gånger om året räcker bra.Johlei skrev:Aha! Detta låter rimligt tycker jag. Men hur ofta är ”lite då och då”? En gång i månaden? Kvartalet?
Ladda till 100%
Jag är inte rädd för degradering, eller att nyttja hela batteriets kapacitet vid behov. Det jag menar är att det finns en hel del data numera gällande vad som är bäst för att få maximal livslängd.Legato skrev:Mmm är ju många som drabbats som dig, även om 20% nog är rätt ovanligt.pubbe skrev:Min dog vid prick 20% på motorvägen för några månader sedan och kalibreringen var problemet, så ladda upp den till 100 ibland så slipper ni det iallafall!
Sen är ju frågan hur pass värdefullt det är att minska degraderingen någon % över 3 år om man nu ändå aldrig laddar över 95%?
Exakt. Det blir ju ganska märkligt att bara utnyttja 70% av sitt batteri av rädsla för degradering. Hur illa man än behandlar batteriet så lär man aldrig drabbas av 30% degradering över batteriets hela livslängd.
Om man inte använder mer än säg 20% i vardagen, då kan det vara klokt att använda 40-60% istället för 60-80%, eftersom all data säger att det ger betydligt bättre livslängd.
Varför inte göra det som är bäst om det inte innebär någon uppoffring liksom?
Om jag skulle få problem med obalans då får jag omvärdera. Men hittills tror jag som sagt det är något man kommit bättre underfund med i nyare bilar och mjukvara, särskilt hos Tesla. Många andra bilar har ju betydligt mindre pålitlig GOM.
Pubbe, var det en gammal S eller en ny Model 3? Jag gissar på det förstnämnda...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ladda till 100%
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ladda till 100%
Finns det en enda studie som säger att det ger betydligt bättre livslängd? All data jag sett är att det kan ge en lite bättre, inte betydligt bättre.taliz skrev:Om man inte använder mer än säg 20% i vardagen, då kan det vara klokt att använda 40-60% istället för 60-80%, eftersom all data säger att det ger betydligt bättre livslängd.
Varför inte göra det som är bäst om det inte innebär någon uppoffring liksom?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ladda till 100%
Tex Jeff Dahns som forskar på batterier åt Tesla:Svenssons skrev:Finns det en enda studie som säger att det ger betydligt bättre livslängd? All data jag sett är att det kan ge en lite bättre, inte betydligt bättre.taliz skrev:Om man inte använder mer än säg 20% i vardagen, då kan det vara klokt att använda 40-60% istället för 60-80%, eftersom all data säger att det ger betydligt bättre livslängd.
Varför inte göra det som är bäst om det inte innebär någon uppoffring liksom?
https://electrek-co.cdn.ampproject.org/ ... .41-PM.jpg
Ecker är dagens celler, ”this work” är möjliga framtida.
Sen har vi ju färjan som går mellan Helsingborg och Helsingör, de kör 40-66% har jag för mig.
Finns drösvis med fler exempel, dessa var vad jag kom på på rak arm.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ladda till 100%
Ingen kommer tacka dig den dag du säljer bilen iaf så varför begränsa sig så mycket i vardagen för? Kör själv 90% som normal dagslimit och höjer till 100% (dock aldrig stående mer än max en timme med 100%) inför roadtrips. Min måttliga försiktighet tycker jag får räcka.
Ladda till 100%
”Om det inte innebär någon uppoffring” som sagt.erbo73 skrev:Ingen kommer tacka dig den dag du säljer bilen iaf så varför begränsa sig så mycket i vardagen för? Kör själv 90% som normal dagslimit och höjer till 100% (dock aldrig stående mer än max en timme med 100%) inför roadtrips. Min måttliga försiktighet tycker jag får räcka.
Kan tänka mig att det kommer mer avancerade verktyg ala Scan My Tesla som kan analysera batteristatus i detalj på sikt, och att ett välskött batteri kan bli något som liknar ”servad enligt bok” för avgasbilar.
Men återigen, 1000 cykler eller ca 30-40000 mil kommer man nog nästan oavsett hur man sköter batteriet.
Antagligen påverkar mängden DC-laddning betydligt mer än SOC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ladda till 100%
Det där påståendet skulle också må bra av att styrkas med mer data så man ser proportionerna, bilen ska ju användas. Taxibatterierna laddas ju hela tiden med snabbladdning, hur ser data ut för dem jämfört med hemmaladdade bilar ? en MS 100 D har ju över 8000 celler att fördela strömmen på. Finns ju data på Taxi som gått mycket långt utan problem.taliz skrev:”Om det inte innebär någon uppoffring” som sagt.erbo73 skrev:Ingen kommer tacka dig den dag du säljer bilen iaf så varför begränsa sig så mycket i vardagen för? Kör själv 90% som normal dagslimit och höjer till 100% (dock aldrig stående mer än max en timme med 100%) inför roadtrips. Min måttliga försiktighet tycker jag får räcka.
Kan tänka mig att det kommer mer avancerade verktyg ala Scan My Tesla som kan analysera batteristatus i detalj på sikt, och att ett välskött batteri kan bli något som liknar ”servad enligt bok” för avgasbilar.
Men återigen, 1000 cykler eller ca 30-40000 mil kommer man nog nästan oavsett hur man sköter batteriet.
Antagligen påverkar mängden DC-laddning betydligt mer än SOC.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16