CCS konvertera

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: CCS konvertera

Inlägg av Anders1 »

Hej
Jag fick i dagarna erbjudande att uppgradera min model S 2019 till CCS, och undrar om någon gjort detta och vet mer om hur det praktiskt går till?
Byts uttaget i bilen till samma som i model 3? (Hur får detta plats - luckan är ju liten)
Passar befintliga typ-2 sladdar fortfarande efter bytet?
Är det någon fördel/nackdel med bytet?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: CCS konvertera

Inlägg av [JM] »

Uttaget i bilen är samma.
Du får en adapter mellan typ 2 och CCS och sen fixar dom lite inne i bilen med elektroniken för att det ska funka.
Tar ca 2 timmar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: CCS konvertera

Inlägg av Bjelke »

Om du har en Raven så är den väl redan byggd för CCS?
Min som byggdes strax före Raven är det tex :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: CCS konvertera

Inlägg av e5m1r »

Biler från 2019 bör alla ha CCS mjukvara och nödvöndiga ändringar alla har dock inte fått med adapter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: CCS konvertera

Inlägg av [JM] »

Min X är uttagen i maj 2019 och var inte CCS förberedd.
Har för mig jag sett pris på typ 1800-1900kr för bara adaptern (hos tesla) . Går säkert att hitta på hemsidan nånstans.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS konvertera

Inlägg av Gustafsson »

Om du inte redan har en ChaDeMo adapter är CCS ombyggnad en bra idé. Du får ju tillgång till ett väldigt mycket större snabbladdarnätverk. Adaptern får du ju på köpet vid ombyggnaden.
Jag hade visserligen redan Chademo adapter, men använder CCS adaptern enbart numera.
Dvs när det inte finns supercharger förstås
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: CCS konvertera

Inlägg av Anders1 »

Hej!
Tack för era hjälpsamma svar, jag nu ytterligare några frågor innan jag bestämmer mig för att CCS-konvertera min Model S 2019 Raven:

Alla de övriga laddningsformerna, dvs Teslas Wall connector, Mobile connector (svarta sladden) och Type-2 kabeln (blå sladden) kommer att fungera som tidigare?
Jag kan alltså välja att ladda med 5 ampere i vanligt vägguttag även efter konverteringen?

Jag vill ju inte att något befintligt ska kopplas bort vid modifieringen.
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: CCS konvertera

Inlägg av taliz »

Om det är en raven borde den som sagt redan vara konverterad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: CCS konvertera

Inlägg av [JM] »

Anders1 skrev:
Hej!
Tack för era hjälpsamma svar, jag nu ytterligare några frågor innan jag bestämmer mig för att CCS-konvertera min Model S 2019 Raven:

Alla de övriga laddningsformerna, dvs Teslas Wall connector, Mobile connector (svarta sladden) och Type-2 kabeln (blå sladden) kommer att fungera som tidigare?
Jag kan alltså välja att ladda med 5 ampere i vanligt vägguttag även efter konverteringen?

Jag vill ju inte att något befintligt ska kopplas bort vid modifieringen.
Japp, allt funkar som innan. Du behåller samma uttag i bilen, type 2, sen får du en adapter, type 2 till CCS, som gör att du kan ladda på CCS.

Inga ändringar i vanliga laddningen hemma.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS konvertera

Inlägg av Gustafsson »

Anders1 skrev:
Hej!
Tack för era hjälpsamma svar, jag nu ytterligare några frågor innan jag bestämmer mig för att CCS-konvertera min Model S 2019 Raven:

Alla de övriga laddningsformerna, dvs Teslas Wall connector, Mobile connector (svarta sladden) och Type-2 kabeln (blå sladden) kommer att fungera som tidigare?
Jag kan alltså välja att ladda med 5 ampere i vanligt vägguttag även efter konverteringen?

Jag vill ju inte att något befintligt ska kopplas bort vid modifieringen.
Allt annat funkar som innan vad jag vet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: CCS konvertera

Inlägg av Anders1 »

Hej!
Jag bestämde mig att köpa CCS-uppgradering enligt det erbjudande jag tidigare fått, bokade tid, och åkte ner till Tesla i Malmö nu i måndags (2020-07-06) på min första semesterdag. De tog emot bilen direkt fast jag var tidigt, och sade att det kunde nog ta ett par timmar. Jag tog en kopp kaffe, men redan efter ca 10 minuter kom serviceteknikern tillbaks och sade att det inte behövdes någon uppgradering för det var redan gjort från fabrik! De hade testat så den fungerade som den skulle, och jag fick en CCS-adapter eftersom jag inte hade någon sådan innan. Kostnad för besöket och adaptern: 0 kr. Tydligen hade det varit rörigt på fabriken i skiftet till Raven-modellerna varpå vissa bilar hade fått CCS, och andra inte. På hemvägen stannade jag vid Superchargerna i Löddeköpinge och provade själv, och det gick märkbart fortare att ladda med adaptern än tidigare så jag är nöjd med det hela i alla fall.
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Verdi

Re: CCS konvertera

Inlägg av Verdi »

Anders1 skrev:
Hej!
Jag bestämde mig att köpa CCS-uppgradering enligt det erbjudande jag tidigare fått, bokade tid, och åkte ner till Tesla i Malmö nu i måndags (2020-07-06) på min första semesterdag. De tog emot bilen direkt fast jag var tidigt, och sade att det kunde nog ta ett par timmar. Jag tog en kopp kaffe, men redan efter ca 10 minuter kom serviceteknikern tillbaks och sade att det inte behövdes någon uppgradering för det var redan gjort från fabrik! De hade testat så den fungerade som den skulle, och jag fick en CCS-adapter eftersom jag inte hade någon sådan innan. Kostnad för besöket och adaptern: 0 kr. Tydligen hade det varit rörigt på fabriken i skiftet till Raven-modellerna varpå vissa bilar hade fått CCS, och andra inte. På hemvägen stannade jag vid Superchargerna i Löddeköpinge och provade själv, och det gick märkbart fortare att ladda med adaptern än tidigare så jag är nöjd med det hela i alla fall.

Knepigt att de inte har bättre koll.

Dock går det inte snabbare med adaptern tyvärr. Inte vid Supercharger iaf.
Skriv svar