Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet.
Moderator: Redaktion
Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet
Det låter bra att höra! Har ganska lik situation där jag bor i centrala Göteborg och har för tillfället ingen bil (sunfleet och hyrbilar när det behövs) men det kan nog kommas att behövas en bil eventuellt och då blir det en tesla såklart. Har försökt snacka med några centrala garage och kommunen men det händer inte mycket vad gäller laddplatser. Ena garagets ägare låter lite som din förening, skall kolla på det under vintern 2015/2016 vid nån ombyggnad eller vad det var. Kommunen snackar om nån utredning gjord -95 där man märker att en elbil max kan ta sig 8 mil på en laddning. Så det är skönt att höra att det fungerar ändå..i Stockholm iallafall.
- emphili
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
- Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö
Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet
Känns igen och det är absolut inget bekymmer. Vid Sjöhistoriska brukar jag ladda. Lämnar på morgonen och hämtar vid lunch, eller efter en längre joggingtur. Finns många trevliga lunchställen i området för de som har möjlighet att kombinera nytta med nöje.
Även garnisonen har nu flera laddningsstationer, såväl inne som ute. Det är många Teslor där. Kan inte klaga på infrastrukturen för laddning på Östermalm/Djurgården.
Vad gäller laddning i typ q-park garage utan att fråga om lov. Har plats i garnisonengaraget och jag kan bara notera att var och varannan bil står med underhållsladdning. Har tyvärr ingen kontakt bredvid min plats men det var helt ok om jag drog en förlängningssladd i taket. Har laddat någon enstaka gång men då dragit ner till 7km/h för att inte ev utlösa några säkringar.
Även garnisonen har nu flera laddningsstationer, såväl inne som ute. Det är många Teslor där. Kan inte klaga på infrastrukturen för laddning på Östermalm/Djurgården.
Vad gäller laddning i typ q-park garage utan att fråga om lov. Har plats i garnisonengaraget och jag kan bara notera att var och varannan bil står med underhållsladdning. Har tyvärr ingen kontakt bredvid min plats men det var helt ok om jag drog en förlängningssladd i taket. Har laddat någon enstaka gång men då dragit ner till 7km/h för att inte ev utlösa några säkringar.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet
Jag tror faktiskt det blir lite svårare i Göteborg. Det är mer sällsynt med offentliga laddare på trefas här. Och ingen supercharger vilket kan göra att det blir snårigt om du vill iväg på långresa på kort varsel, särskilt om du ska rakt österut där det inte finns superchargers på långa vägar. Men jag tror säkert det går om man vill.Daoops skrev:Det låter bra att höra! Har ganska lik situation där jag bor i centrala Göteborg och har för tillfället ingen bil (sunfleet och hyrbilar när det behövs) men det kan nog kommas att behövas en bil eventuellt och då blir det en tesla såklart. Har försökt snacka med några centrala garage och kommunen men det händer inte mycket vad gäller laddplatser. Ena garagets ägare låter lite som din förening, skall kolla på det under vintern 2015/2016 vid nån ombyggnad eller vad det var. Kommunen snackar om nån utredning gjord -95 där man märker att en elbil max kan ta sig 8 mil på en laddning. Så det är skönt att höra att det fungerar ändå..i Stockholm iallafall.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet
Mmm, står i MoS-garaget i dagsläget med månadsparkering.+46 skrev:Om tre månader så kommer det inte vara ett problem (ladda & fågelskit). Då öppnar köpcentret Mall of Scandinavia i Solna. Det ligger tvärs över gatan till det stora ellbolagets HK. Inledningsvis sätter de upp 27 laddstolpar i garaget.
Inga laddmöjligheter på plan 2 ännu, men väntar ivrigt!
27 måste väl vara ett rekord för Sverige?
Har för mig Kista har 10-15, annars är det mest sporadiska stolpar här och var.
Väntar med spänning på dagen då åtminstone 10% av alla nya platser kommer med liten stolpe
85D #88123 matt brun metallic (2015-2019), väntar på Y LR
Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet
Hoppas bara att den dagen kommer innan typ var 3:e bil är elbil.. För då är var tionde plats lite för lite...
Hur ser det ut i Norge som är föregångsland på försäljning av elbilar...?
Hur ser det ut i Norge som är föregångsland på försäljning av elbilar...?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet
På jobbet är det Q-park också. Var faktiskt i kontakt med dem angående laddplats, men de ville ha ytterligare 1200:- i månaden, exklusive förbrukning, för en laddplats.Telsa skrev:Daniel, vilket parkeringsbolag parkerar du hos? Jag står hos Q-Park och har också eluttag (schuko) bredvid min plats men har inte vågat ladda utan lov. Jag mailade en fråga men har inte fått svar ännu. Räknar med nej men kommer då försöka lobba lite för nyttan med eluttag för elbilar på samtliga platser.
I garaget i föreningen så är det föreningen som äger garaget, även om "Apcoa" står som förvaltare av det. Pratat även med Apcoa som bara hänvisat tillbaka till föreningen.
Skulle ta ca 2h att dra fram ett eluttag till min plats samt sätta på en mätare för förbruking. Kostnad ca 3-4k. Men som sagt, så initiativrik kan man inte vara tyvärr.
Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet
Mm jag vet..pinsamt. Men apropå österut så fick jag en liten uppenbarelse ju häromdagen när jag insåg att dom snart är klara med motorvägen hela vägen gbg-uhamn och att det såklart inte vart nån ide att sätta upp en laddare på gamla vägen. Tror vi pratade om det i andra tråden va? Men man måste ju ändå komma fram till en superladdare och klara sig för bruk inne i stan vilket kanske är en övermäktig uppgift i götet. :/danni skrev:Jag tror faktiskt det blir lite svårare i Göteborg. Det är mer sällsynt med offentliga laddare på trefas här. Och ingen supercharger vilket kan göra att det blir snårigt om du vill iväg på långresa på kort varsel, särskilt om du ska rakt österut där det inte finns superchargers på långa vägar. Men jag tror säkert det går om man vill.Daoops skrev:Det låter bra att höra! Har ganska lik situation där jag bor i centrala Göteborg och har för tillfället ingen bil (sunfleet och hyrbilar när det behövs) men det kan nog kommas att behövas en bil eventuellt och då blir det en tesla såklart. Har försökt snacka med några centrala garage och kommunen men det händer inte mycket vad gäller laddplatser. Ena garagets ägare låter lite som din förening, skall kolla på det under vintern 2015/2016 vid nån ombyggnad eller vad det var. Kommunen snackar om nån utredning gjord -95 där man märker att en elbil max kan ta sig 8 mil på en laddning. Så det är skönt att höra att det fungerar ändå..i Stockholm iallafall.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet
Ja, precis, du tog ju upp det. Jag hoppas innerligt att din uppenbarelse stämmer, för det hade förenklat så mycket. Enligt Trafikverkets hemsida ska den nya sträckan vara klar redan nu i höst. Det har hänt mycket med den vägsträckan bara de senate tio åren, vilket är väldigt positivt, för den var inte rolig förr. Riskväg 40 brukade den kallas.Daoops skrev:Mm jag vet..pinsamt. Men apropå österut så fick jag en liten uppenbarelse ju häromdagen när jag insåg att dom snart är klara med motorvägen hela vägen gbg-uhamn och att det såklart inte vart nån ide att sätta upp en laddare på gamla vägen. Tror vi pratade om det i andra tråden va? Men man måste ju ändå komma fram till en superladdare och klara sig för bruk inne i stan vilket kanske är en övermäktig uppgift i götet. :/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com