Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inläggav Teslaägare fth » 19 maj 2020 09:35

frippe skrev:Hur långt fram kan en AP1 bil se en hastighetsskylt en dag med normalt dagsljus?

Oklart, hastigheten som visas i centrala skärmen ändras ju först när man passerar skylten, hur långt innan som bilen "vet" har jag inget sätt att avgöra.

I den "Camera Spoofing" av MobilEye som genomfördes 2019 så kunde dom "lura" bilen på avstånd på mellan 5 och 16 meter. Det är ju ett alldeles för kort avstånd för att minska hastigheten på ett lugnt och kontrollerat sätt, men jag killgissar att "normal" skyltavläsning kan ske på längre avstånd än så.

Teslas egen teknik för detta, om/när den kan släppas utan att göra patentintrång, kan säkert detektera skyltar på längre avstånd.

De videos som visar objektidentifieringen som sker i AP2+ har ju en mycket längre framförhållning än så, och att detektera en så pass begränsad mängd symboler som godkända skyltar ändå är borde inte vara särskilt svårt i sammanhanget.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare fth » 19 maj 2020 09:37

Svenssons skrev:AP1 använder både kamera och karta för hastigheten. Kameran i första hand, karta om den saknar info från kameran.

Ja, precis, när kartdata används så har man ju oändlig framförhållning, där finns det inga ursäkter att inte begränsa hastigheten i god tid.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jerker » 19 maj 2020 09:42

fth skrev:
Svenssons skrev:AP1 använder både kamera och karta för hastigheten. Kameran i första hand, karta om den saknar info från kameran.

Ja, precis, när kartdata används så har man ju oändlig framförhållning, där finns det inga ursäkter att inte begränsa hastigheten i god tid.

/fth

Problemet är bara att kartdata inte uppdateras, iaf inte hastighetsbegränsningarna. Jag vet att det finns många olika felkällor till detta, men det är ett faktum.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare Lindansaren » 19 maj 2020 10:17

Detta är också något jag stör mig på väldigt mycket. Helt oförstående till varför bilen saktar in efter skylten. Finns det något land där det är ett lagligt förfarande?
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 19 maj 2020 10:18

Jerker skrev:Problemet är bara att kartdata inte uppdateras, iaf inte hastighetsbegränsningarna. Jag vet att det finns många olika felkällor till detta, men det är ett faktum.

Det är helt klart så, och frågan är om kvaliteten är tillräckligt bra eller inte, man vill ju inte att bilen minskar/ökar hastigheten på fel ställen heller.

Förhoppningen är väl att kartdata förbättras när fler och fler bilar får den här typen av funktionalitet, det blir ju viktigare och viktigare.

På de sträckor jag vanligen kör stämmer visad hastighet mycket väl med verkligheten, men jag har ju inget sätt att avgöra om det är kartdata eller skyltavläsning som ligger bakom.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inläggav Teslaägare chevnanne » 19 maj 2020 10:38

Lindansaren skrev:Detta är också något jag stör mig på väldigt mycket. Helt oförstående till varför bilen saktar in efter skylten. Finns det något land där det är ett lagligt förfarande?

Jag håller med, man blir förbannad när bilen går efter hastigheter som ändrades för flera år sedan.
Sen finns det många brister med auto pilot men det är en annat ämne. :idea:
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Referralkod: janke81121

Inläggav Teslaägare chevnanne » 19 maj 2020 10:40

chevnanne skrev:
Lindansaren skrev:Detta är också något jag stör mig på väldigt mycket. Helt oförstående till varför bilen saktar in efter skylten. Finns det något land där det är ett lagligt förfarande?

Jag håller med, man blir förbannad när bilen går efter hastigheter som ändrades för flera år sedan.
Sen finns det många brister med auto pilot men det är ett annat ämne. :idea:
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Referralkod: janke81121

Inläggav Teslaägare Jerker » 19 maj 2020 10:43

fth skrev:På de sträckor jag vanligen kör stämmer visad hastighet mycket väl med verkligheten, men jag har ju inget sätt att avgöra om det är kartdata eller skyltavläsning som ligger bakom.

Där jag bor och oftast kör är det påfallande många sträckor som inte stämmer med skyltad hastighet. Vissa ändringar har gjorts för flera år sedan och det har aldrig kommit in i bilens kartdata. Det gäller inte endast Tesla, för det var samma med Zoen som har TomTom.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav elbilist mati » 19 maj 2020 10:44

Curik skrev:
elvis skrev:Ursäkta, men vad menas med att extrapolera positionen på bilen...? Är det något jag kan/bör göra själv?

Inser nu att jag var otydlig, sorry. JM har koll på grejerna.

Det jag försökte förmedla var att det inte var något jättekomplicerat. Lite förundrad att dom inte gjort det ännu men det ligger kanske långt ned på listan..

Elon har lovat en forummedlem att det ska komma "soon". Detta var för flera år sedan. Jag hittar inte tråden längre.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Svenssons » 19 maj 2020 10:50

Det borde inte vara några större problem att lösa för Tesla gissar jag. Det är visserligen ingen simpel fix men de har mängder med informationskällor:

* AP1-bilar har skyltläsning, AP2 och senare ska kanske få detta eller liknande inom kort. Skylten kan ses och tolkas före passering idag om än kanske inte tillräckligt tidigt för en mjuk sänkning av hastigheten.
* Alla bilarna har tillgång till kartdata. Denna må kanske inte alltid vara uppdaterad men kommer med stor sannolikhet från officiell källa i respektive land.
* Waze och Teslas egen data ger bilen info om hastighet andra bilarna kör med.
* Historisk data från Tesla-bilar ger info om var förarna börjar anpassa hastigheten vid skyltarna.

Målet måste vara att börja anpassa hastigheten innan skylten och inte som idag vid skylten.

Själv har jag råkat ut för att bilen har anpassat hastigheten innan skylt. Gissar att detta beror på lite fel GPS-position i kombination med att bilen ännu inte sett någon ny skylt på vägen jag kört in på. Den väljer då kartdata-hastigheten.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

FöregåendeNästa

Återgå till Model S