12V-batteriet behöver bytas

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

12V-batteriet behöver bytas

Inlägg av taliz »

Ser nu att där uttryckligen står att maskinskada inte gäller för:
"som orsakats av köld, väta, fukt eller korrosion"

Det är ju lite jobbigt. Låt säga att man kör på ngt som gör att vatten läcker in i batteripacket, och man inte märker det.
Då får man stå för nytt pack själv?
Kanske inte om man kan bevisa att det orsakats av kollision.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: 12V-batteriet behöver bytas

Inlägg av jans »

jans skrev:
Bilen varnar om att batteriet är dåligt (Ett år sedan jag bytte) och behöver bytas ut.
Tesla säger att batteriet är restnoterat i Amsterdam, ingen prognos på leveransdatum.

Någon som har erfarenhet av hur länge man kan köra ?
Nån som vet någon annan bilverkstad som skulle kunna åta sig (och klara av) uppdraget ?

Har stängt av Teslafi och undviker att kolla i appen, bilen står i (halv-)varmt garage, några tips i övrigt vad man kan göra för att förlänga livet på batteri-stackaren ?
Fick batteriet äntligen bytt. 5 och1/2 vecka efter att bilen börjat varna. Har inte läst om att någon annan väntat så länge. Men det gick ju bra....
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Anders-X
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2016 08:39
Ort: Mörsil

Re: 12V-batteriet behöver bytas

Inlägg av Anders-X »

jans skrev:
jans skrev:
Bilen varnar om att batteriet är dåligt (Ett år sedan jag bytte) och behöver bytas ut.
Tesla säger att batteriet är restnoterat i Amsterdam, ingen prognos på leveransdatum.

Någon som har erfarenhet av hur länge man kan köra ?
Nån som vet någon annan bilverkstad som skulle kunna åta sig (och klara av) uppdraget ?

Har stängt av Teslafi och undviker att kolla i appen, bilen står i (halv-)varmt garage, några tips i övrigt vad man kan göra för att förlänga livet på batteri-stackaren ?
Fick batteriet äntligen bytt. 5 och1/2 vecka efter att bilen börjat varna. Har inte läst om att någon annan väntat så länge. Men det gick ju bra....
Fick min varning om 12V-batteribyte den 24 oktober. Ställde ett reservbatteri och startkablar i frunken. Fick en tid i Segeltorp tisdag den 26 november. Försökte SMS på torsdag veckan innan, ingen respons. Lyckades få chatt-kontakt med någon som föreslog att jag skulle ringa. Då jag förklarade hur Tesla hanterade telefonerna i Sverige så lovade han att meddela Segeltorp att kontakta mig. Får SMS på lördag att jag har en bokad tid. På måndag åker jag typ 60 mil för att lämna bilen, får ett SMS till på morgonen som påminner om tiden på tisdag. Vid 18-tiden ringer en person från Segeltorp och säger att de inte fått hem något batteri, men tror att det ska komma ett närmaste dagarna. Lämnar bilen på tisdag morgon och får en lånebil. Hämtar bilen på onsdag kväll då fortfarande inget batteri kommit. De hade beställt ett nytt från Holland, men hade ingen koll på om det överhuvudtaget hade skickats något. De bokar in mig på en tid i Trondheim där det ska finnas fem till sex batterier på lager. Får alltså åka hem 60 mil utan att få batteriet bytt. Den 18 december åker jag 20 mil till Trondheim och får batteriet utbytt.
Alltså åtta veckor minus en dag från varning till batteribyte.
----------------------------------------------------------------------
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: 12V-batteriet behöver bytas

Inlägg av Splfredde »

Fredrik j skrev:
e5m1r skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns ju ett ganska brett sortiment av 12v-batterier på marknaden. Allt från biltema till racingceller med viktfokus. Måste ju finnas något som passar. Ingen biltillverkare tillverkar väl 12v-batterier? Är ju väldigt standardiserat.
Problemet är att bilen tar hänsyn till vad det är för 12v som sitter i och byter man till annan än som redan sitter i måste man byta i bilen
Om jag inte minns fel finns det 4 olika att välja mellan där den senaste heter Carbon nånting
Alla bilar har BMS som är programerad för en viss typ av batteri-spec. Men det brukar funka om man byter till ett med samma spec.

Bytte själv till ett likvärdigt 12v-batteri, funkade utmärkt tills nästa besök på SC då bilen förpassades till parkeringen med info om att de inte rörde bilen och att garantin inte gällde längre.
Detta pga ett tredjeparts batteri var monterat. Hade även ett slutsteg för en baslåda monterat som heller inte var tillåtet.
Gick inte att köpa ett batteribyte till original heller.
Fick dock köpa ett batteri på plats och själv byta när jag kom hem.
Många mejl senare med diverse chefer bekräftades att garantin inte var bruten.......

Efter detta köper jag inga tredjepartsdelar :(
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 12V-batteriet behöver bytas

Inlägg av [JM] »

Man kan väl köpa ett "vanligt" 12v och byta till själv om det krisar som interimslösning. Samtidigt beställer man ett tesla orginal och byter till när det väl levereras.
Då blir ju inte bilen stående iaf.

Kostar nån onödig tusenlapp för interimsbatteriet men vad är alternativet. En sådan standardartikel som ett 12v batteri kan man ju tycka att SC borde ha på hyllan.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: 12V-batteriet behöver bytas

Inlägg av Splfredde »

[JM] skrev:
Man kan väl köpa ett "vanligt" 12v och byta till själv om det krisar som interimslösning. Samtidigt beställer man ett tesla orginal och byter till när det väl levereras.
Då blir ju inte bilen stående iaf.

Kostar nån onödig tusenlapp för interimsbatteriet men vad är alternativet. En sådan standardartikel som ett 12v batteri kan man ju tycka att SC borde ha på hyllan.

Yes, annars har jag ett att låna ut :)
kontakten2

Re: 12V-batteriet behöver bytas

Inlägg av kontakten2 »

Du kan även parallellt koppla på ett större 12v och ha i frunken . Ungefär som att ha ett större emmc minne i mittskärmen för att den ska hålla längre
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 12V-batteriet behöver bytas

Inlägg av e5m1r »

kontakten2 skrev:
Du kan även parallellt koppla på ett större 12v och ha i frunken . Ungefär som att ha ett större emmc minne i mittskärmen för att den ska hålla längre
Bara du kan säkra den så den inte orsakar skada vid krock / hård inbromsning
Jag skulle snarare säga om det är så att det tar tid för nytt batteri koppla bort det gamla och ladda under natten
Tom felmeddelandet kommer försvinna och den kommer hålla ett bra tag till
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: 12V-batteriet behöver bytas

Inlägg av Magicmike »

Angående att ladda 12v-batteriet med vanlig laddare... har förstått att det på äldreteslor finns en plus-punkt bakom noskonen. Skulle det funka att ladda på den samt jord i chassit? Nyare laddare är väl mindre skadliga än äldre när det gäller risken med att batteriet sitter kvar i kretsen.

Är väl lite bökigt att ta fram batteriets rätta poler på de äldre bilarna(2014 i mitt fall)med stor frunk. Men det kanske är mer korrekt ur el-synpunkt förstås.

Mvh
Micke
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: 12V-batteriet behöver bytas

Inlägg av Lessmog »

Magicmike skrev:
Angående att ladda 12v-batteriet med vanlig laddare... har förstått att det på äldreteslor finns en plus-punkt bakom noskonen. Skulle det funka att ladda på den samt jord i chassit? Nyare laddare är väl mindre skadliga än äldre när det gäller risken med att batteriet sitter kvar i kretsen.

Är väl lite bökigt att ta fram batteriets rätta poler på de äldre bilarna(2014 i mitt fall)med stor frunk. Men det kanske är mer korrekt ur el-synpunkt förstås.

Mvh
Micke
Smart tanke (har snuddat vid den själv ... ;) ) men jag törs inte riktigt. Vem vet hur allt är kopplat på Tesla? Logiken kan vara värre än Lucas! Om det nu ens är möjligt.

För övrigt är det bara en vecka kvar på min väntetid till SeC. Ranger service tycks ha evaporerat med vinterdimman.

Min är 2015 och har plastnosen. Klämmer man lite på den uppifrån så släpper den i kanten och är rätt lätt att dra loss försiktigt med ett plastverktyg. Där bakom sitter en rödmarkerad bult som pluspol. Chassit är väl jordat. Så fick bärgaren igång min bil med en starthjälp för att kunna dra iväg med den. Men det var ju på deras risk, inte min, nota bene!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 12V-batteriet behöver bytas

Inlägg av e5m1r »

Lessmog skrev:
Magicmike skrev:
Angående att ladda 12v-batteriet med vanlig laddare... har förstått att det på äldreteslor finns en plus-punkt bakom noskonen. Skulle det funka att ladda på den samt jord i chassit? Nyare laddare är väl mindre skadliga än äldre när det gäller risken med att batteriet sitter kvar i kretsen.

Är väl lite bökigt att ta fram batteriets rätta poler på de äldre bilarna(2014 i mitt fall)med stor frunk. Men det kanske är mer korrekt ur el-synpunkt förstås.

Mvh
Micke
Smart tanke (har snuddat vid den själv ... ;) ) men jag törs inte riktigt. Vem vet hur allt är kopplat på Tesla? Logiken kan vara värre än Lucas! Om det nu ens är möjligt.

För övrigt är det bara en vecka kvar på min väntetid till SeC. Ranger service tycks ha evaporerat med vinterdimman.

Min är 2015 och har plastnosen. Klämmer man lite på den uppifrån så släpper den i kanten och är rätt lätt att dra loss försiktigt med ett plastverktyg. Där bakom sitter en rödmarkerad bult som pluspol. Chassit är väl jordat. Så fick bärgaren igång min bil med en starthjälp för att kunna dra iväg med den. Men det var ju på deras risk, inte min, nota bene!
På 2015 i alla fall min så är plus polen borta
Det är mitt på bilen i säkringsboxen man kan både koppla loss och ladda batteri.
Den vänstra tjocka kabeln på bilden går direkt till batteriets + pol - tar du i chassi vart som nästan

Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Doosan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 sep 2018 11:01

Re: 12V-batteriet behöver bytas

Inlägg av Doosan »

Hej
Ni som byter 12V batteri själva hur går ni till väga? Stänger man bara av bilen eller måste något mer göras innan?
Skriv svar