Uppdaterad programvara med "berättigad uppgradering"

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
USSWEDE
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jan 2020 12:34
Ort: Nacka

Uppdaterad programvara med "berättigad uppgradering"

Inlägg av USSWEDE »

Hej,

Köpte en S i fjol med de flesta tillvalen, premium-paket och uppgraderad autopilot för 55.000. Måste erkänna att jag inte använt den speciellt mycket då den är nervös, opålitlig, klarar ej filbyten, bromsar för allt och ingenting, etc. etc... Summon är lika värdefullt som ett stenskott i rutan och autoparkeringen har fungerat 1 gång!
Så, jag har varit nöjd ändå - fin bil på alla sätt - så jag har försökt förtränga att jag kryssade i 'uppgraderad autopilot' med någonslags efterkonstruktion om att det 'kan vara bra för 2:a handsvärdet'

Idag, efter nya programvaran, uppdaterades även appen och där ligger nu en 'berättigad uppgradering' för 32.200 kr till som ger 'navigera med autopilot', 'autoparkering', 'smart summon' (i motsats till dum då), och 'adaptiv farthållare' - alltså det mesta av det jag förväntade mig skulle fungera i 'uppgraderad autopilot' men som aldrig gjort det och nu vill någon tro att jag kommer att lägga ytterligare 32.200 kr på detta. HA HA HAA - är det ett första April skämt? :lol:

//Jan
TeslaWrapped.jpg
Senast redigerad av USSWEDE, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Uppdaterad programvara med "berättigad uppgradering"

Inlägg av e5m1r »

Nope
Uppgraderad autopilot och FSD är inte samma sak
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Uppdaterad programvara med "berättigad uppgradering"

Inlägg av HenrikM76 »

Jag har samma i min app, har med en Model S uttagen för ett år sen nu. Där står det att jag kan köpa till detta, men NoA har jag ju redan, även autoparkering m.m. Så antingen är det nåt knas i vad vi fått i bilarna redan, eller så har de beskrivit innehållet i det paketet man kan köpa fel.
Däremot håller jag inte alls med om upplevelsen av autopiloten, jag har kört 6000 mil på ett år varav säkert 4-5000 av dem på på Ap. Funkar jättebra med filbyten m.m.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Uppdaterad programvara med "berättigad uppgradering"

Inlägg av Bodes_dad »

Samma scenario för mig i ett år gammal MS 100D. Har ni märkt någon skillnad i funktioner i faktisk användning av bilarna? Ej hunnit kolla själv än.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Uppdaterad programvara med "berättigad uppgradering"

Inlägg av HerrNilsson »

Har också den uppgraderingen i appen till vår X (2017 AP2.0). NoA, autopark, summon och adaptiv farthållare. Men allt det där finns redan i bilen idag så måste vara nåt knas där precis som HenrikM76 är inne på.

Konstigt att du upplever funktionerna så. Summon använder vi också sällan, men autopark använder vi flera gånger i veckan. Hur skönt som helst. Frugan älskar den funktionen. Fungerar klockrent iaf 9 gånger av 10.

Filbyten gör den ju med bravur oftast. Man duttar på blinkersspaken i X:n för att den ska byta fil. Drar man ner spaken så gör den inte filbytet och har för mig man får nåt slags felmeddelande då också. Är det så du gör kanske?
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Uppdaterad programvara med "berättigad uppgradering"

Inlägg av e5m1r »

Ni saknar Advanced Summon att bilen stannar för stoppskylltar och fler funktioner kommer till FSD som inte kommer komma till EAP
Jag med AP1 har samma som ni - NOAP

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0196/ ... 3x1024.png
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Uppdaterad programvara med "berättigad uppgradering"

Inlägg av Legato »

HerrNilsson skrev:
Har också den uppgraderingen i appen till vår X (2017 AP2.0). NoA, autopark, summon och adaptiv farthållare. Men allt det där finns redan i bilen idag så måste vara nåt knas där precis som HenrikM76 är inne på.

Konstigt att du upplever funktionerna så. Summon använder vi också sällan, men autopark använder vi flera gånger i veckan. Hur skönt som helst. Frugan älskar den funktionen. Fungerar klockrent iaf 9 gånger av 10.

Filbyten gör den ju med bravur oftast. Man duttar på blinkersspaken i X:n för att den ska byta fil. Drar man ner spaken så gör den inte filbytet och har för mig man får nåt slags felmeddelande då också. Är det så du gör kanske?
Det är inget fel. Det är som sagt skillnad på att ha EAP vs FSD.

Se e5mirs bild som sammanfattar alla möjliga konfigurationer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Uppdaterad programvara med "berättigad uppgradering"

Inlägg av HerrNilsson »

Ok. Bra bild där. Tack.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
USSWEDE
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jan 2020 12:34
Ort: Nacka

Re: Uppdaterad programvara med "berättigad uppgradering"

Inlägg av USSWEDE »

Hej,

Uppdatering. Har nu FSD och gjort mig mer bekväm med både autoparkering samt filbyten. Tror en uppdatering eller två också gjorde susen. Nu vågar jag dutta på blinkersen och bilen byter (kanske inte riktigt 'mad max' som jag valt, men ändå) filer utan problem. Autoparkeringen har jag även använt och minskat avstånden i inställningarna så att den blev något mindre 'nervös'.
'Follow-me home' är något som dock ej vill fungera och jag får bilen att backa/köra framåt via appen ibland. Vågar alltså inte lita på att det fungerar när det verkligen behövs. Men jag tycker det är spännande och kul nu att följa FSD utvecklingen.
Tack för kommentarer.

mvh
Jan
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Uppdaterad programvara med "berättigad uppgradering"

Inlägg av kallekula »

Slutade aprilskämtet med att du några veckor senare betalade 30 kalla alltså? :D
Användarvisningsbild
USSWEDE
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jan 2020 12:34
Ort: Nacka

Re: Uppdaterad programvara med "berättigad uppgradering"

Inlägg av USSWEDE »

Hej,

Typ...inget bra med en fin bil utan det som gör den fin installerat.

;-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Uppdaterad programvara med "berättigad uppgradering"

Inlägg av Nicke Nyfiken »

USSWEDE skrev:
Hej,

Köpte en S i fjol med de flesta tillvalen, premium-paket och uppgraderad autopilot för 55.000.

... och nu vill någon tro att jag kommer att lägga ytterligare 32.200 kr på detta. HA HA HAA - är det ett första April skämt? :lol:

//Jan
kallekula skrev:
Slutade aprilskämtet med att du några veckor senare betalade 30 kalla alltså? :D
USSWEDE skrev:
Typ...inget bra med en fin bil utan det som gör den fin installerat.

;-)

:lol: :lol: :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar