Ladda till 100%

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda till 100%

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:

Givetvis är det skillnad. Jag drar den slutsatsen hursomhelst av flera anledningar. Som sagt HH-färjan är ytterligare en. Det var nån rymdsond dom skickade upp som skulle leva i 20+ år som de höll runt 55% också vill jag minnas.
Men det är meningslöst att debattera. Gör vad ni tror på helt enkelt. Jag har sett tillräckligt med data för att övertyga mig själv åtminstone.
Jag har inte sett någon data som sagt var och läser gärna in mig om du har någon. Vad en färja har valt för laddning säger ju ingenting om hur det fungerar i realiteten, det är ju bara ett val som de gjort.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14501
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda till 100%

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
taliz skrev:

Givetvis är det skillnad. Jag drar den slutsatsen hursomhelst av flera anledningar. Som sagt HH-färjan är ytterligare en. Det var nån rymdsond dom skickade upp som skulle leva i 20+ år som de höll runt 55% också vill jag minnas.
Men det är meningslöst att debattera. Gör vad ni tror på helt enkelt. Jag har sett tillräckligt med data för att övertyga mig själv åtminstone.
Jag har inte sett någon data som sagt var och läser gärna in mig om du har någon. Vad en färja har valt för laddning säger ju ingenting om hur det fungerar i realiteten, det är ju bara ett val som de gjort.
Vad kallar du det jag hänvisade till ovan då?
Jag tror nog inte man bygger ett system för mångmiljonbelopp och sen sätter nyttjandespannet på måfå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ladda till 100%

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:

Givetvis är det skillnad. Jag drar den slutsatsen hursomhelst av flera anledningar. Som sagt HH-färjan är ytterligare en. Det var nån rymdsond dom skickade upp som skulle leva i 20+ år som de höll runt 55% också vill jag minnas.
Men det är meningslöst att debattera. Gör vad ni tror på helt enkelt. Jag har sett tillräckligt med data för att övertyga mig själv åtminstone.
Jag har inte sett någon data som sagt var och läser gärna in mig om du har någon. Vad en färja har valt för laddning säger ju ingenting om hur det fungerar i realiteten, det är ju bara ett val som de gjort.
Vad kallar du det jag hänvisade till ovan då?
Jag tror nog inte man bygger ett system för mångmiljonbelopp och sen sätter nyttjandespannet på måfå.
När det gäller färjan, så finns det jo minst två möjligheter för att HH väljer just de laddningsprocenten på batterierna:
1. Rekommendationer från producent (som du ponerar) eller
2. Procentsatserna råkar vara som du skriver för att det passar med avståndet Helsingborg-Helsingör, och vad färjan har i SoC när den lägger till för laddning, och om den tar en vända till så hamnar den under rekommenderar SoC när den laddar nästa gång.
Jag personligen killgissar att var du ligger mellan 40 och 80% inte spelar någon roll, har bara sett anekdotiska ”bevis” på motsatsen. Jag tror också 90% är bättre än 10%.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14501
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda till 100%

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:

Givetvis är det skillnad. Jag drar den slutsatsen hursomhelst av flera anledningar. Som sagt HH-färjan är ytterligare en. Det var nån rymdsond dom skickade upp som skulle leva i 20+ år som de höll runt 55% också vill jag minnas.
Men det är meningslöst att debattera. Gör vad ni tror på helt enkelt. Jag har sett tillräckligt med data för att övertyga mig själv åtminstone.
Jag har inte sett någon data som sagt var och läser gärna in mig om du har någon. Vad en färja har valt för laddning säger ju ingenting om hur det fungerar i realiteten, det är ju bara ett val som de gjort.
Vad kallar du det jag hänvisade till ovan då?
Jag tror nog inte man bygger ett system för mångmiljonbelopp och sen sätter nyttjandespannet på måfå.
När det gäller färjan, så finns det jo minst två möjligheter för att HH väljer just de laddningsprocenten på batterierna:
1. Rekommendationer från producent (som du ponerar) eller
2. Procentsatserna råkar vara som du skriver för att det passar med avståndet Helsingborg-Helsingör, och vad färjan har i SoC när den lägger till för laddning, och om den tar en vända till så hamnar den under rekommenderar SoC när den laddar nästa gång.
Jag personligen killgissar att var du ligger mellan 40 och 80% inte spelar någon roll, har bara sett anekdotiska ”bevis” på motsatsen. Jag tror också 90% är bättre än 10%.
Dom har naturligtvis designat systemet så det klarar så många cykler som möjligt, så de får bästa ROI. Dvs det är ganska rejält oversized för att hålla sig i det optimala spannet.
Ja, 90% lär vara betydligt bättre än 10%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar