Besiktning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Besiktning

Inlägg av Kriper »

:shock: Hos Bilprovningen i Värmdö, självsäker snubbe som inte behövde någon hjälp med jack mode. Sedan när han backar ut bilen är bakhjulen djupt ned i skärmen och bilen skrapar i lyften när han kör ut. Jag blir ganska upprörd över att han inte bett mig om hjälp med att sätta fjädringen i jack mode innan han skulle kontrollera bakvagnen. Efter lite fippel så återgick fjädringen till sin normala funktion. Varning alltså, för väldigt självsäkra besiktningstekniker. Bra bromsvärden, dock!
tEcK6PDIRT2NonkcAfuBSw.jpg
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
kontakten2

Re: Besiktning

Inlägg av kontakten2 »

Vilket mongo!

Dom har endast provat bromsarna på vägen och aldrig i rullarna när min varit inne på besiktning :?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Besiktning

Inlägg av Kriper »

kontakten2 skrev:
Vilket mongo!

Dom har endast provat bromsarna på vägen och aldrig i rullarna när min varit inne på besiktning :?
Den snubben trodde han visste allt men kunde ingenting. :roll:
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Besiktning

Inlägg av frippe »

kontakten2 skrev:
Vilket mongo!

Dom har endast provat bromsarna på vägen och aldrig i rullarna när min varit inne på besiktning :?
Det gjorde de inte på vår heller. Jag fick uppfattningen att det inte går att göra bromsprov i rullarna på Teslor. Men kanske går då.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Besiktning

Inlägg av Kriper »

Jag var inte närvarande vid bromsprovet. Sjukt att man ska behöva kontrollera allt. Jag ber att få citera Erik Lallerstedt på restaurang Gondolen 1996; Nu är det fanimej svårt att få tag på dålig personal!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
kontakten2

Re: Besiktning

Inlägg av kontakten2 »

Borde va lugnt iom vi inte har kardanaxel men då måste han lägga den i neutral innan han bromsar. Tveksamt om det geniet gjorde det :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Besiktning

Inlägg av bylund »

frippe skrev:
kontakten2 skrev:
Vilket mongo!

Dom har endast provat bromsarna på vägen och aldrig i rullarna när min varit inne på besiktning :?
Det gjorde de inte på vår heller. Jag fick uppfattningen att det inte går att göra bromsprov i rullarna på Teslor. Men kanske går då.
De gör bromsprov på rullar bara på bakhjulsdrivna, inte på fyrhjulsdrivna (enligt besiktningsmannen jag hade när jag besiktade sist).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Besiktning

Inlägg av Lessmog »

bylund skrev:
frippe skrev:
kontakten2 skrev:
Vilket mongo!

Dom har endast provat bromsarna på vägen och aldrig i rullarna när min varit inne på besiktning :?
Det gjorde de inte på vår heller. Jag fick uppfattningen att det inte går att göra bromsprov i rullarna på Teslor. Men kanske går då.
De gör bromsprov på rullar bara på bakhjulsdrivna, inte på fyrhjulsdrivna (enligt besiktningsmannen jag hade när jag besiktade sist).
Samma på min. Beställde tid för en timme sen, innan jag sett den här tråden :roll: till på onsdag. Tänker att det kan vara värt en ny månad nästa gång. :)

Han körde i 40 förbi ett märke, stampade på bromsen och antecknade godkänt i protokollet. Inget exakt numeriskt värde, bara bättre retardation än gränsen. Förklarade att det inte går att rullprova en Tesla med fyrhjulsdrift. I övrigt koll av VIN, hjullager, lysen och bälten, tuta och spolare. Tog tio gånger längre tid att snacka Tesla efteråt :lol:
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Besiktning

Inlägg av lator »

Typiskt att de ska bete sig som proffs jämt... Hoppas att inget blev skadat men det kollade han väl?

Angående bromstest... Varför skulle det inte gå att köra en D på rullarna??? :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Guldis
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 dec 2014 23:04
Ort: Uppsala

Re: Besiktning

Inlägg av Guldis »

Besiktiga i december och min S90D gjorde man bara bromsprov på ute på plan mark. Man sade att det inte går att köra i bromsprovsrullarna med fyrhjulsdrift.
Fick det vedimerat av en annan, som varit bilprovare att det var så.
Något med tekniken i fyrhjulsdrift.
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Besiktning

Inlägg av bylund »

lator skrev:
Typiskt att de ska bete sig som proffs jämt... Hoppas att inget blev skadat men det kollade han väl?

Angående bromstest... Varför skulle det inte gå att köra en D på rullarna??? :roll:
De har nog bara det som allmän regel för fyrhjulsdrift, även om det med på bilar, som Tesla, utan fysisk koppling mellan fram- och bakhjul, inte borde vara något problem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Besiktning

Inlägg av Hok »

Sist jag besiktigade den fyrhjulsdrivna bensinbilen så använde de inte rullarna för bromsprovet. Men däremot flera gånger förut så har de använt rullarna. Detta på samma besiktningsstation. Undrar om det kommit uppdaterade föreskrifter eller om det bara var den besiktningsmannen.

Edit. Ja min bil klarar tekniskt ett bromsprov på rullar. Beror på typen av fyrhjulsdrift.
Bolder
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 okt 2019 15:29

Re: Besiktning

Inlägg av Bolder »

I manualen står det att man inte får bogsera/transportera fordonet med hjulen på marken. Kan inte detta påverka hur bromsprovet vid besiktningen genomförs?
Skriv svar