Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet.
Postat: 11 aug 2015 10:41
Tänkte skriva detta inlägg till de personer som går i Teslaköpartankar, men som kanske har valt att inte trycka på beställningsknappen då ni, liksom jag, bor och/eller arbetar på platser där ni saknar laddningsmöjligheter.
Är detta ens möjligt? Blir det inte väldigt omständligt att planera livet som bilägare om man aldrig kan ladda sin Tesla? Tappar inte batteriet jättemycket laddning om den inte kopplas till elnätet varje dag/kväll?
Det korta svaret på ovanstående är: Det fungerar alldeles utmärkt!
Det något längre svaret:
Jag bor i en lägenhet i Stockholm, arbetar centralt i nämnda stad, med garageplats såväl hemma som på arbetsplatsen. Har varit i diskussion med föreningen hemma sedan länge om att installera eluttag för min bil. Har meddelat att jag personligen kan stå för samtliga kostnader relaterat till installationen, sätta upp elmätare, rapportera elkonsumtion samt betala in pengarna för förbrukningen på överenskommet intervall till föreningen.
Precis som med många andra bostadsrättsföreningar och dess styrelser går arbetet dock inte alltid så fort fram för dessa. Detta är visserligen till viss del förståeligt då de flesta personer i dessa styrelser har sina vardagsjobb och liv att sköta. Och vad tjänar de egentligen på att börja hålla på att undersöka massa obskyra projekt som att underlätta livet för folk som inte har vett att köpa en vanlig bil. De har tillräckligt med jobb som det är att ha koll på fonden för yttre och inre underhåll samt slita sig i håret över alla dessa idi**er som uppsåtligen använder soprummet som en återvinningsstation, trots alla arga lappar uppsatta som tydligen påpekar lagvidrigheten i detta.
Hursomhaver. Styrelsen återkom och berättade att de ska se över elbilsladdningsmöjligheterna på ett ”större plan” under ”hösten 2015.” Så vi får se. Har dock levt med bilen under samma förutsättningar sedan i maj 2014, så detta har på inga sätt påverkat mitt inköpsbeslut.
På jobbet finns det faktiskt några 220V-uttag vid vissa parkeringsplatser. Dessa är egentligen inte avsedda för laddning av bilar, men jag brukar låna uttagen emellanåt och erhåller då stabila 10km/h i laddning. Har ca en mil enkel väg till jobbet, så på en full arbetsdag blir nettoladdningen dessa dagar ca 7 mil.
Det är inte alltför sällan dessa platser är upptagna, och laddningen jag gör är ej heller sanktionerad av de som upplåter garaget, varför jag vid ett par tillfällen fått meddelande på telefonen om att laddningen avbrutits, för att vid ankomst till bilen finna att någon avbrutit laddningen åt mig genom att helt sonika dra ut sladden.
Hur gör man då för att leva ett normalt liv med en Tesla, trots att infrastruktur för vardagsladdningen saknas?
Personligen tycker jag inte att det har varit något problem över huvud taget. Jag laddar bilen vanligtvis en gång i veckan, oftast på helgen, under tiden jag handlar. För egen del sker detta i Sickla, där deras laddningsplatser ger drygt 80km/h, något som gör att bilen är fulladdad på knappa 3h (självklart beroende på återstående kräm i kärran när laddningen påbörjas). Ibland får man ta en kaffe extra, eller strosa runt i någon butik, vilket i de allra flesta fall bara är trevligt. Ett tips är att kombinera ihop det med ett biobesök någon gång i halvåret eller så. Då har man verkligen förenat nytta med nöje.
Vissa gånger har laddning där skett på kvällen i veckan, om man vet med sig att någon längre tur skall genomföras dagen efter. Dock är det oftast på helgerna som långresor företas. I alla fall för egen del. Vardagsåkandet sker till arbetet och hem igen, samt till affär, vänner eller golfbana. Alla resmål inom ett för Teslan, väldigt rimligt avstånd. Detta oavsett om man som jag bara laddar bilen ca en gång i veckan eller ej.
Har vid något enstaka tillfälle även besökt Superchargern vid Infracity inför en längre resa då jag behövt ha bilen laddad snabbt och inte haft tid/möjlighet att vänta mer än någon timme för att ha bilen fulladdad.
Sliter det mer på batteriet att inte ladda varje dag? Det är mycket möjligt. Har ingenting att jämföra med gällandes det. Har inte märkt av någon försämring i räckvidd under året jag haft bilen och även om det varit så att det påverkat batteriet, så hade glädjen över att äga bilen uppvägt den eventuella försämringen alla dagar i veckan i alla fall.
Sammanfattningsvis: Har du bara möjlighet att ladda bilen en, till ett par gånger per vecka, och göra detta i samband med någon typ av annan aktivitet, så är livet som Teslaägare, även utan tillgång till ”naturlig” laddning, ett väldigt behagligt sådant. Kräver det planering? Ja. Lite. Är det värt det? Alla dagar i veckan, året runt.
Är detta ens möjligt? Blir det inte väldigt omständligt att planera livet som bilägare om man aldrig kan ladda sin Tesla? Tappar inte batteriet jättemycket laddning om den inte kopplas till elnätet varje dag/kväll?
Det korta svaret på ovanstående är: Det fungerar alldeles utmärkt!
Det något längre svaret:
Jag bor i en lägenhet i Stockholm, arbetar centralt i nämnda stad, med garageplats såväl hemma som på arbetsplatsen. Har varit i diskussion med föreningen hemma sedan länge om att installera eluttag för min bil. Har meddelat att jag personligen kan stå för samtliga kostnader relaterat till installationen, sätta upp elmätare, rapportera elkonsumtion samt betala in pengarna för förbrukningen på överenskommet intervall till föreningen.
Precis som med många andra bostadsrättsföreningar och dess styrelser går arbetet dock inte alltid så fort fram för dessa. Detta är visserligen till viss del förståeligt då de flesta personer i dessa styrelser har sina vardagsjobb och liv att sköta. Och vad tjänar de egentligen på att börja hålla på att undersöka massa obskyra projekt som att underlätta livet för folk som inte har vett att köpa en vanlig bil. De har tillräckligt med jobb som det är att ha koll på fonden för yttre och inre underhåll samt slita sig i håret över alla dessa idi**er som uppsåtligen använder soprummet som en återvinningsstation, trots alla arga lappar uppsatta som tydligen påpekar lagvidrigheten i detta.
Hursomhaver. Styrelsen återkom och berättade att de ska se över elbilsladdningsmöjligheterna på ett ”större plan” under ”hösten 2015.” Så vi får se. Har dock levt med bilen under samma förutsättningar sedan i maj 2014, så detta har på inga sätt påverkat mitt inköpsbeslut.
På jobbet finns det faktiskt några 220V-uttag vid vissa parkeringsplatser. Dessa är egentligen inte avsedda för laddning av bilar, men jag brukar låna uttagen emellanåt och erhåller då stabila 10km/h i laddning. Har ca en mil enkel väg till jobbet, så på en full arbetsdag blir nettoladdningen dessa dagar ca 7 mil.
Det är inte alltför sällan dessa platser är upptagna, och laddningen jag gör är ej heller sanktionerad av de som upplåter garaget, varför jag vid ett par tillfällen fått meddelande på telefonen om att laddningen avbrutits, för att vid ankomst till bilen finna att någon avbrutit laddningen åt mig genom att helt sonika dra ut sladden.
Hur gör man då för att leva ett normalt liv med en Tesla, trots att infrastruktur för vardagsladdningen saknas?
Personligen tycker jag inte att det har varit något problem över huvud taget. Jag laddar bilen vanligtvis en gång i veckan, oftast på helgen, under tiden jag handlar. För egen del sker detta i Sickla, där deras laddningsplatser ger drygt 80km/h, något som gör att bilen är fulladdad på knappa 3h (självklart beroende på återstående kräm i kärran när laddningen påbörjas). Ibland får man ta en kaffe extra, eller strosa runt i någon butik, vilket i de allra flesta fall bara är trevligt. Ett tips är att kombinera ihop det med ett biobesök någon gång i halvåret eller så. Då har man verkligen förenat nytta med nöje.
Vissa gånger har laddning där skett på kvällen i veckan, om man vet med sig att någon längre tur skall genomföras dagen efter. Dock är det oftast på helgerna som långresor företas. I alla fall för egen del. Vardagsåkandet sker till arbetet och hem igen, samt till affär, vänner eller golfbana. Alla resmål inom ett för Teslan, väldigt rimligt avstånd. Detta oavsett om man som jag bara laddar bilen ca en gång i veckan eller ej.
Har vid något enstaka tillfälle även besökt Superchargern vid Infracity inför en längre resa då jag behövt ha bilen laddad snabbt och inte haft tid/möjlighet att vänta mer än någon timme för att ha bilen fulladdad.
Sliter det mer på batteriet att inte ladda varje dag? Det är mycket möjligt. Har ingenting att jämföra med gällandes det. Har inte märkt av någon försämring i räckvidd under året jag haft bilen och även om det varit så att det påverkat batteriet, så hade glädjen över att äga bilen uppvägt den eventuella försämringen alla dagar i veckan i alla fall.
Sammanfattningsvis: Har du bara möjlighet att ladda bilen en, till ett par gånger per vecka, och göra detta i samband med någon typ av annan aktivitet, så är livet som Teslaägare, även utan tillgång till ”naturlig” laddning, ett väldigt behagligt sådant. Kräver det planering? Ja. Lite. Är det värt det? Alla dagar i veckan, året runt.