P85 jämfört med 85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stonewall
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 maj 2020 14:02

P85 jämfört med 85D

Inlägg av Stonewall »

Är ny på detta forum och egentligen inte en elfordons-entusiast utan en fordonsentusiast i största allmänhet. Är dags att köpa en pendlarbil och tanken gick ganska nyligen från de vanliga tyska diesel prestandabilarna till att kretsa kring Model S. Gillar designen, de smarta tekniska lösningarna, att det är aluminiumkaross och möjligheten till hög prestanda med låg ”bränslekostnad”.

De två modeller jag tittar närmare på är den äldre P85 och 85D. (P85D ligger väl utanför mina ekonomiska ramar). Jag är intresserad av att höra hur ni som kört eller ännu hellre ägt båda modellerna upplever skillnaden?
Kvalitet, körglädje, prestanda och räckvidd är väl det jag tänker mest på. Att de äldre modellerna inte har autopilot är något som inte bekymrar mig. Har också förstått det som att batterierna står emot tiden förvånansvärt bra.

Något jag också är intresserad av är hur dessa fordon fungerar i högre motorvägsfarter. Jag tycker det är svårt att hitta någon vidare information om detta. Jag skulle uppskatta om det fordon jag köper skulle klara av att tex. hålla närmare 200km/h de 25milen jag har till Arlanda om det skulle vara nödvändigt. Jag hamnar också nedåt Europa och autobahn någon/några gånger per år och då är det bra om inte räckvidden blir allt för kort.
Jag har sett att toppfarten är betydligt högre på 85D än P85 men innebär det också att energiförbrukningen i hög fart är betydligt lägre?

En annan faktor som också spelar viss roll är fri Supercharging. Vilket år försvann detta och upplever ni Tesla ägare som en stor faktor?

Tack på förhand för svar!
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Richardk »

Jag kan svara på några saker.
Jag har en p85+, min bror har en P85D. Både har i princip exakt lika räckvidd vid högre hastigheter, tex 160km/h. Min P85+ har ganska kort räckvidd vid högre hastigheter, säg 15 mil eftersom jag sällan laddar mer än 90%.

Kvalitet upplevelser jag som likvärdigt. Men ju senare bil desto bättre anses de vara. Jag är nöjd med kvaliten på min 2014 årsmodell. Jag skulle säga att enegiåtgången beror mest på hastighet, inte motoreffekt eller om det är två eller fyrhjulsdrift när vi pratar högre hastigheter.

Jag har kört flera resor till Frankfurt med plattan i mattan och det är kul och bilen är som en BMW M5, men man kommer fram snabbare med en Nissan Micra. Man får ladda hela tiden, vart 10 mil laddar jag för att få så snabb laddhastighet som möjligt när jag kör snabb motorvägskörning.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av NEO »

Stonewall skrev:
Är ny på detta forum och egentligen inte en elfordons-entusiast utan en fordonsentusiast i största allmänhet. Är dags att köpa en pendlarbil och tanken gick ganska nyligen från de vanliga tyska diesel prestandabilarna till att kretsa kring Model S. Gillar designen, de smarta tekniska lösningarna, att det är aluminiumkaross och möjligheten till hög prestanda med låg ”bränslekostnad”.

De två modeller jag tittar närmare på är den äldre P85 och 85D. (P85D ligger väl utanför mina ekonomiska ramar). Jag är intresserad av att höra hur ni som kört eller ännu hellre ägt båda modellerna upplever skillnaden?
Kvalitet, körglädje, prestanda och räckvidd är väl det jag tänker mest på. Att de äldre modellerna inte har autopilot är något som inte bekymrar mig. Har också förstått det som att batterierna står emot tiden förvånansvärt bra.

Något jag också är intresserad av är hur dessa fordon fungerar i högre motorvägsfarter. Jag tycker det är svårt att hitta någon vidare information om detta. Jag skulle uppskatta om det fordon jag köper skulle klara av att tex. hålla närmare 200km/h de 25milen jag har till Arlanda om det skulle vara nödvändigt. Jag hamnar också nedåt Europa och autobahn någon/några gånger per år och då är det bra om inte räckvidden blir allt för kort.
Jag har sett att toppfarten är betydligt högre på 85D än P85 men innebär det också att energiförbrukningen i hög fart är betydligt lägre?

En annan faktor som också spelar viss roll är fri Supercharging. Vilket år försvann detta och upplever ni Tesla ägare som en stor faktor?

Tack på förhand för svar!
En P85 har med 99% chans ingen autopilot, finns ytterst få. Däremot har alla 85D hårdvaran för Autopilot, så om inte denna är aktiverad kan service center aktivera den åt dig mot 30-40k.

Nackdel med elbil är att de inte är så snåla i högre hastigheter på grund av avsaknaden av växellåda. Kör du i 200km/h kommer du inte komma 25 mil då behöver du en 100kWh S, och varför skulle du överhuvudtaget behöva köra så fort? Toppfarten i P85 och P85+ är 209km/h medans 85D har 249km/h.

Fri supercharging försvann för bilar levererade efter januari 2017, men det finns undantag, Tesla som företag är inte konsekventa för fem öre och har ändrat allt möjligt med olika datum. För mig är inte fri supercharging avgörande, räknade på min XP100DL som kostade över miljonen vad supercharging hade kostat mig första halvåret om jag fått betala själv, det landade på strax över 2000kr: försumbart mao.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av jeppe_sthlm »

Har en P85+ (med AP) och har haft 85D som lånebil. De är väl ungefär lika snabba till 100, men jag tycker P85:an ger mer kittel i magen. Om man får grepp med bakdäcken dvs. Bra däck är A och O.

P85:an är också ett antal kilo mindre vikt över framaxeln, vilket gör den lite roligare att svänga.

Större frunk i P85:an, snygg vinge (tror jag att alla har?) samt att de många gånger är reggade med lägre effekt, vilket kan vara fördelaktigt hos vissa försäkringsbolag.

Annars är väl 85D den vettigare bilen. Fyrhjulsdriften ska ju göra den lite snålare, greppet är bättre och alla bilar har AP hårdvara.

Skulle jag byta? Näe :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Stonewall
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 maj 2020 14:02

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Stonewall »

Tack för utförliga svar alla! Precis sådan information som jag var ute efter!
Lutar nog åt att det blir en P85 på sikt tack vare det bättre prisläget och liknande prestanda.

Större delen av nyttjandet blir trots allt tur och retur till jobbet med fem mil i vardera riktning och då passar en Model S som får stå hemma och ladda över natten perfekt. Sen får jag nog behålla min gamla dieseltysk som andrabil för de tillfällen man behöver en riktigt snabb och lång transport på motorväg.

Vad tror ni om priserna på äldre S. Vet att de sjunkit en del senare året men borde de inte sjunka ännu mer när fler nästa nya Model 3 kommer ut på marknaden?
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av AndersBosson »

Hej, köpte själv en S85D för en månad sedan, tittade mest på vanlig S85 samt P. Det som fällde avgörandet för mig var next gen stolar, autopilot , nyare bil samt ett bra tillfälle.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Leo »

Hade en P85 med AP1 i drygt 2,5år. Gillade den starkt :D både utseendet och känslan vid körning. Har bra klipp vid hög SoC och torrt väglag. Saknade aldrig 4WD trots ett par norrlandsresor. Stod och valde mellan nybeställa S85D och P85 lagerbil.

Snittade ungefär 2,2kWh/mil om jag minns rätt på de 3000mil jag körde den. I praktiken låg räckvidden 29-34mil ungefär.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av HelectriC »

Stonewall skrev:

Jag skulle uppskatta om det fordon jag köper skulle klara av att tex. hålla närmare 200km/h de 25milen jag har till Arlanda
Ursäkta, men hur f*n kör du på svenska vägar? Eller är du utryckningspolis? Vem vid sina sinnes fulla bruk kör 25 mil med närmare 200km/h i Sverige?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
Stonewall skrev:

Jag skulle uppskatta om det fordon jag köper skulle klara av att tex. hålla närmare 200km/h de 25milen jag har till Arlanda
Ursäkta, men hur f*n kör du på svenska vägar? Eller är du utryckningspolis? Vem vid sina sinnes fulla bruk kör 25 mil med närmare 200km/h i Sverige?
Kan man hålla den hastigheten ens på Autobahn?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Stonewall skrev:

Jag skulle uppskatta om det fordon jag köper skulle klara av att tex. hålla närmare 200km/h de 25milen jag har till Arlanda
Ursäkta, men hur f*n kör du på svenska vägar? Eller är du utryckningspolis? Vem vid sina sinnes fulla bruk kör 25 mil med närmare 200km/h i Sverige?
Kan man hålla den hastigheten ens på Autobahn?
Man får nog vara glad om man lyckas hålla 200 km/h under en sträcka på 25 km på autobahn. Fast det är klart, i dessa Coronatider kanske det är mycket glesare trafik än vanligt på autobahn.
Det är säkert lättare att hålla 200 km/h många mil i sträck i Sverige, med vår glesa trafik, än på autobahn. Fast då bör man väl ha ett frikort från länsman.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av PoloPrinsen »

Oja, klart det går!
Speciellt östra tyskland (A15 öster om Cottbus i detta exempel) hade betydligt glesare trafik än vad jag uppfattat som normalt på Autobahn. Jag beslutade att min s60 skulle få luftas ordentligt. Inte så långt visserligen, men det berodde mest på att jag då körde på en stram budget.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Pontus »

Frågan är väl matematisk. 200 km/h i 250 km är 1 timme 15 minuter dvs i 100 km/h så skulle det ta 2,5 timmar.
Varför åker man 1,5 timme försent hemifrån om man ska med ett flyg och planerar att köpa en bil efter de förutsättningarna?
Tror att en S85D är bättre som pendlarbil, lite nyare, lite jämnare slitage på däck, modernare hårdvara, en bra bil helt enkelt. Det säger jag efter att ha kört en i 2,5 år och haft någon P85 som lånebil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av nek0 »

PoloPrinsen skrev:
Oja, klart det går!
Speciellt östra tyskland (A15 öster om Cottbus i detta exempel) hade betydligt glesare trafik än vad jag uppfattat som normalt på Autobahn. Jag beslutade att min s60 skulle få luftas ordentligt. Inte så långt visserligen, men det berodde mest på att jag då körde på en stram budget.
Mvh PP.
Jag har inte sett så långa sträckor med frifart på autobahn.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av PoloPrinsen »

nek0 skrev:
PoloPrinsen skrev:
Oja, klart det går!
Speciellt östra tyskland (A15 öster om Cottbus i detta exempel) hade betydligt glesare trafik än vad jag uppfattat som normalt på Autobahn. Jag beslutade att min s60 skulle få luftas ordentligt. Inte så långt visserligen, men det berodde mest på att jag då körde på en stram budget.
Mvh PP.
Jag har inte sett så långa sträckor med frifart på autobahn.
Jag minns inte om det far fri fart just där o då. Jag var på hemväg från en rumänien- och ukrainaresa (via polen) så jag passade på att gasa fullt när trafiken var riktigt gles och vägen var även den i mycket bra skick.
Runt år 2010 var det, 2014 sabba ryssarna mina reseplaner med sitt fega smygkrig och sen dess har jag ej rest så långt österut.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Stonewall
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 maj 2020 14:02

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Stonewall »

Känner att det här blev en moraldiskussion till slut vilket inte vad det jag var ute efter. Jag var intresserad av bilens maximala prestanda under långfärd i högfart vilket är något jag nyttjar i verkligen och fick bra och vettiga svar på det, framförallt i början på tråden!
Har för övrigt bott i Tyskland och oavsett vad en del svenskar påstår som finns det i stora delar av landet fortfarande möjlighet att sträcka ut ordentligt.

Till ämnet: skiljer laddningshastigheten något mellan tidigare och senare bilar med 85kwh batteri eller avtar hastigheten märkbart med tiden?
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Yxel »

I princip alla 85-batterier är ju numera chargegatebatterier. Börjar runt 115kw men avtar snabbt och är nere på 50kw vid 50% soc.

Fördelen med 85 mot vissa andra (tex 75) är att den drar på full effekt hur låg soc man än rullar in med. Rulla in med 2% och den maxar laddningen direkt.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av HelectriC »

Stonewall skrev:
Känner att det här blev en moraldiskussion till slut vilket inte vad det jag var ute efter. Jag var intresserad av bilens maximala prestanda under långfärd i högfart vilket är något jag nyttjar i verkligen och fick bra och vettiga svar på det, framförallt i början på tråden!
Har för övrigt bott i Tyskland och oavsett vad en del svenskar påstår som finns det i stora delar av landet fortfarande möjlighet att sträcka ut ordentligt.

Till ämnet: skiljer laddningshastigheten något mellan tidigare och senare bilar med 85kwh batteri eller avtar hastigheten märkbart med tiden?
Fast vad förväntar du dig när du öppet och tydligt proklamerar att du kör över 200km/h långa sträckor på svenska vägar? Att alla sjunger lovsång och tycker att du gör rätt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Delta »

HelectriC skrev:
Stonewall skrev:
Känner att det här blev en moraldiskussion till slut vilket inte vad det jag var ute efter. Jag var intresserad av bilens maximala prestanda under långfärd i högfart vilket är något jag nyttjar i verkligen och fick bra och vettiga svar på det, framförallt i början på tråden!
Har för övrigt bott i Tyskland och oavsett vad en del svenskar påstår som finns det i stora delar av landet fortfarande möjlighet att sträcka ut ordentligt.

Till ämnet: skiljer laddningshastigheten något mellan tidigare och senare bilar med 85kwh batteri eller avtar hastigheten märkbart med tiden?
Fast vad förväntar du dig när du öppet och tydligt proklamerar att du kör över 200km/h långa sträckor på svenska vägar? Att alla sjunger lovsång och tycker att du gör rätt?
Om man antar att det kriminella betendet sker på glest traffikerade/trafiktomma motorvägar så kan jag inte se att det gör någon större skada. Utsläppen ökar ju inte med en EV på samma sätt som en ICE. Riskerna för övriga trafikanter påverkas inte heller nämnvärt. Det sker tyvärr långt värre brott dagligen runt omkring i vårt samhälle.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av nek0 »

Delta skrev:
HelectriC skrev:
Stonewall skrev:
Känner att det här blev en moraldiskussion till slut vilket inte vad det jag var ute efter. Jag var intresserad av bilens maximala prestanda under långfärd i högfart vilket är något jag nyttjar i verkligen och fick bra och vettiga svar på det, framförallt i början på tråden!
Har för övrigt bott i Tyskland och oavsett vad en del svenskar påstår som finns det i stora delar av landet fortfarande möjlighet att sträcka ut ordentligt.

Till ämnet: skiljer laddningshastigheten något mellan tidigare och senare bilar med 85kwh batteri eller avtar hastigheten märkbart med tiden?
Fast vad förväntar du dig när du öppet och tydligt proklamerar att du kör över 200km/h långa sträckor på svenska vägar? Att alla sjunger lovsång och tycker att du gör rätt?
Om man antar att det kriminella betendet sker på glest traffikerade/trafiktomma motorvägar så kan jag inte se att det gör någon större skada. Utsläppen ökar ju inte med en EV på samma sätt som en ICE. Riskerna för övriga trafikanter påverkas inte heller nämnvärt. Det sker tyvärr långt värre brott dagligen runt omkring i vårt samhälle.
På glest traffikerade/trafiktomma motorvägar är det ändå några som kör lagligt som kan möta en sån trafikfara. Vad tror du händer om en sån krockar med någon oskyldig trafikant? Vad kostar en person som sitter i rullstolen och behöver en personlig assistent? Vem betalar det? Upptar en sån en plats på sjukhusen helt i onödan? Nej i Sverige har vi ingen väg som man kan köra 200km/h eller mer i flera timmar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av HelectriC »

Delta skrev:
HelectriC skrev:
Stonewall skrev:
Känner att det här blev en moraldiskussion till slut vilket inte vad det jag var ute efter. Jag var intresserad av bilens maximala prestanda under långfärd i högfart vilket är något jag nyttjar i verkligen och fick bra och vettiga svar på det, framförallt i början på tråden!
Har för övrigt bott i Tyskland och oavsett vad en del svenskar påstår som finns det i stora delar av landet fortfarande möjlighet att sträcka ut ordentligt.

Till ämnet: skiljer laddningshastigheten något mellan tidigare och senare bilar med 85kwh batteri eller avtar hastigheten märkbart med tiden?
Fast vad förväntar du dig när du öppet och tydligt proklamerar att du kör över 200km/h långa sträckor på svenska vägar? Att alla sjunger lovsång och tycker att du gör rätt?
Om man antar att det kriminella betendet sker på glest traffikerade/trafiktomma motorvägar så kan jag inte se att det gör någon större skada. Utsläppen ökar ju inte med en EV på samma sätt som en ICE. Riskerna för övriga trafikanter påverkas inte heller nämnvärt. Det sker tyvärr långt värre brott dagligen runt omkring i vårt samhälle.
Nej, det är inte de ökade utsläppen jag oroar mig för! Jisses, vilken hållning. Det sker värre brott i samhället, så då kan jag köra 200 och riskera mitt och andras liv. Man tar sig för pannan :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Richardk »

Rätt väg, rätt bil, rätt väder, och rätt förare så är 200km/h ingen hög hastighet. Om något av dessa fyra uteblir så blir det farligt. Sen att vissa inte vågar köra i mer än 110km/h eller ens borde vara på vägarna är en helt annan sak. Att köra i 50km/h i ett villa kvarter kan vara betydligt farligare.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av HelectriC »

Richardk skrev:
Rätt väg, rätt bil, rätt väder, och rätt förare så är 200km/h ingen hög hastighet. Om något av dessa fyra uteblir så blir det farligt. Sen att vissa inte vågar köra i mer än 110km/h eller ens borde vara på vägarna är en helt annan sak. Att köra i 50km/h i ett villa kvarter kan vara betydligt farligare.
Du kan ju fråga polisen om dom håller med dig i första påståendet :? Inga vägar är konstruerade för 200 i Sverige, därför blir ofta minsta lilla fel från föraren fatal. Bara löjligt att jämföra det med att köra 50 i villaområde, det blir samma argument med att det finns värre brottslighet i samhället så att köra 200 är bara en piss i havet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
Richardk skrev:
Rätt väg, rätt bil, rätt väder, och rätt förare så är 200km/h ingen hög hastighet. Om något av dessa fyra uteblir så blir det farligt. Sen att vissa inte vågar köra i mer än 110km/h eller ens borde vara på vägarna är en helt annan sak. Att köra i 50km/h i ett villa kvarter kan vara betydligt farligare.
Du kan ju fråga polisen om dom håller med dig i första påståendet :? Inga vägar är konstruerade för 200 i Sverige, därför blir ofta minsta lilla fel från föraren fatal. Bara löjligt att jämföra det med att köra 50 i villaområde, det blir samma argument med att det finns värre brottslighet i samhället så att köra 200 är bara en piss i havet.
+100
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Gustafsson »

Hur ska en väg vara konstruerad för 200 km/tim?
Tycker många av våra motorvägar i långa stycken uppfyller de kraven. De är ju lika bra eller bättre än autobahn på många ställen.
Att hålla hastighetsgränserna har bara med det personliga omdömet att göra. Enda sättet att få ”alla” att hålla hastighetsbegränsningarna är mer övervakning. Ett sånt samhälle är jag tveksam till.
Merparten av trafikolyckor har inget samband med enstaka fartdårar, men korrelerar till medelhastigheten på vägarna, så det är lika förkastligt att ligga på 10-20 plus egentligen.
Edit:
Finns det någon jämförelse på video mellan P85 och 85D typ kvartsmilen?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av PoloPrinsen »

Skillnader mellan 85P resp. 85D;

85P:
Större frunk.
Lättare framvangn/tjänstevikt.
Sliter ej mycket på framdäcken.
Slitet mycket på bakdäcken vid acceleration.
Staggered hjul.(om jag minns korrektńm?)
Regen endast på bakhjulen.
Obefintligt motorljud framifrån.

85D:
Jämnare/stabilare regenerering vintertid
FWD, med allt vad det normalt innebär vintertid.
Olika effektivitetspeakar mellan motorerna , minskar energiåtgången i.
Främre motorpaketet hörs.
Nått mer jag ej minns nu.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Skriv svar