Hur ska jag köpa med rabattprogrammet?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

KanskeFdLeafagare
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 aug 2015 13:10

Hur ska jag köpa med rabattprogrammet?

Inlägg av KanskeFdLeafagare »

Okej, jag som var i köptankar och ännu mer efter provkörning igår kan nån coacha mig hur gör jag på bästa sätt för att få del av rabatten? (För övrigt trodde jag Tesla helt jobbade utan rabatter och bara en rak prislista oavsett antalet fordon du köper vilket i sig är sympatiskt).

PS. Hoppas jag snart kan ändra mitt användarnamn till bara FdLeafagare DS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Spara 10000 vid köp av Tesla Model S

Inlägg av Herr X »

KanskeFdLeafagare skrev:
Okej, jag som var i köptankar och ännu mer efter provkörning igår kan nån coacha mig hur gör jag på bästa sätt för att få del av rabatten? (För övrigt trodde jag Tesla helt jobbade utan rabatter och bara en rak prislista oavsett antalet fordon du köper vilket i sig är sympatiskt).

PS. Hoppas jag snart kan ändra mitt användarnamn till bara FdLeafagare DS
Bara klicka på någon teslaägares rabatt-länk så kommer det dyka upp att du får 10 000 kr i rabatt. Men skynda dig - det blir prisökning precis när som helst, de ökade priserna i Norge häromdagen! Kolla på användaren MRT's inlägg ovan - han ger dig sina 10 000kr också om du använder hans länk (så rabatten blir 20 000 istället för 10 000) - det skulle jag ha gjort om jag var i din sits.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spara 10000 vid köp av Tesla Model S

Inlägg av danni »

KanskeFdLeafagare skrev:
Okej, jag som var i köptankar och ännu mer efter provkörning igår kan nån coacha mig hur gör jag på bästa sätt för att få del av rabatten? (För övrigt trodde jag Tesla helt jobbade utan rabatter och bara en rak prislista oavsett antalet fordon du köper vilket i sig är sympatiskt).

PS. Hoppas jag snart kan ändra mitt användarnamn till bara FdLeafagare DS
Du får be någon ägare, förslagsvis någon du tycker varit extra hjälpsam och bidragit med info och hjälp etc inför ditt köp, att ge dig sin referrallänk. Sen klickar du helt enkelt den länken och genomför din beställning därifrån, så får ni bägge era 10000 kr.

Alternativt, så finns det en mängd trådar både på det här forumet och andra forum där folk postar sina länkar i hopp om att någon ska använda dem för ett köp.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
KanskeFdLeafagare
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 aug 2015 13:10

Re: Spara 10000 vid köp av Tesla Model S

Inlägg av KanskeFdLeafagare »

Jo jag såg det. Försöker scanna forumet. Prishöjningen sker den 18/8 och blir på 3% enligt Mattias Häär (säljare i Täby). Blev förvånad att jag faktiskt skulle kunna få ihop ekonomin. Två frågor som säkert finns i andra trpdar men jag hoppas ni kke kan svara på. (Är lite stressad med tanke på prishöjningen)

Är next gen säten nödvändiga? De gamla är väl i tyg och de är ju varmare på vintern och svalare på sommaren?

Varför Metalliclack? Om jag kke väljer foliering i framtiden spelar det då någon roll vilken färg (solid eller metallic)?

Vinterpaket, är det nödvändigt?

Vinterdäck, är det bättre att beställa lokalt vid sidan av?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spara 10000 vid köp av Tesla Model S

Inlägg av danni »

KanskeFdLeafagare skrev:
Är next gen säten nödvändiga? De gamla är väl i tyg och de är ju varmare på vintern och svalare på sommaren?
Smaksak. Personligen tycker jag det är jättejättejättenödvändigt. Jag gillar inte standardstolarna särskilt mycket men älskar nextgenstolarna. Men jag vet andra som inte gillar nextgenstolarna så värst eller tycker att det inte är så stor skillnad. Provsitt eller ännu hellre provkör med bägge! Men jag hade aldrig i livet beställt utan nextgen. De vanliga stolarna kan du välja om du vill få i tyg eller läder, nextgen finns bara i läder.
KanskeFdLeafagare skrev:
Varför Metalliclack? Om jag kke väljer foliering i framtiden spelar det då någon roll vilken färg (solid eller metallic)?
Har du tänkt foliera så är det onödigt att lägga pengar på metalliclack och då tar du såklart solid. En del pratar sig varma om hur metalliclack höjer restvärdet, men jag är ärligt talat rätt skeptisk till såna påståenden överlag. Inte mer än det kostar, skulle jag säga. Dessutom har du ju en restvärdesgaranti från Tesla ändå.
KanskeFdLeafagare skrev:
Vinterpaket, är det nödvändigt?
Jag velade med det paketet men valde att inte beställa det. Jag har mig veterligen aldrig haft en bil utan uppvärmda spolarmunstycken så jag vet inte hur jobbigt det är, men det borde väl vara rätt lätt att hålla rent där? Rattvärme och baksätesvärme är trevligt men inte 10000 kr trevligt imho. Bilen går ju förvärma med app för att neutralisera det värsta. Jag har dessutom bilen i ett varmgarage om nätterna så för min del kändes det verkligen onödigt.
KanskeFdLeafagare skrev:
Vinterdäck, är det bättre att beställa lokalt vid sidan av?
Det blir solklart billigare att beställa lokalt vid sidan av. Men bara du kan veta om det är viktigt för dig att ha originalfälgar eller inte. Själv köper jag mina vinterdäck vid sidan av.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Spara 10000 vid köp av Tesla Model S

Inlägg av Leo »

Jag skulle inte prioritera Nextgen eftersom det är en "långfärdsbil" och ingen "sportracer" för mig. Hade valt tygklädsel personligen MEN vissa "förväntar" sig nog läder på en sån här bil om man ska sälja den begagnat.

Vinterpaket onödigt! Det enda jag skulle vilja ha av det är möjligtvis eluppvärmd ratt, MEN inte 10000kr!

Panoramatak. Största anledningen takräcke och sitthöjd bak.

4WD lite kluven till det. Vill ha prestandan och tryggheten på vintern MEN vill också ha lastutrymmet fram och använder bilen mest på sommaren.

Foliera = välj solidvit från fabrik. Ingen anledning att betala för metallic och solidsvart är ofta en repkänslig lack som jag inte gillar.

Skulle "vänta" och köpa till autopilot senare om jag saknar det. Samma sak med dubbelladdare.

Interiör paket eller böttre stereo =nej prioriterar inte det.

Är man försiktig med att välja till utrustning så får man ju ett kanonlågt förmånsvärde. Förmånsvärdet drar ju iväg rejält om man börjar lägga till utrustning.

Teslas återköpsgaranti gör ju också att man kan fokusera på utrustning som man personligen värdesätter.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
KanskeFdLeafagare
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 aug 2015 13:10

Re: Spara 10000 vid köp av Tesla Model S

Inlägg av KanskeFdLeafagare »

Leo skrev:
4WD lite kluven till det. Vill ha prestandan och tryggheten på vintern MEN vill också ha lastutrymmet fram och använder bilen mest på sommaren.

Är det inte D på alla modeller nu? Ser så ut på beställningssidan
Leo skrev:
Skulle "vänta" och köpa till autopilot senare om jag saknar det. Samma sak med dubbelladdare.
Dubbelladdare :-/. Jag har dålig koll känner jag, sitter det dubbla laddare (hårdvara) men de är inte aktiverade?

Kommer köpa den privat då basbeloppet är 9 på jobbet :evil: det räcker inte till (blir ju 400.000)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Spara 10000 vid köp av Tesla Model S

Inlägg av vigge50 »

KanskeFdLeafagare skrev:
Leo skrev:
4WD lite kluven till det. Vill ha prestandan och tryggheten på vintern MEN vill också ha lastutrymmet fram och använder bilen mest på sommaren.

Är det inte D på alla modeller nu? Ser så ut på beställningssidan
Det är D valt som standard men du kan välja bakhjulsdrivet så dras det av 52000 på priset om du inte känner att du behöver det.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spara 10000 vid köp av Tesla Model S

Inlägg av danni »

KanskeFdLeafagare skrev:
Leo skrev:
4WD lite kluven till det. Vill ha prestandan och tryggheten på vintern MEN vill också ha lastutrymmet fram och använder bilen mest på sommaren.

Är det inte D på alla modeller nu? Ser så ut på beställningssidan
Leo skrev:
Skulle "vänta" och köpa till autopilot senare om jag saknar det. Samma sak med dubbelladdare.
Dubbelladdare :-/. Jag har dålig koll känner jag, sitter det dubbla laddare (hårdvara) men de är inte aktiverade?

Kommer köpa den privat då basbeloppet är 9 på jobbet :evil: det räcker inte till (blir ju 400.000)
Nej, när du valt en modell så har du under modellväljaren en liknande väljare där du väljer bak- eller fyrhjulsdrift (om du inte valt performancemodellen som bara finns med fyrkrafs).

Dubbelladdare sitter inte i vid leverans, men det är något som inte monteras från fabrik utan eftermonteras av servicecenter, så det behöver du egentligen inte oroa dig för vid beställning.

När det gäller autopiloten så har jag resonerat som så att jag kan aktivera den om den visar sig bli riktigt bra, för 25000 kr för bara radarfarthållare är för dyrt. Men det finns en nackdel med det, särskilt om man köper privat, och det är att om du gör så och har tänkt använda restvärdesgarantin, så får du inte tillbaks pengar för det du lagt till i efterhand. Dvs om du beställer autopilot vid beställningen får du tillbaks halva värdet av den på restvärdesgarantin, men inte om du aktiverar den i efterhand.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
KanskeFdLeafagare
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 aug 2015 13:10

Re: Spara 10000 vid köp av Tesla Model S

Inlägg av KanskeFdLeafagare »

[/quote]

När det gäller autopiloten så har jag resonerat som så att jag kan aktivera den om den visar sig bli riktigt bra, för 25000 kr för bara radarfarthållare är för dyrt. Men det finns en nackdel med det, särskilt om man köper privat, och det är att om du gör så och har tänkt använda restvärdesgarantin, så får du inte tillbaks pengar för det du lagt till i efterhand. Dvs om du beställer autopilot vid beställningen får du tillbaks halva värdet av den på restvärdesgarantin, men inte om du aktiverar den i efterhand.[/quote]

Fan det tänkte jag inte på, nu blev det svårare :?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Spara 10000 vid köp av Tesla Model S

Inlägg av vigge50 »

danni skrev:
KanskeFdLeafagare skrev:
Leo skrev:
4WD lite kluven till det. Vill ha prestandan och tryggheten på vintern MEN vill också ha lastutrymmet fram och använder bilen mest på sommaren.

Är det inte D på alla modeller nu? Ser så ut på beställningssidan
Leo skrev:
Skulle "vänta" och köpa till autopilot senare om jag saknar det. Samma sak med dubbelladdare.
Dubbelladdare :-/. Jag har dålig koll känner jag, sitter det dubbla laddare (hårdvara) men de är inte aktiverade?

Kommer köpa den privat då basbeloppet är 9 på jobbet :evil: det räcker inte till (blir ju 400.000)
Nej, när du valt en modell så har du under modellväljaren en liknande väljare där du väljer bak- eller fyrhjulsdrift (om du inte valt performancemodellen som bara finns med fyrkrafs).

Dubbelladdare sitter inte i vid leverans, men det är något som inte monteras från fabrik utan eftermonteras av servicecenter, så det behöver du egentligen inte oroa dig för vid beställning.

När det gäller autopiloten så har jag resonerat som så att jag kan aktivera den om den visar sig bli riktigt bra, för 25000 kr för bara radarfarthållare är för dyrt. Men det finns en nackdel med det, särskilt om man köper privat, och det är att om du gör så och har tänkt använda restvärdesgarantin, så får du inte tillbaks pengar för det du lagt till i efterhand. Dvs om du beställer autopilot vid beställningen får du tillbaks halva värdet av den på restvärdesgarantin, men inte om du aktiverar den i efterhand.
Men om man ska kunna använda restvärdesgarantin som privatperson så måste man låna den via DNB bank så om man går till sina vanliga bank och tar lån för bilen där så kan du aldrig kräva 50% i restvärdesgaranti.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur ska jag köpa med rabattprogrammet?

Inlägg av TiborBlomhall »

Iom att det mer och mer börjat handla om köpråd isf rabattkoder som originaltråden handlade om har jag delat upp tråden och stoppat köpråden i separat tråd.
/Moderator
KanskeFdLeafagare
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 aug 2015 13:10

Re: Hur ska jag köpa med rabattprogrammet?

Inlägg av KanskeFdLeafagare »

Tack Tibor, sorry om jag spammade tråden. Någon som har åsikter kring att köpa privat och finansiera via DnB? Verkade vara ett bra upplägg tyckte månadskostnaden inte blev särskilt hög, blev förvånad.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Spara 10000 vid köp av Tesla Model S

Inlägg av Herr X »

KanskeFdLeafagare skrev:
Jo jag såg det. Försöker scanna forumet. Prishöjningen sker den 18/8 och blir på 3% enligt Mattias Häär (säljare i Täby). Blev förvånad att jag faktiskt skulle kunna få ihop ekonomin. Två frågor som säkert finns i andra trpdar men jag hoppas ni kke kan svara på. (Är lite stressad med tanke på prishöjningen)

Är next gen säten nödvändiga? De gamla är väl i tyg och de är ju varmare på vintern och svalare på sommaren?

Varför Metalliclack? Om jag kke väljer foliering i framtiden spelar det då någon roll vilken färg (solid eller metallic)?

Vinterpaket, är det nödvändigt?

Vinterdäck, är det bättre att beställa lokalt vid sidan av?
1) Bortse från vilka tillval som är viktiga för andrahandsvärdet - alla Model S är lätta att sälja begagnade. Det enda tillfället då det kan vara adekvat att fundera på andrahandsvärdet, är om du köper toppmodellen P85D - den kan bli svårsåld om den saknar viss utrustning.

2) Klassificera tillvalen i om de är vitaminer eller huvudvärkstabletter. Vitaminer är trevliga men löser inget problem för dig, huvudvärkstabletter löser ett reellt problem. Om ett tillval är en vitamin eller huvudvärkstablett är väldigt individuellt, därför är det svårt att få konkreta tips i en sådan här tråd.

Här kommer iallafall en ansats till att förklara de tillval du frågar om:

Next-gen-säten:
Next-gen-sätena är betydligt bättre än Model S standardsäten. Standardsätena har historiskt fått väldigt mycket klagomål eftersom många fått ont i ryggen när de kört ett tag. Standardsätena är enligt många något sämre och mindre behagliga än standardsäten i vanliga personbilar, exempelvis VW Golf. Next-gen-sätena produceras av Ricaro som gör high-end-säten till highend-bilar, och är därför på precis andra skalan - detta är mycket bra säten som är väldigt uppskattade.
Om du får ont i ryggen vid längre körningar så är nextgen-säten en huvudvärkstablett. Om du kan sitta länge på träbänkar utan att reagera så är de en vitamin.

Metalliclack:
En vitamin för samtliga, förutom för de som av olika anledningar mår dåligt av icke-metalliclack. Eftersom du ställer frågan så tillhör du inte kategorin, och metalliclack är en vitamin för dig som du bör välja bort om du inte har massor av pengar att spendera på vitaminer.

Vinterpaketet:
En huvudvärkstablett för alla de som har extremt kalla händer på vintern och måste ha eluppvärmd ratt för att må bra. En vitamin för alla andra.
Kom ihåg att elbilar, olikt andra bilar, kan värmas upp från din telefon i förväg - så du kommer oavsett aldrig gå in i en kall bil.

Vinterdäck:
Beställ vid sidan av. Du kan köpa nästan nya originalfälgar begagnat och exakt samma vinterdäck som Tesla säljer, fast till mycket lägre pris. Om du absolut inte måste ha sprillans nya originalfälgar så köper du inte vinterdäck av Tesla.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur ska jag köpa med rabattprogrammet?

Inlägg av danni »

Det lättaste tillvalet att bestämma sig för borde väl rimligen vara de bakåtvända sätena :) Antingen har man barn i rätt ålder, eller så har man inte det. Då är det inte ens huvudvärkstablett eller vitamin som gäller, utan snarare huvudvärkstablett eller sockerpiller.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Spara 10000 vid köp av Tesla Model S

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Men om man ska kunna använda restvärdesgarantin som privatperson så måste man låna den via DNB bank så om man går till sina vanliga bank och tar lån för bilen där så kan du aldrig kräva 50% i restvärdesgaranti.
Trodde inte man hade restvärdesgaranti som privatperson.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Hur ska jag köpa med rabattprogrammet?

Inlägg av Niclas »

Man kanske inte har barn i rätt ålder för barnstolarna, men man kanske får senare!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Spara 10000 vid köp av Tesla Model S

Inlägg av Lessmog »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Men om man ska kunna använda restvärdesgarantin som privatperson så måste man låna den via DNB bank så om man går till sina vanliga bank och tar lån för bilen där så kan du aldrig kräva 50% i restvärdesgaranti.
Trodde inte man hade restvärdesgaranti som privatperson.
Jo, om man finansierar via Tesla. OM jag minns rätt - långtifrån säkert! :twisted:
Kan förstås ha ändrats också. Jag ökade mitt banklån i stället. April-juni ungefär.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spara 10000 vid köp av Tesla Model S

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Men om man ska kunna använda restvärdesgarantin som privatperson så måste man låna den via DNB bank så om man går till sina vanliga bank och tar lån för bilen där så kan du aldrig kräva 50% i restvärdesgaranti.
Trodde inte man hade restvärdesgaranti som privatperson.
Jodå: http://my.teslamotors.com/sv_SE/financing/faq
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Hur ska jag köpa med rabattprogrammet?

Inlägg av +46 »

KanskeFdLeafagare skrev:
Tack Tibor, sorry om jag spammade tråden. Någon som har åsikter kring att köpa privat och finansiera via DnB? Verkade vara ett bra upplägg tyckte månadskostnaden inte blev särskilt hög, blev förvånad.
Om man har ledigt låneutrymme på huset (inklusive outnyttjade pantbrev) så blir det klart billigare än att finansiera det med lån för inköp av lösöre, tex bilån. Den typen av lån innebär att man också måste hosta upp en rejäl summa i kontantinsats, vilket kan ställa till problem för vissa.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur ska jag köpa med rabattprogrammet?

Inlägg av danni »

+46 skrev:
KanskeFdLeafagare skrev:
Tack Tibor, sorry om jag spammade tråden. Någon som har åsikter kring att köpa privat och finansiera via DnB? Verkade vara ett bra upplägg tyckte månadskostnaden inte blev särskilt hög, blev förvånad.
Om man har ledigt låneutrymme på huset (inklusive outnyttjade pantbrev) så blir det klart billigare än att finansiera det med lån för inköp av lösöre, tex bilån. Den typen av lån innebär att man också måste hosta upp en rejäl summa i kontantinsats, vilket kan ställa till problem för vissa.
Är man i den sitsen kan man i och för sig låna upp kontantinsatsen på huset och ta resten hos DNB. Finansieringen blir lite dyrare men det hänger ju på hur man värderar restvärdesgarantin också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar