Kommer ta hus i helvete om detta faller under GDPR.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Kommer ta hus i helvete om detta faller under GDPR.
1. FSD-datorn har inga sådan information, så varför man skulle vänta är oklart. Model 3 görs ju inga uppgraderingar på än.
2. Det är ju bara att ta bort din personliga data innan du byter MCU om du är orolig för detta.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
1. FSD-datorn har inga sådan information, så varför man skulle vänta är oklart. Model 3 görs ju inga uppgraderingar på än.
2. Det är ju bara att ta bort din personliga data innan du byter MCU om du är orolig för detta.
Spelar ingen roll om *jag* vet hur man gör och kan hantera det eller att det inte gäller FSD på Model S (men ICE från Model 3 har ju bytts och läckt data i EU). Tusentals andra vet inte. Om data läcks från Teslas datorer på grå marknad för begagnade MCU ska det mycket till för att inte EU kommer skruva åt tumskruvarna ordentligt på Tesla. GDPR är inte att leka med.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Men den här tråden handlar ju om FSD-uppgradering, inte MCU-uppgradering.
Ok. Då är allt frid och fröjd.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Erfarenheten av att ha bytt FSD är... ingen skillnad. Eftersom jag i min MS -17 har MCU1 så kan jag nu konstatera att jag märker ingen skillnad. Har varit i kontakt med SC Segeltorp och de bekräftar att så är det, jag har senaste versionen av mjukvaran. Liiite besviken är jag. Men det är väl bara och acceptera att jag måste byta till MCU2 om något ska synas/ märkas.
Det är väl möjligtvis endast Advanced Summon och att stanna vid stoppskylt som kräver HW3 idag, alla andra funktioner ska funka på samma sätt som innan. Nya funktioner lär kräva FSD/HW3. Tror inte Tesla utvecklare nya funktioner till den äldre hårdvaran. Jag är skeptisk till att ens förbättringar på befintlig hårdvara kommer att komma inom snar framtid. Flyttas funktionen över till att vara anpassad till HW3 istället för att vara anpassat till äldre mjukvara och emuleras av HW3 så lär mjukvaran frysas för äldre hårdvara.
Vad menar ni ingen skillnad? I visualisering eller i autopilot körning?
Ingen skillnad i visualisering och jag har inte märkt av någon skillnad i FSD beteende.
Har du testat vid stoppskylt? Det ska väl vara enda skillnaden om den funktionen kommit till Europa och versionen av FW som du har. Advanced Summon gissar jag inte är tillåtet i Europa ännu. Övriga funktioner skall fungera på samma sätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är inte HW 3 snabbare på att rendera?
I min HW2 hinner bilen inte med och mötande trafik visas ett par sekunder efter mötet IRL tex. Vidare hinner den inte med när det är många ”koner” på vägen och visar bara några av dem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Stoppskyltar, trafikljus och koner visar den inte, enligt SC pga att jag har MCU1. Trafiken renderas något stabilare och snabbare men inte så att man ramlar baklänges av skillnaden.
Är inte HW 3 snabbare på att rendera?
I min HW2 hinner bilen inte med och mötande trafik visas ett par sekunder efter mötet IRL tex. Vidare hinner den inte med när det är många ”koner” på vägen och visar bara några av dem.
Det är ju MCUn som renderar, AP-hårdvaran tolkar input.
Men även med MCU2 i Model 3 är det lite "lagg" på visualiseringen.
Flera sekunder är det definitivt inte, snarare någon tiondel kanske, men noterbart.
Är inte HW 3 snabbare på att rendera?
I min HW2 hinner bilen inte med och mötande trafik visas ett par sekunder efter mötet IRL tex. Vidare hinner den inte med när det är många ”koner” på vägen och visar bara några av dem.
Det är ju MCUn som renderar, AP-hårdvaran tolkar input.
Men även med MCU2 i Model 3 är det lite "lagg" på visualiseringen.
Flera sekunder är det definitivt inte, snarare någon tiondel kanske, men noterbart.
Min laggar definitivt 1-2 s (MCU2). Kanske lite bättre MCU i M3?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag misstänker att när de flesta som har köpt FSD fått uppgradering och Service Center märker att det börjar mattas av med folk som vill uppgradera så lär vi se skiftet från att nyttja samma mjukvara för både HW2 och HW3 där HW3 emulerar HW2 gå till ny mjukvara med nya funktioner skrivet för HW3. De som då har äldre mjukvara än HW3 kommer troligen inte se särskilt många nya funktioner utan det blir likt oss med HW1 att det endast är mindre "säkerhetsuppgraderingar" (oftast styrda av byråkrater). Det blir dock spännande för de med HW3 där man för första gång kommer nyttja hårdvaran och inte bara emulera den gamla mjukvaran.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag misstänker att när de flesta som har köpt FSD fått uppgradering och Service Center märker att det börjar mattas av med folk som vill uppgradera så lär vi se skiftet från att nyttja samma mjukvara för både HW2 och HW3 där HW3 emulerar HW2 gå till ny mjukvara med nya funktioner skrivet för HW3. De som då har äldre mjukvara än HW3 kommer troligen inte se särskilt många nya funktioner utan det blir likt oss med HW1 att det endast är mindre "säkerhetsuppgraderingar" (oftast styrda av byråkrater). Det blir dock spännande för de med HW3 där man för första gång kommer nyttja hårdvaran och inte bara emulera den gamla mjukvaran.
Tror du kommer ha rätt. Skulle tro att när V11 kommer så kommer de börja använda HW3 ordentligt.
Blev hemskickad med ogjort ärende idag. Tesla hade missat att höra av sig för att kolla om jag ville boka om eftersom det inte går att uppgradera bilar med HW2.0 ännu. De har ingen uppdaterad information om när utan hänvisar till info online som nämnts tidigare och alltså säger Q3.
Två veckor kvar alltså.
Däremot erbjuder de uppgradering till MCU2 nu om man är intresserad av det.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD