P85 jämfört med 85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av jeppe_sthlm »

PoloPrinsen skrev:

Tack för rättningarna och tilläggsinformationen, jättebra!!

Att det ej är specifikt för P85 med staggered glömde jag helt bort att nämna, men jag har väl rätt i att alla P85 har det?

Missade helt att skriva AWD (eller ev 4WD) istället för FWD. Var helt i tanken på att iomed fyrhjulsdriften så har de en motor till, den främre motorn.. Blev tyvärr FWD i texten....

Fråga angående ditt tillägg; inga P85 som fick/byggdes med dessa uppgraderingar?

Mvh PP.
Min bil är en sen 2014 (10). Den har iallafall AP och jag tror att den fick en del av de saker som åkte med i D-modellerna som kom året efter, men är inte säker
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Leo »

Stora uppdateringen var i samband med att AP1 släpptes oavsett om det var en P85 eller en S85D.

Så är den byggd efter okt 2014 ungefär Vin 55xxx så har de de flesta uppdateringarna. (Vin numreringen kan dock spöka lite på enskilda exemplar som blev försenade i byggnationen) Jag hade själv vin 555xx och den var byggd typ 5 oktober med AP1 innan det släpptes officiellt.

Det enda jag tycks minnas är den förbättrade takluckan som jag tror kom hösten 2015.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Stonewall
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 maj 2020 14:02

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Stonewall »

Delta skrev:

Ovanligt med korrosionsskador på MS men jag har själv fått bubblor i lacken på undersidan av huven vid låsbygelns (stål) infästning. Har samtidigt fått ett rejält stenskott huven vid ett vägarbete i Tyskland. En roterande skarpkantad flintsten kom som en meteorit och studsade ned på huven och flög sedan över bilen. Lackeraren har lovat att fixa båda skadorna för 7000 kr. Detta är min andra MS. Kört sammanlagt 26000 mil i MS på 6 år. Har inte noterat några andra korrosionsproblem.
Låter bra! Verkar den vara korrosionstålig även under? Tänker på hjulupphängning och dylikt? Alla balkar och infästningar av batteripack också i lättmetall?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av jeppe_sthlm »

Leo skrev:
Stora uppdateringen var i samband med att AP1 släpptes oavsett om det var en P85 eller en S85D.

Så är den byggd efter okt 2014 ungefär Vin 55xxx så har de de flesta uppdateringarna. (Vin numreringen kan dock spöka lite på enskilda exemplar som blev försenade i byggnationen) Jag hade själv vin 555xx och den var byggd typ 5 oktober med AP1 innan det släpptes officiellt.

Det enda jag tycks minnas är den förbättrade takluckan som jag tror kom hösten 2015.
Hmm - min är VIN432xx. Vart hittar man exakt byggdatum? Hittar bara 2014-10 i hos transportstyrelsen.

Här är förresten en lista på förändringar, men den är inte direkt specad per månad:

https://sites.google.com/site/teslamoto ... ns-by-year
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av HelectriC »

PoloPrinsen skrev:
HelectriC skrev:
PoloPrinsen skrev:
Skillnader mellan 85P resp. 85D;

85P:
Större frunk.
Lättare framvangn/tjänstevikt.
Sliter ej mycket på framdäcken.
Slitet mycket på bakdäcken vid acceleration.
Staggered hjul.(om jag minns korrektńm?) är inte specifikt för P85, tex alla med Arachnid har staggered samt många med turbin.
Regen endast på bakhjulen.
Obefintligt motorljud framifrån.

85D:
Jämnare/stabilare regenerering vintertid
FWD, med allt vad det normalt innebär vintertid. Ingen Tesla har FWD, antingen RWD eller AWD. 85D har just AWD
Olika effektivitetspeakar mellan motorerna , minskar energiåtgången i.
Främre motorpaketet hörs.
Nått mer jag ej minns nu.

Mvh PP.
Tilläggas skall nog också att D-bilarna byggdes enligt den tidens senaste uppgraderingar map ljudisolering samt övriga småändringar ”under skalet”.
Tack för rättningarna och tilläggsinformationen, jättebra!!

Att det ej är specifikt för P85 med staggered glömde jag helt bort att nämna, men jag har väl rätt i att alla P85 har det?

Missade helt att skriva AWD (eller ev 4WD) istället för FWD. Var helt i tanken på att iomed fyrhjulsdriften så har de en motor till, den främre motorn.. Blev tyvärr FWD i texten....

Fråga angående ditt tillägg; inga P85 som fick/byggdes med dessa uppgraderingar?

Mvh PP.
Bara de allra sista, som byggdes med AP1, men det var ju bara under några veckor, så väldigt få P85 med AP1.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Leo »

P85+ staggered, vanlig P85 samma däcksdimension runt om tror jag. Eller så fanns det även en koppling till om man valde till 21”? Jag hade 19” på min och samma dimension fram och bak.

Gick även att köpa med och utan spoiler och med och utan rödlackerade bromsok, olika val av stolar osv. Så alla ”P85” är inte lika. Finns nog <100 P85+ AP1 och < än 300 P85 AP1.

Finns en tråd med ordet ”enhörning” i titeln du kan söka fram om du vill läsa mer.

Var förövrigt väldigt nöjd med min P85 med AP1.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Bernando »

Det kanske är en korkad fråga, men vad blir skillnaden i praktiken mellan en P85 med/utan AP1?
MS P85 2014
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av HelectriC »

Bernando skrev:
Det kanske är en korkad fråga, men vad blir skillnaden i praktiken mellan en P85 med/utan AP1?
Med AP så har du autopilot inkl acc, nödbroms etc, utan så har du bara vanlig ”dum” farthållare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av jeppe_sthlm »

För mig är AP halva bilen. För andra är den irrelevant. Tycker att den är till otrolig hjälp på motorväg och i köer. Autopilot är väl dock ett lite starkt uttryck (speciellt AP1), men om man ser den som en co-pilot, så är kommer det i annan dager. Tänk att du har ett par extra ögon på vägen och ett par extra händer på ratten. Behöver du knappra på skärmen, ge ungarna en macka, ta av dig en jacka eller helt enkelt att du tappar fokus för några sekunder, så är det någon annan som håller ställningarna.

Jag kommer fram betydligt mer utvilad när jag kört med autopilot än utan. Den har sina begränsningar, men de lär man sig ganska fort.

Just på motorväg så har AP1 länge varit mer eller mindre på par och vid vissa situationer bättre än AP2/3. Sedan klarar AP2/3 andra betydligt mer komplexa trafiksituationer och får mer och mer funktionalitet hela tiden. AP3 är ju den som skall klara full självkörning på sikt. Men - för motorväg är AP1 fortfarande riktigt bra.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av frippe »

jeppe_sthlm skrev:
För mig är AP halva bilen. För andra är den irrelevant. Tycker att den är till otrolig hjälp på motorväg och i köer. Autopilot är väl dock ett lite starkt uttryck (speciellt AP1), men om man ser den som en co-pilot, så är kommer det i annan dager. Tänk att du har ett par extra ögon på vägen och ett par extra händer på ratten. Behöver du knappra på skärmen, ge ungarna en macka, ta av dig en jacka eller helt enkelt att du tappar fokus för några sekunder, så är det någon annan som håller ställningarna.

Jag kommer fram betydligt mer utvilad när jag kört med autopilot än utan. Den har sina begränsningar, men de lär man sig ganska fort.

Just på motorväg så har AP1 länge varit mer eller mindre på par och vid vissa situationer bättre än AP2/3. Sedan klarar AP2/3 andra betydligt mer komplexa trafiksituationer och får mer och mer funktionalitet hela tiden. AP3 är ju den som skall klara full självkörning på sikt. Men - för motorväg är AP1 fortfarande riktigt bra.
Kan bara hålla med. AP1 är en otroligt stor del i välbefinnandet i körandet med bilen. Är också en väldigt stor omställning att gå tillbaka till en vanlig farthållare som "bara" håller farten. Man vänjer sig otroligt snabbt med de hjälpfunktioner AP1 ger en i körning.

Det enda som med AP1 som jag är lite missnöjd med är filbyten på 2+1 väg, där vill den inte alls lira längre efter någon uppdatering. Men på motorväg är den riktigt bra.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Gustafsson »

frippe skrev:
jeppe_sthlm skrev:
För mig är AP halva bilen. För andra är den irrelevant. Tycker att den är till otrolig hjälp på motorväg och i köer. Autopilot är väl dock ett lite starkt uttryck (speciellt AP1), men om man ser den som en co-pilot, så är kommer det i annan dager. Tänk att du har ett par extra ögon på vägen och ett par extra händer på ratten. Behöver du knappra på skärmen, ge ungarna en macka, ta av dig en jacka eller helt enkelt att du tappar fokus för några sekunder, så är det någon annan som håller ställningarna.

Jag kommer fram betydligt mer utvilad när jag kört med autopilot än utan. Den har sina begränsningar, men de lär man sig ganska fort.

Just på motorväg så har AP1 länge varit mer eller mindre på par och vid vissa situationer bättre än AP2/3. Sedan klarar AP2/3 andra betydligt mer komplexa trafiksituationer och får mer och mer funktionalitet hela tiden. AP3 är ju den som skall klara full självkörning på sikt. Men - för motorväg är AP1 fortfarande riktigt bra.
Kan bara hålla med. AP1 är en otroligt stor del i välbefinnandet i körandet med bilen. Är också en väldigt stor omställning att gå tillbaka till en vanlig farthållare som "bara" håller farten. Man vänjer sig otroligt snabbt med de hjälpfunktioner AP1 ger en i körning.

Det enda som med AP1 som jag är lite missnöjd med är filbyten på 2+1 väg, där vill den inte alls lira längre efter någon uppdatering. Men på motorväg är den riktigt bra.
Jag tycker fortfarande AP1 är bättre än AP2,5 - mest pga hastighetsskyltläsningen, som ju funkar med AP1, men är skrattretande dålig på AP2,5. Skulle jag kunna byta ut min AP2,5 till AP1 skulle jag göra det direkt. Att köra på motorväg där bilen insisterar på att hastighetsgränsen är 80 km/tim, när den egentligen är 110 känns väldigt B.
Min 2,5 klarar inte heller 2:1 väg f.ö.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av PoloPrinsen »

Hur fungerar era AP på vanliga landsvägar, dvs vad klarar den av o vad klarar den ej av?
Mvh PP.

Ni som har koll på dessa lite äldre bilar, det är väl bara 85or som kunde köpas med brun färg? Eller har nån annan modell också haft brun med som färgval vid nått tillfälle?
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av jeppe_sthlm »

Inga problem på landsvägar, så länge det finns linjer. Skillnaden mot motorväg är att den inte by default kommer att köra fortare än den tillåtna hastigheten. Går att pilla upp en default + hastighet på farthållaren dock
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av jpetters »

PoloPrinsen skrev:
Hur fungerar era AP på vanliga landsvägar, dvs vad klarar den av o vad klarar den ej av?
Mvh PP.

Ni som har koll på dessa lite äldre bilar, det är väl bara 85or som kunde köpas med brun färg? Eller har nån annan modell också haft brun med som färgval vid nått tillfälle?
Mvh PP.
Jag har sett både P85 och P85D i den bruna metallic lacken.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av frippe »

jeppe_sthlm skrev:
Inga problem på landsvägar, så länge det finns linjer. Skillnaden mot motorväg är att den inte by default kommer att köra fortare än den tillåtna hastigheten. Går att pilla upp en default + hastighet på farthållaren dock
Lite mer slingriga landsvägar kan vålla problem, samt när det kommer till avsmalningar i form av hastighetshinder, där hinner AP1 inte med upplever jag.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av lator »

jpetters skrev:
PoloPrinsen skrev:
Hur fungerar era AP på vanliga landsvägar, dvs vad klarar den av o vad klarar den ej av?
Mvh PP.

Ni som har koll på dessa lite äldre bilar, det är väl bara 85or som kunde köpas med brun färg? Eller har nån annan modell också haft brun med som färgval vid nått tillfälle?
Mvh PP.
Jag har sett både P85 och P85D i den bruna metallic lacken.
Den bruna kulören togs väl bort innan fyrhjulsdriften introducerades... :roll: Dock har jag sett folierade bilar av senare modell.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Bernando »

Farthållaren som finns utan AP1, håller den bara konstant hastighet, eller kan den åtminstone hålla avståndet till framförvarande fordon? Och är detta oavsett om man har tech package som tillval?
MS P85 2014
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av frippe »

Bernando skrev:
Farthållaren som finns utan AP1, håller den bara konstant hastighet, eller kan den åtminstone hålla avståndet till framförvarande fordon? Och är detta oavsett om man har tech package som tillval?
Den håller bara farten oberoende av omgivningen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av jpetters »

lator skrev:
jpetters skrev:
PoloPrinsen skrev:
Hur fungerar era AP på vanliga landsvägar, dvs vad klarar den av o vad klarar den ej av?
Mvh PP.

Ni som har koll på dessa lite äldre bilar, det är väl bara 85or som kunde köpas med brun färg? Eller har nån annan modell också haft brun med som färgval vid nått tillfälle?
Mvh PP.
Jag har sett både P85 och P85D i den bruna metallic lacken.
Den bruna kulören togs väl bort innan fyrhjulsdriften introducerades... :roll: Dock har jag sett folierade bilar av senare modell.
Inte riktigt. Jag bar sett iaf 2st P85D med original brun, en Svensksåld och en i Schweiz.
Annonsen för den svenskasålda bilen hävdade att den var väldigt unik. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Pontus »

Vill minnas att brun fanns när jag beställde min 85D, så några sådana borde kunna finnas.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av HelectriC »

Kom ihåg att jag såg en brun med chrome delete i blank svart och stora mörka fälgar en gång, det var nog en av de coolaste Model S jag sett! Men utan chrome delete och mörka fälgar så ser den relativt gubbig ut
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Stonewall
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 maj 2020 14:02

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Stonewall »

Tycker den är riktigt snygg i brunt!
Användarvisningsbild
Stonewall
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 maj 2020 14:02

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Stonewall »

https://youtu.be/TKoNNY3BL4o

Det här besvarar en del om hur P85 är i snabbare motorvägsfarter!
Användarvisningsbild
Stonewall
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 maj 2020 14:02

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av Stonewall »

För att inte verka som ett forumtroll och återkoppla till min första fråga så blev det till slut en gammal P85 för mig! Dröjde något år extra mot plan på grund av ändrade arbetsförhållanden.
Måste säga att jag är galet nöjd med den! Trodde aldrig att jag skulle uppskatta en bil utan förbränningsmotor på det här sättet. Är ju inte bara en mycket ekonomisk och praktisk bil utan också sjukt mycket roligare än vad jag förväntat mig!
Tack för alla svar i tråden!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: P85 jämfört med 85D

Inlägg av SwedishAdvocate »

Stonewall skrev:
För att inte verka som ett forumtroll och återkoppla till min första fråga så blev det till slut en gammal P85 för mig! Dröjde något år extra mot plan på grund av ändrade arbetsförhållanden.
Måste säga att jag är galet nöjd med den! Trodde aldrig att jag skulle uppskatta en bil utan förbränningsmotor på det här sättet. Är ju inte bara en mycket ekonomisk och praktisk bil utan också sjukt mycket roligare än vad jag förväntat mig! /...
Gissar att du har koll på följande, men för säkerhets skull...

Om nedanstående omskrivna komponenter inte är bytta på din bil så kanske det är något som du skulle vilja göra...

https://teslaclubsweden.se/brustna-lank ... l-s-och-x/

viewtopic.php?f=29&t=30101
viewtopic.php?f=8&t=22894
viewtopic.php?f=10&t=22857
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar