Tips på bältesstol

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av ellerstrom »

Hyted: Om du med lösa menar att man kan röra eller "flexa" dem otroligt enkelt så är det likadant på våra två (om du menar att de går att ta av från stolen så har jag ingen aning, har inte provat). Kan hålla med om att det hade känts bättre om de satt fast hårdare, men jag tror den är väldigt säker som den är iaf. Läste några tester där den fick bra betyg.

Sidostöden ska justeras automatiskt och bredden ska öka/minska när man höjer/sänker nackstödet, men det fungerar dåligt eller inte alls är min erfarenhet.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
LottaE
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 aug 2017 11:00

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av LottaE »

Hyted skrev:
ellerstrom skrev:
MattiasH skrev:
Vår äldste son tycker att den är skön att sitta i, han har aldrig klagat på att det skulle vara obekvämt eller hårt att sitta. Han sover ganska bra i den också. :) Den skall vara lite tiltbar men det har vi inte riktigt testat ännu. Vi är så pass nöjda att vår snart 4 årige son just idag fått sig en likadan stol.

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Vi har också denna stol och vår äldste son gillar den mycket! Vi med eftersom den tar liten plats och är säker. Tiltfunktionen fungerar bra, men måste tyvärr göras innan barnet sätter sig i stolen (det rekommenderar tillverkaren iaf). Den extra lutning som skapas blir perfekt om barnet vill sova lite.

Vår son har inte heller klagat på att den skulle vara hård att sitta på.

Teslans nackstöd är tyvärr i vägen med i princip alla stolar, så det blir alltid ett glapp mellan ryggen på barnstolen och sätet.
Köpte och den verkar passa både bilen och dottern bra!

Dock är sidostöden för ryggen helt lösa på våran?

Ska det vara så??

Sitter era fast?

/Andreas


Model x100d
Midnight Silver
Ang. lösa sidostöd: Det ska vara så. Inte helt lösa, men ruckbara för att flexa när barnet växer på bredden.
//Lotta
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av erkap »

Någon som har testat Maxi-Cosi RodiFix AirProtect i framsätet på en Model S 2017? Är intresserad av att veta om den passar i framsätet då dessa är lite skålade i formen, dvs bredd/längd men även hur den passar mot ryggstödet/nackstödet (man kan ju höja nackstödet på framsätet).

Vet att det ej finns isofix i framsätet men stolen fungerar även utan isofix.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av Tars »

erkap skrev:
Någon som har testat Maxi-Cosi RodiFix AirProtect i framsätet på en Model S 2017? Är intresserad av att veta om den passar i framsätet då dessa är lite skålade i formen, dvs bredd/längd men även hur den passar mot ryggstödet/nackstödet (man kan ju höja nackstödet på framsätet).

Vet att det ej finns isofix i framsätet men stolen fungerar även utan isofix.
Ingen Isofix i fram
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Verdi

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av Verdi »

Niclas skrev:
Fråga: är det ngn fördel med framåtvänd bältesstol jfrt med bälteskudde?

Och om de somnar, vilket de gör, så ramlar de inte ihop helt.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av erkap »

Tars skrev:
erkap skrev:
Någon som har testat Maxi-Cosi RodiFix AirProtect i framsätet på en Model S 2017? Är intresserad av att veta om den passar i framsätet då dessa är lite skålade i formen, dvs bredd/längd men även hur den passar mot ryggstödet/nackstödet (man kan ju höja nackstödet på framsätet).

Vet att det ej finns isofix i framsätet men stolen fungerar även utan isofix.
Ingen Isofix i fram
Jag vet, men precis som jag skrev så kan man istället använda just den stolen bältad i framsätet.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av mathiaso »

Denna väntar jag själv på. Ska lanseras i Sverige i mars tror jag. Gjord enligt en ny standard (i-size) och blir ner till 44cm bred. Ska fungera för 3 i rad konfiguration och förhoppningsvis då enklare att bälta.

https://www.besafe.no/product-no/besafe ... beltestol/
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av ellerstrom »

erkap skrev:
Någon som har testat Maxi-Cosi RodiFix AirProtect i framsätet på en Model S 2017? Är intresserad av att veta om den passar i framsätet då dessa är lite skålade i formen, dvs bredd/längd men även hur den passar mot ryggstödet/nackstödet (man kan ju höja nackstödet på framsätet).

Vet att det ej finns isofix i framsätet men stolen fungerar även utan isofix.
Har den i framsätet och det funkar bra tycker jag. Bredden är perfekt och den är ca 10-15 cm kortare än sätets djup. Enda kruxet är just mot nackstödet då det bildas ett litet hål där och att den stöder för mycket på det. Dock så har jag de gamla nackstöden som ej är höj/sänkbara.

Isofix fram finns tyvärr inte.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av erkap »

mathiaso skrev:
Denna väntar jag själv på. Ska lanseras i Sverige i mars tror jag. Gjord enligt en ny standard (i-size) och blir ner till 44cm bred. Ska fungera för 3 i rad konfiguration och förhoppningsvis då enklare att bälta.

https://www.besafe.no/product-no/besafe ... beltestol/
Det låter ju definitivt intressant. Har Besafe idag på två stolar (en baby och en bakåtvänd) och är mycket nöjd förutom med storleken på den bakåtvända.

Hittade en butik i Norge där man kan beställa den till Sverige om man inte orkar vänta. ;)
Dock skulle jag vilja prova den i bilen för att kolla om den passar bra.
Har det skrivits något om stolen och just Tesla Model S i Norge? Hittade inget när jag Googlade.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av erkap »

ellerstrom skrev:
erkap skrev:
Någon som har testat Maxi-Cosi RodiFix AirProtect i framsätet på en Model S 2017? Är intresserad av att veta om den passar i framsätet då dessa är lite skålade i formen, dvs bredd/längd men även hur den passar mot ryggstödet/nackstödet (man kan ju höja nackstödet på framsätet).

Vet att det ej finns isofix i framsätet men stolen fungerar även utan isofix.
Har den i framsätet och det funkar bra tycker jag. Bredden är perfekt och den är ca 10-15 cm kortare än sätets djup. Enda kruxet är just mot nackstödet då det bildas ett litet hål där och att den stöder för mycket på det. Dock så har jag de gamla nackstöden som ej är höj/sänkbara.

Isofix fram finns tyvärr inte.
Tack! Frågan är om de höjbara nackstöden i min bil går att höja tillräckligt högt för att göra någon skillnad.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av ellerstrom »

erkap skrev:
ellerstrom skrev:
erkap skrev:
Någon som har testat Maxi-Cosi RodiFix AirProtect i framsätet på en Model S 2017? Är intresserad av att veta om den passar i framsätet då dessa är lite skålade i formen, dvs bredd/längd men även hur den passar mot ryggstödet/nackstödet (man kan ju höja nackstödet på framsätet).

Vet att det ej finns isofix i framsätet men stolen fungerar även utan isofix.
Har den i framsätet och det funkar bra tycker jag. Bredden är perfekt och den är ca 10-15 cm kortare än sätets djup. Enda kruxet är just mot nackstödet då det bildas ett litet hål där och att den stöder för mycket på det. Dock så har jag de gamla nackstöden som ej är höj/sänkbara.

Isofix fram finns tyvärr inte.
Tack! Frågan är om de höjbara nackstöden i min bil går att höja tillräckligt högt för att göra någon skillnad.
Vår son är snart 5 år och 120cm lång. Stolen tar då i typ på mitten av nackstödet. Kan försöka ta en bild vid tillfälle.

Vill också tillägga att stolen är väldigt smidig och inte bulkig som många andra stolar. Man kan fälla stolen till ett "liggläge", men detta kan man i princip (om man läser manualen: enbart) göra när barnet inte sitter i stolen. Så barnet kan inte aktivera detta själv som i några andra stolar.

Kan också tipsa om märket Cybex, har deras bakåtvända Sirona till vår andra son och den är verkligen en bra och smart stol. Deras bältesstolar ser också ut till att vara bra och värda att kolla in (har dock inte gjort det själv då vi redan köpt maxi-cosin när Cybex Sironan inhandlades).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av erkap »

mathiaso skrev:
Denna väntar jag själv på. Ska lanseras i Sverige i mars tror jag. Gjord enligt en ny standard (i-size) och blir ner till 44cm bred. Ska fungera för 3 i rad konfiguration och förhoppningsvis då enklare att bälta.

https://www.besafe.no/product-no/besafe ... beltestol/
Har idag provat ut och köpt denna till stol till vår Model S. Jag har inte provat ut någon annan bältesstol men jag tycker att denna sitter bra mot ryggstödet både i framstolen och i backsätet. Tycker inte att bältesstolens nackstöd tar bilens nackstöd då jag provade i båda ändlägena på bältesstolens nackstöd, fullt indraget och fullt utdraget. Stolen är också såpass smal att den passar bra i stolarnas skålning.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av mathiaso »

Intressant! Var du i Norge och provade, eller finns det redan butiker i Sverige som har den? Vad är priset i butik?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av erkap »

Den släpptes 1a mars i Sverige. De hade ett fåtal på BigBaby och jag besökte deras butik i Kungens Kurva igår. 3300:- fick jag betala för den svarta. Tror de andra färgerna låg några hundralappar högre.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av erkap »

Liten uppdatering ang BeSafe iZi Flex FIX i-Size när nu dottern fått prova stolen första gången. Det var väldigt krångligt att få i bältet i bilens bälteslås. Isofix-armen hamnade väldigt nära bälteslåset. Jag spenderade några minuter på att försöka justera men fortfarande lite trångt.

Jag tänker att detta borde vara problem på fler bältesstolar där Tesla satt bälteslåset nära Isofix-fästena.

Ska prova igen till helgen när jag får lite mer tid med att justera igen samt ta bort stolsskyddet som jag satte mellan bältestolen och bilsätet.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Ambuhguh
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 jun 2020 23:30

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av Ambuhguh »

erkap skrev:
Liten uppdatering ang BeSafe iZi Flex FIX i-Size när nu dottern fått prova stolen första gången. Det var väldigt krångligt att få i bältet i bilens bälteslås. Isofix-armen hamnade väldigt nära bälteslåset. Jag spenderade några minuter på att försöka justera men fortfarande lite trångt.

Jag tänker att detta borde vara problem på fler bältesstolar där Tesla satt bälteslåset nära Isofix-fästena.

Ska prova igen till helgen när jag får lite mer tid med att justera igen samt ta bort stolsskyddet som jag satte mellan bältestolen och bilsätet.
Hur gick det med stolen, funkade det trots att isofixen och bälteslåset sitter nära varandra?
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av mathiaso »

Jag kan kommentera då vi haft två sådana i vår model s i två år nu.

Det fungerar bra och är enklare för våra barn att knäppa jämfört med bälteskudde. Provade faktiskt en Isofix bälteskudde med men den va för bred och det gick inte att knäppa bältet.

Har en videosnutt som visar hur ett av barnen knäpper på sig bältet i denna stol för två år sedan när han va 6 år. Ska se om jag hittar det.

Edit. Hittade länken.



Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av erkap »

Ambuhguh skrev:
erkap skrev:
Liten uppdatering ang BeSafe iZi Flex FIX i-Size när nu dottern fått prova stolen första gången. Det var väldigt krångligt att få i bältet i bilens bälteslås. Isofix-armen hamnade väldigt nära bälteslåset. Jag spenderade några minuter på att försöka justera men fortfarande lite trångt.

Jag tänker att detta borde vara problem på fler bältesstolar där Tesla satt bälteslåset nära Isofix-fästena.

Ska prova igen till helgen när jag får lite mer tid med att justera igen samt ta bort stolsskyddet som jag satte mellan bältestolen och bilsätet.
Hur gick det med stolen, funkade det trots att isofixen och bälteslåset sitter nära varandra?
Nu när dottern är 6.5 år så är det lättare men fortfarande lite krångligt för henne att själv spänna fast sig, dvs. ibland lyckas hon och ibland går hon bet. Dock så har vi ett skydd (bilbarnsskydd) mellan bilbarnstolen och bilens säte. Skyddet är lite i vägen och gör det svårare att spänna fast sig. Tror att min dotter skulle klara av det bra om vi inte hade skyddet.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Ambuhguh
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 jun 2020 23:30

Re: Tips på bältesstol

Inlägg av Ambuhguh »

erkap skrev:
Ambuhguh skrev:
erkap skrev:
Liten uppdatering ang BeSafe iZi Flex FIX i-Size när nu dottern fått prova stolen första gången. Det var väldigt krångligt att få i bältet i bilens bälteslås. Isofix-armen hamnade väldigt nära bälteslåset. Jag spenderade några minuter på att försöka justera men fortfarande lite trångt.

Jag tänker att detta borde vara problem på fler bältesstolar där Tesla satt bälteslåset nära Isofix-fästena.

Ska prova igen till helgen när jag får lite mer tid med att justera igen samt ta bort stolsskyddet som jag satte mellan bältestolen och bilsätet.
Hur gick det med stolen, funkade det trots att isofixen och bälteslåset sitter nära varandra?
Nu när dottern är 6.5 år så är det lättare men fortfarande lite krångligt för henne att själv spänna fast sig, dvs. ibland lyckas hon och ibland går hon bet. Dock så har vi ett skydd (bilbarnsskydd) mellan bilbarnstolen och bilens säte. Skyddet är lite i vägen och gör det svårare att spänna fast sig. Tror att min dotter skulle klara av det bra om vi inte hade skyddet.
Tack, då ska jag beställa en izi flex fix i-size!
Skriv svar