Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av fth »

frippe skrev:
Hur långt fram kan en AP1 bil se en hastighetsskylt en dag med normalt dagsljus?
Oklart, hastigheten som visas i centrala skärmen ändras ju först när man passerar skylten, hur långt innan som bilen "vet" har jag inget sätt att avgöra.

I den "Camera Spoofing" av MobilEye som genomfördes 2019 så kunde dom "lura" bilen på avstånd på mellan 5 och 16 meter. Det är ju ett alldeles för kort avstånd för att minska hastigheten på ett lugnt och kontrollerat sätt, men jag killgissar att "normal" skyltavläsning kan ske på längre avstånd än så.

Teslas egen teknik för detta, om/när den kan släppas utan att göra patentintrång, kan säkert detektera skyltar på längre avstånd.

De videos som visar objektidentifieringen som sker i AP2+ har ju en mycket längre framförhållning än så, och att detektera en så pass begränsad mängd symboler som godkända skyltar ändå är borde inte vara särskilt svårt i sammanhanget.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
AP1 använder både kamera och karta för hastigheten. Kameran i första hand, karta om den saknar info från kameran.
Ja, precis, när kartdata används så har man ju oändlig framförhållning, där finns det inga ursäkter att inte begränsa hastigheten i god tid.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Svenssons skrev:
AP1 använder både kamera och karta för hastigheten. Kameran i första hand, karta om den saknar info från kameran.
Ja, precis, när kartdata används så har man ju oändlig framförhållning, där finns det inga ursäkter att inte begränsa hastigheten i god tid.

/fth
Problemet är bara att kartdata inte uppdateras, iaf inte hastighetsbegränsningarna. Jag vet att det finns många olika felkällor till detta, men det är ett faktum.
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 okt 2019 12:49

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Lindansaren »

Detta är också något jag stör mig på väldigt mycket. Helt oförstående till varför bilen saktar in efter skylten. Finns det något land där det är ett lagligt förfarande?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Problemet är bara att kartdata inte uppdateras, iaf inte hastighetsbegränsningarna. Jag vet att det finns många olika felkällor till detta, men det är ett faktum.
Det är helt klart så, och frågan är om kvaliteten är tillräckligt bra eller inte, man vill ju inte att bilen minskar/ökar hastigheten på fel ställen heller.

Förhoppningen är väl att kartdata förbättras när fler och fler bilar får den här typen av funktionalitet, det blir ju viktigare och viktigare.

På de sträckor jag vanligen kör stämmer visad hastighet mycket väl med verkligheten, men jag har ju inget sätt att avgöra om det är kartdata eller skyltavläsning som ligger bakom.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av chevnanne »

Lindansaren skrev:
Detta är också något jag stör mig på väldigt mycket. Helt oförstående till varför bilen saktar in efter skylten. Finns det något land där det är ett lagligt förfarande?
Jag håller med, man blir förbannad när bilen går efter hastigheter som ändrades för flera år sedan.
Sen finns det många brister med auto pilot men det är en annat ämne. :idea:
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av chevnanne »

chevnanne skrev:
Lindansaren skrev:
Detta är också något jag stör mig på väldigt mycket. Helt oförstående till varför bilen saktar in efter skylten. Finns det något land där det är ett lagligt förfarande?
Jag håller med, man blir förbannad när bilen går efter hastigheter som ändrades för flera år sedan.
Sen finns det många brister med auto pilot men det är ett annat ämne. :idea:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
På de sträckor jag vanligen kör stämmer visad hastighet mycket väl med verkligheten, men jag har ju inget sätt att avgöra om det är kartdata eller skyltavläsning som ligger bakom.
Där jag bor och oftast kör är det påfallande många sträckor som inte stämmer med skyltad hastighet. Vissa ändringar har gjorts för flera år sedan och det har aldrig kommit in i bilens kartdata. Det gäller inte endast Tesla, för det var samma med Zoen som har TomTom.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av mati »

Curik skrev:
elvis skrev:
Ursäkta, men vad menas med att extrapolera positionen på bilen...? Är det något jag kan/bör göra själv?
Inser nu att jag var otydlig, sorry. JM har koll på grejerna.

Det jag försökte förmedla var att det inte var något jättekomplicerat. Lite förundrad att dom inte gjort det ännu men det ligger kanske långt ned på listan..
Elon har lovat en forummedlem att det ska komma "soon". Detta var för flera år sedan. Jag hittar inte tråden längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Svenssons »

Det borde inte vara några större problem att lösa för Tesla gissar jag. Det är visserligen ingen simpel fix men de har mängder med informationskällor:

* AP1-bilar har skyltläsning, AP2 och senare ska kanske få detta eller liknande inom kort. Skylten kan ses och tolkas före passering idag om än kanske inte tillräckligt tidigt för en mjuk sänkning av hastigheten.
* Alla bilarna har tillgång till kartdata. Denna må kanske inte alltid vara uppdaterad men kommer med stor sannolikhet från officiell källa i respektive land.
* Waze och Teslas egen data ger bilen info om hastighet andra bilarna kör med.
* Historisk data från Tesla-bilar ger info om var förarna börjar anpassa hastigheten vid skyltarna.

Målet måste vara att börja anpassa hastigheten innan skylten och inte som idag vid skylten.

Själv har jag råkat ut för att bilen har anpassat hastigheten innan skylt. Gissar att detta beror på lite fel GPS-position i kombination med att bilen ännu inte sett någon ny skylt på vägen jag kört in på. Den väljer då kartdata-hastigheten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av mati »

Alltså Audi har ju lyckats lösa det i e-tron. Den kan visserligen läsa skyltarna, men den sänker hastigheten långt innan den rimligen kan se skylten. Den går alltså också enbart efter GPS-data i det fallet. Så sett skulle Tesla kunna lösa det på exakt samma sätt. Visserligen gör e-tron fel ibland, nämligen när GPS-datan inte stämmer, och då märker bilen det när den passerar skylten. Men den stora fördelen är att bilen sänker hastigheten lagom tidigt och försiktigt. Man märker alltså som förare att bilen planerar att sänka hastigheten, och skulle man i det läget upptäcka att det är fel så kan man bara trycka lite på gasen och allt är finemang. Teslaorna bromsar ju rätt kraftigt när de passerar skylten, som dessutom kanske inte ens stämmer pga felaktig GPS-data, och man blir helt tagen på sängen när det händer.
Men som sagt, det är bara mjukvara som inte kräver skyltavläsning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Alltså Audi har ju lyckats lösa det i e-tron. Den kan visserligen läsa skyltarna, men den sänker hastigheten långt innan den rimligen kan se skylten. Den går alltså också enbart efter GPS-data i det fallet. Så sett skulle Tesla kunna lösa det på exakt samma sätt. Visserligen gör e-tron fel ibland, nämligen när GPS-datan inte stämmer, och då märker bilen det när den passerar skylten. Men den stora fördelen är att bilen sänker hastigheten lagom tidigt och försiktigt. Man märker alltså som förare att bilen planerar att sänka hastigheten, och skulle man i det läget upptäcka att det är fel så kan man bara trycka lite på gasen och allt är finemang. Teslaorna bromsar ju rätt kraftigt när de passerar skylten, som dessutom kanske inte ens stämmer pga felaktig GPS-data, och man blir helt tagen på sängen när det händer.
Men som sagt, det är bara mjukvara som inte kräver skyltavläsning.
Senast du körde Tesla var väl precis när de fick igång nya koden på AP2?
Det har hänt en del sen dess. Jag kan tex inte minnas sist min bromsade "kraftigt". Det går det mjukt och fint.
Det är också enkelt att "trycka lite på gasen", eller rulla på rattknapparna, för att korrigera.
Nackdelen är främst att den fortfarande inte läser skyltar, men det är hög prio på det och ska komma snart enligt Elon.

Det är kanske dags att du börjar fundera på om dina gamla sanningar som tidigare Tesla-ägare fortfarande är giltiga, innan du skriver det i var och vartannat inlägg.
Jag förstår om tiden står still i en étron, men den gör inte det i en Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av fth »

taliz skrev:
mati skrev:
Alltså Audi har ju lyckats lösa det i e-tron. Den kan visserligen läsa skyltarna, men den sänker hastigheten långt innan den rimligen kan se skylten. Den går alltså också enbart efter GPS-data i det fallet. Så sett skulle Tesla kunna lösa det på exakt samma sätt. Visserligen gör e-tron fel ibland, nämligen när GPS-datan inte stämmer, och då märker bilen det när den passerar skylten. Men den stora fördelen är att bilen sänker hastigheten lagom tidigt och försiktigt. Man märker alltså som förare att bilen planerar att sänka hastigheten, och skulle man i det läget upptäcka att det är fel så kan man bara trycka lite på gasen och allt är finemang. Teslaorna bromsar ju rätt kraftigt när de passerar skylten, som dessutom kanske inte ens stämmer pga felaktig GPS-data, och man blir helt tagen på sängen när det händer.
Men som sagt, det är bara mjukvara som inte kräver skyltavläsning.
Senast du körde Tesla var väl precis när de fick igång nya koden på AP2?
Det har hänt en del sen dess. Jag kan tex inte minnas sist min bromsade "kraftigt". Det går det mjukt och fint.
Det är också enkelt att "trycka lite på gasen", eller rulla på rattknapparna, för att korrigera.
Nackdelen är främst att den fortfarande inte läser skyltar, men det är hög prio på det och ska komma snart enligt Elon.

Det är kanske dags att du börjar fundera på om dina gamla sanningar som tidigare Tesla-ägare fortfarande är giltiga, innan du skriver det i var och vartannat inlägg.
Jag förstår om tiden står still i en étron, men den gör inte det i en Tesla.
I grundfrågan har dock mati helt rätt, Tesla hanterar ju inte övergången mellan hastigheter korrekt, men Audi verkar alltså göra det.

Jag tycker det är extremt dåligt av Tesla att inte fixa detta, det är ju bevisligen inte särskilt komplicerat, sannolikt mindre jobb än att porta Backgammon etc till två olika plattformar.

Fel prioriterat IMO.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av taliz »

fth skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Alltså Audi har ju lyckats lösa det i e-tron. Den kan visserligen läsa skyltarna, men den sänker hastigheten långt innan den rimligen kan se skylten. Den går alltså också enbart efter GPS-data i det fallet. Så sett skulle Tesla kunna lösa det på exakt samma sätt. Visserligen gör e-tron fel ibland, nämligen när GPS-datan inte stämmer, och då märker bilen det när den passerar skylten. Men den stora fördelen är att bilen sänker hastigheten lagom tidigt och försiktigt. Man märker alltså som förare att bilen planerar att sänka hastigheten, och skulle man i det läget upptäcka att det är fel så kan man bara trycka lite på gasen och allt är finemang. Teslaorna bromsar ju rätt kraftigt när de passerar skylten, som dessutom kanske inte ens stämmer pga felaktig GPS-data, och man blir helt tagen på sängen när det händer.
Men som sagt, det är bara mjukvara som inte kräver skyltavläsning.
Senast du körde Tesla var väl precis när de fick igång nya koden på AP2?
Det har hänt en del sen dess. Jag kan tex inte minnas sist min bromsade "kraftigt". Det går det mjukt och fint.
Det är också enkelt att "trycka lite på gasen", eller rulla på rattknapparna, för att korrigera.
Nackdelen är främst att den fortfarande inte läser skyltar, men det är hög prio på det och ska komma snart enligt Elon.

Det är kanske dags att du börjar fundera på om dina gamla sanningar som tidigare Tesla-ägare fortfarande är giltiga, innan du skriver det i var och vartannat inlägg.
Jag förstår om tiden står still i en étron, men den gör inte det i en Tesla.
I grundfrågan har dock mati helt rätt, Tesla hanterar ju inte övergången mellan hastigheter korrekt, men Audi verkar alltså göra det.

Jag tycker det är extremt dåligt av Tesla att inte fixa detta, det är ju bevisligen inte särskilt komplicerat, sannolikt mindre jobb än att porta Backgammon etc till två olika plattformar.

Fel prioriterat IMO.

/fth
Tyckte han skrev att även étron gjorde fel när GPS-datan inte stämmer, vilket tyvärr verkar vanligare än motsatsen på många landsvägar.

Ptjah, kanske man borde korrigera hastighetsdatan på ngt sätt. Men det skulle nog skapa en hel del irritation om bilen började sakta ner alldeles för tidigt. Jag tycker inte sällan den accelererar för sent.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av dd88 »

I teorin så gör Audi rätt, att hastigheten inte stämmer är utanför Audis kontroll. Detta drabbar alla och troligtvis kommer vi se en lösning på det snart då det är en förutsättning för autonom körning.

Den här undersökningen har rätt mycket information om läget i Sverige idag, även om den främst tittar på yrkestrafik.

https://www.trafikverket.se/contentasse ... afiken.pdf
Uppdatering av kartor. En annan viktig utmaning är att hålla digitala kartor uppdaterade och standardisera dem. När myndigheterna ändrar hastighetsgränserna måste de digitala kartorna också uppdateras. Rapporteringen till den svenska Nationella databasen (NVDB) som används av kartleverantörer som en källa för trafikregler (inklusive hastighetsbegränsningar) sker frivilligt och görs av hundratals lokala myndigheter. Deras processer för design och hantering av trafikregler på lokal nivå samt rapportering till NVDB är inte standardiserade. Följaktligen förekommer det trafikregler i NVDB som är bristfällig kvalitet (felaktiga, inte uppdaterade, inkonsekventa). Inom Europas TN-ITS-plattform arbetar kartleverantörer och producenter av navigationssystem för snabbt utbyte av data och för standardisering.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Ptjah, kanske man borde korrigera hastighetsdatan på ngt sätt. Men det skulle nog skapa en hel del irritation om bilen började sakta ner alldeles för tidigt. Jag tycker inte sällan den accelererar för sent.
Min AP1-X gör dock rätt åt "andra hållet", dvs den börjar accellerera när skylten passeras, hur gör AP2+?

Detta uppskattas iofs inte av andra bilister, dom flesta verkar anse att man ska ha uppnått (minst) den nya hastigheten i god tid innan skylten :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Curik »

taliz skrev:
mati skrev:
Alltså Audi har ju lyckats lösa det i e-tron. Den kan visserligen läsa skyltarna, men den sänker hastigheten långt innan den rimligen kan se skylten. Den går alltså också enbart efter GPS-data i det fallet. Så sett skulle Tesla kunna lösa det på exakt samma sätt. Visserligen gör e-tron fel ibland, nämligen när GPS-datan inte stämmer, och då märker bilen det när den passerar skylten. Men den stora fördelen är att bilen sänker hastigheten lagom tidigt och försiktigt. Man märker alltså som förare att bilen planerar att sänka hastigheten, och skulle man i det läget upptäcka att det är fel så kan man bara trycka lite på gasen och allt är finemang. Teslaorna bromsar ju rätt kraftigt när de passerar skylten, som dessutom kanske inte ens stämmer pga felaktig GPS-data, och man blir helt tagen på sängen när det händer.
Men som sagt, det är bara mjukvara som inte kräver skyltavläsning.
Senast du körde Tesla var väl precis när de fick igång nya koden på AP2?
Det har hänt en del sen dess. Jag kan tex inte minnas sist min bromsade "kraftigt". Det går det mjukt och fint.
Det är också enkelt att "trycka lite på gasen", eller rulla på rattknapparna, för att korrigera.
Nackdelen är främst att den fortfarande inte läser skyltar, men det är hög prio på det och ska komma snart enligt Elon.

Det är kanske dags att du börjar fundera på om dina gamla sanningar som tidigare Tesla-ägare fortfarande är giltiga, innan du skriver det i var och vartannat inlägg.
Jag förstår om tiden står still i en étron, men den gör inte det i en Tesla.
Haha, lugn och fin nu.

Jag upplever inte heller att imbromsningarna är hårda på min MS. Det går väldigt mjukt fram, bara försent.

Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av taliz »

Curik skrev:
Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Enklare system har inte möjlighet att överhuvudtaget detektera potentiella faror. Tex att någon glider ut mot, eller lite över, linjen. De blåser på som om inget hänt.
Tyvärr är det ju så att många då upplever det som "bättre".
Alla bilar med de absolut senaste systemen har detta problem i olika omfattning.
Min bil med HW3 har jag inte upplevt spökbromsning på som ett problem sedan förra sommaren. Nånstans runt januari bromsade den dock en gång vid ett krön. Sen dess nada.
Men det beror säkert på vad man kör på för vägar. Jag kör nästan uteslutande kors och tvärs i Skåne.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av chevnanne »

taliz skrev:
Curik skrev:
Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Enklare system har inte möjlighet att överhuvudtaget detektera potentiella faror. Tex att någon glider ut mot, eller lite över, linjen. De blåser på som om inget hänt.
Tyvärr är det ju så att många då upplever det som "bättre".
Alla bilar med de absolut senaste systemen har detta problem i olika omfattning.
Min bil med HW3 har jag inte upplevt spökbromsning på som ett problem sedan förra sommaren. Nånstans runt januari bromsade den dock en gång vid ett krön. Sen dess nada.
Men det beror säkert på vad man kör på för vägar. Jag kör nästan uteslutande kors och tvärs i Skåne.


Min bromsar vid backkrön ibland som det finns många av, om jag möter timmerbilar ibland som det finns väldigt många av här i Jämtland.
Gäller inte alla jag möter men många bromsar den för, den bromsar för personbilar ibland.
Ruggigt jobbigt är det iallafall.
Jag påpekade detta när jag var in med bilen i Sollentuna förra vecka men ingen respons på det.
Ändå gav jag dom två tider där bilen bromsade för en timmerbil och en personbil på väg ner till Sollentuna.
Jag frågade även om mina kameror borde justeras då trafikljusen står snett mot varandra och reflexpinnarna alltid
har olika avstånd även om vägen är rak. Det skiljer en hel del på avståndet mellan ena sidan och andra sidan.
Senast redigerad av chevnanne, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Curik »

taliz skrev:
Curik skrev:
Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Enklare system har inte möjlighet att överhuvudtaget detektera potentiella faror. Tex att någon glider ut mot, eller lite över, linjen. De blåser på som om inget hänt.
Tyvärr är det ju så att många då upplever det som "bättre".
Alla bilar med de absolut senaste systemen har detta problem i olika omfattning.
Min bil med HW3 har jag inte upplevt spökbromsning på som ett problem sedan förra sommaren. Nånstans runt januari bromsade den dock en gång vid ett krön. Sen dess nada.
Men det beror säkert på vad man kör på för vägar. Jag kör nästan uteslutande kors och tvärs i Skåne.
Fast nu hittar du på. Audis system är inte enklare på något sätt; båda använder radaravbildning för att hålla avstånd till andra bilar i kombination med kameror för att partionera upp vägen i olika delar (genom att leta efter linjerna, i princip).
Att det skulle handlat om att någon korsar en linje eller ligger långt ut är ju något du fantiserat fram. Jag har kvar videon och det var inget särskilt med situationen.

Haha, det är klart att adaptiva farthållaren är sämre om den fungerar sämre! Bakomliggande orsak har ju inget som helst med det att göra. Jag har sett dina inlägg förut (och andras åsikter om dessa) men jag börjar verkligen misstänka att du trollar. På riktigt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Teslaspolen »

Jag instämmer bara i kören. Kör man på landsbygden i Dalarna får man allt se upp, det ändras ofta mellan 90 till 70 på vägarna och ofta med fartkameror precis efter. Kör man som AP vill så åker man på selfie och efterföljande fortkörningsböter garanterat.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar

Inlägg av taliz »

Curik skrev:
taliz skrev:
Curik skrev:
Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Enklare system har inte möjlighet att överhuvudtaget detektera potentiella faror. Tex att någon glider ut mot, eller lite över, linjen. De blåser på som om inget hänt.
Tyvärr är det ju så att många då upplever det som "bättre".
Alla bilar med de absolut senaste systemen har detta problem i olika omfattning.
Min bil med HW3 har jag inte upplevt spökbromsning på som ett problem sedan förra sommaren. Nånstans runt januari bromsade den dock en gång vid ett krön. Sen dess nada.
Men det beror säkert på vad man kör på för vägar. Jag kör nästan uteslutande kors och tvärs i Skåne.
Fast nu hittar du på. Audis system är inte enklare på något sätt; båda använder radaravbildning för att hålla avstånd till andra bilar i kombination med kameror för att partionera upp vägen i olika delar (genom att leta efter linjerna, i princip).
Att det skulle handlat om att någon korsar en linje eller ligger långt ut är ju något du fantiserat fram. Jag har kvar videon och det var inget särskilt med situationen.

Haha, det är klart att adaptiva farthållaren är sämre om den fungerar sämre! Bakomliggande orsak har ju inget som helst med det att göra. Jag har sett dina inlägg förut (och andras åsikter om dessa) men jag börjar verkligen misstänka att du trollar. På riktigt.
Audis nyare bilar drabbas också av spökbromsningar.
De äldre har inte lika långtgående funktionalitet. Dvs de tar inte hänsyn till så många faktorer.
Och nej det är inga fantasier. Finns gott om klipp på youtube där Teslas autopilot väjt undan när andra fordon kommit in i dess fil. Liknande funktionalitet finns i andra nyare bilar.
Sen betyder inte det att systemen alltid tolkar allt rätt. De tar alltid det säkra före det osäkra, vilket är hela anledning till att spökbromsningar existerar överhuvudtaget.

Förstår du inte poängen med säkerhetssystem? Det är väl bättre att den bromsar en gång för mkt, än att du krockar eller kör i diket i en skarp situation?
Eller du kanske kör utan bälte med? Du krockar ju ändå aldrig?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Saab99turbo »

Kör också i jämtland dagligen, E14 Östersund och västerut. Jag anpassar hastigheten manuellt. Inte en chans att jag skulle klara fartkamerorna vid Ås, Ytterån, vägskälet Nälden osv annars.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Walker »

Curik skrev:
taliz skrev:
Curik skrev:
Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Enklare system har inte möjlighet att överhuvudtaget detektera potentiella faror. Tex att någon glider ut mot, eller lite över, linjen. De blåser på som om inget hänt.
Tyvärr är det ju så att många då upplever det som "bättre".
Alla bilar med de absolut senaste systemen har detta problem i olika omfattning.
Min bil med HW3 har jag inte upplevt spökbromsning på som ett problem sedan förra sommaren. Nånstans runt januari bromsade den dock en gång vid ett krön. Sen dess nada.
Men det beror säkert på vad man kör på för vägar. Jag kör nästan uteslutande kors och tvärs i Skåne.
Fast nu hittar du på. Audis system är inte enklare på något sätt; båda använder radaravbildning för att hålla avstånd till andra bilar i kombination med kameror för att partionera upp vägen i olika delar (genom att leta efter linjerna, i princip).
Att det skulle handlat om att någon korsar en linje eller ligger långt ut är ju något du fantiserat fram. Jag har kvar videon och det var inget särskilt med situationen.

Haha, det är klart att adaptiva farthållaren är sämre om den fungerar sämre! Bakomliggande orsak har ju inget som helst med det att göra. Jag har sett dina inlägg förut (och andras åsikter om dessa) men jag börjar verkligen misstänka att du trollar. På riktigt.
Nä, nu ska vi inte smutskasta taliz. Vi som hänger här mycket vet ju att han är en äkta fanboy (lixom jag!) Kanske inte alltid helt nyanserad och även lite benägen att lyft teslas fördelar gentemot konkurrenterna (f’låt... jag menar de RIKTIGA biltillverkarna. Tesla har ju inga konkurrenter inom segmentet eftersom de inte tillverkar bilar utan rullande datorer) Hur som så trollar taliz inte utan försöker bara lyfta Teslas smutskastade rykte som opålitlig, dyr och oseriös tillverkare av rullande datorer. (Att tillverka dylika fordon är ju en så simpel uppgift. Se bara på VW. Först ID3 och nu Golf 8 :? )
Som jag sagt från dag ett här på forumet så är det inget krav att man MÅSTE köpa en Tesla. Den rullande datorn har sina fel och brister och om man nu inte tycker att fördelarna överväger nackdelarna så står det var och en fritt att välja valfri fossildinosaurie, förpesta omgivningen och göda bränslebolagen.
Att det ska va så svårt....
Jag (och även taliz) är här för att vi gillar våra bilar och Teslas tänk, och vi har ingen annanstans att gå. Känns inte så meningsfullt att diskutera våra rullande datorer på ”jagrullar.se” VW klubben eller skoda egetforum. Det skulle vara som att diskutera streamad musik på ett forum om LP-skivor.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av dd88 »

Träffsäker slutsats med tanke på att de som verkligen älskar att lyssna på musik i regel föredrar vinyl framför sönderkomprimerad streaming ;)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar