Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar

Inläggav Teslaägare elvis » 17 maj 2020 21:46

Jag bor i Jämtland och kör oftast på lite mindre vägar där hastigheten ofta skiftar mellan 40, 60 och 80 km/h. Nästan varje gång hinner jag passera skylten ca 50 m innan bilen reagerar och saktar in - klart störande!
Är det någon som vet om bilen reagerar (dvs inte reagerar...) på skylten eller styrs bilens reaktion på nån gps-inställning?
Användarvisningsbild
elvis
Teslaägare

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inläggav Teslaägare [JM] » 17 maj 2020 21:50

Tidiga teslor med AP1 läser skyltarna. Teslor med AP2 och senare använder GPS-data.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 17 maj 2020 21:54

[JM] skrev:Tidiga teslor med AP1 läser skyltarna. Teslor med AP2 och senare använder GPS-data.

Tyvärr saktar även AP1 in först när skylten passerats.

Känns som en extremt enkel sak att fixa, oavsett om hastigheten kommer från kartdata eller skyltavläsning, men tyvärr har det varit så här hela tiden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare Curik » 17 maj 2020 22:19

[JM] skrev:Tidiga teslor med AP1 läser skyltarna. Teslor med AP2 och senare använder GPS-data.

Det faktum att man använder GPS-data betyder inte att bilen inte kan sakta in inför en skylt.
Man behöver helt enkelt extrapolera positionen på bilen och titta vad hastigheten är vid den punkten och sakta ner i tid.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inläggav Teslaägare elvis » 19 maj 2020 06:34

Ursäkta, men vad menas med att extrapolera positionen på bilen...? Är det något jag kan/bör göra själv?
Användarvisningsbild
elvis
Teslaägare

Inläggav Teslaägare [JM] » 19 maj 2020 07:04

Curic menar att bilen vet ju hur fört den kör och vid vilken tid den kommer fram till skylten. Altså kan den räkna ut med lite matte när den borde sakta in för att ha rätt hastighet när den passerar skylten. Om någon programerar den till att göra det.

Extrapolera är ett begrepp från matematiken då man har data/information och försöker räkna ut/prediktera framtiden. Lite enkelt beskrivet.

Så om vi sammanfattar det som skrivits så finns det:
1* Gamla Teslor som använder kameran för att läsa skyltar.
2* Nyare Teslor använder gps.
3* Ingen av typerna börjar sänka hastighetan i god tid innan skylten för nya hastigheten passeras.
4* Ingen inställning i menyerna i bilen kan påverka detta.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 19 maj 2020 08:35

[JM] skrev:Curic menar att bilen vet ju hur fört den kör och vid vilken tid den kommer fram till skylten. Altså kan den räkna ut med lite matte när den borde sakta in för att ha rätt hastighet när den passerar skylten. Om någon programerar den till att göra det.

Extrapolera är ett begrepp från matematiken då man har data/information och försöker räkna ut/prediktera framtiden. Lite enkelt beskrivet.

3* Ingen av typerna börjar sänka hastighetan i god tid innan skylten för nya hastigheten passeras.

Stämmer helt med min bild av detta.

Jag är också helt oförstående inför varför Tesla inte har implementerat detta korrekt, det är som sagt verkligen inte rocket science.

Använder man idag denna "feature" så bryter man mot lagen varje gång man passerar en hastighetsskylt i "fel" riktning, helt oanvändbart alltså.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare Curik » 19 maj 2020 08:51

elvis skrev:Ursäkta, men vad menas med att extrapolera positionen på bilen...? Är det något jag kan/bör göra själv?

Inser nu att jag var otydlig, sorry. JM har koll på grejerna.

Det jag försökte förmedla var att det inte var något jättekomplicerat. Lite förundrad att dom inte gjort det ännu men det ligger kanske långt ned på listan..
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inläggav Teslaägare frippe » 19 maj 2020 08:55

fth skrev:
[JM] skrev:Curic menar att bilen vet ju hur fört den kör och vid vilken tid den kommer fram till skylten. Altså kan den räkna ut med lite matte när den borde sakta in för att ha rätt hastighet när den passerar skylten. Om någon programerar den till att göra det.

Stämmer helt med min bild av detta.

Jag är också helt oförstående inför varför Tesla inte har implementerat detta korrekt, det är som sagt verkligen inte rocket science.

Använder man idag denna "feature" så bryter man mot lagen varje gång man passerar en hastighetsskylt i "fel" riktning, helt oanvändbart alltså.

/fth

Hur långt fram kan en AP1 bil se en hastighetsskylt en dag med normalt dagsljus?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Referralkod: fredrik73366

Inläggav Teslaägare Svenssons » 19 maj 2020 09:26

AP1 använder både kamera och karta för hastigheten. Kameran i första hand, karta om den saknar info från kameran.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Nästa

Återgå till Model S