Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av lem »

Hej!
Jag ansluter laddhanske och blå lampa tänds men laddning startar ej. Batteriet är inte speciellt kallt eller urladdat.
Testat med dubbelknapp reset, en fas, trefas m.m. Bra ström i ledningarna. På display står ”connect charge cable” (fritt mitt mine). Den verkar inte känna av att anslutning skett men handsken är låst.

Det enda som fungerar är att stänga av bilen genom att låsa dörrarna, vänta en minut och sedan med nyckeln öppna luckan. Då startar laddning direkt.

Hänt i Järvsö mot trefas förra veckan, Uppsala mot trefas idag.

Några tips vad som är fel?
Hälsningar
Lars
0703815600
Lem@telia.com
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av lem »

Bytte laddsladd. Samma problem. Juckade handsken tio tjugo ggr då startade laddning. Verkar vara oxid på handsken eller kontakt i bil. Skall känna om varmgång.
/L
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av taliz »

Går det att köra med lite stålborste eller nått?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av ChristerSjo »

Kontaktspray?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av e5m1r »

Kolla så nåt inte sitter för så att handsken verkligen går hela vägen in
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av Gustafsson »

Service, inget att försöka fixa själv annat än temporärt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av lem »

Den gick igång om man drog ut handsken tills den spärrade. Vi har precis rullat 10.000 mil och jag är inte förvånad om kontantuttaget blir slitet.
Verkar som någon microbrytare behöver justeras. De stora pliggarna i kontakten (bilen) verkar ok.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av Svenssons »

lem skrev:
Vi har precis rullat 10.000 mil och jag är inte förvånad om kontantuttaget blir slitet.
Har du fått ut mycket kontanter? Skulle också vilja ha ett kontantuttag på bilen! ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av Gustafsson »

Svenssons skrev:
lem skrev:
Vi har precis rullat 10.000 mil och jag är inte förvånad om kontantuttaget blir slitet.
Har du fått ut mycket kontanter? Skulle också vilja ha ett kontantuttag på bilen! ;)
Det kallar jag incitament !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av lem »

Om jag lägger lite tryck med en bräda startar laddning. Något är glappt i bilens kontaktuttag (!) och det finns lägen som fungerar men man får hålla på ett tag. Jag har använt kontaktspray men det hjälper ej.

Hur lång är väntetiden för service/rep av uttag?

Hälsningar
Lars
2891F562-51F9-4097-8E3F-DF0BA7DBD769.jpeg
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av lem »

Fick tid 11 maj!!!!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
kontakten2

Re: Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av kontakten2 »

Screenshot_2020-03-22-12-33-09-632_com.teslamotors.tesla.jpg
Har du fått den i appen?
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av lem »

Nej, denna varning får jag inte (den inträffar när kontakten inte är ordentligt inskjuten i bilen).
Drar man ut kontakten (efter den låst) och trycker lite framåt klickar det till i bilen (ngt relä?) och då växlar lyset från blått till grönt. Man kan få hålla på och trixa ett par minuter innan den går in i laddningsmode. Ibland blinkar det rött.

Det verkar ingen skillnad på om man kör enfas eller trefas och byte till annan laddkabel gör ingen skillnad. Kontakten i bilen detekterar kontakt och låser men display fram ber om att man skall ansluta kabeln/kontakten.

Något glappar, frågan är vad och exakt var:
- styrledare (de två små)?
- dålig kontakt med de större piggarna? (Tveksamt, känner ingen varmgång i handske som på den gamla clio-tiden)

Någon som vet hur kontakten fungerar och hur logik ser ut?

Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av Lessmog »

lem skrev:
Nej, denna varning får jag inte (den inträffar när kontakten inte är ordentligt inskjuten i bilen).
Drar man ut kontakten (efter den låst) och trycker lite framåt klickar det till i bilen (ngt relä?) och då växlar lyset från blått till grönt. Man kan få hålla på och trixa ett par minuter innan den går in i laddningsmode. Ibland blinkar det rött.

Det verkar ingen skillnad på om man kör enfas eller trefas och byte till annan laddkabel gör ingen skillnad. Kontakten i bilen detekterar kontakt och låser men display fram ber om att man skall ansluta kabeln/kontakten.

Något glappar, frågan är vad och exakt var:
- styrledare (de två små)?
- dålig kontakt med de större piggarna? (Tveksamt, känner ingen varmgång i handske som på den gamla clio-tiden)

Någon som vet hur kontakten fungerar och hur logik ser ut?

Hälsningar
Lars
lem skrev:
Nej, denna varning får jag inte (den inträffar när kontakten inte är ordentligt inskjuten i bilen).
Drar man ut kontakten (efter den låst) och trycker lite framåt klickar det till i bilen (ngt relä?) och då växlar lyset från blått till grönt. Man kan få hålla på och trixa ett par minuter innan den går in i laddningsmode. Ibland blinkar det rött.

Det verkar ingen skillnad på om man kör enfas eller trefas och byte till annan laddkabel gör ingen skillnad. Kontakten i bilen detekterar kontakt och låser men display fram ber om att man skall ansluta kabeln/kontakten.

Något glappar, frågan är vad och exakt var:
- styrledare (de två små)?
- dålig kontakt med de större piggarna? (Tveksamt, känner ingen varmgång i handske som på den gamla clio-tiden)

Någon som vet hur kontakten fungerar och hur logik ser ut?

Hälsningar
Lars
Vet du, vet du? Jag har igen aaaning, faktiskt! ;)

Men prova att knacka lite försiktigt med gummiklubba e d. Spara på strömmen tills du får det fixat ... :lol:

Samma problem vid andra laddare, som SuC? Då är det säkert bilens kontakt, som du säger. Bökigt!

På närmare eftertanke: Gissar att det inte är de små signalkontakterna, för då skulle nog inte bilen känna av sladden alls. Eller?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Svårighet att få igång laddning, kontakt registreras ej

Inlägg av lator »

Det låter helt klart som om du har ett glapp i styrstiftet. När du drar ut kontakten och vickar den så får du en större rörelse än när den är helt intryckt.

Då du inte har någon garanti kvar så finns det ju ett par alternativ.
Vimmerby kan sälja ett laddintag till dig och du byter själv.
Ta med intaget från Vimmerby upp till mig så fixar vi det (jag kan också komma ner till dig...;) )
Ta kontakt med Tom Zidek i Lillhärdal. Han kan ha hemma och har ju skruvat en hel del med dessa bilar (vintagevoltage.se)
Hoppas att det fungerar hjälpligt till den 11 maj och betala en mindre förmögenhet till Tesla.

http://www.fixyourtesla.com/s/Slave-Cha ... place.html
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar