Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inläggav Teslaägare Franz » 20 nov 2020 17:20

fth skrev:
Franz skrev:Även jag har 16 500 mil på mätaren. Fick precis SMS från Tesla om att min MCU2-uppgradering är klar. Ett par tillfällen när skärmen fryst och krävt omstart, ökad frekvens av långa uppstartstider och allmänt segt system har gjort att jag velat förekomma den stundande kraschen. Omstarterna efter att systemet hängt sig har varit så långa att jag tänkt för mig själv att nu kommer den aldrig komma tillbaka igen ;). Ångrade mig halvt när garantin presenterades men konstaterade ju att jag nog bokade den där uppgraderingen med några 100 mil för mycket på mätaren.

Jag skulle nog ha försökt få delar av kostnaden för MCU2-uppgraderingen på den utökade garantin, det låter ju som att du kvalificerar för det.

/fth

Fast gränsen är väl vid 16 000 mil? Nu har jag för övrigt hämtat bilen från uppgraderingen. Det är verkligen stor skillnad. Även skärmarna är bytta och det var en helt annat tryck i färgerna där så det känns lite som att sätta sig i en ny bil. Hittills rullar allt på ett väldigt bra tempo. Netflix har jag provat för sakens skull men tvivlar på att jag kommer använda det i någon större skala ;).

Jag har ju förståelse för en del bittra kommentarer här men när jag köpte min bil visste jag att jag tog risker med så mycket ny teknik. Lite bitterhet har man väl känt över att det är en ganska kostsam åtgärd men nu när bilen plötsligt känns så förnyad med uppgraderingen så är jag faktiskt ganska nöjd ändå. Lite synd att inte Tesla rullat ut MCU2-uppgraderingen tidigare, då hade det ju inte behövt byta lika många eMMC nu ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare

Inläggav stevengerrard » 20 nov 2020 21:49

"Kommer Tesla erbjuda reparation eller byte av komponenten?
Ja. Om Tesla anser att den 8GB eMMC-komponenten kräver ett byte på grund av ackumulerat slitage som orsakar tekniska fel kommer vi att byta ut den. Bytet är helt kostnadsfritt och innebär en uppgraderad 64KB eMMC-komponent som kommer att återställa funktionaliteten i din touchskärm"

Känns som att man kommer få byta den många gånger om ? :D
stevengerrard

Inläggav Teslaägare mans71 » 20 nov 2020 21:53

stevengerrard skrev:"Kommer Tesla erbjuda reparation eller byte av komponenten?
Ja. Om Tesla anser att den 8GB eMMC-komponenten kräver ett byte på grund av ackumulerat slitage som orsakar tekniska fel kommer vi att byta ut den. Bytet är helt kostnadsfritt och innebär en uppgraderad 64KB eMMC-komponent som kommer att återställa funktionaliteten i din touchskärm"

Såg en beräkning någonstans på en 64gb modul. Det var lååååång tid med gamla sättet att logga saker. Med nya... well... andra saker lär ha slutat funka långt innan dess...
There is no planet B

Model S P85D+
Model X 90D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Referralkod: mns5307

Inläggav Teslaägare fth » 20 nov 2020 23:02

mans71 skrev:

Såg en beräkning någonstans på en 64gb modul. Det var lååååång tid med gamla sättet att logga saker. Med nya... well... andra saker lär ha slutat funka långt innan dess...

Läs @stevengerrard citat igen, även Tesla verkar ha problem med enheter. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare Svenssons » 20 nov 2020 23:32

fth skrev:
mans71 skrev:

Läs @stevengerrard citat igen, även Tesla verkar ha problem med enheter. :D

/fth

Kan vara översättningsfwl också... Är hur som helst uppdaterat nu verkar det som:

Kan Tesla reparera eller byta ut denna komponent?
Ja. Tesla kommer att ställa diagnos på bilen för att avgöra om 8 GB eMMC har ett funktionsfel på grund av ackumulerat slitage och huruvida komponenten ska repareras eller bytas ut. Om Tesla avgör att 8 GB eMMC behöver bytas ut på grund av detta tillstånd kommer Tesla utan kostnad att byta ut denna komponent mot en förbättrad 64 GB eMMC för att återställa den ursprungliga funktionaliteten för touchskärmen. Efter bytet kommer bilen fortfarande innehålla en NVIDIA® Tegra® infotainment-processor.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/war ... edirect=no

Engelska sidan har haft GB sedan 9/11.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare DR-EL » 21 nov 2020 14:01

Har MX 90 -2016 och har under längre tid haft problem med att det inte går att spela tunnel radio, den kanalen som brukar lyssna på Rix FM är numera omöjlig att spela får bara ett snurrande hjul och sedan data läsfel. I övrigt har jag inte haft några problem med skärmen.

Kan detta vara ett förstadie till eMMC problem? Kommer Tesla vilja byta med så mildra problem? Bilen har går drygt 10 000 mil.
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare

Inläggav Teslaägare nx00 » 21 nov 2020 15:10

DR-EL skrev:Har MX 90 -2016 och har under längre tid haft problem med att det inte går att spela tunnel radio, den kanalen som brukar lyssna på Rix FM är numera omöjlig att spela får bara ett snurrande hjul och sedan data läsfel. I övrigt har jag inte haft några problem med skärmen.

Kan detta vara ett förstadie till eMMC problem? Kommer Tesla vilja byta med så mildra problem? Bilen har går drygt 10 000 mil.

Det låter inte farligt. Hade du haft ”riktiga” problem med MCUn hade du blivit vansinnig. Problem med internet streaming har ju funnits sedan dag 1. Vissa kanaler går inte spela helt enkelt. (Eller podcasts osv)
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 22 nov 2020 03:54

DR-EL skrev:Har MX 90 -2016 och har under längre tid haft problem med att det inte går att spela tunnel radio, den kanalen som brukar lyssna på Rix FM är numera omöjlig att spela får bara ett snurrande hjul och sedan data läsfel. I övrigt har jag inte haft några problem med skärmen.

Låter inte som minnesproblem utan hur kanalen kodar sin ström. Teslas TuneIn-app klarar inte av vissa strömmar.

Förstadie på eMMC är väl mer grafikbuggar, korrupt text, krav på omstarter, ljudsmällar och liknande innan skärmen blir helt svart. Tesla kommer nog rekommendera Factory Reset innan felsökning i framtiden. Kan hjälpa tillfälligt gissar jag men inte långsiktigt.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare DR-EL » 22 nov 2020 16:11

Tänkte att tunnel radion och all streamad musik buffrar mot något minne och kanske eMMC. JAg har nu gjort en factory reset och nu funkar dessa kanaler igen.

Framtiden får utvisa hur länge det håller. Har ju 6000 mil på mig.
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Shven » 24 nov 2020 15:24

Strax före 8000 mil och 3,5 år svartnande skärmen i min MS. Fick en ny utbytt på garantin för ca 1,5 år sedan. Skärmen har därefter fungerat utmärkt. I samband med att det har blivit så mycket diskussion om svarta skärmar och utökad garanti tänkte jag att det är bäst att ställa följande fråga: Har jag fått det nya större minnet eller har jag fått det gamla mindre minnet. Nu visar det sig sorgligt nog att jag fått en skärm med det gamla mindre minnet insatt!
Vad göra? Hoppas att det nya minnet håller?
Hoppas att det lägger av före den nya garantitiden utgång?
Begära förlängd garanti - 16000 mil för det nya minnet? Har frågat men det går inte.
Andra idéer?
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model S