Nödöppning baklucka

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Nödöppning baklucka

Inlägg av frippe »

Fått ett knepigt fel.
Bakluckan är låst, går inte att öppna men indikerar att den är öppen. När jag trycker på öppna piper det men den låser inte upp eller låser inte heller.

Har testat totalt omstart av bilen, men känns inte som om den gör det totalt när bakluckan är öppen.

Provade att dra i nödöppningsvajerna, men inget händer. Hur mycket vågar man dra i den?

Det ser lite ut som att den inte riktigt är stängd. Som om något fått den att bli lite sned. Men är så lite att den likaväl kan vara lätt snejusterad eller alltid varit sådan.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nödöppning baklucka

Inlägg av LarsL »

Har du provat att trycka igen luckan lite när du trycker på öppna knappen? Samma med nödöppnaren?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nödöppning baklucka

Inlägg av frippe »

Prövade sitta på den men det bara piper, låter inget mer. Så verkar som om motorn fastnat på något sätt. Surt att inte nödöppnaren funkar när den väl behövs.

Hittade en hemmalösning på det. Får köpa en motor helt enkelt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Nödöppning baklucka

Inlägg av Seregon »

Jag hade samma problem. Felet är att den har gått sönder och gått i baklås, och konstruktionen är så dålig att även nödöppningen med vajer slutar funka. Det kostar typ 4k att fixa det hos Tesla, de måste borra sig in via knappen för att få upp den för att fixa det hela.

Tills dess kan du låsa bilen manuellt via skärmen med hänglåset när du ska gå ut eftersom bilen inte går att låsa med nyckeln när den tror att bakluckan är öppen.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nödöppning baklucka

Inlägg av frippe »

Seregon skrev:
Jag hade samma problem. Felet är att den har gått sönder och gått i baklås, och konstruktionen är så dålig att även nödöppningen med vajer slutar funka. Det kostar typ 4k att fixa det hos Tesla, de måste borra sig in via knappen för att få upp den för att fixa det hela.

Tills dess kan du låsa bilen manuellt via skärmen med hänglåset när du ska gå ut eftersom bilen inte går att låsa med nyckeln när den tror att bakluckan är öppen.
Du tror inte lösningen i youtubeklippet funkar?

Fanns en eller två ganska långa trådar på Teslamotorsclub.
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2075447/
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Nödöppning baklucka

Inlägg av Seregon »

Jo, den lösningen borde funka. Lite snällare mot bilen än att borra som Tesla-service gjorde.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nödöppning baklucka

Inlägg av frippe »

Seregon skrev:
Jo, den lösningen borde funka. Lite snällare mot bilen än att borra som Tesla-service gjorde.
Kan säga att första lösningen i klippet inte funkade för mig, det att koppla loss och in kontakten för att öppna.
Så fick gå vidare till textlösningen jag läste. Men har ett otroligt spänn i vajern då bakluckan inte riktigt gått igen jämt. Men med lite fipplande ska nog lösa det. Och något barn sittandes på bakluckan.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nödöppning baklucka

Inlägg av frippe »

Får korrigera mig lite. Tydligen verkar tesla montera sina enheter lite olika. För när jag testade den andra kontakten så låste bakluckan upp sig.
Beställde en ny begagnad motor till låsningen av bakluckan på Vimmerby bildemontering. Så bytte motor och nu funkar allt som det ska.

Fast fick leta upp lite nya clips för panelerna, men hittade bra på Volvo som passade utmärkt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Cjfforsgren
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 jun 2021 20:41

Re: Nödöppning baklucka

Inlägg av Cjfforsgren »

Yes hade samma fel på vår bil nu, filmerna va bra du länka till. Den svarta kontakten verkade va den som man ska dra i och ur några ggr för att luckan ska öppna sig.

Försökte köpa reservdelen/motorn på tesla men lyckas inte, i telefonen kunde de inte hjälpa mig men jag skulle göra ett ärende i appen, en vecka senare inget svar och jag ville bara ha delen hemskickad till mig.
Köpte en begagnad motor på Laga.se med nästan samma art nr. Denna va till en gammal merca men den funkar exakt som innan

340:- för motorn och det va rätt enkelt att byta, Samt några clips men det har biltema likadana.
IMG_20211009_143537_518.jpg
Användarvisningsbild
Tsg111
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 dec 2021 17:33

Re: Nödöppning baklucka

Inlägg av Tsg111 »

Hade också problem med luckan men tack vare denna tråd så löste sig problemet. Däremot så låter det varje gång jag öppnar luckan så jag tog bort allt för att smörja vajern som jag trodde lät men det visade sig vara den 3e högtalaren (längst mot v) som lät till varje gång jag öppnade. Jag kopplade ur den, men vad kan det vara? Jag köpte en beggad motor som suttit i en Merca.
Skriv svar