Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av fimpen »

Svenssons skrev:
Nicklas skrev:
Japp, det gör den än så länge...
- har läst att det kommer en valfri uppgradering senare (typ 6000 kr), men jag saknar inte ens nästan fm/am/dab... Allt finns ju online ändå ;)
Funkar ju bättre än FM också. Bättre ljudkvalitet, kan ha samma kanal på genom hela Sverige eller Europa för den del och oftast mindre radioskugga än FM (delvis pga buffrar ljud).
Joo... det är klart, 6000 för det känns ju lite dyrt. Men trafikmeddelanden då? Det lär väl inte funka utan FM-radio? Kan ju fortfarande vara lite bra i väntan på digital/internetbaserad motsvarighet...

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av BrooklynS »

Ingen trafikradio tyvärr...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Nicklas »

Eftersom jag aldrig lyssnar på FM-radio får jag inga trafikmeddelanden ändå ;)
- lyssnar bara på strömmat material...
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Klintan »

Nicklas skrev:
Eftersom jag aldrig lyssnar på FM-radio får jag inga trafikmeddelanden ändå ;)
- lyssnar bara på strömmat material...
Det är ju helt otroligt att det fortfarande inte är löst. Fungerar fint i en gammal 9-5 att lyssna på Spotify via aux och få automatisk övergång till trafikmeddelanden. Borde gå att låta radion lyssna i bakgrunden som RDS fungerat sedan åttiotalet.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Nicklas »

Klintan skrev:
Nicklas skrev:
Eftersom jag aldrig lyssnar på FM-radio får jag inga trafikmeddelanden ändå ;)
- lyssnar bara på strömmat material...
Det är ju helt otroligt att det fortfarande inte är löst. Fungerar fint i en gammal 9-5 att lyssna på Spotify via aux och få automatisk övergång till trafikmeddelanden. Borde gå att låta radion lyssna i bakgrunden som RDS fungerat sedan åttiotalet.
I princip råkar vi aldrig ut för något... Känner noll behov av dessa trafikmeddelanden :roll:
- bilen beräknar helt enkelt om planerad rutt automatiskt tex vid trafikstockning så vi bara glider förbi... Vid ett tillfälle genom Europa kändes det nästan lite magiskt när man gled av strax innan köerna började, slingrade sig igenom en stad på helt fria vägar, och hoppade upp på motorvägen igen precis framför stockningen :shock:
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Klintan »

Nicklas skrev:
Klintan skrev:
Nicklas skrev:
Eftersom jag aldrig lyssnar på FM-radio får jag inga trafikmeddelanden ändå ;)
- lyssnar bara på strömmat material...
Det är ju helt otroligt att det fortfarande inte är löst. Fungerar fint i en gammal 9-5 att lyssna på Spotify via aux och få automatisk övergång till trafikmeddelanden. Borde gå att låta radion lyssna i bakgrunden som RDS fungerat sedan åttiotalet.
I princip råkar vi aldrig ut för något... Känner noll behov av dessa trafikmeddelanden :roll:
- bilen beräknar helt enkelt om planerad rutt automatiskt tex vid trafikstockning så vi bara glider förbi... Vid ett tillfälle genom Europa kändes det nästan lite magiskt när man gled av strax innan köerna började, slingrade sig igenom en stad på helt fria vägar, och hoppade upp på motorvägen igen precis framför stockningen :shock:
När jag fått omdirigering börjar jag undra vad som hänt, om det verkligen är värt att svänga av europavägen för småvägar, börjar leta information. Vore så smidigt att få de vanliga trafikmeddelandena även i Tesla.
Elbilist sedan 2014
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Svenssons »

fimpen skrev:
Svenssons skrev:
Nicklas skrev:
Japp, det gör den än så länge...
- har läst att det kommer en valfri uppgradering senare (typ 6000 kr), men jag saknar inte ens nästan fm/am/dab... Allt finns ju online ändå ;)
Funkar ju bättre än FM också. Bättre ljudkvalitet, kan ha samma kanal på genom hela Sverige eller Europa för den del och oftast mindre radioskugga än FM (delvis pga buffrar ljud).
Joo... det är klart, 6000 för det känns ju lite dyrt. Men trafikmeddelanden då? Det lär väl inte funka utan FM-radio? Kan ju fortfarande vara lite bra i väntan på digital/internetbaserad motsvarighet...

/F
Själv streamar jag alltid och har inte lyssnat på FM-radio sedan september 2016 så jag har inte fått några trafikmeddelanden oavsett. Finns möjlighet att lyssna på lokala P4-kanalen på TuneIn om man vill. Sedan har jag RSS-flöde på telefonen där jag får en del info men naturligtvis inte något jag ser under körning. Har dock inte varit något problem för mig de senaste dryga 4 åren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

Det trista med strömmad media är att det ligger tidsmässigt efter, hur mycket beror på så många olika saker. Tidsangivelser och att försöka passa in nyheter är knepigt. När den strömmande radion säger att klockan är 12:00, är klockan egentligen en bit efter tolv.

Ja, jag vet, dagens i-landsproblem.

Men att följa direktsänd sort, samtidigt som man följer twitter eller målrapportering kan vara riktigt trist och förstöra all spänning när det är strömmat och inte via FM-nätet.

Kanske är gammalmodig bara.....

Men med en MCU där bara 3g funkar är det ibland riktit kasst att försöka strömma radio i utlandet, Tyskland t.ex.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av fth »

Goda nyheter, Tesla har nu uppdaterat garantivillkoren och tar på sig byte av eMMC för alla S/X tillverkade före 2018 som är påverkade av detta fel!

https://www.tesla.com/support/warranty- ... PSuws8#FAQ

Även de som redan betalat för reparation kommer att ersättas!

Respekt!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av EnTraktor »

Jag skulle iofs tvärvägra betala, men skönt att det är skrivet svart på vitt så man slipper bråka om det!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av lator »

fth skrev:
Goda nyheter, Tesla har nu uppdaterat garantivillkoren och tar på sig byte av eMMC för alla S/X tillverkade före 2018 som är påverkade av detta fel!

https://www.tesla.com/support/warranty- ... PSuws8#FAQ

Även de som redan betalat för reparation kommer att ersättas!

Respekt!

/fth
Hur kommer man då att hantera de som valt att få hjälp av en utomstående...? Exempelvis de som valt att skicka till Nederländerna istället för att få Tesla att utföra arbetet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av fth »

lator skrev:
Hur kommer man då att hantera de som valt att få hjälp av en utomstående...? Exempelvis de som valt att skicka till Nederländerna istället för att få Tesla att utföra arbetet.
Det får nog de exakta villkoren utvisa, det står inget om att det måste vara Tesla som gjort reparationen:
If you previously paid for a repair for the specific part and condition covered by the program and the paid repair was within the Warranty Adjustment Program period, you may be eligible for a refund subject to certain terms and conditions.
Å andra sidan kan ju ” subject to certain terms and conditions” innehålla en massa reservationer om trejepartsdelar etc.

Jag tror nog iaf att Tesla kommer att ersätta även reparationer hos tredje part.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av bylund »

Här är undantaget som bekräftar regeln att de nog betalar för tredjepartsreparationer:
Please be aware that any repair conducted for the part and condition described above at a non-Tesla service provider more than 10 calendar days after the date of this notice is not eligible for reimbursement.
Om de slutar göra det för reparationer gjorda efter 19 november så borde ju gälla för redan gjorda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bernando »

bylund skrev:
Här är undantaget som bekräftar regeln att de nog betalar för tredjepartsreparationer:
Please be aware that any repair conducted for the part and condition described above at a non-Tesla service provider more than 10 calendar days after the date of this notice is not eligible for reimbursement.
Om de slutar göra det för reparationer gjorda efter 19 november så borde ju gälla för redan gjorda.
Det står att arbetet måste utföras av Tesla, förutom tidigare reparationer som är berättigade till återbetalning.
Screenshot_20201110-081806_Chrome.jpg
MS P85 2014
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av jonasl »

Hoppas det gäller i Sverige också, någon som läst om det?

Synd att de hanterat det så dåligt, ger mycket badwill och dålig karma i längden. Nu blir det ju tvingade av amerikanska myndigheter.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bernando »

jonasl skrev:
Hoppas det gäller i Sverige också, någon som läst om det?

Synd att de hanterat det så dåligt, ger mycket badwill och dålig karma i längden. Nu blir det ju tvingade av amerikanska myndigheter.
Du menar själva garantiåtgärden? Jag fick mail från Tesla imorse, så det gäller uppenbarligen i Sverige också. Rimligen har de koll på i vilket land man bor.
Screenshot_20201110-150952_Gmail.jpg
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Sofie »

Fy vad surt att garantin bara gäller till 16000mil! Skärmen har betett sig som Tibor skriver i dagens krönika i många år, men vi har trott att det ju är så det skall vara. Hittills har det ju alltid löst sig med upprepade omstarter. Men vi åker nu alltså på det dyra bytet, det känns ju sådär.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av +46 »

Sofie skrev:
Fy vad surt att garantin bara gäller till 16000mil! Skärmen har betett sig som Tibor skriver i dagens krönika i många år, men vi har trott att det ju är så det skall vara. Hittills har det ju alltid löst sig med upprepade omstarter. Men vi åker nu alltså på det dyra bytet, det känns ju sådär.
Det behöver inte vara kört. Som jag tidigare kommenterat i denna tråd så hade jag också upprepade problem med min skärm och till sist slocknade den. Men de fick igång den. På arbetsorden står det: ”Inspected and confirmed that the MCU fails to start as expected due to a filesystem error. The filesystem has been recovered and a factory reset has been carried out to clear memory cache as well as corrupted database files. Confirmed after repair that there are no signs of issues and that the MCU operates as expected”

Kostade ”bara” 1.687:- inklusive moms (vilket jag förhoppningsvis får tillbaka).
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av fth »

Nu har jag bokat byte av eMMC i appen iaf, så får vi se vad dom säger.

Jag har tämligen milda symptom ännu, långsam skärm, svart skärm och omstart under körning då och då, Spotify-kraschar etc., det blir intressant att höra vad fjärrdiagnos säger.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Svenssons »

Nu har jag haft 4 incidenter de senaste 3 dagarna. Det har tidigare inte varit mer än någon per månad eller kanske varannan månad. Började med att bilen inte hade startat den schemalagda laddningen och vägrade vakna upp. Omstart hjälpte efter ca 5 minuter. Därefter var det problem med att mata in pin-koden vid två olika tillfällen som låste skärmen och krävde omstart och för knappt ett par timmar sedan fick jag upp grafikbugg när jag skulle slå på Dog-mode. Försvann efter 7-8 växlingar fram och tillbaka.
IMG_20201111_141002706.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av MattiasH »

Läste någonstans att det kunde hjälpa att rensa historiken på navigeringsdestinationer. Gjorde det på vår bil när jag fick "brusiga" bilder och dålig respons. Rensning av de två första årens destinationer samt en omstart gjorde susen (hittills iaf). MYCKET stor skillnad efter det.
Model S, 2017, 9600mil.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Svenssons »

MattiasH skrev:
Läste någonstans att det kunde hjälpa att rensa historiken på navigeringsdestinationer. Gjorde det på vår bil när jag fick "brusiga" bilder och dålig respons. Rensning av de två första årens destinationer samt en omstart gjorde susen (hittills iaf). MYCKET stor skillnad efter det.
Model S, 2017, 9600mil.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Jo, jag lade upp den tråden och det tog bort mycket av segheten efter rensning av de fyra senaste årens platser. Det har fungerat bra i några månader men nu är det mer problem än tidigare. Nyss så glimrade backkameran och TuneIn visade bara svart bakgrund. Nog dags att boka in en service, lite olyckligt så här i Coronatid dock. Bör nog också sätta på vinterdäcken innan skärmen för helt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
MattiasH skrev:
Läste någonstans att det kunde hjälpa att rensa historiken på navigeringsdestinationer. Gjorde det på vår bil när jag fick "brusiga" bilder och dålig respons. Rensning av de två första årens destinationer samt en omstart gjorde susen (hittills iaf). MYCKET stor skillnad efter det.
Model S, 2017, 9600mil.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Jo, jag lade upp den tråden och det tog bort mycket av segheten efter rensning av de fyra senaste årens platser. Det har fungerat bra i några månader men nu är det mer problem än tidigare. Nyss så glimrade backkameran och TuneIn visade bara svart bakgrund. Nog dags att boka in en service, lite olyckligt så här i Coronatid dock. Bör nog också sätta på vinterdäcken innan skärmen för helt.
Ja det låter verkligen som det är dags... jag skulle inte våga vänta iaf ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av roder99 »

VI förra veckan så dog blinkerljudet, spotify, inget lte/wifi samt att det tog två minuter för instrumentklustret att starta upp. Vågade inte göra en omstart innan jag hade laddat batteriet så jag kunde ta mej till Upplands Väsby om det blev fiasko.

Dock gick det bra och starta om med scrollhjulen samt broms. Har tidigare haft omstart av skärmen vid några tillfällen samt konstiga tecken på skärmen och att spotify har låst sig.

Kanske är dax för mej att lägga ett ärende i appen. MS85D-januari 2016 med 9600 mil.

Hade bilen varit lite nyare så hade jag köpt en ny skärm + fsd. Känns inte riktigt värt att få lite spel, film och snabbare navigering. Senaste gången jag spelade spel på datorn var svart-vit space invaders på en Commodore PET 1984 det som gällde.

Hur tänker ni med en Model S som är äldre än oktober 2016? Slantar ni 25k för youtube + spel och en ny skärm? Min skärm är för övrigt ok, ingen gul ram.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

roder99 skrev:
VI förra veckan så dog blinkerljudet, spotify, inget lte/wifi samt att det tog två minuter för instrumentklustret att starta upp. Vågade inte göra en omstart innan jag hade laddat batteriet så jag kunde ta mej till Upplands Väsby om det blev fiasko.

Dock gick det bra och starta om med scrollhjulen samt broms. Har tidigare haft omstart av skärmen vid några tillfällen samt konstiga tecken på skärmen och att spotify har låst sig.

Kanske är dax för mej att lägga ett ärende i appen. MS85D-januari 2016 med 9600 mil.

Hade bilen varit lite nyare så hade jag köpt en ny skärm + fsd. Känns inte riktigt värt att få lite spel, film och snabbare navigering. Senaste gången jag spelade spel på datorn var svart-vit space invaders på en Commodore PET 1984 det som gällde.

Hur tänker ni med en Model S som är äldre än oktober 2016? Slantar ni 25k för youtube + spel och en ny skärm? Min skärm är för övrigt ok, ingen gul ram.
Nej, inte värt det på vår från 2015.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar