Sida 2 av 3

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Postat: 22 maj 2020 09:38
av Elix747
elvis skrev:
Tack för alla informativa svar, detta forum är suveränt!

Jag ska skriva till Elon om detta, borde kunna fixas på en grisblink eller vad säger ni programmeringskunniga?
Ja, skriv till Elon. kanske många skall skriva? Borde vara förhållandevis enkelt att fixa eller.

Hastighetsanpassningen är ju en sak som är ganska dålig och som jag använder dagligen. Dessutom anpassar den sig bara på mötesvägar, inte mötesfria vägar. När jag kör landsväg som sänks till 50 väg som sedan delas upp med stora och långa refuger, tex i större korsningar, så fattar bilen att det är mötesfri väg och då accelererar den upp till ursprunglig AP hastighet till refuger. DVs först är bilen sen till ner till 50 och sedan accelererar den tillbaka till 70 mitt i 50 området.
Jag vill även ha möjlighet att välja att den anpassar hastighet även på mötesfri väg. Har bara AP eller fixar FSD detta redan?

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Postat: 22 maj 2020 09:40
av Jerker
Farthållaren är rätt värdelös när det är många hastighetsändringar. Är mest användbar på landsväg och motorväg.

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Postat: 22 maj 2020 19:38
av e5m1r
Ni är medvetna om att tesla inte alls anpassar hastighet efter skyltar
Om den råkar sakta ner så är det för att det är restricted road i kombination med hastighetsskylt
Så om det ska bli nåt så måste först och främst bilen anpassa hastighet efter skylt sen kan vi diskutera resten

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Postat: 22 maj 2020 21:22
av Eliard
Ja ,var det inte något som Mobile Eye har patent på , och som Tesla nu inte vill ingå i.

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Postat: 22 maj 2020 23:36
av e5m1r
Eliard skrev:
Ja ,var det inte något som Mobile Eye har patent på , och som Tesla nu inte vill ingå i.
Min bil AP1 har Mobile chip och läser skylltar men anpassar knte hastighet efter dem mer än om det ör rescricted road

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Postat: 23 maj 2020 07:59
av Svenssons
e5m1r skrev:
Eliard skrev:
Ja ,var det inte något som Mobile Eye har patent på , och som Tesla nu inte vill ingå i.
Min bil AP1 har Mobile chip och läser skylltar men anpassar knte hastighet efter dem mer än om det ör rescricted road
Bilen anpassar alltså hastigheten efter skyltar. Det är sedan en mindre sak om den kommer att göra det på alla vägar eller enbart på vägar där kartdata anger att det finns mötande trafik (restricted). Min AP1-bil anpassar hastigheten på de flesta vägar häromkring undantaget motorvägar eller andra vägar utan mötande trafik/korsningar

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Postat: 25 maj 2020 14:51
av Lindansaren
Vad är anledingen till att bilen bara anpassar hastigheten på "restricted roads"? Enligt mig väldigt konstigt. Borde i så fall vra en inställning i bilen.

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Postat: 25 maj 2020 15:10
av e5m1r
Lindansaren skrev:
Vad är anledingen till att bilen bara anpassar hastigheten på "restricted roads"? Enligt mig väldigt konstigt. Borde i så fall vra en inställning i bilen.
För att tesla anpassar inte hastighet efter skyltar
På frågan varför säger jag lägg en tweet till Elon :)

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Postat: 25 maj 2020 15:18
av helix
Lindansaren skrev:
Vad är anledingen till att bilen bara anpassar hastigheten på "restricted roads"? Enligt mig väldigt konstigt. Borde i så fall vra en inställning i bilen.
Eftersom det inte har något med skyltavläsning att göra. Att Tesla begränsar hastigheten på vissa vägar är just eftersom Autopiloten per Teslas definition inte är säker att hantera högre hastighet/kurvor på de vägpartier som är "Restricted road"-klassade. Egentligen likvärdigt med att man på vissa vägar inte ens kan aktivera Autosteer eftersom Autopiloten gör bedömningen att det inte är säkert. Exempelvis smala enkelspåriga landsvägar eller andra situationer där det inte finns tydliga väglinjer.

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Postat: 25 maj 2020 20:27
av Svenssons
Lindansaren skrev:
Vad är anledingen till att bilen bara anpassar hastigheten på "restricted"? Enligt mig väldigt konstigt. Borde i så fall vra en inställning i bilen.
Har inget med skyltavläsning eller ej att göra. AP1 läser skyltar och begränsar hastigheten på vägar satta till "restricted". Det är antagligen ett säkerhetsval som gjorts av Tesla eller åt Tesla. Restricted Roads är vägar med mötande trafik. Hastigheten anpassas alltid nedåt från satt hastighet på restricted roads för att sedan gå tillbaka till högre hastighet när restricted tar slut eller det är en restricted med högre hastighet.

Det finns vägar som ännu inte markerats som restricted även ifall de har mötande trafik. Där kan man köra upp till 150 km/h med AP om man vill...

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Postat: 26 maj 2020 09:21
av Lindansaren
Svenssons skrev:
Lindansaren skrev:
Vad är anledingen till att bilen bara anpassar hastigheten på "restricted"? Enligt mig väldigt konstigt. Borde i så fall vra en inställning i bilen.
Har inget med skyltavläsning eller ej att göra. AP1 läser skyltar och begränsar hastigheten på vägar satta till "restricted". Det är antagligen ett säkerhetsval som gjorts av Tesla eller åt Tesla. Restricted Roads är vägar med mötande trafik. Hastigheten anpassas alltid nedåt från satt hastighet på restricted roads för att sedan gå tillbaka till högre hastighet när restricted tar slut eller det är en restricted med högre hastighet.

Det finns vägar som ännu inte markerats som restricted även ifall de har mötande trafik. Där kan man köra upp till 150 km/h med AP om man vill...
Ja, det förstår jag, men jag skulle ju vilja att hastigheten justeras automatiskt även på mötesfria vägar. NU görs inte det och därför blir autopiloten rätt värdelös eftersom det ofta är kameror på dessa 2+1 vägar jag kör på. Detta är en central funktion som inte är implementerad på ett korrekt sätt eftersom den gör så att man bryter mot hastighetsbegränsningarna gång på gång då den används.