Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Moderator: Redaktion
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Fast är det verkligen så
Tappar syftet att skydda information om den decrypteras av MCU ?
Skulle kunna iofs vara flerstegs verifiering
Rätt EMMC med rätt MCU med rätt bil = decrypteras ?
Tappar syftet att skydda information om den decrypteras av MCU ?
Skulle kunna iofs vara flerstegs verifiering
Rätt EMMC med rätt MCU med rätt bil = decrypteras ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Jag tar och gissar lite som alla andra...
Vid byte av eMMC behöver man bara kopiera en liten del av datan på minnet.
Den kryptering som Tesla nu inför gäller bara på nyare MCU
Den personliga informationen som tidigare har "läckt ut" efter att anställda har sålt utbytta MCU ligger på en partition som Tesla INTE krypterar...
Man kan alltså även fortsättningsvis åtgärda MCU1 utan att anlita Tesla.
Personlig info kommer fortfarande att kunna "läcka"...
Tesla kommer även fortsättningsvis att strunta i att gamla kunder får en obrukbar bil p.g.a. en "felkonstruktion".
Sanning eller "fake news"??? Who knows...
Vid byte av eMMC behöver man bara kopiera en liten del av datan på minnet.
Den kryptering som Tesla nu inför gäller bara på nyare MCU
Den personliga informationen som tidigare har "läckt ut" efter att anställda har sålt utbytta MCU ligger på en partition som Tesla INTE krypterar...
Man kan alltså även fortsättningsvis åtgärda MCU1 utan att anlita Tesla.
Personlig info kommer fortfarande att kunna "läcka"...
Tesla kommer även fortsättningsvis att strunta i att gamla kunder får en obrukbar bil p.g.a. en "felkonstruktion".
Sanning eller "fake news"??? Who knows...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Har precis uppgraderat, och plockat ur mcu. Skickar till Holland på måndag, så får vi se hur det går.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Håller tummarna
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 18 jun 2017 08:33
- Ort: Glanshammar
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Mitt byte kostade 750 kronor i självrisk och gick på en vecka i april.
P85 2015 6.000mil, försäkring i Folksam.
P85 2015 6.000mil, försäkring i Folksam.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
6000mil körde vi första året med bilen typSture Bodare skrev:Mitt byte kostade 750 kronor i självrisk och gick på en vecka i april.
P85 2015 6.000mil, försäkring i Folksam.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Nu vet jag inte alls hur hårt Tesla har valt att kryptera sin data men det borde vara liknande dare(data att rest encryption).
Det innebär att datat är ganska hårt knutut till där det ligger hårdvarumässigt såvida man inte har lite nycklar.
Gällande emmc osv så handlar det om att flash disk finns i olika varianter. Det finns de som klarar 1 write per Day(wpd) per cell eller de som klarar tex 10 wpd. Och andra alternativ.
Man har historiskt sett skrivit (vad man nu i efterhand har insett) lite för mycket data per cell och mil. Ja, indirekt blir det ju kopplat till mil då det är ett mönster i det över 10000 mil eller vad det är.
Att trolla undan hur många wpd en disk klarar eller liknande går inte, och man har nog inte insett hur mycket data de skulle generera när man gjorde detta på de äldre bilarna vilket nu är korrigerat.
Jag jobbar inom IT och säljer lagring, det är en vetenskap att sia om sina framtida behov. Men kanske också därför Tesla borde ha lite Good Will och bara byta diskarna, vilket givetvis går även att de säger att det inte gör det.
Dessutom borde de köpa diskarna av någon som leverar ngn form av garanti i bakkant är den frågan utredd för dom men de har nog dragit ner inköpen så mkt de kan så de är utan garanti..
Det innebär att datat är ganska hårt knutut till där det ligger hårdvarumässigt såvida man inte har lite nycklar.
Gällande emmc osv så handlar det om att flash disk finns i olika varianter. Det finns de som klarar 1 write per Day(wpd) per cell eller de som klarar tex 10 wpd. Och andra alternativ.
Man har historiskt sett skrivit (vad man nu i efterhand har insett) lite för mycket data per cell och mil. Ja, indirekt blir det ju kopplat till mil då det är ett mönster i det över 10000 mil eller vad det är.
Att trolla undan hur många wpd en disk klarar eller liknande går inte, och man har nog inte insett hur mycket data de skulle generera när man gjorde detta på de äldre bilarna vilket nu är korrigerat.
Jag jobbar inom IT och säljer lagring, det är en vetenskap att sia om sina framtida behov. Men kanske också därför Tesla borde ha lite Good Will och bara byta diskarna, vilket givetvis går även att de säger att det inte gör det.
Dessutom borde de köpa diskarna av någon som leverar ngn form av garanti i bakkant är den frågan utredd för dom men de har nog dragit ner inköpen så mkt de kan så de är utan garanti..
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Låter det inte lite märkligt med tanke på att bilarna, med befintlig hårdvara förväntas bli autonoma och snurra runt med betalande passagerare på nätterna i 160000 mil? Antar det självkörande beteendet skapar behov för en hel del lagring?
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
När tesla byter mcu, sätter dom in samma igen då eller är den nya bättre?
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Ok tack, fick min utbytt på garantin precis, hade hoppats på att dom skaffat något bättre, känns sjukt att ha en tickande bomb där.evilirish skrev:Likadan..
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Hos mig hade garantin gått ut, så jag var inte beroende på Tesla och deras villkor längre. Bytte skedde just i tid, skärmen hade inte hunnit bli svart än, men den var segt som attans. Jag anlitade tredje parts verkstad och slapp Teslas oförskämt höga prislapp, väntetiden samt att jag fick ett bättre alternativ på monterad. Nu är det frid och fröjd igen .
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Det gäller bara MCU2 som tydligen är krypterad.lator skrev:Jag tar och gissar lite som alla andra...
Vid byte av eMMC behöver man bara kopiera en liten del av datan på minnet.
Den kryptering som Tesla nu inför gäller bara på nyare MCU
Den personliga informationen som tidigare har "läckt ut" efter att anställda har sålt utbytta MCU ligger på en partition som Tesla INTE krypterar...
Man kan alltså även fortsättningsvis åtgärda MCU1 utan att anlita Tesla.
Personlig info kommer fortfarande att kunna "läcka"...
Tesla kommer även fortsättningsvis att strunta i att gamla kunder får en obrukbar bil p.g.a. en "felkonstruktion".
Sanning eller "fake news"??? Who knows...
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
en vecka! .... Och min pajade för två veckor sedan, och de har ännu ingen info när en ny MCU är på väg ...Sture Bodare skrev:Mitt byte kostade 750 kronor i självrisk och gick på en vecka i april.
P85 2015 6.000mil, försäkring i Folksam.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Mcu varit till Holland och tillbaka. Lokala bilmeken skötte ur- och imontering. Funkar fint. Skönt att slippa teslaverkstadens dyra byte.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Gick ganska snabbt också mindre än två veckor totaltBysaga skrev:Mcu varit till Holland och tillbaka. Lokala bilmeken skötte ur- och imontering. Funkar fint. Skönt att slippa teslaverkstadens dyra byte.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Får man fråga vad det kostade ? Samt vilken va firman i Holland var?Bysaga skrev:Mcu varit till Holland och tillbaka. Lokala bilmeken skötte ur- och imontering. Funkar fint. Skönt att slippa teslaverkstadens dyra byte.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Skickade med UPS, det var det som tog längst tid, holländaren gjorde det på en dag.
Firman heter: All Systems Go.
Frakt 1100-1200 kronor.
Mcu-fix 350 euro.
Firman heter: All Systems Go.
Frakt 1100-1200 kronor.
Mcu-fix 350 euro.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 18 jun 2017 08:33
- Ort: Glanshammar
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Maskinförsäkringen tog min reparation, kostade mig 750 kronor. Jag har Folksam som försäkring.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Känns överkomligt när det blir en parmanent fix också, och inte som teslas. Fick företaget över all information till det nya eMMCet ?Bysaga skrev:Skickade med UPS, det var det som tog längst tid, holländaren gjorde det på en dag.
Firman heter: All Systems Go.
Frakt 1100-1200 kronor.
Mcu-fix 350 euro.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Fick du koden till servicemode också?Bysaga skrev:Skickade med UPS, det var det som tog längst tid, holländaren gjorde det på en dag.
Firman heter: All Systems Go.
Frakt 1100-1200 kronor.
Mcu-fix 350 euro.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Allt ska vara överfört, har fått en länk där uppgifterna är sparade också, som extra säkerhet.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Hur kopplar jag loss ”stora batteriet”?JustGo skrev:Efter ca 10.000 mil blir stora skärmen svart och går inte att väcka. Gäller Model S och X tillverkade för feb 2018.
Hände mig för ca 3v sedan enl. Tesla så kan det ha varit en uppgradering som gick fel. DE beskrev vad jag skiulle göra:
1. Koppla loss "Stora batteriet"
2. Koppla loss 12V batteriet
3. Vänta ett tag
4. Anslut igen i omvänd ordning
5. Koppla till en "Booster" till 12V batteriet.
Fick göra ovanstående moment 2 ggr sedan fungerade det hela igen.
NU har det hänt igen.
Denna gång Googlade jag då det tydligen var helg hos tesla!
Det visar sig att Model S och X tillverkade före feb 2018 efter ca 10.000 mil så blir ett minneschip i EMMC modulen "förbrukat" Det klarar visst ca 7000 laddcykler sedan blir det oanvändbart. 7000 cykler motsvarar normalt ca 10.000 mil (min har gått 10.800mil)
Tesla vill tydligen byta allt dvs skärmen och alla kretskort tillhörande skärmen till ett pris av ca €3000 (30-35 tusen i Sverige gissar jag).
Nu finns det folk (företag) som bara byter ut chippet mot ett nytt (och bättre)
https://www.youtube.com/watch?v=8TRTwDg4QVE
och
https://translate.google.com/translate? ... 5,15700271
Min fråga är finns det någon i Sverige som kan göra denna "uppgradering/reparation"?
/sten
Är det i frunken framför passagerarplatsen. Om så, hur särar jag på kontakten som sitter där?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Finns på Youtube hur man går tillväga. Inte så krångligt enligt han som fixade min.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Hittade ingen video på hur kontakten särades på men löste det med lite kreativt testande.
Dock hjälpte det inte, MCU startade inte om som tänkt utan är fortsatt död.
Prisförslag från tesla, 8960 plus moms och arbete.
Dock hjälpte det inte, MCU startade inte om som tänkt utan är fortsatt död.
Prisförslag från tesla, 8960 plus moms och arbete.
Model Y LR.
Model S70D