Tänkte samma sak. Hur länge har man råd att köra elbil? Inte många veckor, om det fortsätter såhär.dd88 skrev:Om allt nu går åt helvete så lär begagnatmarknaden få en och annan förmånsbil pga alla konsulter och egenföretagare som får det tufft.
Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Moderator: Redaktion
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Vad är det som plötsligt skulle göra elbil mycket dyrare än avgasbil menar du?mati skrev:Tänkte samma sak. Hur länge har man råd att köra elbil? Inte många veckor, om det fortsätter såhär.dd88 skrev:Om allt nu går åt helvete så lär begagnatmarknaden få en och annan förmånsbil pga alla konsulter och egenföretagare som får det tufft.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Menar du allvar nu? Eller tror du verkligen att det inte skulle gå att hitta en avgasbil som är billigare än en elbil?taliz skrev:Vad är det som plötsligt skulle göra elbil mycket dyrare än avgasbil menar du?mati skrev:Tänkte samma sak. Hur länge har man råd att köra elbil? Inte många veckor, om det fortsätter såhär.dd88 skrev:Om allt nu går åt helvete så lär begagnatmarknaden få en och annan förmånsbil pga alla konsulter och egenföretagare som får det tufft.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Nää det är klart att det inte finns . Hittar du någon billigare avgasbil är den långsammare 0-100 än en elbil och då räknas det inte.mati skrev:Menar du allvar nu? Eller tror du verkligen att det inte skulle gå att hitta en avgasbil som är billigare än en elbil?taliz skrev:Vad är det som plötsligt skulle göra elbil mycket dyrare än avgasbil menar du?mati skrev:Tänkte samma sak. Hur länge har man råd att köra elbil? Inte många veckor, om det fortsätter såhär.dd88 skrev:Om allt nu går åt helvete så lär begagnatmarknaden få en och annan förmånsbil pga alla konsulter och egenföretagare som får det tufft.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Aha jag förstår, nog bäst du dumpar etronen och köper en gammal pundarsaab på blocket istället. Det låter rimligt.mati skrev:Menar du allvar nu? Eller tror du verkligen att det inte skulle gå att hitta en avgasbil som är billigare än en elbil?taliz skrev:Vad är det som plötsligt skulle göra elbil mycket dyrare än avgasbil menar du?mati skrev:Tänkte samma sak. Hur länge har man råd att köra elbil? Inte många veckor, om det fortsätter såhär.dd88 skrev:Om allt nu går åt helvete så lär begagnatmarknaden få en och annan förmånsbil pga alla konsulter och egenföretagare som får det tufft.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Elbil = höga fasta kostnader. Låga rörliga.taliz skrev:Vad är det som plötsligt skulle göra elbil mycket dyrare än avgasbil menar du?mati skrev:Tänkte samma sak. Hur länge har man råd att köra elbil? Inte många veckor, om det fortsätter såhär.dd88 skrev:Om allt nu går åt helvete så lär begagnatmarknaden få en och annan förmånsbil pga alla konsulter och egenföretagare som får det tufft.
Vid lägre behov av bil så rusar milkostnaden. Självklar har folk hellre en gammal Volvo för 50 papp stående stilla istället för en Tesla för 800...
Är nog väldigt svårt att sälja en dyrare bil nu. Är själv oändligt tacksam för att jag jobbar där jag gör. Lider med alla som förutom oron för viruset också måste oroa sig för ekonomin.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Kan ju vara en och annan som inte längre har ett behov att köra alla dom milen som kalkylen baseras på för att ha råd med det höga inköpspriset...
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Vill det sig riktigt illa* kan priserna droppa enormt framöver på begagnade Teslor om många konsulter blir varslade och blir av med uppdrag som har firmabilar. På mitt jobb har all inhyrd personal fått gå omedelbums, allt som är outsourcat är också 100% stängt.Fredrik j skrev:Kan ju vara en och annan som inte längre har ett behov att köra alla dom milen som kalkylen baseras på för att ha råd med det höga inköpspriset...
*Illa för ägarna, bra för köparna.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Hunnit se två blocket annonser där man lagt ut sin tesla till ”relativt lågt pris” just pga det du nämner. Just nu är bara en utav dom kvar.NEO skrev:Vill det sig riktigt illa* kan priserna droppa enormt framöver på begagnade Teslor om många konsulter blir varslade och blir av med uppdrag som har firmabilar. På mitt jobb har all inhyrd personal fått gå omedelbums, allt som är outsourcat är också 100% stängt.Fredrik j skrev:Kan ju vara en och annan som inte längre har ett behov att köra alla dom milen som kalkylen baseras på för att ha råd med det höga inköpspriset...
*Illa för ägarna, bra för köparna.
Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Gäller ju alla populära leasingbilar i så fall.NEO skrev:Vill det sig riktigt illa* kan priserna droppa enormt framöver på begagnade Teslor om många konsulter blir varslade och blir av med uppdrag som har firmabilar. På mitt jobb har all inhyrd personal fått gå omedelbums, allt som är outsourcat är också 100% stängt.Fredrik j skrev:Kan ju vara en och annan som inte längre har ett behov att köra alla dom milen som kalkylen baseras på för att ha råd med det höga inköpspriset...
*Illa för ägarna, bra för köparna.
Dyra pluginer lär tappa mer än en tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Skillnaden kan ju vara att dyra pluginer inte blir billigare ju mer man kör.taliz skrev:Gäller ju alla populära leasingbilar i så fall.NEO skrev:Vill det sig riktigt illa* kan priserna droppa enormt framöver på begagnade Teslor om många konsulter blir varslade och blir av med uppdrag som har firmabilar. På mitt jobb har all inhyrd personal fått gå omedelbums, allt som är outsourcat är också 100% stängt.Fredrik j skrev:Kan ju vara en och annan som inte längre har ett behov att köra alla dom milen som kalkylen baseras på för att ha råd med det höga inköpspriset...
*Illa för ägarna, bra för köparna.
Dyra pluginer lär tappa mer än en tesla.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Skillnaden är nog att de som köper dem så gott som uteslutande är juridisk person, då de pga lågt förmånsvärde är billigare än dieselvarianten i TCO.Fredrik j skrev:Skillnaden kan ju vara att dyra pluginer inte blir billigare ju mer man kör.taliz skrev:Gäller ju alla populära leasingbilar i så fall.NEO skrev:Vill det sig riktigt illa* kan priserna droppa enormt framöver på begagnade Teslor om många konsulter blir varslade och blir av med uppdrag som har firmabilar. På mitt jobb har all inhyrd personal fått gå omedelbums, allt som är outsourcat är också 100% stängt.Fredrik j skrev:Kan ju vara en och annan som inte längre har ett behov att köra alla dom milen som kalkylen baseras på för att ha råd med det höga inköpspriset...
*Illa för ägarna, bra för köparna.
Dyra pluginer lär tappa mer än en tesla.
Privatköparna väljer istället dieselvarianten, eller en ren elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Javisst. Men en budget för en dyr elbil betalas ju ofta med pengar som man slipper köpa en massa dyr bensin för. När verksamheter går ner på sparlåga behöver man inte köpa lika mycket bensin till sin hybrid om man inte kör så mycket längre.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
taliz skrev:Skillnaden är nog att de som köper dem så gott som uteslutande är juridisk person, då de pga lågt förmånsvärde är billigare än dieselvarianten i TCO.Fredrik j skrev:Skillnaden kan ju vara att dyra pluginer inte blir billigare ju mer man kör.taliz skrev:Gäller ju alla populära leasingbilar i så fall.NEO skrev:Vill det sig riktigt illa* kan priserna droppa enormt framöver på begagnade Teslor om många konsulter blir varslade och blir av med uppdrag som har firmabilar. På mitt jobb har all inhyrd personal fått gå omedelbums, allt som är outsourcat är också 100% stängt.Fredrik j skrev:Kan ju vara en och annan som inte längre har ett behov att köra alla dom milen som kalkylen baseras på för att ha råd med det höga inköpspriset...
*Illa för ägarna, bra för köparna.
Dyra pluginer lär tappa mer än en tesla.
Privatköparna väljer istället dieselvarianten, eller en ren elbil.
Många rena elbilar räknas hem med lågt förmånsvärde också.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Givetvis.Verdi skrev:taliz skrev:Skillnaden är nog att de som köper dem så gott som uteslutande är juridisk person, då de pga lågt förmånsvärde är billigare än dieselvarianten i TCO.Fredrik j skrev:Skillnaden kan ju vara att dyra pluginer inte blir billigare ju mer man kör.taliz skrev:Gäller ju alla populära leasingbilar i så fall.NEO skrev:Vill det sig riktigt illa* kan priserna droppa enormt framöver på begagnade Teslor om många konsulter blir varslade och blir av med uppdrag som har firmabilar. På mitt jobb har all inhyrd personal fått gå omedelbums, allt som är outsourcat är också 100% stängt.
*Illa för ägarna, bra för köparna.
Dyra pluginer lär tappa mer än en tesla.
Privatköparna väljer istället dieselvarianten, eller en ren elbil.
Många rena elbilar räknas hem med lågt förmånsvärde också.
Poängen var att när de kommer ut på andrahandsmarknaden så lär privatköpare vara mer intresserade av en ren elbil än en plugin om priset är ungefär samma.
Dvs pluginerna lär tappa betydligt mer i värde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Nej, när vi pratar tjänstebilar är det ju förmånsvärdet som styr. Dvs en bensinbil kan kosta lika mkt eller tom mer, även om den står still, jämfört med en "dyr" elbil.Fredrik j skrev:Javisst. Men en budget för en dyr elbil betalas ju ofta med pengar som man slipper köpa en massa dyr bensin för. När verksamheter går ner på sparlåga behöver man inte köpa lika mycket bensin till sin hybrid om man inte kör så mycket längre.
För privatköpare är det ju dock så. Men de lär sällan lockas av att skaffa en nyare bil oavsett om de inte har jobb etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Vill inte privatköpare byta bil eller vad menar du?taliz skrev:För privatköpare är det ju dock så. Men de lär sällan lockas av att skaffa en nyare bil oavsett om de inte har jobb etc.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Om intäkterna uteblir, och jag samtidigt inte har några direkta ärenden att åka till, är det orimligt att ha en bil stående i garaget som kostar mig multum varje månad. E-golfen är ju billigare, men e-tron är ett dyrt lyxåk som ryker när det krisar.taliz skrev:Aha jag förstår, nog bäst du dumpar etronen och köper en gammal pundarsaab på blocket istället. Det låter rimligt.
Jag har bara två kunder, en av dem har precis strypt pengaflödet till ett stort projekt där jag har en nyckelroll, och de har redan sparkat en del tjänstemän. Den andra kunden jobbar jag bara 10-20% för, och där gick det dåligt redan innan krisen. Så visst måste jag räkna med att jag inom kort sitter mer eller mindre utan inkomst. Risken är stor att det blir så. Vad tycker du jag ska göra då? Råna en bank för att ha råd med en elbil, eller kapa kostnader och dumpa allt som är onödigt? Jag är nog inte den enda som kan hamna i en sådan situation nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
En elbil för runt miljonen är tydligen det billigaste alternativet. Du är tyvärr kördmati skrev:Om intäkterna uteblir, och jag samtidigt inte har några direkta ärenden att åka till, är det orimligt att ha en bil stående i garaget som kostar mig multum varje månad. E-golfen är ju billigare, men e-tron är ett dyrt lyxåk som ryker när det krisar.taliz skrev:Aha jag förstår, nog bäst du dumpar etronen och köper en gammal pundarsaab på blocket istället. Det låter rimligt.
Jag har bara två kunder, en av dem har precis strypt pengaflödet till ett stort projekt där jag har en nyckelroll, och de har redan sparkat en del tjänstemän. Den andra kunden jobbar jag bara 10-20% för, och där gick det dåligt redan innan krisen. Så visst måste jag räkna med att jag inom kort sitter mer eller mindre utan inkomst. Risken är stor att det blir så. Vad tycker du jag ska göra då? Råna en bank för att ha råd med en elbil, eller kapa kostnader och dumpa allt som är onödigt? Jag är nog inte den enda som kan hamna i en sådan situation nu.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Vet en del som hyr ut sin bil på
https://gomore.se/biluthyrning/stockholm
Istället för att sälja den.
Hyr ut din Tesla S för 3.050kr per dag.
https://gomore.se/cars/128058
https://gomore.se/biluthyrning/stockholm
Istället för att sälja den.
Hyr ut din Tesla S för 3.050kr per dag.
https://gomore.se/cars/128058
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Jo, jag har nästan förstått det. Och alla som bor runt omkring mig är tydligen rika som troll eftersom de har råd med att köra omkring i oftast rätt gamla bensinbilar. Så är det nog. Låter ju rimligt.Stevvee skrev:En elbil för runt miljonen är tydligen det billigaste alternativet. Du är tyvärr körd
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Många som åker tesla har ju oftast eget bolag. Då styr ju mer än bara förmånsvärdet, har man ingen inkomst och dålig buffert så äts ju den fort upp när du betalar en hyra på runt 10 000 i månaden.taliz skrev:Nej, när vi pratar tjänstebilar är det ju förmånsvärdet som styr. Dvs en bensinbil kan kosta lika mkt eller tom mer, även om den står still, jämfört med en "dyr" elbil.Fredrik j skrev:Javisst. Men en budget för en dyr elbil betalas ju ofta med pengar som man slipper köpa en massa dyr bensin för. När verksamheter går ner på sparlåga behöver man inte köpa lika mycket bensin till sin hybrid om man inte kör så mycket längre.
För privatköpare är det ju dock så. Men de lär sällan lockas av att skaffa en nyare bil oavsett om de inte har jobb etc.
Sen ser man till försäljning i stort så kommer ju flera saker att hända.
1. Folk med för dyra bilar vill bli av med dom
2. Få har råd att köpa dyra bilar just exakt nu och vågar inte chansa (vi pratar fasta kostnader nu)
3. Bilfirmor vill inte ha höga lagervärden och speciellt i tider där det köps mindre bilar = bjuder lägre för bilar och dyrare bilar blir mindre attraktiva att köpa in
4. Folk blir mer desperata och dumpar ner priserna
5. Alla påverkas men skillnaden på en dyr bil blir större än en billigare bil
Se det lite som att det är ju betydligt billigare att äga sin bostad men ändå är det många som hyr istället (sanning med modifikation då den fasta kostnaden på ägandet är högre än hyra men eftersom amortering tillfaller en själv så blir ju slutsumman lägre)
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Stevvee skrev:Många som åker tesla har ju oftast eget bolag. Då styr ju mer än bara förmånsvärdet, har man ingen inkomst och dålig buffert så äts ju den fort upp när du betalar en hyra på runt 10 000 i månaden.taliz skrev:Nej, när vi pratar tjänstebilar är det ju förmånsvärdet som styr. Dvs en bensinbil kan kosta lika mkt eller tom mer, även om den står still, jämfört med en "dyr" elbil.Fredrik j skrev:Javisst. Men en budget för en dyr elbil betalas ju ofta med pengar som man slipper köpa en massa dyr bensin för. När verksamheter går ner på sparlåga behöver man inte köpa lika mycket bensin till sin hybrid om man inte kör så mycket längre.
För privatköpare är det ju dock så. Men de lär sällan lockas av att skaffa en nyare bil oavsett om de inte har jobb etc.
Sen ser man till försäljning i stort så kommer ju flera saker att hända.
1. Folk med för dyra bilar vill bli av med dom
2. Få har råd att köpa dyra bilar just exakt nu och vågar inte chansa (vi pratar fasta kostnader nu)
3. Bilfirmor vill inte ha höga lagervärden och speciellt i tider där det köps mindre bilar = bjuder lägre för bilar och dyrare bilar blir mindre attraktiva att köpa in
4. Folk blir mer desperata och dumpar ner priserna
5. Alla påverkas men skillnaden på en dyr bil blir större än en billigare bil
Se det lite som att det är ju betydligt billigare att äga sin bostad men ändå är det många som hyr istället (sanning med modifikation då den fasta kostnaden på ägandet är högre än hyra men eftersom amortering tillfaller en själv så blir ju slutsumman lägre)
Förhoppningsvis är det ju en tillfällig dipp och att alla företag och projekt som nu pausas drar igång igen när de blåst faran över. Dock får det väl ändå en del mer eller mindre långsiktiga effekter på ekonomin också är jag rädd.
Jag tror det beror lite på hur långvarigt det blir. Är det "som vanligt" redan till sommaren så är nog ingen större fara skedd. Men måste vi isolera oss hela nästa vinter också i väntan på vaccin så kommer nog stora delar av samhället kollapsa.
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Hos min kund som jag nämnde ovan räknar man redan med att en stor mässa som skulle äga rum i slutet av året inte blir av. Därav läggs projektet mer eller mindre på is. Det är såklart farligt att resonera så, för om det visar sig att vara fel så står de plötsligt där och har inga nya produkter att visa, medan konkurrenterna, som redan har ett försprång, kanske inte alls resonerar på samma sätt.Verdi skrev:Förhoppningsvis är det ju en tillfällig dipp och att alla företag och projekt som nu pausas drar igång igen när de blåst faran över. Dock får det väl ändå en del mer eller mindre långsiktiga effekter på ekonomin också är jag rädd.
Jag tror det beror lite på hur långvarigt det blir. Är det "som vanligt" redan till sommaren så är nog ingen större fara skedd. Men måste vi isolera oss hela nästa vinter också i väntan på vaccin så kommer nog stora delar av samhället kollapsa.
Nu gäller det att företagen inte tar förhastade beslut. Men jag har en viss känsla av att många tar den här krisen som en ursäkt för att kunna städa bland personalen och kapa budgetar för oönskade projekt. Det är ju svårare att motivera när allt går bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla ägarna nöjda, säljer inte bilen
Alla våra konsulter fokuserar bara på drift i dagsläget, all nyutveckling är lagd på is om projektet inte är i slutfasen. Samma sak hos de branschkollegor jag pratat med.
Många bolag vi har avtal med har inte heller personal för att driva några större projekt framåt, antingen för att projektets natur medför att det inte går jobba hemifrån, eller för att folk är sjuka. Så även om vi hade velat satsa så hade det inte fungerat.
Många bolag vi har avtal med har inte heller personal för att driva några större projekt framåt, antingen för att projektets natur medför att det inte går jobba hemifrån, eller för att folk är sjuka. Så även om vi hade velat satsa så hade det inte fungerat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.