Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inläggav elbilist mati » 19 maj 2020 11:00

Alltså Audi har ju lyckats lösa det i e-tron. Den kan visserligen läsa skyltarna, men den sänker hastigheten långt innan den rimligen kan se skylten. Den går alltså också enbart efter GPS-data i det fallet. Så sett skulle Tesla kunna lösa det på exakt samma sätt. Visserligen gör e-tron fel ibland, nämligen när GPS-datan inte stämmer, och då märker bilen det när den passerar skylten. Men den stora fördelen är att bilen sänker hastigheten lagom tidigt och försiktigt. Man märker alltså som förare att bilen planerar att sänka hastigheten, och skulle man i det läget upptäcka att det är fel så kan man bara trycka lite på gasen och allt är finemang. Teslaorna bromsar ju rätt kraftigt när de passerar skylten, som dessutom kanske inte ens stämmer pga felaktig GPS-data, och man blir helt tagen på sängen när det händer.
Men som sagt, det är bara mjukvara som inte kräver skyltavläsning.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar

Inläggav Teslaägare taliz » 19 maj 2020 13:12

mati skrev:Alltså Audi har ju lyckats lösa det i e-tron. Den kan visserligen läsa skyltarna, men den sänker hastigheten långt innan den rimligen kan se skylten. Den går alltså också enbart efter GPS-data i det fallet. Så sett skulle Tesla kunna lösa det på exakt samma sätt. Visserligen gör e-tron fel ibland, nämligen när GPS-datan inte stämmer, och då märker bilen det när den passerar skylten. Men den stora fördelen är att bilen sänker hastigheten lagom tidigt och försiktigt. Man märker alltså som förare att bilen planerar att sänka hastigheten, och skulle man i det läget upptäcka att det är fel så kan man bara trycka lite på gasen och allt är finemang. Teslaorna bromsar ju rätt kraftigt när de passerar skylten, som dessutom kanske inte ens stämmer pga felaktig GPS-data, och man blir helt tagen på sängen när det händer.

Senast du körde Tesla var väl precis när de fick igång nya koden på AP2?
Det har hänt en del sen dess. Jag kan tex inte minnas sist min bromsade "kraftigt". Det går det mjukt och fint.
Det är också enkelt att "trycka lite på gasen", eller rulla på rattknapparna, för att korrigera.
Nackdelen är främst att den fortfarande inte läser skyltar, men det är hög prio på det och ska komma snart enligt Elon.

Det är kanske dags att du börjar fundera på om dina gamla sanningar som tidigare Tesla-ägare fortfarande är giltiga, innan du skriver det i var och vartannat inlägg.
Jag förstår om tiden står still i en étron, men den gör inte det i en Tesla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare fth » 19 maj 2020 13:32

taliz skrev:
mati skrev:Alltså Audi har ju lyckats lösa det i e-tron. Den kan visserligen läsa skyltarna, men den sänker hastigheten långt innan den rimligen kan se skylten. Den går alltså också enbart efter GPS-data i det fallet. Så sett skulle Tesla kunna lösa det på exakt samma sätt. Visserligen gör e-tron fel ibland, nämligen när GPS-datan inte stämmer, och då märker bilen det när den passerar skylten. Men den stora fördelen är att bilen sänker hastigheten lagom tidigt och försiktigt. Man märker alltså som förare att bilen planerar att sänka hastigheten, och skulle man i det läget upptäcka att det är fel så kan man bara trycka lite på gasen och allt är finemang. Teslaorna bromsar ju rätt kraftigt när de passerar skylten, som dessutom kanske inte ens stämmer pga felaktig GPS-data, och man blir helt tagen på sängen när det händer.

Det har hänt en del sen dess. Jag kan tex inte minnas sist min bromsade "kraftigt". Det går det mjukt och fint.
Det är också enkelt att "trycka lite på gasen", eller rulla på rattknapparna, för att korrigera.
Nackdelen är främst att den fortfarande inte läser skyltar, men det är hög prio på det och ska komma snart enligt Elon.

Det är kanske dags att du börjar fundera på om dina gamla sanningar som tidigare Tesla-ägare fortfarande är giltiga, innan du skriver det i var och vartannat inlägg.

I grundfrågan har dock mati helt rätt, Tesla hanterar ju inte övergången mellan hastigheter korrekt, men Audi verkar alltså göra det.

Jag tycker det är extremt dåligt av Tesla att inte fixa detta, det är ju bevisligen inte särskilt komplicerat, sannolikt mindre jobb än att porta Backgammon etc till två olika plattformar.

Fel prioriterat IMO.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare taliz » 19 maj 2020 13:56

fth skrev:
taliz skrev:

I grundfrågan har dock mati helt rätt, Tesla hanterar ju inte övergången mellan hastigheter korrekt, men Audi verkar alltså göra det.

Jag tycker det är extremt dåligt av Tesla att inte fixa detta, det är ju bevisligen inte särskilt komplicerat, sannolikt mindre jobb än att porta Backgammon etc till två olika plattformar.

Fel prioriterat IMO.

/fth

Tyckte han skrev att även étron gjorde fel när GPS-datan inte stämmer, vilket tyvärr verkar vanligare än motsatsen på många landsvägar.

Ptjah, kanske man borde korrigera hastighetsdatan på ngt sätt. Men det skulle nog skapa en hel del irritation om bilen började sakta ner alldeles för tidigt. Jag tycker inte sällan den accelererar för sent.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav dd88 » 19 maj 2020 14:05

I teorin så gör Audi rätt, att hastigheten inte stämmer är utanför Audis kontroll. Detta drabbar alla och troligtvis kommer vi se en lösning på det snart då det är en förutsättning för autonom körning.

Den här undersökningen har rätt mycket information om läget i Sverige idag, även om den främst tittar på yrkestrafik.

https://www.trafikverket.se/contentasse ... afiken.pdf

Uppdatering av kartor. En annan viktig utmaning är att hålla digitala kartor uppdaterade och standardisera dem. När myndigheterna ändrar hastighetsgränserna måste de digitala kartorna också uppdateras. Rapporteringen till den svenska Nationella databasen (NVDB) som används av kartleverantörer som en källa för trafikregler (inklusive hastighetsbegränsningar) sker frivilligt och görs av hundratals lokala myndigheter. Deras processer för design och hantering av trafikregler på lokal nivå samt rapportering till NVDB är inte standardiserade. Följaktligen förekommer det trafikregler i NVDB som är bristfällig kvalitet (felaktiga, inte uppdaterade, inkonsekventa). Inom Europas TN-ITS-plattform arbetar kartleverantörer och producenter av navigationssystem för snabbt utbyte av data och för standardisering.
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav Teslaägare fth » 19 maj 2020 15:04

taliz skrev:Ptjah, kanske man borde korrigera hastighetsdatan på ngt sätt. Men det skulle nog skapa en hel del irritation om bilen började sakta ner alldeles för tidigt. Jag tycker inte sällan den accelererar för sent.

Min AP1-X gör dock rätt åt "andra hållet", dvs den börjar accellerera när skylten passeras, hur gör AP2+?

Detta uppskattas iofs inte av andra bilister, dom flesta verkar anse att man ska ha uppnått (minst) den nya hastigheten i god tid innan skylten :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare Curik » 19 maj 2020 15:14

taliz skrev:

Haha, lugn och fin nu.

Jag upplever inte heller att imbromsningarna är hårda på min MS. Det går väldigt mjukt fram, bara försent.

Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 19 maj 2020 15:55

Curik skrev:Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.

Enklare system har inte möjlighet att överhuvudtaget detektera potentiella faror. Tex att någon glider ut mot, eller lite över, linjen. De blåser på som om inget hänt.
Tyvärr är det ju så att många då upplever det som "bättre".
Alla bilar med de absolut senaste systemen har detta problem i olika omfattning.
Min bil med HW3 har jag inte upplevt spökbromsning på som ett problem sedan förra sommaren. Nånstans runt januari bromsade den dock en gång vid ett krön. Sen dess nada.
Men det beror säkert på vad man kör på för vägar. Jag kör nästan uteslutande kors och tvärs i Skåne.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare chevnanne » 19 maj 2020 16:53

taliz skrev:
Curik skrev:Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.

Enklare system har inte möjlighet att överhuvudtaget detektera potentiella faror. Tex att någon glider ut mot, eller lite över, linjen. De blåser på som om inget hänt.
Alla bilar med de absolut senaste systemen har detta problem i olika omfattning.
Min bil med HW3 har jag inte upplevt spökbromsning på som ett problem sedan förra sommaren. Nånstans runt januari bromsade den dock en gång vid ett krön. Sen dess nada.
Men det beror säkert på vad man kör på för vägar. Jag kör nästan uteslutande kors och tvärs i Skåne.

Min bromsar vid backkrön ibland som det finns många av, om jag möter timmerbilar ibland som det finns väldigt många av här i Jämtland.
Gäller inte alla jag möter men många bromsar den för, den bromsar för personbilar ibland.
Ruggigt jobbigt är det iallafall.
Jag påpekade detta när jag var in med bilen i Sollentuna förra vecka men ingen respons på det.
Ändå gav jag dom två tider där bilen bromsade för en timmerbil och en personbil på väg ner till Sollentuna.
Jag frågade även om mina kameror borde justeras då trafikljusen står snett mot varandra och reflexpinnarna alltid
har olika avstånd även om vägen är rak. Det skiljer en hel del på avståndet mellan ena sidan och andra sidan.
Senast redigerad av chevnanne 19 maj 2020 18:30, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Referralkod: janke81121

Inläggav Teslaägare Curik » 19 maj 2020 18:07

taliz skrev:

Fast nu hittar du på. Audis system är inte enklare på något sätt; båda använder radaravbildning för att hålla avstånd till andra bilar i kombination med kameror för att partionera upp vägen i olika delar (genom att leta efter linjerna, i princip).
Att det skulle handlat om att någon korsar en linje eller ligger långt ut är ju något du fantiserat fram. Jag har kvar videon och det var inget särskilt med situationen.

Haha, det är klart att adaptiva farthållaren är sämre om den fungerar sämre! Bakomliggande orsak har ju inget som helst med det att göra. Jag har sett dina inlägg förut (och andras åsikter om dessa) men jag börjar verkligen misstänka att du trollar. På riktigt.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model S