Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet.

Inläggav Teslaägare Daniel » 11 aug 2015 09:41

Tänkte skriva detta inlägg till de personer som går i Teslaköpartankar, men som kanske har valt att inte trycka på beställningsknappen då ni, liksom jag, bor och/eller arbetar på platser där ni saknar laddningsmöjligheter.

Är detta ens möjligt? Blir det inte väldigt omständligt att planera livet som bilägare om man aldrig kan ladda sin Tesla? Tappar inte batteriet jättemycket laddning om den inte kopplas till elnätet varje dag/kväll?

Det korta svaret på ovanstående är: Det fungerar alldeles utmärkt!

Det något längre svaret:
Jag bor i en lägenhet i Stockholm, arbetar centralt i nämnda stad, med garageplats såväl hemma som på arbetsplatsen. Har varit i diskussion med föreningen hemma sedan länge om att installera eluttag för min bil. Har meddelat att jag personligen kan stå för samtliga kostnader relaterat till installationen, sätta upp elmätare, rapportera elkonsumtion samt betala in pengarna för förbrukningen på överenskommet intervall till föreningen.

Precis som med många andra bostadsrättsföreningar och dess styrelser går arbetet dock inte alltid så fort fram för dessa. Detta är visserligen till viss del förståeligt då de flesta personer i dessa styrelser har sina vardagsjobb och liv att sköta. Och vad tjänar de egentligen på att börja hålla på att undersöka massa obskyra projekt som att underlätta livet för folk som inte har vett att köpa en vanlig bil. De har tillräckligt med jobb som det är att ha koll på fonden för yttre och inre underhåll samt slita sig i håret över alla dessa idi**er som uppsåtligen använder soprummet som en återvinningsstation, trots alla arga lappar uppsatta som tydligen påpekar lagvidrigheten i detta.

Hursomhaver. Styrelsen återkom och berättade att de ska se över elbilsladdningsmöjligheterna på ett ”större plan” under ”hösten 2015.” Så vi får se. Har dock levt med bilen under samma förutsättningar sedan i maj 2014, så detta har på inga sätt påverkat mitt inköpsbeslut.

På jobbet finns det faktiskt några 220V-uttag vid vissa parkeringsplatser. Dessa är egentligen inte avsedda för laddning av bilar, men jag brukar låna uttagen emellanåt och erhåller då stabila 10km/h i laddning. Har ca en mil enkel väg till jobbet, så på en full arbetsdag blir nettoladdningen dessa dagar ca 7 mil.

Det är inte alltför sällan dessa platser är upptagna, och laddningen jag gör är ej heller sanktionerad av de som upplåter garaget, varför jag vid ett par tillfällen fått meddelande på telefonen om att laddningen avbrutits, för att vid ankomst till bilen finna att någon avbrutit laddningen åt mig genom att helt sonika dra ut sladden.

Hur gör man då för att leva ett normalt liv med en Tesla, trots att infrastruktur för vardagsladdningen saknas?
Personligen tycker jag inte att det har varit något problem över huvud taget. Jag laddar bilen vanligtvis en gång i veckan, oftast på helgen, under tiden jag handlar. För egen del sker detta i Sickla, där deras laddningsplatser ger drygt 80km/h, något som gör att bilen är fulladdad på knappa 3h (självklart beroende på återstående kräm i kärran när laddningen påbörjas). Ibland får man ta en kaffe extra, eller strosa runt i någon butik, vilket i de allra flesta fall bara är trevligt. Ett tips är att kombinera ihop det med ett biobesök någon gång i halvåret eller så. Då har man verkligen förenat nytta med nöje.

Vissa gånger har laddning där skett på kvällen i veckan, om man vet med sig att någon längre tur skall genomföras dagen efter. Dock är det oftast på helgerna som långresor företas. I alla fall för egen del. Vardagsåkandet sker till arbetet och hem igen, samt till affär, vänner eller golfbana. Alla resmål inom ett för Teslan, väldigt rimligt avstånd. Detta oavsett om man som jag bara laddar bilen ca en gång i veckan eller ej.

Har vid något enstaka tillfälle även besökt Superchargern vid Infracity inför en längre resa då jag behövt ha bilen laddad snabbt och inte haft tid/möjlighet att vänta mer än någon timme för att ha bilen fulladdad.

Sliter det mer på batteriet att inte ladda varje dag? Det är mycket möjligt. Har ingenting att jämföra med gällandes det. Har inte märkt av någon försämring i räckvidd under året jag haft bilen och även om det varit så att det påverkat batteriet, så hade glädjen över att äga bilen uppvägt den eventuella försämringen alla dagar i veckan i alla fall.

Sammanfattningsvis: Har du bara möjlighet att ladda bilen en, till ett par gånger per vecka, och göra detta i samband med någon typ av annan aktivitet, så är livet som Teslaägare, även utan tillgång till ”naturlig” laddning, ett väldigt behagligt sådant. Kräver det planering? Ja. Lite. Är det värt det? Alla dagar i veckan, året runt.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Inläggav Teslaägare hybris » 11 aug 2015 09:51

Kul att läsa!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
 
Inlägg: 3709
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Inläggav pitemacc » 11 aug 2015 10:13

Trevligt. Kul att läsa.
Det går alltså ganska bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pitebo som bor i Blåsmark
pitemacc
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 jul 2015 12:41
Ort: Piteå

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Inläggav Teslaägare chpaulin » 11 aug 2015 10:29

Riktigt intressant läsning indeed. Har ingen Tesla än (väntar på model 3) och har faktiskt oroat mig för hur det skall gå utan laddning vid bostadsrätten. Jobbar som konsult vilket innebär att jag inte har någon fast arbetsplats och med det ingen laddmöjlighet på jobbet. Tänkte att man kan ladda på SuC vid infra men blev den tanken förlorade lite tyngd när Elon och CO sa att man inte skall ladda för lokal körning. Kul att höra att det går fint ändå :)
Model S 75D levererad i mars 2017
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: 11 jun 2015 09:25
Ort: Upplands Väsby
Referralkod: christian4249

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Inläggav KanskeFdLeafagare » 11 aug 2015 12:36

Intressant, min bostadsrättsförening tänkte lite annorlunda. Klart vi skall göra detta, det lär ju komma fler elbilar! Som ni ser i mitt namn har jag en japansk bil :D. Jag har haft den snart 2år och kör med vanlig Schuckouttag. En fråga om någon vet, funkar det att köra på ett vanligt 220v 10 ampere schuckouttag på en Tesla och om det går är det okej eller ej att rekomendera? Min Leaf har jag som sagt kört så (även om Nissan själv säger att man inte skall göra så).
KanskeFdLeafagare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 aug 2015 12:10

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Inläggav Teslaägare r82 » 11 aug 2015 12:40

Instämmer med Daniel.
Fick äntligen ett slut på min halvkrångliga leverans (som sköttes så snyggt man kunde av Tesla i Sverige) i fredags.

Med ett halvårs väntan kvar till ny lägenhet, med elförsörjd parkeringsplats, så blir det till att hoppa runt lite eller strosa kring sicklasjön.
Boendes precis utanför tull, med fler av mina favoritbutiker i Sickla är laddningen inget större problem -- vill dock inte stå för länge.
Det hade inte varit ett problem öht. om min uppdragsgivare kunde ställa upp sina elstolpar vid huvudkontoret i Solna igen.
Lite pinsamt för ett elbolag att inte erbjuda gratis laddning vid sitt HK, kan man tycka!

Vid Farsta Gård skall det enligt uppladdat.nu finnas publik laddning, mot betalning för parkeringsplats -- så det skall testas vid tillfälle.
Annars finns det alternativ i en del centrum. Konstigt nog inte i Liljeholmsgaraget, som annars hade varit prima.

Det enda hittills är väl lite smånoja när man kröp ner på 10 mil kvar -- lite som att sitta i en fossilare i smålands skogar och inse att man krupit ned under halvtanksstrecket.

Nu är det väl bara till att montera hagelbraka så man kan skjuta ned måsarna som insisterar på att klämma ut en kabel titt som tätt på bilen :evil:
85D #88123 matt brun metallic, med alldeles för lite autopilot just nu.
Användarvisningsbild
r82
Teslaägare
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 apr 2014 16:16

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Inläggav KanskeFdLeafagare » 11 aug 2015 13:47

Haha ångest vid 10 mil kvar :-) du har inte kört Leaf hör jag :-D :-D
KanskeFdLeafagare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 aug 2015 12:10

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Inläggav Teslaägare danni » 11 aug 2015 14:07

KanskeFdLeafagare skrev:Haha ångest vid 10 mil kvar :-) du har inte kört Leaf hör jag :-D :-D


:D :D
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 7040
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: danni1257

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Inläggav Teslaägare +46 » 11 aug 2015 14:59

r82 skrev:Instämmer med Daniel.
Fick äntligen ett slut på min halvkrångliga leverans (som sköttes så snyggt man kunde av Tesla i Sverige) i fredags.

Med ett halvårs väntan kvar till ny lägenhet, med elförsörjd parkeringsplats, så blir det till att hoppa runt lite eller strosa kring sicklasjön.
Boendes precis utanför tull, med fler av mina favoritbutiker i Sickla är laddningen inget större problem -- vill dock inte stå för länge.
Det hade inte varit ett problem öht. om min uppdragsgivare kunde ställa upp sina elstolpar vid huvudkontoret i Solna igen.
Lite pinsamt för ett elbolag att inte erbjuda gratis laddning vid sitt HK, kan man tycka!

Vid Farsta Gård skall det enligt uppladdat.nu finnas publik laddning, mot betalning för parkeringsplats -- så det skall testas vid tillfälle.
Annars finns det alternativ i en del centrum. Konstigt nog inte i Liljeholmsgaraget, som annars hade varit prima.

Det enda hittills är väl lite smånoja när man kröp ner på 10 mil kvar -- lite som att sitta i en fossilare i smålands skogar och inse att man krupit ned under halvtanksstrecket.

Nu är det väl bara till att montera hagelbraka så man kan skjuta ned måsarna som insisterar på att klämma ut en kabel titt som tätt på bilen :evil:


Om tre månader så kommer det inte vara ett problem (ladda & fågelskit). Då öppnar köpcentret Mall of Scandinavia i Solna. Det ligger tvärs över gatan till det stora ellbolagets HK. Inledningsvis sätter de upp 27 laddstolpar i garaget. :-)
Nöjd ägare till en röd S85D. Inköpt ny och i trafik sedan juni 2015.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Inläggav Teslaägare Telsa » 11 aug 2015 15:23

Daniel, vilket parkeringsbolag parkerar du hos? Jag står hos Q-Park och har också eluttag (schuko) bredvid min plats men har inte vågat ladda utan lov. Jag mailade en fråga men har inte fått svar ännu. Räknar med nej men kommer då försöka lobba lite för nyttan med eluttag för elbilar på samtliga platser.
Model X 90D, Pearl White
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
 
Inlägg: 429
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm
Referralkod: robert7919

Nästa

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.