12V-batteriet behöver bytas
Moderator: Redaktion
12V-batteriet behöver bytas
Bilen varnar om att batteriet är dåligt (Ett år sedan jag bytte) och behöver bytas ut.
Tesla säger att batteriet är restnoterat i Amsterdam, ingen prognos på leveransdatum.
Någon som har erfarenhet av hur länge man kan köra ?
Nån som vet någon annan bilverkstad som skulle kunna åta sig (och klara av) uppdraget ?
Har stängt av Teslafi och undviker att kolla i appen, bilen står i (halv-)varmt garage, några tips i övrigt vad man kan göra för att förlänga livet på batteri-stackaren ?
Tesla säger att batteriet är restnoterat i Amsterdam, ingen prognos på leveransdatum.
Någon som har erfarenhet av hur länge man kan köra ?
Nån som vet någon annan bilverkstad som skulle kunna åta sig (och klara av) uppdraget ?
Har stängt av Teslafi och undviker att kolla i appen, bilen står i (halv-)varmt garage, några tips i övrigt vad man kan göra för att förlänga livet på batteri-stackaren ?
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Om man låter tredje part byta batteriet är det viktigt att det antingen är identiskt med det som byttes ut, eller att man uppdaterar bilen med vad för batteri det är, så att den kan ta hand om det nya batteriet korrekt. Jag vet inte om andra än Tesla och deras skadeverkstäder kan göra detta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Mitt är också restnoterat. Skulle ha bytts men fanns inte att få tag i då. Ska komma med Ranger Service
Det blev urladdat i samband med en vattenskada som åstadkom kortslutning. Gick inte på försäkringen, 25k
S85D 2015 juli.
Det blev urladdat i samband med en vattenskada som åstadkom kortslutning. Gick inte på försäkringen, 25k
S85D 2015 juli.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
25k? Det var en del annat än 12V batteri som måste bytas då eller?Lessmog skrev:Mitt är också restnoterat. Skulle ha bytts men fanns inte att få tag i då. Ska komma med Ranger Service
Det blev urladdat i samband med en vattenskada som åstadkom kortslutning. Gick inte på försäkringen, 25k
S85D 2015 juli.
Model S P85DL+
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Det är väl ett vanligt 12V-batteri?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Ja, bl a en hel kabelstam. Mycket bök. Vindrutan måste tas loss och sättas tillbaka -- grundfelet var att limmet hade släppt. Plus lite annat.mans71 skrev:25k? Det var en del annat än 12V batteri som måste bytas då eller?Lessmog skrev:Mitt är också restnoterat. Skulle ha bytts men fanns inte att få tag i då. Ska komma med Ranger Service
Det blev urladdat i samband med en vattenskada som åstadkom kortslutning. Gick inte på försäkringen, 25k
S85D 2015 juli.
Vatten är inte bra, på fel ställen!
Nu återstår väl bara 12V (hoppas jag!)
Re: 12V-batteriet behöver bytas
I Teslas gryning var det mycket strul med 12V, i princip ett mc-batteri. Det var outsourcat till ett bolag, som outsourcade till Kina, som i sin tur outsourcade till Vietnam. Om jag minns rätt. I slutänden var det inte mycket kvar av specen. Eller den leverantören.Fredrik j skrev:Tillverkar tesla 12v-batteriet själv eller följer det en standard?
Tydligen har Tesla bytt fler gånger, för det finns flera versioner till olika årgångar, och de är inte helt utbytbara. Därav min väntan.
Någon firma säljer Li-jon-batterier som plugin-alternativ, men de lär inte ha samma goda egenskaper i kyla som bly-syra-varianterna.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Det finns ju ett ganska brett sortiment av 12v-batterier på marknaden. Allt från biltema till racingceller med viktfokus. Måste ju finnas något som passar. Ingen biltillverkare tillverkar väl 12v-batterier? Är ju väldigt standardiserat.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Aj då. Knepigt att vare sig hem eller bilförsäkring tar kostnaden?Lessmog skrev:Ja, bl a en hel kabelstam. Mycket bök. Vindrutan måste tas loss och sättas tillbaka -- grundfelet var att limmet hade släppt. Plus lite annat.mans71 skrev:25k? Det var en del annat än 12V batteri som måste bytas då eller?Lessmog skrev:Mitt är också restnoterat. Skulle ha bytts men fanns inte att få tag i då. Ska komma med Ranger Service
Det blev urladdat i samband med en vattenskada som åstadkom kortslutning. Gick inte på försäkringen, 25k
S85D 2015 juli.
Vatten är inte bra, på fel ställen!
Nu återstår väl bara 12V (hoppas jag!)
Model S P85DL+
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Problemet är att bilen tar hänsyn till vad det är för 12v som sitter i och byter man till annan än som redan sitter i måste man byta i bilenFredrik j skrev:Det finns ju ett ganska brett sortiment av 12v-batterier på marknaden. Allt från biltema till racingceller med viktfokus. Måste ju finnas något som passar. Ingen biltillverkare tillverkar väl 12v-batterier? Är ju väldigt standardiserat.
Om jag inte minns fel finns det 4 olika att välja mellan där den senaste heter Carbon nånting
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Alla bilar har BMS som är programerad för en viss typ av batteri-spec. Men det brukar funka om man byter till ett med samma spec.e5m1r skrev:Problemet är att bilen tar hänsyn till vad det är för 12v som sitter i och byter man till annan än som redan sitter i måste man byta i bilenFredrik j skrev:Det finns ju ett ganska brett sortiment av 12v-batterier på marknaden. Allt från biltema till racingceller med viktfokus. Måste ju finnas något som passar. Ingen biltillverkare tillverkar väl 12v-batterier? Är ju väldigt standardiserat.
Om jag inte minns fel finns det 4 olika att välja mellan där den senaste heter Carbon nånting
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Ja hur kommer de undan det?mans71 skrev:Aj då. Knepigt att vare sig hem eller bilförsäkring tar kostnaden?Lessmog skrev:Ja, bl a en hel kabelstam. Mycket bök. Vindrutan måste tas loss och sättas tillbaka -- grundfelet var att limmet hade släppt. Plus lite annat.mans71 skrev:25k? Det var en del annat än 12V batteri som måste bytas då eller?Lessmog skrev:Mitt är också restnoterat. Skulle ha bytts men fanns inte att få tag i då. Ska komma med Ranger Service
Det blev urladdat i samband med en vattenskada som åstadkom kortslutning. Gick inte på försäkringen, 25k
S85D 2015 juli.
Vatten är inte bra, på fel ställen!
Nu återstår väl bara 12V (hoppas jag!)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Om de påstår att vattenskada inte täcks av försäkringen så har de säkert på fötterna?taliz skrev:Ja hur kommer de undan det?mans71 skrev:Aj då. Knepigt att vare sig hem eller bilförsäkring tar kostnaden?Lessmog skrev:Ja, bl a en hel kabelstam. Mycket bök. Vindrutan måste tas loss och sättas tillbaka -- grundfelet var att limmet hade släppt. Plus lite annat.mans71 skrev:25k? Det var en del annat än 12V batteri som måste bytas då eller?Lessmog skrev:Mitt är också restnoterat. Skulle ha bytts men fanns inte att få tag i då. Ska komma med Ranger Service
Det blev urladdat i samband med en vattenskada som åstadkom kortslutning. Gick inte på försäkringen, 25k
S85D 2015 juli.
Vatten är inte bra, på fel ställen!
Nu återstår väl bara 12V (hoppas jag!)
Möjligen kunde jag ha reklamerat vindrutebytet hos Tesla, men var nog lite för sent ute för det. Jag kan ju inte styrka att läckan inte berodde på deras reparation.
Bara att hacka i sig och i stället glädjas åt TSLA-uppgången, 5x sedan i somras
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Beror på vad det står i villkoren.
De brukar ju inte vara jättelånga. Du har väl försäkringsbrevet nånstans?
De brukar ju inte vara jättelånga. Du har väl försäkringsbrevet nånstans?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Så är det ju. Men som sagt, tvivlar på att bolaget skulle ta ett sånt skamgrepp om det saknar täckning i villkoren.taliz skrev:Beror på vad det står i villkoren.
De brukar ju inte vara jättelånga. Du har väl försäkringsbrevet nånstans?
Och jag har haft annat att stå i, som diverse renoveringar, momsdeklaration osv.
Tack för sympatin ändå!
12V-batteriet behöver bytas
Tittade i mina villkor nu. Har IF. Kan inte se ngt att det inte gäller för vattenskada.
Alla försäkringshandläggare gör inte alltid allt korrekt.
Alla försäkringshandläggare gör inte alltid allt korrekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Vilket moment tyckte du skulle gälla där? Kollade IFs villkor och kan inte se något moment där vattenskada bör täckas.taliz skrev:Tittade i mina villkor nu. Har IF. Kan inte se ngt att det inte gäller för vattenskada.
Alla försäkringshandläggare gör inte alltid allt korrekt.
12V-batteriet behöver bytas
Det bör väl klassas som elektronik/maskinskada IMO.OfarligTesla skrev:Vilket moment tyckte du skulle gälla där? Kollade IFs villkor och kan inte se något moment där vattenskada bör täckas.taliz skrev:Tittade i mina villkor nu. Har IF. Kan inte se ngt att det inte gäller för vattenskada.
Alla försäkringshandläggare gör inte alltid allt korrekt.
Att det sen var vatten som orsakade det kan jag inte riktigt se hur det är relevant, såvida de inte uttryckligen skriver tex att skada pga vattenläckage inte täcks. För veteranbilar och husbilar har dock IF särskilda klausuler om vattenskada, men inte vanliga bilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Nej, maskinskadedelen gäller inte för sådana här skador. För att det skall bli ett försäkringsfall på maskinskademomentet enligt IF så gäller det att det är en ”inifrån kommande skada eller fel som plötsligt och oförutsätt uppstår på följande komponent”.taliz skrev:
Det bör väl klassas som elektronik/maskinskada IMO.
Att det sen var vatten som orsakade det kan jag inte riktigt se hur det är relevant, såvida de inte uttryckligen skriver tex att skada pga vattenläckage inte täcks. För veteranbilar och husbilar har dock IF särskilda klausuler om vattenskada, men inte vanliga bilar.
Så att så länge vattenskadan inte kommer av att en av bilens komponenter läckt vatten så bedöms det som en skada utifrån och täcks då inte.
Villkor är ju skrivna så att de listar vad som täcks och med vilka undantag, fall som inte faller under något som täcks ger inte ersättning.
12V-batteriet behöver bytas
Ser nu att där uttryckligen står att maskinskada inte gäller för:
"som orsakats av köld, väta, fukt eller korrosion"
Det är ju lite jobbigt. Låt säga att man kör på ngt som gör att vatten läcker in i batteripacket, och man inte märker det.
Då får man stå för nytt pack själv?
Kanske inte om man kan bevisa att det orsakats av kollision.
"som orsakats av köld, väta, fukt eller korrosion"
Det är ju lite jobbigt. Låt säga att man kör på ngt som gör att vatten läcker in i batteripacket, och man inte märker det.
Då får man stå för nytt pack själv?
Kanske inte om man kan bevisa att det orsakats av kollision.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Fick batteriet äntligen bytt. 5 och1/2 vecka efter att bilen börjat varna. Har inte läst om att någon annan väntat så länge. Men det gick ju bra....jans skrev:Bilen varnar om att batteriet är dåligt (Ett år sedan jag bytte) och behöver bytas ut.
Tesla säger att batteriet är restnoterat i Amsterdam, ingen prognos på leveransdatum.
Någon som har erfarenhet av hur länge man kan köra ?
Nån som vet någon annan bilverkstad som skulle kunna åta sig (och klara av) uppdraget ?
Har stängt av Teslafi och undviker att kolla i appen, bilen står i (halv-)varmt garage, några tips i övrigt vad man kan göra för att förlänga livet på batteri-stackaren ?
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Fick min varning om 12V-batteribyte den 24 oktober. Ställde ett reservbatteri och startkablar i frunken. Fick en tid i Segeltorp tisdag den 26 november. Försökte SMS på torsdag veckan innan, ingen respons. Lyckades få chatt-kontakt med någon som föreslog att jag skulle ringa. Då jag förklarade hur Tesla hanterade telefonerna i Sverige så lovade han att meddela Segeltorp att kontakta mig. Får SMS på lördag att jag har en bokad tid. På måndag åker jag typ 60 mil för att lämna bilen, får ett SMS till på morgonen som påminner om tiden på tisdag. Vid 18-tiden ringer en person från Segeltorp och säger att de inte fått hem något batteri, men tror att det ska komma ett närmaste dagarna. Lämnar bilen på tisdag morgon och får en lånebil. Hämtar bilen på onsdag kväll då fortfarande inget batteri kommit. De hade beställt ett nytt från Holland, men hade ingen koll på om det överhuvudtaget hade skickats något. De bokar in mig på en tid i Trondheim där det ska finnas fem till sex batterier på lager. Får alltså åka hem 60 mil utan att få batteriet bytt. Den 18 december åker jag 20 mil till Trondheim och får batteriet utbytt.jans skrev:Fick batteriet äntligen bytt. 5 och1/2 vecka efter att bilen börjat varna. Har inte läst om att någon annan väntat så länge. Men det gick ju bra....jans skrev:Bilen varnar om att batteriet är dåligt (Ett år sedan jag bytte) och behöver bytas ut.
Tesla säger att batteriet är restnoterat i Amsterdam, ingen prognos på leveransdatum.
Någon som har erfarenhet av hur länge man kan köra ?
Nån som vet någon annan bilverkstad som skulle kunna åta sig (och klara av) uppdraget ?
Har stängt av Teslafi och undviker att kolla i appen, bilen står i (halv-)varmt garage, några tips i övrigt vad man kan göra för att förlänga livet på batteri-stackaren ?
Alltså åtta veckor minus en dag från varning till batteribyte.
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Fredrik j skrev:Alla bilar har BMS som är programerad för en viss typ av batteri-spec. Men det brukar funka om man byter till ett med samma spec.e5m1r skrev:Problemet är att bilen tar hänsyn till vad det är för 12v som sitter i och byter man till annan än som redan sitter i måste man byta i bilenFredrik j skrev:Det finns ju ett ganska brett sortiment av 12v-batterier på marknaden. Allt från biltema till racingceller med viktfokus. Måste ju finnas något som passar. Ingen biltillverkare tillverkar väl 12v-batterier? Är ju väldigt standardiserat.
Om jag inte minns fel finns det 4 olika att välja mellan där den senaste heter Carbon nånting
Bytte själv till ett likvärdigt 12v-batteri, funkade utmärkt tills nästa besök på SC då bilen förpassades till parkeringen med info om att de inte rörde bilen och att garantin inte gällde längre.
Detta pga ett tredjeparts batteri var monterat. Hade även ett slutsteg för en baslåda monterat som heller inte var tillåtet.
Gick inte att köpa ett batteribyte till original heller.
Fick dock köpa ett batteri på plats och själv byta när jag kom hem.
Många mejl senare med diverse chefer bekräftades att garantin inte var bruten.......
Efter detta köper jag inga tredjepartsdelar
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Man kan väl köpa ett "vanligt" 12v och byta till själv om det krisar som interimslösning. Samtidigt beställer man ett tesla orginal och byter till när det väl levereras.
Då blir ju inte bilen stående iaf.
Kostar nån onödig tusenlapp för interimsbatteriet men vad är alternativet. En sådan standardartikel som ett 12v batteri kan man ju tycka att SC borde ha på hyllan.
Då blir ju inte bilen stående iaf.
Kostar nån onödig tusenlapp för interimsbatteriet men vad är alternativet. En sådan standardartikel som ett 12v batteri kan man ju tycka att SC borde ha på hyllan.