FSD Computer upgrade

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av frippan »

Svenssons skrev:
Jag misstänker att när de flesta som har köpt FSD fått uppgradering och Service Center märker att det börjar mattas av med folk som vill uppgradera så lär vi se skiftet från att nyttja samma mjukvara för både HW2 och HW3 där HW3 emulerar HW2 gå till ny mjukvara med nya funktioner skrivet för HW3. De som då har äldre mjukvara än HW3 kommer troligen inte se särskilt många nya funktioner utan det blir likt oss med HW1 att det endast är mindre "säkerhetsuppgraderingar" (oftast styrda av byråkrater). Det blir dock spännande för de med HW3 där man för första gång kommer nyttja hårdvaran och inte bara emulera den gamla mjukvaran.
Tror du kommer ha rätt. Skulle tro att när V11 kommer så kommer de börja använda HW3 ordentligt.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av wcarlsson »

Någon som fått uppgradering av Model 3 i Sverige ännu? Q3 går mot sitt slut...

Ah, ser att tråden ligger i Model S forum, gör en ny för Model 3.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av frippan »

Vilken torsdag som helst nuBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Alfred »

Blev hemskickad med ogjort ärende idag. Tesla hade missat att höra av sig för att kolla om jag ville boka om eftersom det inte går att uppgradera bilar med HW2.0 ännu. De har ingen uppdaterad information om när utan hänvisar till info online som nämnts tidigare och alltså säger Q3.

Två veckor kvar alltså.

Däremot erbjuder de uppgradering till MCU2 nu om man är intresserad av det.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av HX100 »

Vad kostar uppgraderingen till mcu2?
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av oscfor »

HX100 skrev:
Vad kostar uppgraderingen till mcu2?
runt 25k
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av JonasH »

Alfred skrev:
Blev hemskickad med ogjort ärende idag. Tesla hade missat att höra av sig för att kolla om jag ville boka om eftersom det inte går att uppgradera bilar med HW2.0 ännu. De har ingen uppdaterad information om när utan hänvisar till info online som nämnts tidigare och alltså säger Q3.

Två veckor kvar alltså.

Däremot erbjuder de uppgradering till MCU2 nu om man är intresserad av det.
Finns de i Europa som redan uppgraderat från HW2

TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Alfred »

JonasH skrev:
Alfred skrev:
Blev hemskickad med ogjort ärende idag. Tesla hade missat att höra av sig för att kolla om jag ville boka om eftersom det inte går att uppgradera bilar med HW2.0 ännu. De har ingen uppdaterad information om när utan hänvisar till info online som nämnts tidigare och alltså säger Q3.

Två veckor kvar alltså.

Däremot erbjuder de uppgradering till MCU2 nu om man är intresserad av det.
Finns de i Europa som redan uppgraderat från HW2

Japp. Det berättade jag för Tesla också, men i Sverige bokar de tydligen ännu inte in för detta och har inte fått något datum ännu. Det lär de å andra sidan inte få förrän det plötsligt blir tillgängligt och det borde ske vilken dag som helst.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av rockard »

Fick ett SMS från Tesla idag, lite från ingenstans:
Hej,Vi är nu redo att ta emot er bil och ni bokar enkelt ert besök genom er mobil-app. Vi ber er att göra en bokning inom 3 dagar, annars kommer arbetsordern per automatik att stängas. Vänligen bifoga en notis på att ni fått detta meddelande.
Mvh,
Tesla Service
Jag har alltså inte försökt boka någon tid, eller så, så jag vet inte riktigt vad det handlar om. Jag har köpt FSD-paketet, kan det vara för att byta till FSD-datorn? Någon som fått samma och vet? Handlar om en Model X 75D uttagen januari 2017.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Alfred »

Trött man blir. Hämtade min bil idag utan att de utfört uppgraderingen eftersom det enligt dem fortfarande inte är tillgängligt. Och så skickar de ut sådana här sms till andra med precis samma spec samtidigt. Redigt less på kass service nu.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av oscfor »

oscfor skrev:
HX100 skrev:
Vad kostar uppgraderingen till mcu2?
runt 25k
Rättar mig själv, 36k. Går att boka nu via appen.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Angr77
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 feb 2020 12:27

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Angr77 »

Hallå!

Kollade runt lite angående runt möjligheterna för min Tesla S 60D...med AP2.0 och FSD...vad tror ni...har man en chans att få en uppgradering till senare HW? Eller är det kört?
Lite Sentry mode hade varit fint och kunna spela in på USB minne...

Hälsningar

Anders
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Alfred »

Ja, går att uppgradera. FSD-datorn får du gratis, vill du även uppgradera MCU får du betala.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/ful ... edirect=no

https://www.tesla.com/support/infotainment
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Idesta »

Tro det eller ej, jag har en bokning den 1:a oktober för uppgradering Hw2.0 till Hw3 som verkar bli av - men bara under förutsättning att jag uppgraderar MCU1 till MCU2 - vilket jag har för avsikt att göra då nuvarande MCU1 har börjat spöka. Återkommer om bytena faktiskt lyckas...
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Nicklas »

Fick svar igår att de inte kunde boka in för FSD-uppgradering men att MCU2-uppgradering gick bra... Bokat 8:e oktober i Göteborg.
X100D 2017 HW2.0/MCU1
Användarvisningsbild
Lars_H
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 aug 2020 23:57

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Lars_H »

Försökte boka in uppgradering till MCU2 i Tesla-appen för min S75D 2017 med AP2.5. Fick snabbt svar via SMS att jag inte kan göra uppgraderingen om jag inte först köper FSD, varvid ärendet stängdes. Ringde dem idag och fick först besked att det skulle gå att få uppgradera sin MCU även utan autopilot, men sedan återkom de och meddelade att det endast går att uppgradera MCU2 om man har FSD, då de byter autopilot-hårdvaran samtidigt.

Visst är det så att man i USA fått byta även om man inte har FSD-paketet? Jag undrar eftersom jag är sugen på att slå till på Extended Autopilot i det erbjudande som ligger september ut. Men vill ju inte riskera att inte få uppgradera min MCU om jag gör det.
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Idesta »

Idesta skrev:
Tro det eller ej, jag har en bokning den 1:a oktober för uppgradering Hw2.0 till Hw3 som verkar bli av - men bara under förutsättning att jag uppgraderar MCU1 till MCU2 - vilket jag har för avsikt att göra då nuvarande MCU1 har börjat spöka. Återkommer om bytena faktiskt lyckas...
Alla delar inne, har nu MCU2 och HW3. Framrutekameran byttes inte (vi med HW2 bilar har endast en kamera, tror senare har tre), radiomoddulen fanns inte ännu, skall komma senare i oktober (får köra webbradio tills dess). Mkt snabbare skärm nu som läser trafikljus osv (alltså som förväntat!). Hade FSD sedan bilen köptes mars 2017 så kostnad för MCU vars lite drygt 30 000 inkl moms.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av rockard »

Idesta skrev:
Idesta skrev:
Tro det eller ej, jag har en bokning den 1:a oktober för uppgradering Hw2.0 till Hw3 som verkar bli av - men bara under förutsättning att jag uppgraderar MCU1 till MCU2 - vilket jag har för avsikt att göra då nuvarande MCU1 har börjat spöka. Återkommer om bytena faktiskt lyckas...
Alla delar inne, har nu MCU2 och HW3. Framrutekameran byttes inte (vi med HW2 bilar har endast en kamera, tror senare har tre), radiomoddulen fanns inte ännu, skall komma senare i oktober (får köra webbradio tills dess). Mkt snabbare skärm nu som läser trafikljus osv (alltså som förväntat!). Hade FSD sedan bilen köptes mars 2017 så kostnad för MCU vars lite drygt 30 000 inkl moms.
Vänta, radiomodulen? Så det ska gå att uppgradera till MCU2 och fortfarande få FM-radio? Hade uppfattningen att man förlorade radio i.o.m. uppgradering.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Idesta »

vet inte om det är både FM och DAB eller endast DAB men definitivt en möjlighet att få in radio (men med Tesla vet man ju inte - kan ändra sig imorgon och ändra sig igen efter det...)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av NEO »

Idesta skrev:
Idesta skrev:
Tro det eller ej, jag har en bokning den 1:a oktober för uppgradering Hw2.0 till Hw3 som verkar bli av - men bara under förutsättning att jag uppgraderar MCU1 till MCU2 - vilket jag har för avsikt att göra då nuvarande MCU1 har börjat spöka. Återkommer om bytena faktiskt lyckas...
Alla delar inne, har nu MCU2 och HW3. Framrutekameran byttes inte (vi med HW2 bilar har endast en kamera, tror senare har tre), radiomoddulen fanns inte ännu, skall komma senare i oktober (får köra webbradio tills dess). Mkt snabbare skärm nu som läser trafikljus osv (alltså som förväntat!). Hade FSD sedan bilen köptes mars 2017 så kostnad för MCU vars lite drygt 30 000 inkl moms.

Stämmer verkligen detta? Ser du bara en kamera i frontrutan? Min X är en AP2 bil med MCU 1 som ska få HW3 datorn, men min har 3st kameror i frontrutan.

Vilka funktioner har du fått som du inte hade före uppdateringen?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Svenssons »

Idesta skrev:
Alla delar inne, har nu MCU2 och HW3. Framrutekameran byttes inte (vi med HW2 bilar har endast en kamera, tror senare har tre), radiomoddulen fanns inte ännu, skall komma senare i oktober (får köra webbradio tills dess). Mkt snabbare skärm nu som läser trafikljus osv (alltså som förväntat!). Hade FSD sedan bilen köptes mars 2017 så kostnad för MCU vars lite drygt 30 000 inkl moms.
Det är endast bilar med HW1 som endast har en kamera i fronten. HW2 har likt HW2.5 och HW3 tre kameror i framrutan (Narrow 35°, Main 50°, Wide angle 120°). Din bil lär alltså ha tre kameror i framrutan.

https://teslatap.com/articles/autopilot ... mystified/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av rockard »

rockard skrev:
Vänta, radiomodulen? Så det ska gå att uppgradera till MCU2 och fortfarande få FM-radio? Hade uppfattningen att man förlorade radio i.o.m. uppgradering.
Idesta skrev:
vet inte om det är både FM och DAB eller endast DAB men definitivt en möjlighet att få in radio (men med Tesla vet man ju inte - kan ändra sig imorgon och ändra sig igen efter det...)
Om någon mer än jag undrade över detta fanns svaret på Teslas numera uppdaterade sida om infotainment-uppgraderingen:
Är det något som försvinner med Infotainment-uppgraderingen?
Ja. Du kommer inte längre ha åtkomst till AM-, FM- eller DAB-radio. Du kommer fortfarande ha tillgång till internetradio och musikuppspelning, inklusive streaming via Bluetooth®.
AM, FM och DAB+ kommer att bli tillgängliga med eftermontering av tuner för 5 500 kr senare i år.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av NEO »

Nu kommer även 360 view till bilar med FSD. Frågan är om bara AP2.5 och uppåt kvalar in på denna.
87628972-8DA3-4BBA-BEB2-5F0AFC3E4D46.png
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av erkap »

Tesla hade ju Q3 som kvartal för att påbörja FSD computer upgrade till oss med bland annat HW2.0 och HW2.5 med MCU1. Det fanns en sida på Tesla som detaljerade detta samt med Q&A. Tittade på den senast för några dagar sedan men nu hittar jag den inte längre hos Tesla. Har de tagit bort den?

För övrigt trött på att vi med HW2.0 (som inte vill lägga massa pengar på MCU2) har fått vänta så länge och att Tesla började i ”fel ände” med uppgraderingarna. Känns som att Tesla drar ut på det så länge det går för att undvika ta kostnader (dvs skrotad bil eller inbytt bil där FSD tas bort innan den säljs igen).
Nu rullar även funktioner ut i nya OTA releaser som vi inte kan ta del av innan vi fått HW3...
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av NEO »

erkap skrev:
Tesla hade ju Q3 som kvartal för att påbörja FSD computer upgrade till oss med bland annat HW2.0 och HW2.5 med MCU1. Det fanns en sida på Tesla som detaljerade detta samt med Q&A. Tittade på den senast för några dagar sedan men nu hittar jag den inte längre hos Tesla. Har de tagit bort den?

För övrigt trött på att vi med HW2.0 (som inte vill lägga massa pengar på MCU2) har fått vänta så länge och att Tesla började i ”fel ände” med uppgraderingarna. Känns som att Tesla drar ut på det så länge det går för att undvika ta kostnader (dvs skrotad bil eller inbytt bil där FSD tas bort innan den säljs igen).
Nu rullar även funktioner ut i nya OTA releaser som vi inte kan ta del av innan vi fått HW3...
Det är en i Sverige som fått uppgraderingen i Väsby. Fick bekräftat av deras reservdelschef att inga delar finns att få tag på till AP2 bilar i dagsläget, det är restnoterat och de erbjuder enbart uppgraderingen om man tar MCU2 i samma veva. Varför det var så kunde de inte förklara.
Skriv svar