Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Jag instämmer bara i kören. Kör man på landsbygden i Dalarna får man allt se upp, det ändras ofta mellan 90 till 70 på vägarna och ofta med fartkameror precis efter. Kör man som AP vill så åker man på selfie och efterföljande fortkörningsböter garanterat.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar
Audis nyare bilar drabbas också av spökbromsningar.Curik skrev:Fast nu hittar du på. Audis system är inte enklare på något sätt; båda använder radaravbildning för att hålla avstånd till andra bilar i kombination med kameror för att partionera upp vägen i olika delar (genom att leta efter linjerna, i princip).taliz skrev:Enklare system har inte möjlighet att överhuvudtaget detektera potentiella faror. Tex att någon glider ut mot, eller lite över, linjen. De blåser på som om inget hänt.Curik skrev:Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Tyvärr är det ju så att många då upplever det som "bättre".
Alla bilar med de absolut senaste systemen har detta problem i olika omfattning.
Min bil med HW3 har jag inte upplevt spökbromsning på som ett problem sedan förra sommaren. Nånstans runt januari bromsade den dock en gång vid ett krön. Sen dess nada.
Men det beror säkert på vad man kör på för vägar. Jag kör nästan uteslutande kors och tvärs i Skåne.
Att det skulle handlat om att någon korsar en linje eller ligger långt ut är ju något du fantiserat fram. Jag har kvar videon och det var inget särskilt med situationen.
Haha, det är klart att adaptiva farthållaren är sämre om den fungerar sämre! Bakomliggande orsak har ju inget som helst med det att göra. Jag har sett dina inlägg förut (och andras åsikter om dessa) men jag börjar verkligen misstänka att du trollar. På riktigt.
De äldre har inte lika långtgående funktionalitet. Dvs de tar inte hänsyn till så många faktorer.
Och nej det är inga fantasier. Finns gott om klipp på youtube där Teslas autopilot väjt undan när andra fordon kommit in i dess fil. Liknande funktionalitet finns i andra nyare bilar.
Sen betyder inte det att systemen alltid tolkar allt rätt. De tar alltid det säkra före det osäkra, vilket är hela anledning till att spökbromsningar existerar överhuvudtaget.
Förstår du inte poängen med säkerhetssystem? Det är väl bättre att den bromsar en gång för mkt, än att du krockar eller kör i diket i en skarp situation?
Eller du kanske kör utan bälte med? Du krockar ju ändå aldrig?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Kör också i jämtland dagligen, E14 Östersund och västerut. Jag anpassar hastigheten manuellt. Inte en chans att jag skulle klara fartkamerorna vid Ås, Ytterån, vägskälet Nälden osv annars.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Nä, nu ska vi inte smutskasta taliz. Vi som hänger här mycket vet ju att han är en äkta fanboy (lixom jag!) Kanske inte alltid helt nyanserad och även lite benägen att lyft teslas fördelar gentemot konkurrenterna (f’låt... jag menar de RIKTIGA biltillverkarna. Tesla har ju inga konkurrenter inom segmentet eftersom de inte tillverkar bilar utan rullande datorer) Hur som så trollar taliz inte utan försöker bara lyfta Teslas smutskastade rykte som opålitlig, dyr och oseriös tillverkare av rullande datorer. (Att tillverka dylika fordon är ju en så simpel uppgift. Se bara på VW. Först ID3 och nu Golf 8 )Curik skrev:Fast nu hittar du på. Audis system är inte enklare på något sätt; båda använder radaravbildning för att hålla avstånd till andra bilar i kombination med kameror för att partionera upp vägen i olika delar (genom att leta efter linjerna, i princip).taliz skrev:Enklare system har inte möjlighet att överhuvudtaget detektera potentiella faror. Tex att någon glider ut mot, eller lite över, linjen. De blåser på som om inget hänt.Curik skrev:Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Tyvärr är det ju så att många då upplever det som "bättre".
Alla bilar med de absolut senaste systemen har detta problem i olika omfattning.
Min bil med HW3 har jag inte upplevt spökbromsning på som ett problem sedan förra sommaren. Nånstans runt januari bromsade den dock en gång vid ett krön. Sen dess nada.
Men det beror säkert på vad man kör på för vägar. Jag kör nästan uteslutande kors och tvärs i Skåne.
Att det skulle handlat om att någon korsar en linje eller ligger långt ut är ju något du fantiserat fram. Jag har kvar videon och det var inget särskilt med situationen.
Haha, det är klart att adaptiva farthållaren är sämre om den fungerar sämre! Bakomliggande orsak har ju inget som helst med det att göra. Jag har sett dina inlägg förut (och andras åsikter om dessa) men jag börjar verkligen misstänka att du trollar. På riktigt.
Som jag sagt från dag ett här på forumet så är det inget krav att man MÅSTE köpa en Tesla. Den rullande datorn har sina fel och brister och om man nu inte tycker att fördelarna överväger nackdelarna så står det var och en fritt att välja valfri fossildinosaurie, förpesta omgivningen och göda bränslebolagen.
Att det ska va så svårt....
Jag (och även taliz) är här för att vi gillar våra bilar och Teslas tänk, och vi har ingen annanstans att gå. Känns inte så meningsfullt att diskutera våra rullande datorer på ”jagrullar.se” VW klubben eller skoda egetforum. Det skulle vara som att diskutera streamad musik på ett forum om LP-skivor.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Träffsäker slutsats med tanke på att de som verkligen älskar att lyssna på musik i regel föredrar vinyl framför sönderkomprimerad streaming
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
...sa forumets petrolhead.dd88 skrev:Träffsäker slutsats med tanke på att de som verkligen älskar att lyssna på musik i regel föredrar vinyl framför sönderkomprimerad streaming
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Jo, bakomliggande orsak är i detta fall förstås väldigt viktig, en bil som inte öht gör anspråk på att identifiera potentiella faror i trafiken kommer heller aldrig att göra misstag i detta, och därmed inte spökbromsa utan uppenbar anledning.Curik skrev:Haha, det är klart att adaptiva farthållaren är sämre om den fungerar sämre! Bakomliggande orsak har ju inget som helst med det att göra. Jag har sett dina inlägg förut (och andras åsikter om dessa) men jag börjar verkligen misstänka att du trollar. På riktigt.
En "dum" farthållare är ju inte ens direkt jämförbar med en "smart", att hålla sig i filen och på rätt avstånd till bilen framför är ju det enda den "dumma" gör anspråk på att göra, för den "smarta" är detta endast en del av funktionaliteten.
Personligen ser jag en och annan spökbromsning som ett litet pris att betala för den ökade säkerheten som kommer med att bilen identifierar och undviker faror på ett "intelligent" sätt.
Slutligen, man kan förstås ha åsikter om taliz inlägg och debattstil ibland, jag håller definitivt inte med honom i allt, men att kalla honom för "troll" är i mina ögon orättvist (kanske extra orättvist i den här tråden, där jag tycker han enbart kommer med balanserade åsikter och korrekta fakta).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Bara för att andra bilar inte identifierar ett hinder så betyder det inte att att bilen inte bromsar för att undvika en olycka, vad hindret består av är sekundärt.
Sen är det skillnad på en flygande plastpåse eller en stock, men vi är inte riktigt där att bilen kan skilja på mjuka/hårda ting och agera därefter.
Sen är det skillnad på en flygande plastpåse eller en stock, men vi är inte riktigt där att bilen kan skilja på mjuka/hårda ting och agera därefter.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Även om jag må vara världens sämsta petrolhead då det enda motordriva fordon jag har framförs av el, så skulle jag ändå vilja ha det som titel. @TiborBlomhall går det att lösa?Walker skrev:...sa forumets petrolhead.dd88 skrev:Träffsäker slutsats med tanke på att de som verkligen älskar att lyssna på musik i regel föredrar vinyl framför sönderkomprimerad streaming
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Tack för alla informativa svar, detta forum är suveränt!
Jag ska skriva till Elon om detta, borde kunna fixas på en grisblink eller vad säger ni programmeringskunniga?
Jag ska skriva till Elon om detta, borde kunna fixas på en grisblink eller vad säger ni programmeringskunniga?
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Ja, skriv till Elon. kanske många skall skriva? Borde vara förhållandevis enkelt att fixa eller.elvis skrev:Tack för alla informativa svar, detta forum är suveränt!
Jag ska skriva till Elon om detta, borde kunna fixas på en grisblink eller vad säger ni programmeringskunniga?
Hastighetsanpassningen är ju en sak som är ganska dålig och som jag använder dagligen. Dessutom anpassar den sig bara på mötesvägar, inte mötesfria vägar. När jag kör landsväg som sänks till 50 väg som sedan delas upp med stora och långa refuger, tex i större korsningar, så fattar bilen att det är mötesfri väg och då accelererar den upp till ursprunglig AP hastighet till refuger. DVs först är bilen sen till ner till 50 och sedan accelererar den tillbaka till 70 mitt i 50 området.
Jag vill även ha möjlighet att välja att den anpassar hastighet även på mötesfri väg. Har bara AP eller fixar FSD detta redan?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Farthållaren är rätt värdelös när det är många hastighetsändringar. Är mest användbar på landsväg och motorväg.
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Ni är medvetna om att tesla inte alls anpassar hastighet efter skyltar
Om den råkar sakta ner så är det för att det är restricted road i kombination med hastighetsskylt
Så om det ska bli nåt så måste först och främst bilen anpassa hastighet efter skylt sen kan vi diskutera resten
Om den råkar sakta ner så är det för att det är restricted road i kombination med hastighetsskylt
Så om det ska bli nåt så måste först och främst bilen anpassa hastighet efter skylt sen kan vi diskutera resten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Ja ,var det inte något som Mobile Eye har patent på , och som Tesla nu inte vill ingå i.
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Min bil AP1 har Mobile chip och läser skylltar men anpassar knte hastighet efter dem mer än om det ör rescricted roadEliard skrev:Ja ,var det inte något som Mobile Eye har patent på , och som Tesla nu inte vill ingå i.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Bilen anpassar alltså hastigheten efter skyltar. Det är sedan en mindre sak om den kommer att göra det på alla vägar eller enbart på vägar där kartdata anger att det finns mötande trafik (restricted). Min AP1-bil anpassar hastigheten på de flesta vägar häromkring undantaget motorvägar eller andra vägar utan mötande trafik/korsningare5m1r skrev:Min bil AP1 har Mobile chip och läser skylltar men anpassar knte hastighet efter dem mer än om det ör rescricted roadEliard skrev:Ja ,var det inte något som Mobile Eye har patent på , och som Tesla nu inte vill ingå i.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Lindansaren
- Teslaägare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 08 okt 2019 12:49
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Vad är anledingen till att bilen bara anpassar hastigheten på "restricted roads"? Enligt mig väldigt konstigt. Borde i så fall vra en inställning i bilen.
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
För att tesla anpassar inte hastighet efter skyltarLindansaren skrev:Vad är anledingen till att bilen bara anpassar hastigheten på "restricted roads"? Enligt mig väldigt konstigt. Borde i så fall vra en inställning i bilen.
På frågan varför säger jag lägg en tweet till Elon
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Eftersom det inte har något med skyltavläsning att göra. Att Tesla begränsar hastigheten på vissa vägar är just eftersom Autopiloten per Teslas definition inte är säker att hantera högre hastighet/kurvor på de vägpartier som är "Restricted road"-klassade. Egentligen likvärdigt med att man på vissa vägar inte ens kan aktivera Autosteer eftersom Autopiloten gör bedömningen att det inte är säkert. Exempelvis smala enkelspåriga landsvägar eller andra situationer där det inte finns tydliga väglinjer.Lindansaren skrev:Vad är anledingen till att bilen bara anpassar hastigheten på "restricted roads"? Enligt mig väldigt konstigt. Borde i så fall vra en inställning i bilen.
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Har inget med skyltavläsning eller ej att göra. AP1 läser skyltar och begränsar hastigheten på vägar satta till "restricted". Det är antagligen ett säkerhetsval som gjorts av Tesla eller åt Tesla. Restricted Roads är vägar med mötande trafik. Hastigheten anpassas alltid nedåt från satt hastighet på restricted roads för att sedan gå tillbaka till högre hastighet när restricted tar slut eller det är en restricted med högre hastighet.Lindansaren skrev:Vad är anledingen till att bilen bara anpassar hastigheten på "restricted"? Enligt mig väldigt konstigt. Borde i så fall vra en inställning i bilen.
Det finns vägar som ännu inte markerats som restricted även ifall de har mötande trafik. Där kan man köra upp till 150 km/h med AP om man vill...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Lindansaren
- Teslaägare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 08 okt 2019 12:49
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Ja, det förstår jag, men jag skulle ju vilja att hastigheten justeras automatiskt även på mötesfria vägar. NU görs inte det och därför blir autopiloten rätt värdelös eftersom det ofta är kameror på dessa 2+1 vägar jag kör på. Detta är en central funktion som inte är implementerad på ett korrekt sätt eftersom den gör så att man bryter mot hastighetsbegränsningarna gång på gång då den används.Svenssons skrev:Har inget med skyltavläsning eller ej att göra. AP1 läser skyltar och begränsar hastigheten på vägar satta till "restricted". Det är antagligen ett säkerhetsval som gjorts av Tesla eller åt Tesla. Restricted Roads är vägar med mötande trafik. Hastigheten anpassas alltid nedåt från satt hastighet på restricted roads för att sedan gå tillbaka till högre hastighet när restricted tar slut eller det är en restricted med högre hastighet.Lindansaren skrev:Vad är anledingen till att bilen bara anpassar hastigheten på "restricted"? Enligt mig väldigt konstigt. Borde i så fall vra en inställning i bilen.
Det finns vägar som ännu inte markerats som restricted även ifall de har mötande trafik. Där kan man köra upp till 150 km/h med AP om man vill...