Det är rekommenderat av Tesla Service Tekniker att ladda till 100% lite då och då.mans71 skrev:Kanske det inte är så farligt att ladda 100% lite nu och då?
Ladda till 100%
Moderator: Redaktion
Re: Ladda till 100%
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ladda till 100%
Well, den har räknat rätt under långturer hittills så...Legato skrev:Fast det är ju lite det som är grejen. Om du aldrig laddat över 90% så är din BMS inte kalibrerad. Så vad din BMS visar nu kan vara långt ifrån sanningen.taliz skrev:
Efter knappt 2000 mil visar den nu 397km vid 80%. 400 när den var ny. Dvs i teorin 1% degradering. Å andra sidan är det vinter nu, det kanske ökar när det blir varmare igen.
Att vara under 5% är absolut inget problem (förutsatt kalibrerad BMS). Det finns ju en "brick protection" i botten som skyddar batteriet när man når 0%. Det enda som kan vara skadligt är att lämna bilen med 0% utan att koppla in.
Ja, det är väl nånstans mellan 5-10% i botten. Men som sagt det kom upp varningsmeddelanden om att batteriet kunde ta skada redan vid 5%. Har den då 5% i botten betyder det att nivån egentligen är 10%(15% om botten är 10%) och det är ändå "skadligt".
Displayen visar ju också orange under 20%, vilket alltså bör vara åtminstone 25%, vilket råkar vara samma siffra som mobiltelefoner sägs ta skada av att vara under....
Nu kan man förstås argumentera för att det bara handlar om att varna för "tom tank", och så är det säkerligen, den varnar ju inte för 100% genom någon annan färg. Men jag tar det som ett tecken att helst inte gå lägre. Man varnar ju för 90 och 100% genom att benämna de nivåerna "trip".
Samtidigt har Apple nu börjat med att telefonerna bara laddar till 80%, och laddar fullt först precis innan man tar dem från laddaren på morgonen. Så... 100% är inte bra det heller, men nog inte så farligt så länge man inte blir stående.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ladda till 100%
Problemet med en mobil är ju att du ofta laddar fullt och nästan laddar helt ur dagligen. Dessutom helt utan någon "brick protection".taliz skrev:Well, den har räknat rätt under långturer hittills så...Legato skrev:Fast det är ju lite det som är grejen. Om du aldrig laddat över 90% så är din BMS inte kalibrerad. Så vad din BMS visar nu kan vara långt ifrån sanningen.taliz skrev:
Efter knappt 2000 mil visar den nu 397km vid 80%. 400 när den var ny. Dvs i teorin 1% degradering. Å andra sidan är det vinter nu, det kanske ökar när det blir varmare igen.
Att vara under 5% är absolut inget problem (förutsatt kalibrerad BMS). Det finns ju en "brick protection" i botten som skyddar batteriet när man når 0%. Det enda som kan vara skadligt är att lämna bilen med 0% utan att koppla in.
Ja, det är väl nånstans mellan 5-10% i botten. Men som sagt det kom upp varningsmeddelanden om att batteriet kunde ta skada redan vid 5%. Har den då 5% i botten betyder det att nivån egentligen är 10%(15% om botten är 10%) och det är ändå "skadligt".
Displayen visar ju också orange under 20%, vilket alltså bör vara åtminstone 25%, vilket råkar vara samma siffra som mobiltelefoner sägs ta skada av att vara under....
Nu kan man förstås argumentera för att det bara handlar om att varna för "tom tank", och så är det säkerligen, den varnar ju inte för 100% genom någon annan färg. Men jag tar det som ett tecken att helst inte gå lägre. Man varnar ju för 90 och 100% genom att benämna de nivåerna "trip".
Samtidigt har Apple nu börjat med att telefonerna bara laddar till 80%, och laddar fullt först precis innan man tar dem från laddaren på morgonen. Så... 100% är inte bra det heller, men nog inte så farligt så länge man inte blir stående.
Gällande att den "räknat rätt" på långturer så vet jag inte vad du menar. Du skrev nyss att du alltid kör i intervallet 20-90%. Alltså skulle den teoretiskt kunna dö redan vid 15% pga okalibrerat batteri.
Du skrev förresten tidigare att du var tveksam till om detta med kalibrering ens är aktuellt längre. Det är det... Det märker du lätt om du testar att ladda till 100%. Du kommer troligen märka att den antingen stannar på 97-99% eller att den står länge och laddar vidare när den nått 100%. Båda sakerna beror ju på dålig kalibrering (åt varsitt håll) och jag har varit med om båda delar ett stort antal ggr.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ladda till 100%
Min dog vid prick 20% på motorvägen för några månader sedan och kalibreringen var problemet, så ladda upp den till 100 ibland så slipper ni det iallafall!
Sen är ju frågan hur pass värdefullt det är att minska degraderingen någon % över 3 år om man nu ändå aldrig laddar över 95%?
Sen är ju frågan hur pass värdefullt det är att minska degraderingen någon % över 3 år om man nu ändå aldrig laddar över 95%?
Re: Ladda till 100%
Mmm är ju många som drabbats som dig, även om 20% nog är rätt ovanligt.pubbe skrev:Min dog vid prick 20% på motorvägen för några månader sedan och kalibreringen var problemet, så ladda upp den till 100 ibland så slipper ni det iallafall!
Sen är ju frågan hur pass värdefullt det är att minska degraderingen någon % över 3 år om man nu ändå aldrig laddar över 95%?
Exakt. Det blir ju ganska märkligt att bara utnyttja 70% av sitt batteri av rädsla för degradering. Hur illa man än behandlar batteriet så lär man aldrig drabbas av 30% degradering över batteriets hela livslängd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ladda till 100%
Du behöver ha runt 50 procent för att nå wittstock sedan har du en liten bit ner till berlin typ 40% beroende på hur mycket du pressar
Tips är at försöa ligga mellan 10-60% mellan suc då får du minst körtid/laddtid då bilen laddar max mellan 10-60%.
Tips är at försöa ligga mellan 10-60% mellan suc då får du minst körtid/laddtid då bilen laddar max mellan 10-60%.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Ladda till 100%
Aha! Detta låter rimligt tycker jag. Men hur ofta är ”lite då och då”? En gång i månaden? Kvartalet?Svenssons skrev:Det är rekommenderat av Tesla Service Tekniker att ladda till 100% lite då och då.mans71 skrev:Kanske det inte är så farligt att ladda 100% lite nu och då?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Ladda till 100%
Ett par gånger om året räcker bra.Johlei skrev:Aha! Detta låter rimligt tycker jag. Men hur ofta är ”lite då och då”? En gång i månaden? Kvartalet?
Ladda till 100%
Jag är inte rädd för degradering, eller att nyttja hela batteriets kapacitet vid behov. Det jag menar är att det finns en hel del data numera gällande vad som är bäst för att få maximal livslängd.Legato skrev:Mmm är ju många som drabbats som dig, även om 20% nog är rätt ovanligt.pubbe skrev:Min dog vid prick 20% på motorvägen för några månader sedan och kalibreringen var problemet, så ladda upp den till 100 ibland så slipper ni det iallafall!
Sen är ju frågan hur pass värdefullt det är att minska degraderingen någon % över 3 år om man nu ändå aldrig laddar över 95%?
Exakt. Det blir ju ganska märkligt att bara utnyttja 70% av sitt batteri av rädsla för degradering. Hur illa man än behandlar batteriet så lär man aldrig drabbas av 30% degradering över batteriets hela livslängd.
Om man inte använder mer än säg 20% i vardagen, då kan det vara klokt att använda 40-60% istället för 60-80%, eftersom all data säger att det ger betydligt bättre livslängd.
Varför inte göra det som är bäst om det inte innebär någon uppoffring liksom?
Om jag skulle få problem med obalans då får jag omvärdera. Men hittills tror jag som sagt det är något man kommit bättre underfund med i nyare bilar och mjukvara, särskilt hos Tesla. Många andra bilar har ju betydligt mindre pålitlig GOM.
Pubbe, var det en gammal S eller en ny Model 3? Jag gissar på det förstnämnda...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ladda till 100%
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ladda till 100%
Finns det en enda studie som säger att det ger betydligt bättre livslängd? All data jag sett är att det kan ge en lite bättre, inte betydligt bättre.taliz skrev:Om man inte använder mer än säg 20% i vardagen, då kan det vara klokt att använda 40-60% istället för 60-80%, eftersom all data säger att det ger betydligt bättre livslängd.
Varför inte göra det som är bäst om det inte innebär någon uppoffring liksom?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ladda till 100%
Tex Jeff Dahns som forskar på batterier åt Tesla:Svenssons skrev:Finns det en enda studie som säger att det ger betydligt bättre livslängd? All data jag sett är att det kan ge en lite bättre, inte betydligt bättre.taliz skrev:Om man inte använder mer än säg 20% i vardagen, då kan det vara klokt att använda 40-60% istället för 60-80%, eftersom all data säger att det ger betydligt bättre livslängd.
Varför inte göra det som är bäst om det inte innebär någon uppoffring liksom?
https://electrek-co.cdn.ampproject.org/ ... .41-PM.jpg
Ecker är dagens celler, ”this work” är möjliga framtida.
Sen har vi ju färjan som går mellan Helsingborg och Helsingör, de kör 40-66% har jag för mig.
Finns drösvis med fler exempel, dessa var vad jag kom på på rak arm.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ladda till 100%
Ingen kommer tacka dig den dag du säljer bilen iaf så varför begränsa sig så mycket i vardagen för? Kör själv 90% som normal dagslimit och höjer till 100% (dock aldrig stående mer än max en timme med 100%) inför roadtrips. Min måttliga försiktighet tycker jag får räcka.
Ladda till 100%
”Om det inte innebär någon uppoffring” som sagt.erbo73 skrev:Ingen kommer tacka dig den dag du säljer bilen iaf så varför begränsa sig så mycket i vardagen för? Kör själv 90% som normal dagslimit och höjer till 100% (dock aldrig stående mer än max en timme med 100%) inför roadtrips. Min måttliga försiktighet tycker jag får räcka.
Kan tänka mig att det kommer mer avancerade verktyg ala Scan My Tesla som kan analysera batteristatus i detalj på sikt, och att ett välskött batteri kan bli något som liknar ”servad enligt bok” för avgasbilar.
Men återigen, 1000 cykler eller ca 30-40000 mil kommer man nog nästan oavsett hur man sköter batteriet.
Antagligen påverkar mängden DC-laddning betydligt mer än SOC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ladda till 100%
Det där påståendet skulle också må bra av att styrkas med mer data så man ser proportionerna, bilen ska ju användas. Taxibatterierna laddas ju hela tiden med snabbladdning, hur ser data ut för dem jämfört med hemmaladdade bilar ? en MS 100 D har ju över 8000 celler att fördela strömmen på. Finns ju data på Taxi som gått mycket långt utan problem.taliz skrev:”Om det inte innebär någon uppoffring” som sagt.erbo73 skrev:Ingen kommer tacka dig den dag du säljer bilen iaf så varför begränsa sig så mycket i vardagen för? Kör själv 90% som normal dagslimit och höjer till 100% (dock aldrig stående mer än max en timme med 100%) inför roadtrips. Min måttliga försiktighet tycker jag får räcka.
Kan tänka mig att det kommer mer avancerade verktyg ala Scan My Tesla som kan analysera batteristatus i detalj på sikt, och att ett välskött batteri kan bli något som liknar ”servad enligt bok” för avgasbilar.
Men återigen, 1000 cykler eller ca 30-40000 mil kommer man nog nästan oavsett hur man sköter batteriet.
Antagligen påverkar mängden DC-laddning betydligt mer än SOC.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ladda till 100%
Tesla bytte rätt många batterier de första åren. Visst, vissa hade trasiga säkringar och andra saker, dvs inte utslitna celler.Gustafsson skrev:Det där påståendet skulle också må bra av att styrkas med mer data så man ser proportionerna, bilen ska ju användas. Taxibatterierna laddas ju hela tiden med snabbladdning, hur ser data ut för dem jämfört med hemmaladdade bilar ? en MS 100 D har ju över 8000 celler att fördela strömmen på. Finns ju data på Taxi som gått mycket långt utan problem.taliz skrev:”Om det inte innebär någon uppoffring” som sagt.erbo73 skrev:Ingen kommer tacka dig den dag du säljer bilen iaf så varför begränsa sig så mycket i vardagen för? Kör själv 90% som normal dagslimit och höjer till 100% (dock aldrig stående mer än max en timme med 100%) inför roadtrips. Min måttliga försiktighet tycker jag får räcka.
Kan tänka mig att det kommer mer avancerade verktyg ala Scan My Tesla som kan analysera batteristatus i detalj på sikt, och att ett välskött batteri kan bli något som liknar ”servad enligt bok” för avgasbilar.
Men återigen, 1000 cykler eller ca 30-40000 mil kommer man nog nästan oavsett hur man sköter batteriet.
Antagligen påverkar mängden DC-laddning betydligt mer än SOC.
Men det var också den tiden de tillät ”fullt blås”, laddkurvorna var betydligt mer aggressiva till högre SOC och man hade liten buffert.
Min uppfattning är att många som DC-laddade mycket, som tex TeslaBjörn, fick flera nya batterier helt enkelt för att de var utslitna.
Sen dess har de skruvat ner hastigheten och reserverat betydligt större del av batteriet, dvs de lär tåla DC-laddning bättre nu. Men det sliter definitivt en hel del. De har ju dessutom begränsat antalet mil som garantin gäller på samtliga modeller nu. Det tyder IMO på att man inte bör DC-ladda i onödan så att säga. Helt OK på resa, men helst inte i vardagen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ladda till 100%
Den "nya "garantin innebär väl för S o X att det nu finns en gräns att förhålla sig till när batteriet anses degraderat. För fanns ju inte det, så det kan också ses som en förbättring. En hel del kan vara olika saker för olika personer- därav min önskan om siffror som visar fakta. Jag själv använder SuC ca 30% av mina mil och ser inte någon större degradering än vad andra beskriver, men statistiken i N=1 är inte bra...taliz skrev:Tesla bytte rätt många batterier de första åren. Visst, vissa hade trasiga säkringar och andra saker, dvs inte utslitna celler.Gustafsson skrev:Det där påståendet skulle också må bra av att styrkas med mer data så man ser proportionerna, bilen ska ju användas. Taxibatterierna laddas ju hela tiden med snabbladdning, hur ser data ut för dem jämfört med hemmaladdade bilar ? en MS 100 D har ju över 8000 celler att fördela strömmen på. Finns ju data på Taxi som gått mycket långt utan problem.taliz skrev:”Om det inte innebär någon uppoffring” som sagt.erbo73 skrev:Ingen kommer tacka dig den dag du säljer bilen iaf så varför begränsa sig så mycket i vardagen för? Kör själv 90% som normal dagslimit och höjer till 100% (dock aldrig stående mer än max en timme med 100%) inför roadtrips. Min måttliga försiktighet tycker jag får räcka.
Kan tänka mig att det kommer mer avancerade verktyg ala Scan My Tesla som kan analysera batteristatus i detalj på sikt, och att ett välskött batteri kan bli något som liknar ”servad enligt bok” för avgasbilar.
Men återigen, 1000 cykler eller ca 30-40000 mil kommer man nog nästan oavsett hur man sköter batteriet.
Antagligen påverkar mängden DC-laddning betydligt mer än SOC.
Men det var också den tiden de tillät ”fullt blås”, laddkurvorna var betydligt mer aggressiva till högre SOC och man hade liten buffert.
Min uppfattning är att många som DC-laddade mycket, som tex TeslaBjörn, fick flera nya batterier helt enkelt för att de var utslitna.
Sen dess har de skruvat ner hastigheten och reserverat betydligt större del av batteriet, dvs de lär tåla DC-laddning bättre nu. Men det sliter definitivt en hel del. De har ju dessutom begränsat antalet mil som garantin gäller på samtliga modeller nu. Det tyder IMO på att man inte bör DC-ladda i onödan så att säga. Helt OK på resa, men helst inte i vardagen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ladda till 100%
Om man bara använder 20% av batteriet skulle man ju kunnat spara 100000kr och köpt en SR.
Re: Ladda till 100%
Det är ju viss skillnad på en cykel på 20 procentenheter som tex mellan 40%-60% eller 60%-80% och en cykel på 50 procentenheter som mellan 25%-75% som är det som visas. Det är inte något som visar att "det ger betydligt bättre livslängd" med 40%-60% istället för 60%-80%.taliz skrev:Tex Jeff Dahns som forskar på batterier åt Tesla:Svenssons skrev:Finns det en enda studie som säger att det ger betydligt bättre livslängd? All data jag sett är att det kan ge en lite bättre, inte betydligt bättre.taliz skrev:Om man inte använder mer än säg 20% i vardagen, då kan det vara klokt att använda 40-60% istället för 60-80%, eftersom all data säger att det ger betydligt bättre livslängd.
Varför inte göra det som är bäst om det inte innebär någon uppoffring liksom?
https://electrek-co.cdn.ampproject.org/ ... .41-PM.jpg
Ecker är dagens celler, ”this work” är möjliga framtida.
Sen har vi ju färjan som går mellan Helsingborg och Helsingör, de kör 40-66% har jag för mig.
Finns drösvis med fler exempel, dessa var vad jag kom på på rak arm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ladda till 100%
Givetvis är det skillnad. Jag drar den slutsatsen hursomhelst av flera anledningar. Som sagt HH-färjan är ytterligare en. Det var nån rymdsond dom skickade upp som skulle leva i 20+ år som de höll runt 55% också vill jag minnas.Svenssons skrev:Det är ju viss skillnad på en cykel på 20 procentenheter som tex mellan 40%-60% eller 60%-80% och en cykel på 50 procentenheter som mellan 25%-75% som är det som visas. Det är inte något som visar att "det ger betydligt bättre livslängd" med 40%-60% istället för 60%-80%.taliz skrev:Tex Jeff Dahns som forskar på batterier åt Tesla:Svenssons skrev:Finns det en enda studie som säger att det ger betydligt bättre livslängd? All data jag sett är att det kan ge en lite bättre, inte betydligt bättre.taliz skrev:Om man inte använder mer än säg 20% i vardagen, då kan det vara klokt att använda 40-60% istället för 60-80%, eftersom all data säger att det ger betydligt bättre livslängd.
Varför inte göra det som är bäst om det inte innebär någon uppoffring liksom?
https://electrek-co.cdn.ampproject.org/ ... .41-PM.jpg
Ecker är dagens celler, ”this work” är möjliga framtida.
Sen har vi ju färjan som går mellan Helsingborg och Helsingör, de kör 40-66% har jag för mig.
Finns drösvis med fler exempel, dessa var vad jag kom på på rak arm.
Men det är meningslöst att debattera. Gör vad ni tror på helt enkelt. Jag har sett tillräckligt med data för att övertyga mig själv åtminstone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ladda till 100%
Jag har inte sett någon data som sagt var och läser gärna in mig om du har någon. Vad en färja har valt för laddning säger ju ingenting om hur det fungerar i realiteten, det är ju bara ett val som de gjort.taliz skrev:
Givetvis är det skillnad. Jag drar den slutsatsen hursomhelst av flera anledningar. Som sagt HH-färjan är ytterligare en. Det var nån rymdsond dom skickade upp som skulle leva i 20+ år som de höll runt 55% också vill jag minnas.
Men det är meningslöst att debattera. Gör vad ni tror på helt enkelt. Jag har sett tillräckligt med data för att övertyga mig själv åtminstone.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ladda till 100%
Vad kallar du det jag hänvisade till ovan då?Svenssons skrev:Jag har inte sett någon data som sagt var och läser gärna in mig om du har någon. Vad en färja har valt för laddning säger ju ingenting om hur det fungerar i realiteten, det är ju bara ett val som de gjort.taliz skrev:
Givetvis är det skillnad. Jag drar den slutsatsen hursomhelst av flera anledningar. Som sagt HH-färjan är ytterligare en. Det var nån rymdsond dom skickade upp som skulle leva i 20+ år som de höll runt 55% också vill jag minnas.
Men det är meningslöst att debattera. Gör vad ni tror på helt enkelt. Jag har sett tillräckligt med data för att övertyga mig själv åtminstone.
Jag tror nog inte man bygger ett system för mångmiljonbelopp och sen sätter nyttjandespannet på måfå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ladda till 100%
När det gäller färjan, så finns det jo minst två möjligheter för att HH väljer just de laddningsprocenten på batterierna:taliz skrev:Vad kallar du det jag hänvisade till ovan då?Svenssons skrev:Jag har inte sett någon data som sagt var och läser gärna in mig om du har någon. Vad en färja har valt för laddning säger ju ingenting om hur det fungerar i realiteten, det är ju bara ett val som de gjort.taliz skrev:
Givetvis är det skillnad. Jag drar den slutsatsen hursomhelst av flera anledningar. Som sagt HH-färjan är ytterligare en. Det var nån rymdsond dom skickade upp som skulle leva i 20+ år som de höll runt 55% också vill jag minnas.
Men det är meningslöst att debattera. Gör vad ni tror på helt enkelt. Jag har sett tillräckligt med data för att övertyga mig själv åtminstone.
Jag tror nog inte man bygger ett system för mångmiljonbelopp och sen sätter nyttjandespannet på måfå.
1. Rekommendationer från producent (som du ponerar) eller
2. Procentsatserna råkar vara som du skriver för att det passar med avståndet Helsingborg-Helsingör, och vad färjan har i SoC när den lägger till för laddning, och om den tar en vända till så hamnar den under rekommenderar SoC när den laddar nästa gång.
Jag personligen killgissar att var du ligger mellan 40 och 80% inte spelar någon roll, har bara sett anekdotiska ”bevis” på motsatsen. Jag tror också 90% är bättre än 10%.
Re: Ladda till 100%
Dom har naturligtvis designat systemet så det klarar så många cykler som möjligt, så de får bästa ROI. Dvs det är ganska rejält oversized för att hålla sig i det optimala spannet.heldiggrisen skrev:När det gäller färjan, så finns det jo minst två möjligheter för att HH väljer just de laddningsprocenten på batterierna:taliz skrev:Vad kallar du det jag hänvisade till ovan då?Svenssons skrev:Jag har inte sett någon data som sagt var och läser gärna in mig om du har någon. Vad en färja har valt för laddning säger ju ingenting om hur det fungerar i realiteten, det är ju bara ett val som de gjort.taliz skrev:
Givetvis är det skillnad. Jag drar den slutsatsen hursomhelst av flera anledningar. Som sagt HH-färjan är ytterligare en. Det var nån rymdsond dom skickade upp som skulle leva i 20+ år som de höll runt 55% också vill jag minnas.
Men det är meningslöst att debattera. Gör vad ni tror på helt enkelt. Jag har sett tillräckligt med data för att övertyga mig själv åtminstone.
Jag tror nog inte man bygger ett system för mångmiljonbelopp och sen sätter nyttjandespannet på måfå.
1. Rekommendationer från producent (som du ponerar) eller
2. Procentsatserna råkar vara som du skriver för att det passar med avståndet Helsingborg-Helsingör, och vad färjan har i SoC när den lägger till för laddning, och om den tar en vända till så hamnar den under rekommenderar SoC när den laddar nästa gång.
Jag personligen killgissar att var du ligger mellan 40 och 80% inte spelar någon roll, har bara sett anekdotiska ”bevis” på motsatsen. Jag tror också 90% är bättre än 10%.
Ja, 90% lär vara betydligt bättre än 10%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.