Sida 1 av 1

Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet.

Postat: 11 aug 2015 10:41
av Daniel
Tänkte skriva detta inlägg till de personer som går i Teslaköpartankar, men som kanske har valt att inte trycka på beställningsknappen då ni, liksom jag, bor och/eller arbetar på platser där ni saknar laddningsmöjligheter.

Är detta ens möjligt? Blir det inte väldigt omständligt att planera livet som bilägare om man aldrig kan ladda sin Tesla? Tappar inte batteriet jättemycket laddning om den inte kopplas till elnätet varje dag/kväll?

Det korta svaret på ovanstående är: Det fungerar alldeles utmärkt!

Det något längre svaret:
Jag bor i en lägenhet i Stockholm, arbetar centralt i nämnda stad, med garageplats såväl hemma som på arbetsplatsen. Har varit i diskussion med föreningen hemma sedan länge om att installera eluttag för min bil. Har meddelat att jag personligen kan stå för samtliga kostnader relaterat till installationen, sätta upp elmätare, rapportera elkonsumtion samt betala in pengarna för förbrukningen på överenskommet intervall till föreningen.

Precis som med många andra bostadsrättsföreningar och dess styrelser går arbetet dock inte alltid så fort fram för dessa. Detta är visserligen till viss del förståeligt då de flesta personer i dessa styrelser har sina vardagsjobb och liv att sköta. Och vad tjänar de egentligen på att börja hålla på att undersöka massa obskyra projekt som att underlätta livet för folk som inte har vett att köpa en vanlig bil. De har tillräckligt med jobb som det är att ha koll på fonden för yttre och inre underhåll samt slita sig i håret över alla dessa idi**er som uppsåtligen använder soprummet som en återvinningsstation, trots alla arga lappar uppsatta som tydligen påpekar lagvidrigheten i detta.

Hursomhaver. Styrelsen återkom och berättade att de ska se över elbilsladdningsmöjligheterna på ett ”större plan” under ”hösten 2015.” Så vi får se. Har dock levt med bilen under samma förutsättningar sedan i maj 2014, så detta har på inga sätt påverkat mitt inköpsbeslut.

På jobbet finns det faktiskt några 220V-uttag vid vissa parkeringsplatser. Dessa är egentligen inte avsedda för laddning av bilar, men jag brukar låna uttagen emellanåt och erhåller då stabila 10km/h i laddning. Har ca en mil enkel väg till jobbet, så på en full arbetsdag blir nettoladdningen dessa dagar ca 7 mil.

Det är inte alltför sällan dessa platser är upptagna, och laddningen jag gör är ej heller sanktionerad av de som upplåter garaget, varför jag vid ett par tillfällen fått meddelande på telefonen om att laddningen avbrutits, för att vid ankomst till bilen finna att någon avbrutit laddningen åt mig genom att helt sonika dra ut sladden.

Hur gör man då för att leva ett normalt liv med en Tesla, trots att infrastruktur för vardagsladdningen saknas?
Personligen tycker jag inte att det har varit något problem över huvud taget. Jag laddar bilen vanligtvis en gång i veckan, oftast på helgen, under tiden jag handlar. För egen del sker detta i Sickla, där deras laddningsplatser ger drygt 80km/h, något som gör att bilen är fulladdad på knappa 3h (självklart beroende på återstående kräm i kärran när laddningen påbörjas). Ibland får man ta en kaffe extra, eller strosa runt i någon butik, vilket i de allra flesta fall bara är trevligt. Ett tips är att kombinera ihop det med ett biobesök någon gång i halvåret eller så. Då har man verkligen förenat nytta med nöje.

Vissa gånger har laddning där skett på kvällen i veckan, om man vet med sig att någon längre tur skall genomföras dagen efter. Dock är det oftast på helgerna som långresor företas. I alla fall för egen del. Vardagsåkandet sker till arbetet och hem igen, samt till affär, vänner eller golfbana. Alla resmål inom ett för Teslan, väldigt rimligt avstånd. Detta oavsett om man som jag bara laddar bilen ca en gång i veckan eller ej.

Har vid något enstaka tillfälle även besökt Superchargern vid Infracity inför en längre resa då jag behövt ha bilen laddad snabbt och inte haft tid/möjlighet att vänta mer än någon timme för att ha bilen fulladdad.

Sliter det mer på batteriet att inte ladda varje dag? Det är mycket möjligt. Har ingenting att jämföra med gällandes det. Har inte märkt av någon försämring i räckvidd under året jag haft bilen och även om det varit så att det påverkat batteriet, så hade glädjen över att äga bilen uppvägt den eventuella försämringen alla dagar i veckan i alla fall.

Sammanfattningsvis: Har du bara möjlighet att ladda bilen en, till ett par gånger per vecka, och göra detta i samband med någon typ av annan aktivitet, så är livet som Teslaägare, även utan tillgång till ”naturlig” laddning, ett väldigt behagligt sådant. Kräver det planering? Ja. Lite. Är det värt det? Alla dagar i veckan, året runt.

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 11 aug 2015 10:51
av hybris
Kul att läsa!

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 11 aug 2015 11:13
av pitemacc
Trevligt. Kul att läsa.
Det går alltså ganska bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 11 aug 2015 11:29
av chpaulin
Riktigt intressant läsning indeed. Har ingen Tesla än (väntar på model 3) och har faktiskt oroat mig för hur det skall gå utan laddning vid bostadsrätten. Jobbar som konsult vilket innebär att jag inte har någon fast arbetsplats och med det ingen laddmöjlighet på jobbet. Tänkte att man kan ladda på SuC vid infra men blev den tanken förlorade lite tyngd när Elon och CO sa att man inte skall ladda för lokal körning. Kul att höra att det går fint ändå :)

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 11 aug 2015 13:36
av KanskeFdLeafagare
Intressant, min bostadsrättsförening tänkte lite annorlunda. Klart vi skall göra detta, det lär ju komma fler elbilar! Som ni ser i mitt namn har jag en japansk bil :D. Jag har haft den snart 2år och kör med vanlig Schuckouttag. En fråga om någon vet, funkar det att köra på ett vanligt 220v 10 ampere schuckouttag på en Tesla och om det går är det okej eller ej att rekomendera? Min Leaf har jag som sagt kört så (även om Nissan själv säger att man inte skall göra så).

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 11 aug 2015 13:40
av r82
Instämmer med Daniel.
Fick äntligen ett slut på min halvkrångliga leverans (som sköttes så snyggt man kunde av Tesla i Sverige) i fredags.

Med ett halvårs väntan kvar till ny lägenhet, med elförsörjd parkeringsplats, så blir det till att hoppa runt lite eller strosa kring sicklasjön.
Boendes precis utanför tull, med fler av mina favoritbutiker i Sickla är laddningen inget större problem -- vill dock inte stå för länge.
Det hade inte varit ett problem öht. om min uppdragsgivare kunde ställa upp sina elstolpar vid huvudkontoret i Solna igen.
Lite pinsamt för ett elbolag att inte erbjuda gratis laddning vid sitt HK, kan man tycka!

Vid Farsta Gård skall det enligt uppladdat.nu finnas publik laddning, mot betalning för parkeringsplats -- så det skall testas vid tillfälle.
Annars finns det alternativ i en del centrum. Konstigt nog inte i Liljeholmsgaraget, som annars hade varit prima.

Det enda hittills är väl lite smånoja när man kröp ner på 10 mil kvar -- lite som att sitta i en fossilare i smålands skogar och inse att man krupit ned under halvtanksstrecket.

Nu är det väl bara till att montera hagelbraka så man kan skjuta ned måsarna som insisterar på att klämma ut en kabel titt som tätt på bilen :evil:

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 11 aug 2015 14:47
av KanskeFdLeafagare
Haha ångest vid 10 mil kvar :-) du har inte kört Leaf hör jag :-D :-D

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 11 aug 2015 15:07
av danni
KanskeFdLeafagare skrev:
Haha ångest vid 10 mil kvar :-) du har inte kört Leaf hör jag :-D :-D
:D :D

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 11 aug 2015 15:59
av +46
r82 skrev:
Instämmer med Daniel.
Fick äntligen ett slut på min halvkrångliga leverans (som sköttes så snyggt man kunde av Tesla i Sverige) i fredags.

Med ett halvårs väntan kvar till ny lägenhet, med elförsörjd parkeringsplats, så blir det till att hoppa runt lite eller strosa kring sicklasjön.
Boendes precis utanför tull, med fler av mina favoritbutiker i Sickla är laddningen inget större problem -- vill dock inte stå för länge.
Det hade inte varit ett problem öht. om min uppdragsgivare kunde ställa upp sina elstolpar vid huvudkontoret i Solna igen.
Lite pinsamt för ett elbolag att inte erbjuda gratis laddning vid sitt HK, kan man tycka!

Vid Farsta Gård skall det enligt uppladdat.nu finnas publik laddning, mot betalning för parkeringsplats -- så det skall testas vid tillfälle.
Annars finns det alternativ i en del centrum. Konstigt nog inte i Liljeholmsgaraget, som annars hade varit prima.

Det enda hittills är väl lite smånoja när man kröp ner på 10 mil kvar -- lite som att sitta i en fossilare i smålands skogar och inse att man krupit ned under halvtanksstrecket.

Nu är det väl bara till att montera hagelbraka så man kan skjuta ned måsarna som insisterar på att klämma ut en kabel titt som tätt på bilen :evil:
Om tre månader så kommer det inte vara ett problem (ladda & fågelskit). Då öppnar köpcentret Mall of Scandinavia i Solna. Det ligger tvärs över gatan till det stora ellbolagets HK. Inledningsvis sätter de upp 27 laddstolpar i garaget. :-)

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 11 aug 2015 16:23
av Telsa
Daniel, vilket parkeringsbolag parkerar du hos? Jag står hos Q-Park och har också eluttag (schuko) bredvid min plats men har inte vågat ladda utan lov. Jag mailade en fråga men har inte fått svar ännu. Räknar med nej men kommer då försöka lobba lite för nyttan med eluttag för elbilar på samtliga platser.

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 11 aug 2015 22:34
av Daoops
Det låter bra att höra! Har ganska lik situation där jag bor i centrala Göteborg och har för tillfället ingen bil (sunfleet och hyrbilar när det behövs) men det kan nog kommas att behövas en bil eventuellt och då blir det en tesla såklart. Har försökt snacka med några centrala garage och kommunen men det händer inte mycket vad gäller laddplatser. Ena garagets ägare låter lite som din förening, skall kolla på det under vintern 2015/2016 vid nån ombyggnad eller vad det var. Kommunen snackar om nån utredning gjord -95 där man märker att en elbil max kan ta sig 8 mil på en laddning. Så det är skönt att höra att det fungerar ändå..i Stockholm iallafall.

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 11 aug 2015 23:07
av emphili
Känns igen och det är absolut inget bekymmer. Vid Sjöhistoriska brukar jag ladda. Lämnar på morgonen och hämtar vid lunch, eller efter en längre joggingtur. Finns många trevliga lunchställen i området för de som har möjlighet att kombinera nytta med nöje.

Även garnisonen har nu flera laddningsstationer, såväl inne som ute. Det är många Teslor där. Kan inte klaga på infrastrukturen för laddning på Östermalm/Djurgården.

Vad gäller laddning i typ q-park garage utan att fråga om lov. Har plats i garnisonengaraget och jag kan bara notera att var och varannan bil står med underhållsladdning. Har tyvärr ingen kontakt bredvid min plats men det var helt ok om jag drog en förlängningssladd i taket. Har laddat någon enstaka gång men då dragit ner till 7km/h för att inte ev utlösa några säkringar.

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 12 aug 2015 08:30
av danni
Daoops skrev:
Det låter bra att höra! Har ganska lik situation där jag bor i centrala Göteborg och har för tillfället ingen bil (sunfleet och hyrbilar när det behövs) men det kan nog kommas att behövas en bil eventuellt och då blir det en tesla såklart. Har försökt snacka med några centrala garage och kommunen men det händer inte mycket vad gäller laddplatser. Ena garagets ägare låter lite som din förening, skall kolla på det under vintern 2015/2016 vid nån ombyggnad eller vad det var. Kommunen snackar om nån utredning gjord -95 där man märker att en elbil max kan ta sig 8 mil på en laddning. Så det är skönt att höra att det fungerar ändå..i Stockholm iallafall.
Jag tror faktiskt det blir lite svårare i Göteborg. Det är mer sällsynt med offentliga laddare på trefas här. Och ingen supercharger vilket kan göra att det blir snårigt om du vill iväg på långresa på kort varsel, särskilt om du ska rakt österut där det inte finns superchargers på långa vägar. Men jag tror säkert det går om man vill.

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 12 aug 2015 10:07
av r82
+46 skrev:
Om tre månader så kommer det inte vara ett problem (ladda & fågelskit). Då öppnar köpcentret Mall of Scandinavia i Solna. Det ligger tvärs över gatan till det stora ellbolagets HK. Inledningsvis sätter de upp 27 laddstolpar i garaget. :-)
Mmm, står i MoS-garaget i dagsläget med månadsparkering.
Inga laddmöjligheter på plan 2 ännu, men väntar ivrigt!

27 måste väl vara ett rekord för Sverige?
Har för mig Kista har 10-15, annars är det mest sporadiska stolpar här och var.

Väntar med spänning på dagen då åtminstone 10% av alla nya platser kommer med liten stolpe :-)

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 12 aug 2015 11:00
av joel80
Hoppas bara att den dagen kommer innan typ var 3:e bil är elbil.. För då är var tionde plats lite för lite...
Hur ser det ut i Norge som är föregångsland på försäljning av elbilar...?

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 12 aug 2015 19:57
av Daniel
Telsa skrev:
Daniel, vilket parkeringsbolag parkerar du hos? Jag står hos Q-Park och har också eluttag (schuko) bredvid min plats men har inte vågat ladda utan lov. Jag mailade en fråga men har inte fått svar ännu. Räknar med nej men kommer då försöka lobba lite för nyttan med eluttag för elbilar på samtliga platser.
På jobbet är det Q-park också. Var faktiskt i kontakt med dem angående laddplats, men de ville ha ytterligare 1200:- i månaden, exklusive förbrukning, för en laddplats.

I garaget i föreningen så är det föreningen som äger garaget, även om "Apcoa" står som förvaltare av det. Pratat även med Apcoa som bara hänvisat tillbaka till föreningen.

Skulle ta ca 2h att dra fram ett eluttag till min plats samt sätta på en mätare för förbruking. Kostnad ca 3-4k. Men som sagt, så initiativrik kan man inte vara tyvärr.

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 13 aug 2015 00:43
av Daoops
danni skrev:
Daoops skrev:
Det låter bra att höra! Har ganska lik situation där jag bor i centrala Göteborg och har för tillfället ingen bil (sunfleet och hyrbilar när det behövs) men det kan nog kommas att behövas en bil eventuellt och då blir det en tesla såklart. Har försökt snacka med några centrala garage och kommunen men det händer inte mycket vad gäller laddplatser. Ena garagets ägare låter lite som din förening, skall kolla på det under vintern 2015/2016 vid nån ombyggnad eller vad det var. Kommunen snackar om nån utredning gjord -95 där man märker att en elbil max kan ta sig 8 mil på en laddning. Så det är skönt att höra att det fungerar ändå..i Stockholm iallafall.
Jag tror faktiskt det blir lite svårare i Göteborg. Det är mer sällsynt med offentliga laddare på trefas här. Och ingen supercharger vilket kan göra att det blir snårigt om du vill iväg på långresa på kort varsel, särskilt om du ska rakt österut där det inte finns superchargers på långa vägar. Men jag tror säkert det går om man vill.
Mm jag vet..pinsamt. Men apropå österut så fick jag en liten uppenbarelse ju häromdagen när jag insåg att dom snart är klara med motorvägen hela vägen gbg-uhamn och att det såklart inte vart nån ide att sätta upp en laddare på gamla vägen. Tror vi pratade om det i andra tråden va? :) Men man måste ju ändå komma fram till en superladdare och klara sig för bruk inne i stan vilket kanske är en övermäktig uppgift i götet. :/

Re: Att leva med en Tesla utan ”naturlig” laddningsmöjlighet

Postat: 13 aug 2015 08:26
av danni
Daoops skrev:
Mm jag vet..pinsamt. Men apropå österut så fick jag en liten uppenbarelse ju häromdagen när jag insåg att dom snart är klara med motorvägen hela vägen gbg-uhamn och att det såklart inte vart nån ide att sätta upp en laddare på gamla vägen. Tror vi pratade om det i andra tråden va? :) Men man måste ju ändå komma fram till en superladdare och klara sig för bruk inne i stan vilket kanske är en övermäktig uppgift i götet. :/
Ja, precis, du tog ju upp det. Jag hoppas innerligt att din uppenbarelse stämmer, för det hade förenklat så mycket. Enligt Trafikverkets hemsida ska den nya sträckan vara klar redan nu i höst. Det har hänt mycket med den vägsträckan bara de senate tio åren, vilket är väldigt positivt, för den var inte rolig förr. Riskväg 40 brukade den kallas.