Bromsgaranti på CPO-bil efter 2k mil?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Bromsgaranti på CPO-bil efter 2k mil?

Inlägg av roder99 »

Köpte en model S 2016 som gått 6700 mil av Tesla och fick fyra års garanti eller 8000 mil.

Vid byte till vinterdäck i oktober 2019 visar det sig att brombeläggen fram vara helt utslitna och måste bytas. Bilen har nu gått 2000 mil sedan i maj 2019.

Jag bokar och får slutligen en tid i dag den 26/2-2020. Får då veta att bromsskivorna fram och bak samt bromsbeläggen fram måste bytas på min bekostnad för 13.000 sek.

Är det rimligt att vid Teslas kontroll inför försäljningen till mej var allting med bromsarna ok och det är normalt slitage att få byta bromsbelägg samt skivor efter 2000 mil? Till saken hör att jag alltid kör lugnt o fint.

Mvh Mikael
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Bromsgaranti på CPO-bil efter 2k mil?

Inlägg av granlundii »

Det är surt förstås, men jag tror inte det finns så mycket att göra åt saken. Finns väl inte mycket till garantier på bromsar generellt. Någon får rätta mig ifall jag har fel.
Nissan Leaf 2014
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Bromsgaranti på CPO-bil efter 2k mil?

Inlägg av kallekula »

Tror inte de funkar att säga man kört "lungt och fint".

Att förslitningsdelar på en beggad bil behöver bytas efter ytterligare 2000 mil låter inte konstigt på något sätt för min del.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Bromsgaranti på CPO-bil efter 2k mil?

Inlägg av LasseTM »

roder99 skrev:
Köpte en model S 2016 som gått 6700 mil av Tesla och fick fyra års garanti eller 8000 mil.

Vid byte till vinterdäck i oktober 2019 visar det sig att brombeläggen fram vara helt utslitna och måste bytas. Bilen har nu gått 2000 mil sedan i maj 2019.

Jag bokar och får slutligen en tid i dag den 26/2-2020. Får då veta att bromsskivorna fram och bak samt bromsbeläggen fram måste bytas på min bekostnad för 13.000 sek.

Är det rimligt att vid Teslas kontroll inför försäljningen till mej var allting med bromsarna ok och det är normalt slitage att få byta bromsbelägg samt skivor efter 2000 mil? Till saken hör att jag alltid kör lugnt o fint.

Mvh Mikael
Det låter ganska rimligt att byta skivor efter 9000mil, visst är det surt att ta kostnaden men samtidigt är det dumt att byta skivor när det är 25% kvar på en bil för Teslas del.
Nu vet jag inte hur man går tillväga när man köper en begagnad Tesla men det är ju upp till dig att kolla skivornas skick när du köper bilen vilket inte är speciellt svårt.
Men 13k låter i översta laget, kan du inte köpa delarna och gå till en annan verkstad eller göra jobbet själv?

På min BMW F11 ville BMW ha 6500:- för att byta skivor och belägg bak, jag köpte delarna och gjorde jobbet för under 1300:- om jag minns rätt.
Visst var det 1-1,5h slit men lätt värt 5000:-
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Bromsgaranti på CPO-bil efter 2k mil?

Inlägg av Klintan »

LasseTM skrev:

Det låter ganska rimligt att byta skivor efter 9000mil, visst är det surt att ta kostnaden men samtidigt är det dumt att byta skivor när det är 25% kvar på en bil för Teslas del.
Nu vet jag inte hur man går tillväga när man köper en begagnad Tesla men det är ju upp till dig att kolla skivornas skick när du köper bilen vilket inte är speciellt svårt.
Problemet är att köpa en begagnad bil av Tesla är ju att man i princip köper osett. Får ett testprotokoll med anmärkningar på bilen där kosmetiska skador och däckens kondition räknas upp. Tidigare bytte Tesla slitdelar på rutin så fort de var det minsta slitna på sina CPO-bilar, därigenom CertifiedPreOwned, numera görs det inget åt bilarna, förutom sällsynt åtgärd av garantifel, så de är mer enbart PreOwned.
När bilen hämtas har i alla fall jag svårt att besiktiga bromsar, att då backa på en affär där finansiering är gjord är inte något man gör i första taget. Jag skulle ha förutsatt att bromsarna skulle hålla ett tag. Hur långt hade bilen gått vid bytet till vinterdäck?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Bromsgaranti på CPO-bil efter 2k mil?

Inlägg av roder99 »

Klintan skrev:
LasseTM skrev:

Det låter ganska rimligt att byta skivor efter 9000mil, visst är det surt att ta kostnaden men samtidigt är det dumt att byta skivor när det är 25% kvar på en bil för Teslas del.
Nu vet jag inte hur man går tillväga när man köper en begagnad Tesla men det är ju upp till dig att kolla skivornas skick när du köper bilen vilket inte är speciellt svårt.
Problemet är att köpa en begagnad bil av Tesla är ju att man i princip köper osett. Får ett testprotokoll med anmärkningar på bilen där kosmetiska skador och däckens kondition räknas upp. Tidigare bytte Tesla slitdelar på rutin så fort de var det minsta slitna på sina CPO-bilar, därigenom CertifiedPreOwned, numera görs det inget åt bilarna, förutom sällsynt åtgärd av garantifel, så de är mer enbart PreOwned.
När bilen hämtas har i alla fall jag svårt att besiktiga bromsar, att då backa på en affär där finansiering är gjord är inte något man gör i första taget. Jag skulle ha förutsatt att bromsarna skulle hålla ett tag. Hur långt hade bilen gått vid bytet till vinterdäck?
Strax under 2000 mil sedan i maj 2019. Satt nya sommardäck på bilen när jag hämtade den på Trosta.

Som bonus så visade det sig när det blev lite kallare att värmningen av batteriet inte fungerar. Om batteriet blir för kallt går det inte att ladda med UMC:n. Jag måste ladda bilen om jag varit ute och kört alternativt köra några mil så batteriet blir åtminstone+10 grader Celsius. Inte kört så mycket sedan dess. Min vintersemester med bilen i Spanien "frös inne". Det verkar vara pumpen till värmaren som gått sönder enligt Tesla.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Bromsgaranti på CPO-bil efter 2k mil?

Inlägg av Jwe »

Tycker du skall konsultera någon oberoende verkstad som är duktig på bromsar.

Jag har kört drygt 19 000 mil. I samband med senaste byte till vinterdäck bad jag om kontroll av bromsar, belägg för ordinarie bromsarna bedömdes med den historiken duga i flera tusen mil till. Däremot behövde p-bromsbeläggen bytas.

Efter första vintern med bilen dvs år 2016 på våren fick jag problem med vibrationer, servicetekniker på tesla rekommenderade då byte av alla bromsskivor och bromsbelägg a 17 000 kr!
Bestämde mig för att börja bromsa rejält för att se om det skulle "rensa skivorna". Efter en v var vibrationerna nästan borta och efter 3 helt - och det har stått sig så så här långt.....
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Bromsgaranti på CPO-bil efter 2k mil?

Inlägg av evilirish »

Jag lyckades få samma problem problem med vanlig fossilbil för ett par år sen. Problemet var att jag sällan till aldrig bromsade ordentligt.
En rejäl inbromsning per vecka minst löste problemet.
Just nu pendlar jag motorväg så har för vana att ligga på maxfart ända tills det börjar svänga på svaren (om omständigheterna tillåter) och sen bromsa rejält. Minst någon gång i veckan.
Skriv svar